Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Προϊόντα Πρωινού: Υγιεινή συνήθεια µε φτηνότερα προϊόντα

9 Ιανουαρίου 2013 | 09:56 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα

Προϊόντα Πρωινού: Υγιεινή συνήθεια µε φτηνότερα προϊόντα

Μπισκότα
Η αγορά των μπισκότων βρίσκεται σε συνεχή άνοδο και φαίνεται πως δεν επηρεάζεται καθόλου από την κρίση! Το εντυπωσιακό είναι ότι η αύξηση των πωλήσεων δεν βασίζεται στη μείωση των τιμών. Πιο αναλυτικά, η αύξηση σε όγκο πωλήσεων για τους πρώτους δέκα μήνες του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, ήταν 4,1% , ενώ η αύξηση σε αξία πωλήσεων ήταν 4,2%.

Τον τόνο στην κατηγορία δίνουν τα γλυκά μπισκότα. Το μερίδιό τους ανήλθε στο 87% της συνολικής αγοράς του προϊόντος και παρουσίασαν ομοιόμορφη ανάπτυξη, τόσο σε όγκο (4,4%), όσο και σε αξία πωλήσεων (4,8%). Και τα αλμυρά μπισκότα σημείωσαν ανάπτυξη, αν και μικρότερη (1,7% σε όγκο, 1,1% σε αξία).

Η ανάπτυξη του μεριδίου σε όγκο των μπισκότων ιδιωτικής ετικέτας ήταν εντυπωσιακή, αφού έφτασε το 20% στο πρώτο δεκάμηνο του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Η επιτυχία αυτή βασίστηκε προφανώς στις χαμηλές τιμές τους, καθώς η αύξηση του μεριδίου τους σε αξία ήταν 12,9%. Το μερίδιο των ιδιωτικής ετικέτας μπισκότων στο σύνολο της αγοράς του προϊόντος έφτασε φέτος στο 14,5%, έναντι 13% το 2011 και 9% το 2010. Σε ό,τι αφορά τις νέες καταναλωτικές τάσεις, η κα Τσεκούρα (μπισκότα Παπαδοπούλου) επισημαίνει την αύξηση του ενδιαφέροντος για μπισκότα με πρόσθετα διατροφικά οφέλη, όπως βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες, μια τάση την οποία ενισχύουν με τις καινοτομίες τους οι εταιρείες του κλάδου.

Οι καινοτομίες αυτές αναφέρονται στην ευεξία, την ενέργεια, την υγεία, το fitness και γενικότερα το well being και αφορούν προϊόντα όπως οι μπάρες δημητριακών, τα μπισκότα κι άλλα υγιεινού τύπου σνακ. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνει, «η εταιρεία μας πρόσφατα προχώρησε σε ένα δυναμικό επαναλανσάρισμα της σειράς Πολυδημητριακών μπισκότων, με στόχο να εδραιωθούν στην αγορά του μπισκότου ως ειδικά σχεδιασμένα για κατανάλωση στο πρωινό γεύμα, για καθημερινά ισορροπημένη υγιεινή διατροφή.

Βάσει νέας συνταγής, τα Πολυδημητριακά μπισκότα παρασκευάζονται από 4 διαφορετικά δημητριακά (σιτάρι ολικής άλεσης, σίκαλη, βρώμη και κριθάρι), έχουν μειωμένα λιπαρά (συνολικά και κορεσμένα), 7 βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για ενέργεια και ευεξία, αποτελούν πηγή φυτικών ινών κι έχουν εξαιρετική γεύση. Όλα αυτά καθιστούν το προϊόν μοναδικό στη κατηγορία του».

Το προϊόν διατίθεται σε 4 κωδικούς: Πολυδημητριακά & Σοκολάτα, Πολυδημητριακά & Μuesli, Πολυδημητριακά & Κακάο Χωρίς Ζάχαρη, Πολυδημητριακά & Γάλα. Το επαναλανσάρισμά του είχε αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των πωλήσεών του σε όγκο (72,4%) και σε αξία (102%). Αξίζει να σημειωθεί ότι το 12μηνο μετά το επαναλανσάρισμα, το μερίδιο σε αξία του προϊόντος έφτασε στο 11,2%, σε σχέση με ένα 6,4% το προηγούμενο 12μηνο, στο σύνολο της κατηγορίας του.


Μπισκότα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μπισκότα Σύνολο 16.822,1 17.392,7 14.238,9 14.817,7 4,1%
Γλυκά μπισκότα 14.468,2 15.193 12.399,3 12.946 4,4%
Αλμυρά μπισκότα 2.354 2.199,7 1.839,6 1.871,7 1,7%
Ιδιωτική ετικέτα 1.548,8 2.261,4 1.788,1 2.152,1 20,4%
Πηγή: SymphonyIRI

Μπισκότα: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μπισκότα Σύνολο 92.945,6 96.717,4 79.191,1 82.501,3 4,2%
Γλυκά μπισκότα 77.242,7 81.291,7 66.317,5 69.487,8 4,8%
Αλμυρά μπισκότα 15.702,8 15.425,7 12.873,6 13.013,5 1,1%
Ιδιωτική ετικέτα 6.789,3 9.625,4 7.614,5 8.596,2 12,9%
Πηγή: SymphonyIRI

Σε όλο και περισσότερους Έλληνες γίνεται συνείδηση η αξία του πρωινού γεύματος. Οι διατροφολόγοι επιμένουν και με κάθε τρόπο υπενθυμίζουν πως το πρωινό είναι απαραίτητο για την υγεία όλων, κυρίως των παιδιών, αφού συμβάλλει αποφασιστικά στη σωματική και πνευματική τους ανάπτυξη. Πολλές έρευνες το συνδέουν ακόμη και με τις σχολικές επιδόσεις.

Έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ έδειξε πως όσοι τρώνε καθημερινά πρωινό έχουν λιγότερες πιθανότητες να πάθουν κατάθλιψη, νιώθουν λιγότερο πιεσμένοι συναισθηματικά και είναι γενικά πιο ήρεμοι και με λιγότερο άγχος από εκείνους που δεν συνηθίζουν να γευματίζουν το πρωί. Το τελικό συμπέρασμα ήταν ότι υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ της κατανάλωσης πρωινού και του αισθήματος ευεξίας. Η λαϊκή σοφία έχει αποτυπώσει τη σημασία του πρωινού γεύματος στη γνωστή παροιμία «τρώγε το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος».

Ο σκέτος καφές που πίναμε κάποτε οι ενήλικες το πρωί συνοδεύεται τώρα από κάτι παραπάνω, πχ ένα τοστ, μια φρυγανιά με μαρμελάδα ή μέλι, ένα χυμό κλπ. Σχετικά φαίνεται ότι δεν πιάνει τόπο μόνο η καλύτερη ενημέρωση που έχει ο καταναλωτής στα θέματα διατροφής και υγείας αλλά και η οικονομική δυσχέρεια, καθώς απωθεί την ιδέα του πρωινού καφεπότη πως θα πάρει «κάτι απ’ έξω», εθίζοντάς τον στην ιδέα να ξεκινά καλύτερα την ημέρα του χορτάτος πριν φύγει από το σπίτι... Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνει η κα Ζωή Τσεκούρα (τμήμα μάρκετινγκ των μπισκότων Παπαδοπούλου), οι καταναλωτές πλέον αναζητούν προϊόντα διατροφικώς ισορροπημένα, αλλά απολαυστικά.

Πάντως, ούτε η ομάδα των προϊόντων του πρωινού ξεφεύγει από τη γενική τάση πτώσης των πωλήσεων, αν και για τα περισσότερα προϊόντα της είναι οριακή. Υπάρχουν, όμως, ορισμένα που εμφανίζουν έντονα ανοδικές τάσεις. Σε κάθε περίπτωση, γενικός πρωταγωνιστής είναι πλέον τα προϊόντα ετικέτας λιανεμπόρου, που χάριν οικονομίας κατακτούν με ταχύτατους ρυθμούς μεγάλα τμήματα της αγοράς.

Για παράδειγμα, στις κλασικές φρυγανιές το μερίδιό τους έφτασε στους πρώτους μήνες του 2012 το 47,7% της συνολικής αγοράς τους. Αντίστοιχα, στην κατηγορία των μπισκότων εμφάνισαν άνοδο πωλήσεων σε όγκο 20,4% σε σχέση με το 2011, στο γάλα 6%, στο μέλι 6,6%, στις μαρμελάδες 3% και στα δημητριακά 2,6%.

Φρυγανιές
Η φρυγανιά είναι το πιο δημοφιλές απλό σνακ για το πρωινό, που σπανίως λείπει από το ελληνικό νοικοκυριό. Πρόκειται για ένα «αστικό, βιομηχανοποιημένο, ωστόσο απλό, υγιεινό και ελαφρύ σνακ, που καταναλώνεται κυρίως στο πρωινό, χωρίς όμως να λείπουν οι άλλες περιστάσεις κατανάλωσής του –πχ αντί για ψωμί, ως συνοδευτικό γευμάτων ή ακόμα και σκέτο στη διάρκεια της ημέρας», σημειώνει ο κ. Νίκος Φιλιώτης, senior brand manager της Elbisco.

Σε ό,τι αφορά τη διάθεση του προϊόντος προσθέτει ότι «παρατηρείται συγκέντρωση στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, όπου ο καταναλωτής βρίσκει μεγαλύτερη ποικιλία και καλύτερες τιμές. Εν τούτοις, και στις μεγάλες αλυσίδες οι πωλήσεις κινούνται πτωτικά προς όφελος των εκπτωτικών καταστημάτων».

Βάσει των στοιχείων της Nielsen, η κατηγορία παρουσίασε πτώση πωλήσεων σε όγκο 3,9% το 2011 σε σχέση με το 2010, η οποία εντάθηκε φέτος (-5,5% σε δωδεκάμηνη βάση, στοιχεία μέχρι τον Ιούλιο 2012). Αντίστοιχα, η πτώση της κατηγορίας σε αξία πωλήσεων το 2011 ήταν 1,4%, αλλά φέτος έφτασε το 5,4%. Η διαφορά μεταξύ όγκου και αξίας πωλήσεων το 2011, σε σχέση με το 2010, αποδίδεται στην αύξηση τιμών κυρίως στα brands, αλλά και σε πολλά PL.

Η σημαντικότερη τάση συγκράτησης των τιμών εκ μέρους των προμηθευτών εμφανίζεται στις κλασικές φρυγανιές (-1,8% στην τιμή κιλού, στοιχεία Nielsen), στις οποίες το μερίδιο των PL έχει φτάσει σε όγκο το 47,7%. Οι αλυσίδες ακολουθούν ανάλογη πολιτική μειώσεων τιμών στα προϊόντα τους, αλλά και σε brand με ηγετική θέση στις υποκατηγορίες της φρυγανιάς. Παρά την δραστηριοποίηση των brand τα τελευταία έτη σε υποκατηγορίες «προστιθέμενης αξίας» (πχ χωριάτικες και στρογγυλές φρυγανιές), η οικονομική κρίση ωθεί τους καταναλωτές σε φθηνότερες λύσεις. Έτσι, φέτος αυξήθηκε σημαντικά η ζήτηση της κλασικής φρυγανιάς ως «εκπροσώπου» κυρίως των PL.

Σε επίπεδο νέων προϊόντων ο κ. Φιλιώτης, σημειώνει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που παρουσίασε η δημιουργία μιας νέας υποκατηγορίας, της γλυκιάς φρυγανιάς ολικής αλέσεως από την Elite Fit&Sweet, που συνδυάζει την αξία των δημητριακών με γλυκιές γεύσεις, όπως η σοκολάτα και η καστανή ζάχαρη. Έντονη δραστηριότητα εμφανίζει κι υποκατηγορία της χωριάτικης φρυγανιάς, με λανσαρίσματα προϊόντων ολικής άλεσης και με σουσάμι.

Η εν λόγω υποκατηγορία είναι η δεύτερη σε συμμετοχή από άποψη αξίας στη συνολική αγορά του προϊόντος, καθώς δανείζεται αξίες από την παράδοση του ψωμιού. Ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζει και το λανσάρισμα νέων κωδικών κλασικής φρυγανιάς ολικής άλεσης, επειδή ακολουθεί την τάση για πιο υγιεινά προϊόντα, τα συστατικά των οποίων έχουν υποστεί την μικρότερη δυνατή επεξεργασία.

«Η τιμή παίζει σημαντικό ρόλο και καθορίζει εν πολλοίς την συμπεριφορά των καταναλωτών στην αγορά της φρυγανιάς. Τόσο οι αλυσίδες όσο και οι προμηθευτές έχουμε αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου μείωσης των τιμών, ώστε να ανακόψουμε την περαιτέρω μείωση της ζήτησης», σημειώνει ο κύριος Φιλιώτης.

Οι καταναλωτές, ιδιαίτερα φέτος, κυριολεκτικά κυνηγούν τις προσφορές που επικεντρώνονται στην τιμή, έτσι ώστε μεταξύ πχ των προσφορών «1+1 δώρο», και «50% έκπτωση στην τιμή», σαφώς προτιμούν τη δεύτερη. Όλες οι υποκατηγορίες της φρυγανιάς βρίσκονται κατά περιόδους υπό προώθηση, αλλά η μεγαλύτερη προωθητική ένταση παρατηρείται στις κλασικές φρυγανιές.

Η ELBISCO φέτος με την Elite, εισήγαγε στην αγορά της φρυγανιάς ένα διαφορετικό τύπο προώθησης (next purchase coupon), ο οποίος συνίσταται στην χρήση του βασικού κωδικού της φρυγανιάς ως μέσου για την προώθηση άλλων τύπων φρυγανιάς ή άλλων προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείται η μάρκα, παρέχοντας έτσι το κίνητρο στον καταναλωτή να τα γνωρίσει.


Μπισκότα
Η αγορά των μπισκότων βρίσκεται σε συνεχή άνοδο και φαίνεται πως δεν επηρεάζεται καθόλου από την κρίση! Το εντυπωσιακό είναι ότι η αύξηση των πωλήσεων δεν βασίζεται στη μείωση των τιμών. Πιο αναλυτικά, η αύξηση σε όγκο πωλήσεων για τους πρώτους δέκα μήνες του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, ήταν 4,1% , ενώ η αύξηση σε αξία πωλήσεων ήταν 4,2%.

Τον τόνο στην κατηγορία δίνουν τα γλυκά μπισκότα. Το μερίδιό τους ανήλθε στο 87% της συνολικής αγοράς του προϊόντος και παρουσίασαν ομοιόμορφη ανάπτυξη, τόσο σε όγκο (4,4%), όσο και σε αξία πωλήσεων (4,8%). Και τα αλμυρά μπισκότα σημείωσαν ανάπτυξη, αν και μικρότερη (1,7% σε όγκο, 1,1% σε αξία).

Η ανάπτυξη του μεριδίου σε όγκο των μπισκότων ιδιωτικής ετικέτας ήταν εντυπωσιακή, αφού έφτασε το 20% στο πρώτο δεκάμηνο του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Η επιτυχία αυτή βασίστηκε προφανώς στις χαμηλές τιμές τους, καθώς η αύξηση του μεριδίου τους σε αξία ήταν 12,9%. Το μερίδιο των ιδιωτικής ετικέτας μπισκότων στο σύνολο της αγοράς του προϊόντος έφτασε φέτος στο 14,5%, έναντι 13% το 2011 και 9% το 2010. Σε ό,τι αφορά τις νέες καταναλωτικές τάσεις, η κα Τσεκούρα (μπισκότα Παπαδοπούλου) επισημαίνει την αύξηση του ενδιαφέροντος για μπισκότα με πρόσθετα διατροφικά οφέλη, όπως βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, φυτικές ίνες, μια τάση την οποία ενισχύουν με τις καινοτομίες τους οι εταιρείες του κλάδου.

Οι καινοτομίες αυτές αναφέρονται στην ευεξία, την ενέργεια, την υγεία, το fitness και γενικότερα το well being και αφορούν προϊόντα όπως οι μπάρες δημητριακών, τα μπισκότα κι άλλα υγιεινού τύπου σνακ. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνει, «η εταιρεία μας πρόσφατα προχώρησε σε ένα δυναμικό επαναλανσάρισμα της σειράς Πολυδημητριακών μπισκότων, με στόχο να εδραιωθούν στην αγορά του μπισκότου ως ειδικά σχεδιασμένα για κατανάλωση στο πρωινό γεύμα, για καθημερινά ισορροπημένη υγιεινή διατροφή.

Βάσει νέας συνταγής, τα Πολυδημητριακά μπισκότα παρασκευάζονται από 4 διαφορετικά δημητριακά (σιτάρι ολικής άλεσης, σίκαλη, βρώμη και κριθάρι), έχουν μειωμένα λιπαρά (συνολικά και κορεσμένα), 7 βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για ενέργεια και ευεξία, αποτελούν πηγή φυτικών ινών κι έχουν εξαιρετική γεύση. Όλα αυτά καθιστούν το προϊόν μοναδικό στη κατηγορία του».

Το προϊόν διατίθεται σε 4 κωδικούς: Πολυδημητριακά & Σοκολάτα, Πολυδημητριακά & Μuesli, Πολυδημητριακά & Κακάο Χωρίς Ζάχαρη, Πολυδημητριακά & Γάλα. Το επαναλανσάρισμά του είχε αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των πωλήσεών του σε όγκο (72,4%) και σε αξία (102%). Αξίζει να σημειωθεί ότι το 12μηνο μετά το επαναλανσάρισμα, το μερίδιο σε αξία του προϊόντος έφτασε στο 11,2%, σε σχέση με ένα 6,4% το προηγούμενο 12μηνο, στο σύνολο της κατηγορίας του.


Μπισκότα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μπισκότα Σύνολο 16.822,1 17.392,7 14.238,9 14.817,7 4,1%
Γλυκά μπισκότα 14.468,2 15.193 12.399,3 12.946 4,4%
Αλμυρά μπισκότα 2.354 2.199,7 1.839,6 1.871,7 1,7%
Ιδιωτική ετικέτα 1.548,8 2.261,4 1.788,1 2.152,1 20,4%
Πηγή: SymphonyIRI

Μπισκότα: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μπισκότα Σύνολο 92.945,6 96.717,4 79.191,1 82.501,3 4,2%
Γλυκά μπισκότα 77.242,7 81.291,7 66.317,5 69.487,8 4,8%
Αλμυρά μπισκότα 15.702,8 15.425,7 12.873,6 13.013,5 1,1%
Ιδιωτική ετικέτα 6.789,3 9.625,4 7.614,5 8.596,2 12,9%
Πηγή: SymphonyIRI

Δημητριακά
Ως ένα βαθμό εξαιτίας των καινοτομιών της βιομηχανίας μπισκότων, η οποία εντάσσει τα δημητριακά στα προϊόντα της, οι πωλήσεις των δημητριακών καθ’ αυτών παρουσίασαν μεγάλη πτώση και ειδικά σε «ελπιδοφόρους» τομείς, όπως των σνακ, που παρά την έντονη διαφημιστική προβολή παρουσίασαν πτώση κατά 31,7% σε όγκο και 41,2% σε αξία πωλήσεων!

Πτώση παρουσίασαν και οι μπάρες δημητριακών, που επίσης είχαν μεγάλη διαφημιστική προβολή, ενώ οι ευεργετικές τους ιδιότητες έχουν επανειλημμένως επισημανθεί από πολλούς ειδικούς (διατροφολόγους κα), που τις έχουν προτείνει ως «έξυπνη» και «υγιεινή» λύση. Παρ’ όλα αυτά, οι μπάρες δημητριακών υπέστησαν αξιοσημείωτη πτώση πωλήσεων, 7,3% σε όγκο 5,9% σε αξία. Τα κλασικά δημητριακά είχαν κάπως μικρότερη πτώση, 3,1% σε όγκο και 4,2% σε αξία.

Τα δημητριακά ιδιωτικής ετικέτας, με αρκετά έντονη παρουσία στην κατηγορία, αύξησαν περαιτέρω το μερίδιό τους, εμφανίζοντας άνοδο 2,6% σε όγκο και 5% σε αξία πωλήσεων στο πρώτο δεκάμηνο του 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Συνολικά οι πωλήσεις της αγοράς των δημητριακών υποχώρησαν κατά 3,8% σε όγκο και 5,5% σε αξία.

Δημητριακά: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Δημητριακά σύνολο 14.104 14.581,4 9.459,3 9.098,8 -3,8%
Έτοιμα για κατανάλωση 12.967,5 13.356,1 8.650,4 8.381,8 -3,1%
Μπάρες 898,2 1.029,3 673,8 624,7 -7,3%
Σνακ 238,4 196 135,1 92,3 -31,7%
Ιδιωτική ετικέτα 1.991,3 2.550,9 1.575 1.616,4 2,6%
Πηγή: SymphonyIRI

Δημητριακά: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Δημητριακά σύνολο 114.841 117.223,9 76.639,3 72.461,7 -5,5%
Έτοιμα για κατανάλωση 96.483,7 97.691,9 63.645,3 60.952,6 -4,2%
Μπάρες 15.065,7 16.642,8 10.963,9 10.315,9 -5,9%
Σνακ 3.291,7 2.889,2 2.030,1 1.193,2 -41,2%
Ιδιωτική ετικέτα 9.188,9 12.377,4 7.663,7 8.048,5 5,0%
Πηγή: SymphonyIRI

Μέλι & Μαρμελάδες
Η σύγχρονη τάση για κατ’ οίκον ενασχόληση με τη μαγειρική, σε συνδυασμό με τις εισοδηματικές δυσχέρειες των νοικοκυριών λόγω των επιπτώσεων της ύφεσης, οδηγούν πολλούς καταναλωτές να φτιάχνουν σπιτικές μαρμελάδες, πράγμα που δεν απαιτεί ιδιαίτερη τεχνική, ενώ κατ’ αυτόν τον τρόπο αξιοποιούνται τα φρούτα εποχής όταν οι τιμές διάθεσής τους είναι ιδιαίτερα χαμηλές. Πλήθος τηλεοπτικών εκπομπών, βιβλίων και ιστοσελίδων δίνουν ιδέες και λεπτομερείς οδηγίες. Έτσι, ενώ η κατανάλωση μαρμελάδας που έχει κεντρική θέση στο πρωινό τραπέζι ανεβαίνει, οι πωλήσεις του προϊόντος στα σούπερ μάρκετ εμφανίζουν πτώση, που φτάνει στο -3,8% σε όγκο και το -3,1% σε αξία.

Η πτώση αφορά στις γυάλινες, πιο ακριβές συσκευασίες (-6,4% σε όγκο πωλήσεων), ενώ αντίθετα οι οικονομικότερες πλαστικές συσκευασίες παρουσιάζουν οριακή, έστω, άνοδο όγκου πωλήσεων (1%) και μικρή κάμψη ως προς την αξία τους (-1,4%). Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και στη μαρμελάδα παρουσιάζουν άνοδο, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με άλλα προϊόντα. Η αύξηση για το πρώτο δεκάμηνο του 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 ήταν 3% σε όγκο και 8,5% σε αξία πωλήσεων.

Μαρμελάδες: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μαρμελάδες συνολικά 2.847,7 2.967,8 2.458,3 2.364 -3,8%
Γυάλινες συσκευασίες 1.940,1 1.933,2 1.603,1 1.500,1 -6,4%
Πλαστικές συσκευασίες 907,6 1.034,6 855,2 863,9 1,0%
Ιδιωτική ετικέτα 1.183,4 1.415,3 1.154,9 1.189,8 3,0%
Πηγή: SymphonyIRI

Μαρμελάδες: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μαρμελάδες συνολικά 14.871,4 15.803,5 13.091,5 12.681,7 -3,1%
Γυάλινες συσκευασίες 12.377,7 12.676 10.494,7 10.120,6 -3,6%
Πλαστικές συσκευασίες 2.493,7 3.127,5 2.596,8 2.561,1 -1,4%
Ιδιωτική ετικέτα 3.552,7 4.778,1 3.861,3 4.191 8,5%
Πηγή: SymphonyIRI

Στο μέλι, βασικό ανταγωνιστή της μαρμελάδας, η πτώση των πωλήσεων σε όγκο ήταν συνολικά οριακή, -0,6%, αλλά -5,6% σε αξία. Οι καταναλωτές εν προκειμένω φαίνεται ότι ακολούθησαν τη νέα τάση του... «χωρίς μεσάζοντες». Άλλωστε, το μέλι ανήκει στα προϊόντα που διακινούνται κατ’ αυτό τον τρόπο όλο και περισσότερο, πράγμα που, όπως αναμένεται, θα ενισχυθεί περαιτέρω την ερχόμενη χρονιά, λόγω της οικονομικής εξουθένωσης των νοικοκυριών. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι οι υποκατηγορίες μελιού με τις χαμηλότερες τιμές, όπως το ανθόμελο, παρουσίασαν αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 4,3% το 2012, που ακολούθησε όμως τη μείωσης της τιμής, έτσι που τελικά σε αξία πωλήσεων η αγορές τους έπεσαν κατά -1,7%.

Αντιθέτως μεγάλη ήταν η πτώση στο πευκόμελο και τις σχετικές κατηγορίες, με -19,7% σε όγκο και -20,3% σε αξία πωλήσεων! Στο βιολογικό μέλι οι πιο προσιτές τιμές οδήγησαν σε εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων σε όγκο 15,6%, όχι όμως και σε έσοδα (σε αξία πωλήσεων -16,4%). Ομοιόμορφη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με αύξηση τόσο σε όγκο (6,6%) όσο και σε αξία (6,4%) πωλήσεων.

Έντονα διαφοροποιημένη παρουσιάζεται η αγορά του μελιού σε ό,τι αφορά στη γεωγραφική κατανομή. Έτσι, ενώ στα σούπερ μάρκετ της Αττικής διαπιστώθηκε άνοδος όγκου πωλήσεων κατά 4,9% το πρώτο δεκάμηνο του 2012, στα σούπερ μάρκετ πχ της Βόρειας Ελλάδας η πτώση σε όγκο έφτασε το -14,1%!

Μέλι: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. κιλά)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μέλι συνολικά 2.458,4 2.733.033 1.783 1.772.246 -0,6%
Θυμάρι/ ανθόμελο 1.771,1 1.993 1.271,4 1.325,7 4,3%
Πευκόμελο/ δασόμελο/ ελατόμελο 470 529 353,2 283,6 -19,7%
Βιολογικό 30,8 38,8 27,5 31,8 15,6%
Άλλο μέλι 186,4 172.,2 130,1 131,2 0,9%
Ιδιωτική ετικέτα 567,8 651 426,1 454,1 6,6%
Πηγή: SymphonyIRI

Μέλι: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Μέλι συνολικά 26.858,1 28.940,6 19.678,2 18.624,4 -5,4%
Θυμάρι/ ανθόμελο 19.210,2 20.874,4 13.935,1 13.703,1 -1,7%
Πευκόμελο/ δασόμελο/ ελατόμελο 5.148,8 5.571 3.875 3.087,7 -20,3%
Βιολογικό 480,4 545,6 413,8 346,1 -16,4%
Άλλο μέλι 2.018,7 1.949,5 1.454,3 1.487,5 2,3%
Ιδιωτική ετικέτα 4.965,9 5.722,9 3.782,1 4.023,8 6,4%
Πηγή: SymphonyIRI

Ροφήματα
Η αγορά στην κατηγορία του γάλακτος φαίνεται ότι μένει σταθερή. Άλλωστε, πρόκειται για είδος πρώτης ανάγκης, κυρίως για τα παιδιά. Η μικρή πτώση του προϊόντος σε όγκο πωλήσεων (-0,6%) συνοδεύτηκε από άνοδο στην αξία πωλήσεών του (+1,3%), πράγμα που δείχνει ότι ο ανταγωνισμός στη συγκεκριμένη αγορά δεν ακολουθεί τις γενικότερες τάσεις –οι αγορές των προϊόντων ανελαστικής ζήτησης είναι πάντα οι πιο καλά οχυρωμένες στις επιπτώσεις της ύφεσης. Το άλλοτε κυρίαρχο στη χώρα μας γάλα εβαπορέ (κάποτε η Ελλάδα ήταν πρώτη σε κατά κεφαλή κατανάλωση στην Ευρώπη!) συνεχίζει να βρίσκεται σε πτώση από χρονιά σε χρονιά. Ήταν η μόνη κατηγορία όπου υπήρξε πτώση σε όγκο πωλήσεων (-3,2%) ενώ και σε αξία η πτώση έφτασε στο -2,3%.

Στο γάλα μακράς διαρκείας η μικρή άνοδος (1,1%) σε όγκο πωλήσεων συνοδεύτηκε από αρκετά μεγαλύτερη πτώση σε αξία (-3,9%) Η προώθηση της συγκεκριμένης κατηγορίας έναντι του φρέσκου γάλατος, βασίστηκε στην τιμή. Βεβαίως, πολλά πράγματα θα αλλάξουν την επόμενη χρονιά, αν υπάρξει κατάληξη στη διαμάχη σχετικά με την παράταση της ημερομηνίας λήξης του φρέσκου γάλακτος. Αν δοθεί παράταση, το «μακράς διαρκείας» θα αντιμετωπίσει ασφαλώς δυσκολίες, ενώ θα έχουμε αλλαγές και στις τιμές.

Στο φρέσκο γάλα η μικρή αύξηση στον όγκο πωλήσεων (0,4%) συνοδεύτηκε από ακόμη μεγαλύτερη στην αξία (2,5%). Οι τιμές του φρέσκου γάλακτος συχνά προκαλούν τη δυσφορία των καταναλωτών, καθώς η συχνή σύγκρισή τους από τα ΜΜΕ με τις αντίστοιχες στην ΕΕ ανανεώνει τις αρνητικές εντυπώσεις. Όσον αφορά στο τσάι, σημειώνεται τα τελευταία χρόνια ανοδική πορεία πωλήσεων σε όγκο και σε αξία, αν και δεν έχουμε φτάσει το επίπεδο κατανάλωσης άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Το γεγονός επιβεβαιώνει η κα Ευτυχία Γατοπούλου, group brand manager beverages & dressings της Ελαΐς-Unilever Hellas, τονίζοντας ότι μεγάλο ρόλο στην αύξηση της κατανάλωσης του προϊόντος «έχει παίξει η μεγάλη ποικιλία γεύσεων που προσφέρεται πλέον στον καταναλωτή και το πολύ υγιεινό και ταυτόχρονα απολαυστικό προφίλ, που χτίζεται τόσα χρόνια για το τσάι». Η κατηγορία εμπλουτίζεται συνεχώς με νέες γεύσεις και πιο ιδιαίτερες ποικιλίες, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πιο «ψαγμένων» καταναλωτών. «Πρόσφατα», προσθέτει η κα Γατοπούλου, «λανσαρίστηκαν και φακελάκια τσαγιού κατάλληλα για κρύο νερό. Η συγκεκριμένη λύση προφέρει μεγάλη ευκολία στους λάτρεις του τσαγιού, ώστε να συνεχίζουν την κατανάλωσή του το καλοκαίρι, χωρίς να απαιτείται προηγουμένως ο βρασμός νερού».

Οι προωθητικές ενέργειες στο τσάι αποβλέπουν, βάσει των μεγάλων περιθωρίων ανάπτυξης της αγοράς του, στην αύξηση των ποσοτήτων που αγοράζουν οι φίλοι του προϊόντος σε κάθε αγοραστικό τους ταξίδι. Οι μορφές που συνηθίζονται είναι του τύπου «με 2 τεμάχια τσαγιού προσφέρεται ένα 3ο δωρεάν» ή δίνεται κάποιο άλλο προϊόν που ταιριάζει με το τσάι (πχ μπισκότα) κλπ. Και στην κατηγορία του τσαγιού είναι αρκετά διαδεδομένα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αυξάνουν αργά αλλά σταθερά το μερίδιό τους στο σύνολο των πωλήσεων.

Γάλα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. λίτρα)
  2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Λευκό γάλα συνολικά 355.966,9 354.583,4 291.268,8 289.562,8 -0,6%
Φρέσκο γάλα 249.435,3 251.696,2 206.674,4 207.514,4 0,4%
Εβαπορέ 101.959,9 99.051,9 81.374,3 78.791,3 -3,2%
Μακράς διαρκείας 4.571,7 3.835,3 3.220,1 3.257,1 1,1%
Ιδιωτική ετικέτα 39.289,6 48.611,2 38.583,4 40.888 6,0%
Πηγή: SymphonyIRI

Γάλα: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2010 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2011 Πρώτο δεκάμηνο 2012 Μεταβολή
Λευκό γάλα συνολικά 409.080.752 421.022,8 344.790,6 349.350,3 1,3%
Φρέσκο γάλα 302.747,5 318.635 261.031,8 267.584,5 2,5%
Εβαπορέ 99.419,2 96.539,3 78.864,1 77.064,1 -2,3%
Μακράς διαρκείας 6.914,1 5.848,4 4.894,7 4.701,7 -3,9%
Ιδιωτική ετικέτα 32.132,7 40.903,4 32.321,1 36.381,5 12,6%
Πηγή: SymphonyIRI

σελφ σερβις (T. 423)
« 1 2 3 4 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2014 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION