σελφ σερβις - 8ο Συνέδριο ΙΕΛΚΑ - Shopper Anatomy: Η νέα γενιά στελεχών σκιαγράφησε το μέλλον του λιανεμπορίου τροφίμων

Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

8ο Συνέδριο ΙΕΛΚΑ - Shopper Anatomy: Η νέα γενιά στελεχών σκιαγράφησε το μέλλον του λιανεμπορίου τροφίμων

13 Νοεμβρίου 2018 | 09:34 Γράφει ο Λευτέρης  Κιοσές Topics: Συνέδρια

Είκοσι oμιλητές, οι οποίοι στην πλειονότητά τους ανήκουν στη νέα γενιά των στελεχών που ασχολούνται με το λιανεμπόριο τροφίμων, σκιαγράφησαν το προφίλ του καταναλωτή της επόμενης δεκαετίας, την Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2018 στο 80 Συνέδριο ΙΕΛΚΑ, που είχε τίτλο «Shopper Anatomy». Οι περίπου 200 συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις αγοραστικές τάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, να παρακολουθήσουν σημαντικές έρευνες για την ελληνική αγορά και να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα από τις βέλτιστες πρακτικές που υλοποιούν στη χώρα μας καινοτόμες εταιρείες.

Mετά τον σύντομο χαιρετισμό του προέδρου του ΙΕΛΚΑ, κ. Κωνσταντίνου Μαχαίρα, ο οποίος επεσήμανε τις δομικές αλλαγές που καταγράφονται στο λιανεμπόριο και την ανάγκη εμβάθυνσης των στελεχών του κλάδου σε ζητήματα στρατηγικής, διακεκριμένοι ομιλητές από το εξωτερικό παρουσίασαν τις καταναλωτικές και αγοραστικές τάσεις που καθορίζουν τις εξελίξεις στο διεθνές λιανεμπόριο τροφίμων. Ο κ. Πάνος Παχατουρίδης, EMEA Partner Ecosystem Manager, Facebook, ανέδειξε τον ρόλο που παίζουν τα social media στην προώθηση και την πώληση προϊόντων, παρουσιάζοντας καινοτόμες εφαρμογές που αξιοποιούν τις τεχνολογίες της φωτογραφίας, του video και της εικονικής πραγματικότητας, ενώ ανέδειξε τις αλλαγές τις οποίες επιφέρουν τα social media και τo online λιανεμπόριο στις αγοραστικές συνήθειες. Παραδειγματικά ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του Facebook, σε αντίθεση με ό,τι γνωρίζαμε μέχρι πριν λίγα χρόνια για τις αγορές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του εορτασμού Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, για το 62% του αγοραστικού κοινού οι σχετικές αγορές θα ξεκινήσουν φέτος από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, γεγονός που αλλάζει, μεταξύ άλλων, την έναρξη της προετοιμασίας του λιανεμπορίου. Την ίδια στιγμή, το ποσοστό των καταναλωτών στη Νοτιανατολική Ευρώπη που δηλώνουν ενθουσιασμένοι για τις αγορές των Χριστουγέννων είναι μόλις 32%, έναντι του 50% που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος. Στην ομιλία του ο κ. Παχατουρίδης κάλεσε το κοινό να δείξει ιδιαίτερη προσοχή στον συνεχώς ενισχυόμενο ρόλο της χρήσης του online video στην προώθηση των προϊόντων, αφού το 79% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει να δει ένα video για να ενημερωθεί για ένα προϊόν παρά να διαβάζει κάποιο σχετικό κείμενο.

Η Laura Jacobson, Senior Retail Analyst, IGD, παρουσίασε βέλτιστες πρακτικές απ’ όλο τον κόσμο, δείχνοντας το μέλλον του κλάδου, το οποίο βασίζεται στους πυλώνες του προσωποποιημένου μικρο-καταστήματος, της ψηφιακής προσωπικής βοήθειας στις αγορές και της νέας δομής καταστημάτων τα οποία είναι πιο αποδοτικά, πιο ψηφιακά και όλο και πιο «αόρατα» στον καταναλωτή. Σημείωσε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι απλά η πραγματοποίηση πωλήσεων μέσω του διαδικτύου, αλλά αφορά σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική η οποία έχει ως στόχο την προσέγγιση και τη διατήρηση πελατών υψηλής αξίας. Όπως υπενθύμισε, οι online πελάτες διαπανούν διπλάσια ποσά από όσους πραγματοποιούν αγορές στο φυσικό κατάστημα. Συμπερασματικά, τόνισε πως η επένδυση στο online λιανεμπόριο δεν μπορεί να είναι απλώς μια κίνηση αντιγραφής του ανταγωνισμού, αλλά απόφαση στρατηγικής σημασίας.

Ο Marek Kempka, Consumer & Shopper Regional Director, για τη δυτική Ευρώπη στη Nielsen, παρουσίασε τις προβλέψεις της εταιρείας για τη μελλοντική εξέλιξη του λιανεμπορίου. Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, μίλησε για την απόκλιση μεταξύ των εξελίξεων που χαρακτήρισαν την τελευταία δεκαετία και των σχετικών προβλέψεων, όπως στην περίπτωση της σημαντικής ενίσχυσης των μεσαίου μεγέθους καταστημάτων σούπερ μάρκετ και των discount έναντι των άλλων format, καθώς και την καταγραφή χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης στις online πωλήσεις, αντίθετα με ό,τι προβλεπόταν. Συγχρόνως, στάθηκε στη σημασία της αξιοποίησης εργαλείων για την ανάλυση των δεδομένων, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την έρευνα μέσω τεχνολογίας eye-tracking, με στόχο την προσαρμογή της προσφοράς των επιχειρήσεων στις ανάγκες του πελάτη. Όπως είπε χαρακτηριστικά, κατά μέσο όριο ο καταναλωτής προσέχει μόνο τα 20% των προϊόντων σε ένα ράφι και αφιερώνει λιγότερο από 15'' σε κάθε κατηγορία. Αυτό σημαίνει πως οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιοποιήσουν τα ευρήματα των ερευνών, ώστε να καταφέρουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να μεταδώσουν το επιθυμητό μήνυμα στους πελάτες, ώστε να επιτύχουν την αγορά των προϊόντων τους και συνολικά την αύξηση των πωλήσεων στο λιανεμπορικό κατάστημα.

Τι καταγράφουν οι έρευνες για την αγοραστική συμπεριφορά στην Ελλάδα
Εκτός από τις έρευνες που αφορούσαν τη διεθνή αγορά λιανεμπορίου, στο συνέδριο παρουσιάστηκαν και νέες έρευνες καταναλωτών που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας και δείχνουν τις αλλαγές στην αγοραστική και καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων. Ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, ανέδειξε τη διαφοροποίηση της γενιάς των Millennials, η οποία σήμερα αριθμεί πάνω από 3 εκατ. καταναλωτές. Ανέφερε μεταξύ άλλων πως η γενιά των Millennials, η οποία δαπανά περίπου 20% λιγότερα χρήματα στο σούπερ μάρκετ από τον Μ.Ο., απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την τηλεοπτική διαφήμιση, επιλέγοντας εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης, όπως η επικοινωνία μέσω texting, σε ποσοστό 49% και μέσω social media, σε ποσοστό 43%. Την ίδια στιγμή, όμως, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει τη διατήρηση της επιρροής του φυλλαδίου προσφορών του σούπερ μάρκετ, που εξακολουθεί να είναι προτιμητέο μέσο της σχετικής ενημέρωσης για το 59% του κοινού.

Η Δρ. Κατσώχη, ογκολόγος, ακτινοθεραπευτής, πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού ΑΚΟΣ, παρουσίασε τα ευρήματα έρευνας καταναλωτών, τα οποία δείχνουν την αυξανόμενη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής, με 1 στους 2 καταναλωτές να έχει χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία φορά αυτά τα προϊόντα. Εν των μεταξύ, τρεις στους τέσσερις από όσους δεν έχουν χρησιμοποιήσει αντίστοιχα προϊόντα δηλώνουν πως θέλουν να τα δοκιμάσουν. Όσον αφορά στη μέση μηνιαία δαπάνη για την αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής στη χώρα μας, η έρευνα δείχνει πως κινείται στα επίπεδα των 25 ευρώ. Ενδιαφέρον έχει επίσης το εύρημα που παρουσίασε η κ. Κατσώχη σχετικά με την αγορά αντίστοιχων προϊόντων όχι για ιδία χρήση (1 στους 3 αγοράζει συμπληρώματα διατροφής για λογαριασμό άλλου), αλλά και το ότι το 23% κρύβει από το γιατρό του πως παίρνει συμπληρώματα διατροφής, είτε γιατί φοβάται ότι θα τον επικρίνει είτε γιατί δεν εμπιστεύεται την κρίση του.

Σε μία διαφορετική ομιλία ο Δρ. Κωνσταντίνος Φασσέας, Καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναφέρθηκε στην ιστορική εξέλιξη των διατροφικών συνηθειών, αλλά και της ποιότητας των τροφίμων. Τόνισε ιδιαίτερα του κινδύνους που κρύβουν σήμερα οι αναδυόμενες τάσεις της πλήρους φυτικής διατροφής και των αντιεμβολιαστικών κινημάτων. Ιδιαίτερα στάθηκε στον εντελώς αντιεπιστημονικό ισχυρισμό ότι ο άνθρωπος είναι φυτοφάγο ζώο και όχι παμφάγο, όπως άλλωστε μαρτυράει η φυσιολογία, η ανατομία και τα ένστικτά του.

Mετά τον σύντομο χαιρετισμό του προέδρου του ΙΕΛΚΑ, κ. Κωνσταντίνου Μαχαίρα, ο οποίος επεσήμανε τις δομικές αλλαγές που καταγράφονται στο λιανεμπόριο και την ανάγκη εμβάθυνσης των στελεχών του κλάδου σε ζητήματα στρατηγικής, διακεκριμένοι ομιλητές από το εξωτερικό παρουσίασαν τις καταναλωτικές και αγοραστικές τάσεις που καθορίζουν τις εξελίξεις στο διεθνές λιανεμπόριο τροφίμων. Ο κ. Πάνος Παχατουρίδης, EMEA Partner Ecosystem Manager, Facebook, ανέδειξε τον ρόλο που παίζουν τα social media στην προώθηση και την πώληση προϊόντων, παρουσιάζοντας καινοτόμες εφαρμογές που αξιοποιούν τις τεχνολογίες της φωτογραφίας, του video και της εικονικής πραγματικότητας, ενώ ανέδειξε τις αλλαγές τις οποίες επιφέρουν τα social media και τo online λιανεμπόριο στις αγοραστικές συνήθειες. Παραδειγματικά ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του Facebook, σε αντίθεση με ό,τι γνωρίζαμε μέχρι πριν λίγα χρόνια για τις αγορές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του εορτασμού Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, για το 62% του αγοραστικού κοινού οι σχετικές αγορές θα ξεκινήσουν φέτος από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, γεγονός που αλλάζει, μεταξύ άλλων, την έναρξη της προετοιμασίας του λιανεμπορίου. Την ίδια στιγμή, το ποσοστό των καταναλωτών στη Νοτιανατολική Ευρώπη που δηλώνουν ενθουσιασμένοι για τις αγορές των Χριστουγέννων είναι μόλις 32%, έναντι του 50% που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος. Στην ομιλία του ο κ. Παχατουρίδης κάλεσε το κοινό να δείξει ιδιαίτερη προσοχή στον συνεχώς ενισχυόμενο ρόλο της χρήσης του online video στην προώθηση των προϊόντων, αφού το 79% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει να δει ένα video για να ενημερωθεί για ένα προϊόν παρά να διαβάζει κάποιο σχετικό κείμενο.

Η Laura Jacobson, Senior Retail Analyst, IGD, παρουσίασε βέλτιστες πρακτικές απ’ όλο τον κόσμο, δείχνοντας το μέλλον του κλάδου, το οποίο βασίζεται στους πυλώνες του προσωποποιημένου μικρο-καταστήματος, της ψηφιακής προσωπικής βοήθειας στις αγορές και της νέας δομής καταστημάτων τα οποία είναι πιο αποδοτικά, πιο ψηφιακά και όλο και πιο «αόρατα» στον καταναλωτή. Σημείωσε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι απλά η πραγματοποίηση πωλήσεων μέσω του διαδικτύου, αλλά αφορά σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική η οποία έχει ως στόχο την προσέγγιση και τη διατήρηση πελατών υψηλής αξίας. Όπως υπενθύμισε, οι online πελάτες διαπανούν διπλάσια ποσά από όσους πραγματοποιούν αγορές στο φυσικό κατάστημα. Συμπερασματικά, τόνισε πως η επένδυση στο online λιανεμπόριο δεν μπορεί να είναι απλώς μια κίνηση αντιγραφής του ανταγωνισμού, αλλά απόφαση στρατηγικής σημασίας.

Ο Marek Kempka, Consumer & Shopper Regional Director, για τη δυτική Ευρώπη στη Nielsen, παρουσίασε τις προβλέψεις της εταιρείας για τη μελλοντική εξέλιξη του λιανεμπορίου. Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, μίλησε για την απόκλιση μεταξύ των εξελίξεων που χαρακτήρισαν την τελευταία δεκαετία και των σχετικών προβλέψεων, όπως στην περίπτωση της σημαντικής ενίσχυσης των μεσαίου μεγέθους καταστημάτων σούπερ μάρκετ και των discount έναντι των άλλων format, καθώς και την καταγραφή χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης στις online πωλήσεις, αντίθετα με ό,τι προβλεπόταν. Συγχρόνως, στάθηκε στη σημασία της αξιοποίησης εργαλείων για την ανάλυση των δεδομένων, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την έρευνα μέσω τεχνολογίας eye-tracking, με στόχο την προσαρμογή της προσφοράς των επιχειρήσεων στις ανάγκες του πελάτη. Όπως είπε χαρακτηριστικά, κατά μέσο όριο ο καταναλωτής προσέχει μόνο τα 20% των προϊόντων σε ένα ράφι και αφιερώνει λιγότερο από 15'' σε κάθε κατηγορία. Αυτό σημαίνει πως οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιοποιήσουν τα ευρήματα των ερευνών, ώστε να καταφέρουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να μεταδώσουν το επιθυμητό μήνυμα στους πελάτες, ώστε να επιτύχουν την αγορά των προϊόντων τους και συνολικά την αύξηση των πωλήσεων στο λιανεμπορικό κατάστημα.

Τι καταγράφουν οι έρευνες για την αγοραστική συμπεριφορά στην Ελλάδα
Εκτός από τις έρευνες που αφορούσαν τη διεθνή αγορά λιανεμπορίου, στο συνέδριο παρουσιάστηκαν και νέες έρευνες καταναλωτών που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας και δείχνουν τις αλλαγές στην αγοραστική και καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων. Ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, ανέδειξε τη διαφοροποίηση της γενιάς των Millennials, η οποία σήμερα αριθμεί πάνω από 3 εκατ. καταναλωτές. Ανέφερε μεταξύ άλλων πως η γενιά των Millennials, η οποία δαπανά περίπου 20% λιγότερα χρήματα στο σούπερ μάρκετ από τον Μ.Ο., απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την τηλεοπτική διαφήμιση, επιλέγοντας εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης, όπως η επικοινωνία μέσω texting, σε ποσοστό 49% και μέσω social media, σε ποσοστό 43%. Την ίδια στιγμή, όμως, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει τη διατήρηση της επιρροής του φυλλαδίου προσφορών του σούπερ μάρκετ, που εξακολουθεί να είναι προτιμητέο μέσο της σχετικής ενημέρωσης για το 59% του κοινού.

Η Δρ. Κατσώχη, ογκολόγος, ακτινοθεραπευτής, πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού ΑΚΟΣ, παρουσίασε τα ευρήματα έρευνας καταναλωτών, τα οποία δείχνουν την αυξανόμενη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής, με 1 στους 2 καταναλωτές να έχει χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία φορά αυτά τα προϊόντα. Εν των μεταξύ, τρεις στους τέσσερις από όσους δεν έχουν χρησιμοποιήσει αντίστοιχα προϊόντα δηλώνουν πως θέλουν να τα δοκιμάσουν. Όσον αφορά στη μέση μηνιαία δαπάνη για την αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής στη χώρα μας, η έρευνα δείχνει πως κινείται στα επίπεδα των 25 ευρώ. Ενδιαφέρον έχει επίσης το εύρημα που παρουσίασε η κ. Κατσώχη σχετικά με την αγορά αντίστοιχων προϊόντων όχι για ιδία χρήση (1 στους 3 αγοράζει συμπληρώματα διατροφής για λογαριασμό άλλου), αλλά και το ότι το 23% κρύβει από το γιατρό του πως παίρνει συμπληρώματα διατροφής, είτε γιατί φοβάται ότι θα τον επικρίνει είτε γιατί δεν εμπιστεύεται την κρίση του.

Σε μία διαφορετική ομιλία ο Δρ. Κωνσταντίνος Φασσέας, Καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναφέρθηκε στην ιστορική εξέλιξη των διατροφικών συνηθειών, αλλά και της ποιότητας των τροφίμων. Τόνισε ιδιαίτερα του κινδύνους που κρύβουν σήμερα οι αναδυόμενες τάσεις της πλήρους φυτικής διατροφής και των αντιεμβολιαστικών κινημάτων. Ιδιαίτερα στάθηκε στον εντελώς αντιεπιστημονικό ισχυρισμό ότι ο άνθρωπος είναι φυτοφάγο ζώο και όχι παμφάγο, όπως άλλωστε μαρτυράει η φυσιολογία, η ανατομία και τα ένστικτά του.


Συγκρίνοντας την αγοραστική συμπεριφορά σε τρία διαφορετικά σημεία, και συγκεκριμένα στα σούπερ μάρκετ, σε σημεία πώλησης προϊόντων που καταναλώνονται on-the-go και στο online περιβάλλον, η κ. Σόφη Πρωτονοταρίου, Chief Executive Officer, Truberries, κατέληξε σε αξιοσημείωτα συμπεράσματα. Στην εισήγηση της, η οποία βασίστηκε στις έρευνες καταναλωτών της εταιρείας, έδειξε πως ανάλογα με το σημείο πώλησης στο οποίο βρίσκεται ο καταναλωτής είναι διατεθειμένος να πληρώσει διαφορετικά ποσά για παρόμοια προϊόντα. Η διαφορετική αγοραστική συμπεριφορά εξαρτάται άμεσα από το αγοραστικό περιβάλλον, αλλά και από την ψυχική του διάθεση τη στιγμή της αγοράς, η οποία επηρεάζεται σημαντικά από τον τρόπο προσέγγισής του στο σημείο πώλησης και ανατρέπει την ισοτιμία που στηρίζεται στο διαθέσιμο εισόδημα. Κλασικό παράδειγμα αποτελεί, όπως ανέφερε, η αγοραστική συμπεριφορά που αφορά σε προϊόντα αυθόρμητης αγοράς, όπως είναι οι μπάρες δημητριακών, η τιμή των οποίων στα σημεία πώλησης εκτός σούπερ μάρκετ είναι συνήθως πολλαπλάσια της τιμής αντίστοιχων προϊόντων στο ράφι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και παρόλα αυτά επιλέγονται με σχετική ευκολία από τους καταναλωτές τη στιγμή που θα νιώσουν την επιθυμία να τα αγοράσουν.

Η αξιοποίηση των δεδομένων από επιχειρήσεις της ελληνικής αγοράς
Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι καινοτόμες πρακτικές αξιοποίησης δεδομένων για επιτυχημένες εμπορικές στρατηγικές και προωθητικές ενέργειες οι οποίες παρουσιάστηκαν στο συνέδριο, αναδεικνύοντας την πρωτοποριακή δράση των ελληνικών επιχειρήσεων στον συγκεκριμένο τομέα. Ο κ. Χρήστος Τσεντεμεΐδης, Country Director & Brand Activation South Eastern Europe & Israel Distributor Markets, Johnson & Johnson, έδειξε με πρακτικά παραδείγματα πώς η συνεργασία λιανεμπορίου και βιομηχανίας στην ανάλυση των δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε κερδοφορία. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στο πώς μπορεί η ανάλυση των πωλήσεων ακόμα και χωρίς τη χρήση κάρτας πιστότητας να οδηγήσει τις επιχειρήσεις στη μελέτη συγκεκριμένων αγοραστικών αποστολών του καταναλωτή και στη συνέχεια να καθοδηγήσει την επιχείρηση στο να διαμορφώσει την προσφορά των προϊόντων στο κατάστημα, ώστε να ενισχύσει τις συνδυαστικές πωλήσεις των σχετικών με τα shopping missions προϊόντων. Ο κ. Τσεντεμεΐδης ανέφερε πως η Johnson & Johnson διερευνά τη δυνατότητα χρήσης του σχετικού project που ανέπτυξε το τμήμα ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών (Shopper Journey Project) και υλοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία στη χώρα μας από την εταιρεία -αρχικά σε συνεργασία με τη Δ. Μασούτης και στη συνέχεια με την ΑΒ Βασιλόπουλος-, και σε άλλες χώρες, ξεκινώντας από τη Ρουμανία. Τέλος, ο κ. Τσεντεμεΐδης επεσήμανε πως στόχος της στρατηγικής των επιχειρήσεων, λιανεμπορικών και προμηθευτικών, πρέπει να είναι η μετάβαση από την εποχή της έκρηξης των προωθητικών ενεργειών, στην εποχή της δημιουργίας προσωποποιημένων προτάσεων για τον πελάτη, που απαντούν στις δικές του ανάγκες και ενισχύουν παράλληλα την αξία των brands.

Σε αντίστοιχο κλίμα, ο κ. Σάββας Τορτοπίδης, διευθυντής πληροφορικής, Δ. Μασούτης, μίλησε για το πώς μία οργανωμένη αλυσίδα σούπερ μάρκετ μπορεί να αξιοποιήσει τον τεράστιο όγκο πληροφοριών για να υλοποιήσει τη στρατηγική της. Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της εταιρείας Μασούτης, παρουσιάζοντας τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται διαφορετικές πηγές πληροφοριών με τα στοιχεία από τις κάρτες πιστότητας, προκειμένου να παρέχεται αγοραστική εμπειρία προσαρμοσμένη στις ανάγκες διαφορετικών ομάδων καταναλωτών (clusters).

Online λιανεμπόριο και νέα κανάλια μάρκετινγκ
Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν εφαρμογές ανάλυσης και αξιοποίησης του πλήθους των δεδομένων του λιανεμπορίου για στρατηγικές αποφάσεις και πρακτικές που αφορούν στον αγοραστή-καταναλωτή, υπηρεσίες που αναλύουν τον όγκο των διαθέσιμων πληροφοριών στο διαδίκτυο, αλλά και νέες προσεγγίσεις στο μάρκετινγκ.

Ο κ. Γιώργος Μονοκάνδυλος, Head of Branding and Creative Agencies Domestic Business, Google, αναφέρθηκε στη συνεχώς αυξανόμενη σημασία του διαδικτύου για τη μελέτη της αγοραστικής συμπεριφοράς. Όπως ανέφερε, υπάρχουν εκατομμύρια αναζητήσεις κάθε μήνα στη μηχανή της Google για τα σούπερ μάρκετ, με τις περισσότερες να αφορούν σε συγκεκριμένες εταιρείες. Άλλωστε, μόλις 1 στους 5 Έλληνες έχει πλέον καθημερινή θέαση σε μόνο μία συσκευή-οθόνη, ενώ ο μέσος όρος συσκευών-οθονών ανά χρήστη έφτασε το 2017 τις 2,3.

Η κ. Έλενα Χαΐλαζοπούλου, επικεφαλής eRetail Audit, Convert Group, μίλησε για τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των online supermarket, σύμφωνα με την καταγραφή των μεριδίων τους στην αγορά από το eRetail Audit της Convert Group. Βάσει των στοιχείων για το εννεάμηνο, οι πωλήσεις το 2018 αναμένεται να αυξηθούν κατά 38% σε σχέση με το 2017. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία της ανάλυσης που δείχνουν κορύφωση των αγορών από online αλυσίδες σε επίπεδο εβδομάδας, την Τετάρτη στις 11 το πρωί. Σε ό,τι αφορά τα βασικά κανάλια marketing, σημαντική είναι η απευθείας σύνδεση στα online σούπερ μάρκετ, που αποδεικνύει την πιστότητα των πελατών, και το Google CPG, ενώ χαμηλά στην κατάταξη των marketing channels βρίσκονται τα social media. Οι περισσότερες αγορές, είπε η κ. Χαϊλαζοπούλου, εξακολουθούν να πραγματοποιούνται από υπολογιστή και ακολουθούν τα κινητά τηλέφωνα και τα tablets.

Τη σημασία των Social Media Analytics ανέδειξε η κ. Άννα Κασιμάτη, Co-founder & Managing Director, isMOOD Data Technology. Η τεχνολογία που έχει αναπτύξει η επιχείρηση επιτρέπει την άμεση ανάλυση των χιλιάδων συζητήσεων που πραγματοποιούνται καθημερινά στα social media για προϊόντα και υπηρεσίες και επιτρέπει την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση τους. Άλλωστε, όπως απέδειξε και ο κ. Ηλίας Ζώτος, Business Applications Services Manager, SingularLogic, είναι απαραίτητη η όσο το δυνατόν καλύτερη κατανόηση του καταναλωτή και η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ανάλυση των δεδομένων, για τη δημιουργία αποτελεσματικής επιχειρηματικής στρατηγικής.

Από την πλευρά της, η Shopmind, όπως έδειξε η κ. Αναστασία Γρίβα, Executive Partner, αναλύει με καινοτόμες τεχνικές τα δεδομένα των πωλήσεων, καταλήγοντας σε «αγοραστικά ταξίδια» που μπορούν να οδηγήσουν σε έξυπνες και στοχευμένες προωθητικές ενέργειες. Αλλά ακόμα και η μικρή λιανική έχει πλέον πρόσβαση σε βασικά εργαλεία αξιοποίησης των δεδομένων, όπως έδειξε ο κ. Φάνης Κουτουβέλης, ιδρυτής και πρόεδρος της Intale. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητη η συνεργασία ανάμεσα στις δύο πλευρές της αλυσίδας πώλησης, το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία, και όπως παρουσίασε στην εισήγηση του ο Στέφανος Κομνηνός, Executive Partner, Exceed Consulting, είναι απαραίτητη η συνθετική αξιοποίηση διαφορετικών πηγών πληροφορίας για μία εύστοχη εμπορική πολιτική.

Στο περιθώριο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε live έρευνα μεταξύ των συμμετεχόντων σε σχέση με τα προβλήματα, τις προτεραιότητες και τις προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει το τμήμα marketing των εταιρειών. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε ο Επιστημονικός Σύμβουλος του ΙΕΛΚΑ, καθηγητής κ. Γεώργιος Δουκίδης. Ως σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αναδείχθηκαν η μη επαρκής ανάλυση και κατανόηση των δεδομένων πωλήσεων και η ελλιπής υποστήριξη της ανώτερης διοίκησης σε έργα business analytics, ενώ σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις που σχετίζονται με τον καταναλωτή, το μειωμένο εισόδημα, η αυξανόμενη ζήτηση προσφορών και εκπτώσεων και οι αλλαγές στις διατροφικές και αγοραστικές συνήθειες.

σελφ σερβις (T. 487)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION