σελφ σερβις - Case Study Μαστίχα: Το δέντρο που πληγώναμε...

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2020

Δωρεάν εγγραφή

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφείτε στην Online έκδοση του σελφ σέρβις και να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό του.
*
*
*
*
*
*
* Άνδρας   Γυναίκα
*

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Case Study Μαστίχα: Το δέντρο που πληγώναμε...

23 Σεπτεμβρίου 2010 | 14:02 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Case Studies,Προϊόντα

Case Study Μαστίχα: Το δέντρο που πληγώναμε...

O κ. Μίλτος Σαραντινίδης είναι εμπορικός διευθυντής Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου. Όπως μας εξήγησε, το εμπορικό αντικείμενο της Ένωσης -ως αποκλειστικού φορέα διαχείρισης της μαστίχας- είναι διπλής κατεύθυνσης.

Αφορά αφενός στην εμπορία του βιομηχανοποιημένου προϊόντος της, της τσίχλας ΕΛΜΑ, κατά μείζονα λόγο στην εσωτερική αγορά, και αφετέρου την εξαγωγή της φυσικής μη βιομηχανοποιημένης μαστίχας – περισσότερο ως μπαχαρικού. Σε γενικές γραμμές ο τζίρος της Ένωσης ισοκατανέμεται μεταξύ των δύο δραστηριοτήτων.

Στην περίπτωση του εξαγώγιμου προϊόντος η μεταβολή της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου το τελευταίο διάστημα έφερε χαμόγελα στην Ένωση, καθώς τα νομίσματα των χωρών στις οποίες κυρίως εξάγει συνδέονται με το δολάριο (Μ. Ανατολή) ή απλώς... είναι το δολάριο (αγορά ΗΠΑ). «Εκεί που μέχρι χθες πουλούσαμε, κυρίως στις μεσανατολικές αγορές, ένα μπαχαρικό πολύ "ακριβό", λόγω του "σκληρού ευρώ", χωρίς καν να επωφελούνται οι παραγωγοί μας απ’ αυτήν την ακρίβεια, σήμερα αναμένουμε σταθεροποίηση ακόμη και αύξηση των διεθνών πωλήσεων της μαστίχας», λέει ο κ. Σαραντινίδης.

Στην περίπτωση, όμως, του βιομηχανοποιημένου προϊόντος, η κλιμακούμενη πτώση του μεριδίου της τσίχλας ΕΛΜΑ την τελευταία τριετία, περίπου κατά 20% σήμερα, δηλώνει την αδυναμία της Ένωσης να αντιπαρέλθει την επιθετική πολιτική των πολυεθνικών ανταγωνιστών της, που τα τελευταία χρόνια “έριξαν” στην αγορά πολλές νέες τσίχλες, με τεχνητά αρώματα (μεταξύ άλλων και μαστίχας), θέτοντας εν κινδύνω το εισόδημα των μαστιχοπαραγωγών. Πολύ περισσότερο σήμερα, που η κρίση έχει «χτυπήσει» συνολικά την αγορά της τσίχλας, κάμπτοντας τις πωλήσεις της κατά 15%.

«Επειδή η τσίχλα απευθύνεται κυρίως σε νεανικό κοινό», λέει ο συνομιλητής μας, «υπάρχει η τάση να προτιμώνται νέα προϊόντα, με μοντέρνες συσκευασίες και καινούρια αρώματα, που απέχουν από το προφίλ της φυσικότητας των προϊόντων ΕΛΜΑ, ενώ το "υγιεινιστικό" πρότυπο, στο οποίο θα μπορούσαμε να υπολογίζουμε για την προώθηση μιας "φυσικής τσίχλας", φαίνεται ότι "δεν περνάει" στην κατηγορία της τσίχλας. Το επιχειρούμε, πάντως, προβάλλοντας τις ευεργετικές ιδιότητες της μαστίχας για τον ανθρώπινο οργανισμό. Απαιτούνται, ωστόσο, υψηλές επενδύσεις, συνεργασίες με ερευνητικούς πανεπιστημιακούς φορείς, χρόνος κι υπομονή...

Από την άλλη πλευρά, η ιδιαιτερότητα της ΕΛΜΑ ως “φυσικής παραδοσιακής τσίχλας”, καθιερωμένης ως τέτοιας στην συνείδηση του κοινού -ακόμα και μεταξύ καταναλωτών που δεν την προτιμούν-, περιορίζει ασφυκτικά τις δυνατότητες να αναζητήσουμε λύσεις σε πιο μοντέρνες κατευθύνσεις», λέει ο κ. Σαραντινίδης και προσθέτει:

«Δεδομένου ότι το τμήμα του μεριδίου που απωλέσαμε τα τελευταία χρόνια είναι πολύ δύσκολο να ανακτηθεί στην εγχώρια αγορά, στρεφόμαστε, βάσει και των αποφάσεων της διοίκησης της Ένωσης, στην αναζήτηση ευκαιριών εξαγωγής της τσίχλας ΕΛΜΑ σε χώρες προορισμού που αποτελούν παραδοσιακούς μας πελάτες».

Σημειώνουμε ότι ο γενικός προσανατολισμός του μάρκετινγκ της Ένωσης αποβλέπει, πάντως, στη μακροπρόθεσμη ανατοποθέτηση διεθνώς της φυσικής μαστίχας ως προϊόντος gourmet, συστατικού λειτουργικών τροφίμων, καλλυντικών, φαρμάκων ή και συμπληρωμάτων διατροφής προϊόντος. «Ήδη σημαντικές ποσότητες μαστίχας πωλούνται για τέτοιες χρήσεις. Στο βαθμό που θα αλλάζει η χρήση του προϊόντος θα μας δίνεται η δυνατότητα ανάλογης διαμόρφωσης της τιμής του», καταλήγει ο συνομιλητής μας.

Τι χάνουμε, να ξέραμε!
Είναι αλήθεια ότι η εκ φύσεως αποκλειστικότητα της καλλιέργειας ενός προϊόντος σ’ έναν περιορισμένο γεωγραφικό χώρο δεν συνάδει με τις ανάγκες της μαζικής παραγωγής. Λειτουργεί αποτρεπτικά, πχ, στη βιομηχανική παραγωγή, που ενδεχομένως θα το χρησιμοποιούσε ως βασικό συστατικό στην παραγωγή νέων τροφίμων. Είναι, όμως, μόνο έτσι; Πριν πολλά χρόνια, ένας από τους βετεράνους του μάρκετινγκ στην προώθηση των ελληνικών εξαγωγών θυμάμαι να μου λέει:

«Μα είναι, φίλε μου, θαύμα ότι η μαστίχα, το πολυθρύλητο για αιώνες μονοπωλιακό προϊόν της οθωμανικής αυλής, παράγεται μόνο στη Χίο! Κανονικά θα έπρεπε να είναι είδος πολυτελείας, μπροστά ακόμα κι απ’ το μαύρο χαβιάρι, αντί για απλό μπαχαρικό της αραβικής κουζίνας ή κοινή τσίχλα. Φαντάζεστε τη μαστίχα ως προϊόν επίδειξης γαστριμαργικού κύρους στα συμπόσια των ελίτ του χρήματος και της εξουσίας; Τι χάνουμε, φίλε μου, να ξέραμε, σε αυτόν τον τόπο!». Κι ενώ χάνουμε, φαίνεται ότι ακόμα δεν μάθαμε...

σελφ σερβις (T. 397)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION