σελφ σερβις - 6o Πανελλήνιο Συνέδριο AGROTICA: Οι πλούσιες προοπτικές των οπωροκηπευτικών μας

Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσμικά

6o Πανελλήνιο Συνέδριο AGROTICA: Οι πλούσιες προοπτικές των οπωροκηπευτικών μας

8 Μαρτίου 2016 | 12:27 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Συνέδρια

Κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς οπωροκηπευτικών είναι η τυποποίηση και η διανομή –η τελευταία μάλιστα αποκτά περισσότερες εναλλακτικές μορφές και κανάλια. Όπως εκτιμάται, το 2015 η συνολική εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών αυξήθηκε σε όγκο 3%-5%. Ανοδικά εξελίχθηκε και η παραγωγή τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών, καθώς στην περίοδο 2005-2013 κατέγραψε μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 1,5%. Το 60% της σχετικής παραγωγής αντιστοιχούσε σε φρούτα και το υπόλοιπο 40% σε κηπευτικά.

O κλάδος των οπωροκηπευτικών, αν και κατέχει σημαντική θέση στη φυτική παραγωγή της Ελλάδας, καθώς το μερίδιό του φτάνει τα 1,8-2 δισ. ευρώ επί συνόλου 7 δισ. ευρώ της φυτικής παραγωγής μας, έχει αρκετό δρόμο να καλύψει μέχρι να φτάσει τις πραγματικές του δυνατότητες. Είναι ενδεικτικό πως η χώρα μας πραγματοποιεί εισαγωγές ντομάτας ύψους 11-16 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς η παραγωγή της δεν αρκεί για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και με τα μήλα, τα πορτοκάλια και τα μανταρίνια, στα οποία η χώρα μας κάνει εξαγωγές, αλλά και εισαγωγές. Για να καλυφθεί το ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο στα οπωροκηπευτικά, η παραγωγή πρέπει να στηριχθεί σε μεγάλες επιχειρηματικές γεωργικές εκμεταλλεύσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υποτιμάται η αξία των μικρών παραγωγών, που δουλεύουν εστιασμένα στην υψηλή ποιότητα.

Όπως προέκυψε από τις πρόσφατες εργασίες του 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου της έκθεσης Agrotica, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη μεταξύ 28 και 31 Ιανουαρίου, με κεντρικό θέμα «Νέες τεχνολογίες και προοπτικές στην καλλιέργεια των οπωροκηπευτικών», η πιστοποίηση, η αυθεντικότητα και η ιχνηλασιμότητα αποτελούν ζωτικής σημασίας ζητήματα της αγοράς των νωπών οπωροκηπευτικών. Το συνέδριο εστίασε, μεταξύ άλλων, στο τοπίο της εγχώριας αγοράς, αλλά και στις προοπτικές συγκεκριμένων προϊόντων, τα οποία μάλιστα εξάγονται σε μεγάλο βαθμό.

Τα οπωροκηπευτικά εκτός από τις λαϊκές αγορές, τα κλασικά ανεξάρτητα μανάβικα και τα σχετικά τμήματα πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, σταδιακά διοχετεύονται και μέσων νέων καναλιών διανομής. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι μικρές περιφερειακές αλυσίδες πώλησης που δίνουν έμφαση στα τοπικά προϊόντα, οι αγορές χωρίς μεσάζοντες που ανθούν πια σε αρκετές τοπικές αγορές και τα εναλλακτικά κανάλια διανομής οπωροκηπευτικών, τα οποία αφορούν είτε την απευθείας πώληση από το αγρόκτημα είτε τα «πράσινα» κανάλια (λαϊκές αγορές παραγωγών) είτε το ηλεκτρονικό εμπόριο είτε τα κάθε λογής τοπικά δίκτυα, όπως και δίκτυα fair trade. Στα μεγάλα καταστήματα λιανικής πώλησης είναι φυσικό να προτιμώνται περισσότερο τα συσκευασμένα προϊόντα και ορισμένα εμπορικά σήματα υψηλής αναγνωρισιμότητας, ενώ πιθανώς εκφράζεται η απαίτηση για διάθεση συσκευασιών ατομικού ή οικογενειακού μεγέθους. Επίσης, είναι δεδομένο πως οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής επιβάλλουν την τήρηση αυστηρών προτύπων ποιότητας και τυποποίησης, πράγμα που δημιουργεί μεγαλύτερες απαιτήσεις προς τους συσκευαστές.

Η διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών της αγοράς (εταιρείες διαλογής, τυποποίησης και συσκευασίας νωπών οπωροκηπευτικών) δεν είναι σημαντική, καθώς είναι πολλοί σε αριθμό και διασπαρμένοι σ’ όλη τη χώρα. Το πρότυπο της «ομαδοποιημένης» οργάνωσής τους δεν είναι αναπτυγμένο και δεν ξεφεύγει από εκείνο του κλασικού παλαιού τύπου συνεταιρισμού. Και βέβαια το ποσοστό συγκέντρωσης των παραγωγών αγροτικών προϊόντων είναι πολύ πιο χαμηλό συγκριτικά με άλλων χωρών της ΕE, με ό,τι αυτό σημαίνει για τη διαπραγματευτική τους δυνατότητα, τους ελέγχους των συνθηκών παραγωγής κλπ. Αντίθετα, στα παραδοσιακά μανάβικα η συσκευασία και το εμπορικό σήμα έχουν μικρότερη σημασία, ενώ η διαπραγματευτική τους δύναμη αναφορικά με τις τιμές το επίπεδο συμμόρφωσης με συγκεκριμένες ποιοτικές προδιαγραφές κλπ είναι ασύγκριτα μικρότερη από τις μεγάλες αλυσίδες.

Ωστόσο, το ειδικευμένο κατάστημα οπωροκηπευτικών πλεονεκτεί σε ό,τι αφορά το εύρος της ποικιλίας προϊόντων που διαθέτει. Η παράδοση της διαλογής των οπωροκηπευτικών από τον καταναλωτή-αγοραστή τους εξακολουθεί να είναι πολύ ισχυρή. Ωστόσο, στους πιο νέους καταναλωτές η σχετική παράδοση εξασθενεί, πολύ περισσότερο εφόσον κερδίζει έδαφος η διάθεση συσκευασμένων προϊόντων. Οι καταναλωτές, πάντως, εμφανίζονται σε αρκετά μεγάλο βαθμό πρόθυμοι να πληρώσουν για βιολογικά προϊόντα ή για οπωροκηπευτικά ολοκληρωμένης διαχείρισης. Από την καταναλωτική αποδοχή εξαρτώνται διάφορες νέες τάσεις, όπως ενδεικτικά η προτίμηση βιολογικών προϊόντων με ετικέτα γνησιότητας, το the flexitarian effect (λαχανικά υποκατάστατα του κρέατος για τους vegetarians), η τάση για το green light, στο πλαίσιο της οποίας τα οπωροκηπευτικά εμπλουτίζουν όλο και περισσότερο άλλες τροφές, όπως χυμούς, γιαούρτια, smoothies κτλ, οι τροφές για αθλητές, που πλέον απευθύνονται σε περισσότερους πελάτες κ.ά.

Τα προβλήματα της τυποποίησης
Ο τομέας της τυποποίησης και συσκευασίας νωπών οπωροκηπευτικών παρουσιάζει αρκετά προβλήματα, που ανακλούν στην περιορισμένη διαφήμισή τους στο εξωτερικό και στον έντονο ανταγωνισμό που δέχονται τα εγχωρίως παραγόμενα από τα εισαγόμενα χαμηλότερης τιμής. Ακόμη, η ύπαρξη μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων μικρού μεγέθους και χαμηλού τεχνολογικού επιπέδου, ο μεγάλος αριθμός μεσαζόντων, καθώς και το υψηλό κόστος των μεταφορικών για τους εξαγωγείς αποτελούν ακανθώδη προβλήματα του κλάδου. Αντικίνητρα αποτελούν η έλλειψη ποικιλιών για τη λειτουργία των συσκευαστηρίων όλο τον χρόνο, όπως και το υψηλό κόστος των νέων υλικών συσκευασίας. Η παραγωγική δυναμικότητα πολλών μονάδων τυποποίησης μένει αναξιοποίητη, δεδομένου του εποχικού χαρακτήρα της δραστηριότητάς τους. Επίσης, περιοδικά παρατηρείται υψηλή προσφορά προϊόντων σε σχετικά χαμηλές τιμές, γεγονός που οδηγεί σε συμπίεση των περιθωρίων κέρδους.

«Λειτουργικά φρούτα»
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου παρουσιάστηκαν και ορισμένες νέες τάσεις στην αγορά των οπωροκηπευτικών, όπως τα «λειτουργικά φρούτα» που καλλιεργούνται στο πλαίσιο ολοκληρωμένων και βιολογικών διαχειρίσεων (το ρόδι, η αρώνια, το μύρτιλο, το ιπποφαές, το goji berry, το raspberry, το blackberry, κτλ, έχουν εξαιρετικά ευεργετικές ιδιότητες για την ανθρώπινη υγεία). Όπως υπογράμμισε ο Δρ. Γεώργιος Μπάρδας, πρόεδρος του ΔΣ της εταιρείας PlantDirect που δραστηριοποιείται στην παροχή καινοτόμων υπηρεσιών γεωργικής υποστήριξης, «δεν είναι εύκολο να παραβλέψεις ότι 100 ml ημερησίως μπορούν να σε βοηθήσουν να βελτιώσεις τον αιματοκρίτη σου, ούτε μπορείς να αγνοήσεις το ότι η ίδια ποσότητα περιέχει πολλά αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, στοιχεία σημαντικά για την άμυνα του οργανισμού σε πλήθος ασθενειών», προσθέτοντας ότι η PlantDirect «από το 2010 έως τις αρχές τις τρέχουσας καλλιεργητικής περιόδου έχει την ευθύνη της τεχνικής υποστήριξης περισσότερων από 400 εκμεταλλεύσεις «λειτουργικών φρούτων» σε όλη τη χώρα.

Το συνολικό μέγεθος της καλλιεργούμενης έκτασης ξεπερνά τα 5.500 στρέμματα –ποσοστό μεγαλύτερο του 85% της σχετικής συνολικής καλλιεργούμενης έκτασης στην Ελλάδα–, ενώ το σύνολο των καλλιεργούμενων εκτάσεων είναι πιστοποιημένο στα πλαίσια προσαρμοσμένων συστημάτων βιολογικής και ολοκληρωμένης διαχείρισης». Στο πεδίο της εμπορικής προώθησης των «λειτουργικών φρούτων» που προέρχονται από τις εκμεταλλεύσεις τις οποίες υποστηρίζει η εταιρεία, ξεχωρίζει η συνεργασία με την γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος για την παραγωγή 100% φυσικού χυμού από την τελευταία (από μήλο, αρώνια, σταφύλι και ρόδι). Σημειώνουμε, επίσης, ότι η εταιρεία συνεργάζεται με την αλυσίδα καφετεριών Mikel, προμηθεύοντάς την φρούτα (αρώνια, ρόδι, goji berry, ιπποφαές, μύρτιλο, golden berry κ.ά.) και μεταποιημένα προϊόντα από επιλεγμένες γεωργικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες παράγουν τηρώντας αυστηρά τα εξειδικευμένα καλλιεργητικά πρωτόκολλα της PlantDirect.

σελφ σερβις (T. 458)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION