σελφ σερβις - Οι αυτοματισμοί δεν φτάνουν παντού με την ίδια ταχύτητα

Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Οι αυτοματισμοί δεν φτάνουν παντού με την ίδια ταχύτητα

9 Ιουλίου 2019 | 09:42 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τεχνολογία

Οι εταιρείες τεχνολογίας προτείνουν λύσεις αυτοματοποίησης, υποσχόμενες αύξηση της παραγωγικότητας και καλύτερη εμπειρία για τον αγοραστή. Ωστόσο, συντρέχουν αρκετοί λόγοι, που μας κάνουν να σκεφτόμαστε ότι το επιδιωκόμενο εκ μέρους των εταιρειών τεχνολογίας δεν είναι και αυτό που μέλλει τελικά να συμβεί, ειδικά όπου οι αυτοματισμοί επηρεάζουν τη σχέση επικοινωνίας μεταξύ ανθρώπων.

Eνώ η Amazon και η Walmart δοκιμάζουν τη λειτουργία αυτοματοποιημένων φυσικών καταστημάτων, σε μια γωνιά μεγάλου καταστήματος ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ οι ενδεικτικές λάμπες, που μοιάζουν με φάρους στην κορυφή των συστημάτων self checkout, είναι κόκκινες. Τις περισσότερες φορές που το επισκεφθήκαμε, η κατάσταση ήταν η ίδια. Όταν ρωτήσαμε έναν από τους υπαλλήλους του «γιατί συμβαίνει αυτό;», η απάντησή του ήταν: «Από την εγκατάστασή τους τα self checkout δεν κέρδισαν την προτίμηση του κόσμου»… Στο data centre της ίδιας αλυσίδας υπολογιστές, εφοδιασμένοι με το κατάλληλο λογισμικό, καταγράφουν την κίνηση των προϊόντων, βγάζουν αυτόματα τις παραγγελίες προς τους προμηθευτές και δημιουργούν αναφορές πωλήσεων. Οι ίδιες εργασίες από ανθρώπινο χέρι θα απαιτούσαν πολλαπλάσιο χρόνο και πολλαπλάσια έξοδα, ενώ τα αποτελέσματά τους είναι πιθανό να είχαν αρκετά λάθη.

Στην αγορά του λιανεμπορίου, ειδικά σε τομείς με μικρό περιθώριο κέρδους, διαμορφώνονται τάσεις από διαφορετικές πλευρές εν είδει διελκυστίνδας: Οι μέτοχοι κι οι προμηθευτές θέλουν κερδοφορία-οι αγοραστές καλύτερη σχέση τιμής-ποιότητας. Θεωρητικώς οι τεχνολογικοί αυτοματισμοί, που έχουν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος σε σχέση με το κόστος της ανθρώπινης εργασίας, προσφέρουν ευκαιρίες, ώστε να είναι ευχαριστημένες όλες οι πλευρές. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε η McKinsey Global το Νοέμβριο του 2017, περίπου το 50% των διαδικασιών στη λιανική μπορούν να αυτοματοποιηθούν, βάσει τεχνολογιών που είναι ήδη διαθέσιμες. Ωστόσο, σε νεότερη έρευνα που δημοσίευσε η ίδια εταιρεία τον Μάϊο του 2019, ξεκαθαρίζεται αρκετά το τοπίο, αφού όπως προκύπτει, μόλις το 5% του συνόλου των εργασιών μπορούν να αυτοματοποιηθούν πλήρως με την υπάρχουσα τεχνολογία. Όμως, ακόμα κι αυτό το ποσοστό δεν συνεπάγεται την απόλυτη μείωση του αριθμού των θέσεων εργασίας παγκοσμίως, διότι αφενός θ’ ανοίξουν νέες θέσεις για εργαζόμενους-παραγωγούς των αυτοματισμών και αφετέρου δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι όλοι οι αυτοματισμοί θα πετύχουν στην αποστολή τους.

Ισορροπία αυτοματισμών/ ανθρώπινου παράγοντα
«Θα μπορούσε ένα ρομπότ να αναλάβει την τάδε εργασία;», ήταν η ερώτηση που ακουγόταν συχνά τα δύο προηγούμενα χρόνια, τόσο από τους μετόχους όσο και από τους εργαζόμενους. Τελευταία η ερώτηση που ακούγεται συχνότερα είναι: «Κατά πόσο οι αυτοματισμοί θα ταιριάξουν στο πλαίσιο της δείνα εργασίας;». Όπως παραδέχτηκε ο Elon Musk σε ένα tweet που δημοσίευσε το 2018, «οι υπερβολικοί αυτοματισμοί στο Model 3 (το οικονομικό σεντάν της Tesla) ήταν λάθος μας». Στην εξέλιξη των αυτοματισμών, μεταξύ των οποίων και των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, η αναζήτηση της ισορροπίας ανάμεσα σε αποτελεσματικότητα, ηθικούς κανόνες και αποδοχή από τους αγοραστές αναμένεται ότι θα οδηγεί και σε αποφάσεις, στην υλοποίηση των οποίων η εφαρμογή ενός αυτοματισμού δεν θα ταυτίζεται απαραίτητα με τη βέλτιστη λύση. Τον περασμένο Ιανουάριο 243 ρομπότ «έχασαν τη δουλειά τους» σ’ ένα ιαπωνικό ξενοδοχείο, καθώς η επιχείρηση διαπίστωσε μετά από δοκιμές, ότι ήταν λιγότερο αποτελεσματικά και κόστιζαν περισσότερο συγκριτικά με τη ζωντανή εργασία που αντικαθιστούσαν. Την ίδια στιγμή που «απολύονταν» τα ρομπότ, σ’ ένα data centre κάπου στον κόσμο ένας υπερυπολογιστής έκανε τα δισεκατομμύρια πράξεις που χρειάζονται, για να φορτωθεί ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευμάτων, έτσι ώστε να αξιοποιείται με τον καλύτερο τρόπο η χωρητικότητά του και δη με όρους ασφάλειας της ευστάθειάς του. Καθώς τα Big Data γίνονται ολοένα περισσότερα, η ανάλυση τους από τον άνθρωπο είναι σχεδόν αδύνατη. Στο πεδίο αυτό οι υπολογιστές έχουν σαφή υπεροχή πια κι έχουν αρχίσει ήδη να λαμβάνουν αποφάσεις, οι οποίες χαίρουν της εκτίμησης των μετόχων. Όμως, ακόμα και σε αυτό το «ξεκάθαρο» γενικώς θέμα η τελική απόφαση έρχεται συχνότατα με το πάτημα ενός κουμπιού από κάποιον εργαζόμενο.

Μπορεί ένα ακουστικό να αλλάξει το retail;
Την τελευταία διετία αρκετοί αναλυτές πιστεύουν πως ναι, με την προϋπόθεση ότι το ακουστικό θα είναι ενσωματωμένο σε μια συσκευή, όπως το Echo της Amazon. Σύμφωνα με έρευνες, οι οποίες πάνε ως το 2017, όταν δηλαδή συσκευές όπως το Echo δεν είχαν ακόμα τη σημερινή απήχηση, δείχνουν ότι το 65% των κατόχων συσκευών Echo δεν διατίθενται να τις αποχωριστούν και μάλιστα το 42% αυτών θεωρούν τη συσκευή «ουσιώδη» για την καθημερινότητά τους. Στο σύνολο τους οι χρήστες των συσκευών ζητούν πληροφορίες για θέματα, όπως η πρόβλεψη του καιρού και η κατάσταση της κυκλοφορίας στους δρόμους. Ωστόσο, οι δυνατότητες του λογισμικού, που καθοδηγεί τις συσκευές, επιτρέπουν την εκπλήρωση πιο σύνθετων επιθυμιών των κατόχων τους, όπως για παράδειγμα μια κράτηση στο κινέζικο εστιατόριο, που βρίσκεται σε ακτίνα 10 χιλιομέτρων και έχει αξιολόγηση άνω του 8 στο Trip Advisor. Σ’ ένα τέτοιο ερώτημα η συσκευή θα χρειαστεί να συνδεθεί με διαφορετικές βάσεις, για να συνθέσει την απάντηση, συμπληρώνοντας ίσως και επιλογές που ο χρήστης δε σκέφτηκε να προσδιορίσει, αλλά η συσκευή γνωρίζει ότι του αρέσουν, όπως για παράδειγμα τα εστιατόρια να μην έχουν θέσεις καπνιζόντων.

Στην ίδια κατεύθυνση είναι η αξιοποίηση των συσκευών για επιλογές αγορών. Μια έρευνα της First Insight αναφέρει ότι το 53% των κατόχων τους, τις έχουν χρησιμοποιήσει στη διενέργεια έρευνας τιμών, για προϊόντα που σκέφτονταν να αγοράσουν. Και γιατί να μας απασχολεί αυτό το θέμα, μπορεί να αναρωτηθείτε. Άλλωστε, ήδη πολλοί αγοραστές χρησιμοποιούν το Internet και τις υπηρεσίες του για συγκρίσεις τιμών κι αγορές προϊόντων. Η διαφορά βρίσκεται στις βάσεις των πληροφοριών που προτιμούν οι συσκευές, για να κάνουν τις επιλογές τους. Ας πάρουμε για παράδειγμα το Echo της Amazon. Τι συμβαίνει όταν ο χρήστης ζητάν να αγοράσει π.χ. μια ηλεκτρική σκούπα; Καταρχήν η συσκευή αναγνωρίζει ότι πρόκειται για έρευνα αγοράς, στη συνέχεια πηγαίνει πρώτα στο ψηφιακό κατάστημα της Amazon, για να δει αν το προϊόν είναι διαθέσιμο. Παράλληλα, κάνει μια έρευνα για την τιμή του προϊόντος σε άλλα ψηφιακά καταστήματα και τελικά προτείνει στον υποψήφιο αγοραστή την καλύτερη λύση. Αυτή η διαδικασία δεν αποκλείει το ενδεχόμενο, η πρόταση αγοράς να αφορά ένα άλλο ψηφιακό κατάστημα από αυτό της Amazon, όπου το προϊόν είναι διαθέσιμο και φθηνότερο. Αλλά δεν αποκλείει το ενδεχόμενο, η Amazon να διαμορφώσει σε πραγματικό χρόνο την τιμή του προϊόντος της, ώστε με «τίμιο» τρόπο να το κάνει πιο δελεαστικό για τον αγοραστή. Οι δυναμικές που δημιουργεί στην αγορά αυτή η τάση είναι πολύπλοκες και αναμένεται να επηρεάσουν και τις σχέσεις εμπόρων-προμηθευτών. Θα επιτρέψει, για παράδειγμα, η κατασκευάστρια εταιρεία της σκούπας να πουλήσει η Amazon το προϊόν της σε εξευτελιστική τιμή, για να κερδίσει τον πελάτη; Μπορεί η Amazon να είναι μια τεράστια εταιρεία, αλλά δεν είναι μόνη στην αγορά, οπότε θεωρητικώς τουλάχιστον, θα συνεχίσει έτσι να είναι υγιής ο ανταγωνισμός.

Ο ανθρώπινος παράγοντας
Οι επιχειρήσεις που παράγουν τεχνολογία, ποθούν για ικανοποιημένους αγοραστές κι ευχαριστημένους μετόχους. Όσοι γίνονται χρήστες της τεχνολογίας ωφελούνται, είτε γιατί η τεχνολογία «μειώνει» τις τιμές των προϊόντων που ψωνίζουν είτε γιατί τους προσφέρουν επιλογές που απλουστεύουν τη ζωή τους. Αν το δεύτερο δεν ισχύει, οι επιχειρήσεις δε βρίσκουν αγοραστές για τις τεχνολογίες τους. Κάτι τέτοιο έχει συμβεί πάμπολλες φορές. Πρόσφατο παράδειγμα, η πλήρης αποτυχία της 3D τηλεόρασης. Ενίοτε χρειάζεται χρόνος για να καταλάβουν οι χρήστες της τεχνολογίας ότι αυτό που νομίζουν ότι τους βολεύει, τελικά τους δυσκολεύει. Η τεχνητή νοημοσύνη (ζενίθ της εξυπνάδας των αυτοματισμών) είναι μια νέα πρόταση των κατασκευαστών τεχνολογίας, η οποία υπόσχεται από τα απλούστερα, όπως ένα «ζεστό» οικιακό περιβάλλον, μέχρι τα πλέον άπιαστα, όπως τα μυστήρια της ζωής μετά θάνατον. Το τι θ’ αγοράζει κανείς τελικά, εξαρτάται απ’ τον ίδιο.

σελφ σερβις (T. 495)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION