σελφ σερβις - Μαζεύτηκαν πολλά σύννεφα και δεν είναι όλα ίδια

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Υπηρεσίες Cloud

Μαζεύτηκαν πολλά σύννεφα και δεν είναι όλα ίδια

15 Οκτωβρίου 2019 | 09:44 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Βιομηχανία,Τεχνολογία

Δε φαίνεται να υπάρχει διαφωνία μεταξύ αγοραστών και αναλυτών ότι η μετατόπιση περισσότερων εφαρμογών στο cloud θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση τα ερχόμενα χρόνια. Πώς, όμως, μπορούμε να γνωρίζουμε, ποια είναι η συνολική εικόνα των επιχειρηματικών λειτουργιών, που έχουμε αναθέσει σε διαφορετικούς προμηθευτές;

H Datadog ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από εννιά χρόνια και μέχρι το τέλος του Αυγούστου, οπότε και η διοίκησή της ανακοίνωσε ότι θα αναζητήσει κεφάλαια μέσω του χρηματιστηρίου, η εταιρεία είχε δεχτεί επενδύσεις περίπου 150 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η χρηματιστηριακή της αξία εκτιμάται περίπου 640 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών της το 2018 ήταν λίγο μικρότερος των 200 εκατ. δολαρίων κι οι ζημιές της το πρώτο εξάμηνο του 2019 περίπου 13,7 εκατ. δολάρια. Βλέποντας τα μεγέθη, αναρωτιέται κανείς, γιατί οι επενδυτές να εμπιστευτούν μια ζημιογόνο εταιρεία; Μια γενική απάντηση μπορεί να είναι ότι οι επενδυτές τα τελευταία χρόνια εμπιστεύονται εκατοντάδες εταιρείες με λογιστική εικόνα, που μπροστά της αυτή της Datadog μοιάζει παράδεισος, όπως για παράδειγμα η Tesla και η Uber. Ένας δεύτερος λόγος είναι ότι η SignalFx, ο άμεσος ανταγωνιστής της Datadog, εξαγοράστηκε στο τέλος Αυγούστου από την Splunk έναντι ενός δισ. δολαρίων. Οπότε τι κοινό έχουν αυτές οι δύο εταιρείες, που τις κάνει τόσο δελεαστικές για επενδυτές που βλέπουν το μέλλον;

H Άγρια Δύση των υπηρεσιών cloud
Είναι συνηθισμένο φαινόμενο πλέον για τους εργαζόμενους στην πληροφορική να ξυπνούν το πρωί και, διαβάζοντας ειδήσεις, να ανακαλύπτουν ότι μια νέα cloud υπηρεσία έχει δημιουργηθεί και ζητά την προσοχή τους. Ακρωνύμια όπως SaaS (Office 365, Salesforce), PaaS (SQL databases, αποθηκευτικός χώρος), IaaS (servers που φιλοξενούνται από παρόχους υπηρεσιών, όπως Azure, AWS) και FaaS (νέες εφαρμογές που δεν απαιτούν servers) βρίσκονται πλέον στο καθημερινό λεξιλόγιο των αρμοδίων. Πολλές από αυτές τις εφαρμογές μπορεί να ελεγχθούν με εργαλεία, που προσφέρουν οι προμηθευτές των υπηρεσιών ή ανεξάρτητοι κατασκευαστές. Ωστόσο, τα εργαλεία αυτά είναι είτε εστιασμένα σε μια μόνο υπηρεσία είτε η εγκατάστασή τους γίνεται ενδοεταιρικά. Υπήρξαν λοιπόν κάποιοι κατασκευαστές, που προέβλεψαν ότι οι υπηρεσίες cloud θα αυξηθούν εκθετικά σε αριθμό και σε χρήση, οπότε κατασκεύασαν εργαλεία που έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν και να αξιολογούν υπηρεσίες διαφορετικών προμηθευτών και επιπλέον παρέχονται και τα ίδια ως υπηρεσία, οπότε η εταιρεία δε χρειάζεται να τα εγκαθιστά εσωτερικά και να μεριμνά για τη συντήρηση και βελτίωσή τους. Και οι δύο αυτές διαφορές είναι σημαντικές γιατί, όπως ήδη είπαμε, το τοπίο στις υπηρεσίες cloud μεταβάλλεται σχεδόν καθημερινά, οπότε είναι προτιμότερο κάποιος τρίτος να μεριμνά, ώστε να ανανεώνει τα εργαλεία ελέγχου με τις αλλαγές που προκύπτουν και να δημιουργεί τις γέφυρες με νέες υπηρεσίες ή και νέους προμηθευτές. Επιπλέον, η συνένωση των διαφορετικών υπηρεσιών σε μια κεντρική πλατφόρμα δεν είναι καθόλου εύκολο εγχείρημα και απαιτεί μια ομάδα εξειδικευμένων προγραμματιστών, μεταξύ των οποίων και κάποιους που θα εξειδικεύονται στην ανάπτυξη αλγόριθμων τεχνητής νοημοσύνης. Η δημιουργία και διατήρηση μιας τέτοιας ομάδας έχει υψηλό λειτουργικό κόστος, δεδομένου ότι οι επιστήμονες στον τομέα της ανάλυσης δεδομένων και στην κατασκευή αλγόριθμων θεωρούνται σήμερα από τους πιο ακριβοπληρωμένους εργαζόμενους.

Γιατί να ελέγχουμε τις υπηρεσίες στο cloud;
Η ερώτηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και ρητορική, δεδομένου ότι όλη η βιομηχανία της πληροφορικής βασίζεται στον έλεγχο και τη μέτρηση. Χωρίς αυτά τα δύο, η κατάσταση γίνεται χαοτική και τα δεδομένα μετουσιώνονται σε σπατάλη ενέργειας. Η χρήση των υπηρεσιών cloud δε θα μπορούσε να ξεφύγει από το γενικό κανόνα. Θέλουμε να γνωρίζουμε ποιοι μπαινοβγαίνουν στα διάφορα συστήματα, θέλουμε η αναφορά των πωλήσεων να γίνεται σε πραγματικό χρόνο με κατανοητές απεικονίσεις και θέλουμε να ξέρουμε πόσα ξοδεύουμε για όλα αυτά που θέλουμε. Όσοι έχουν ήδη χρησιμοποιήσει υπηρεσίες στο cloud, γνωρίζουν ότι σε αρκετές περιπτώσεις το κόστος χρήσης δεν είναι προκαθορισμένο. Συχνά η σύμβαση με τον πάροχο προβλέπει ότι η πρόσβαση σε πόρους θα μεταβάλλεται ανάλογα με τις ανάγκες. Οπότε μπορεί μέσα στην ίδια μέρα η επιχείρηση να χρειάζεται το πρωί 100 επεξεργαστές και το απόγευμα τους μισούς ή τους διπλάσιους. Στο κλείσιμο του τριμήνου το τμήμα πληροφορικής θα πρέπει να μπορεί να εξηγήσει στον οικονομικό διευθυντή γιατί το τιμολόγιο ήταν αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.

Θεωρητικά, τα εργαλεία ελέγχου που αναφέρουμε, έχουν τη δυνατότητα να δώσουν μια αναλυτική εικόνα και μάλιστα με εμφανή αθροίσματα παρόμοιων υπηρεσιών από διαφορετικούς προμηθευτές. Επομένως, στο «τέλος της ημέρας» θα είναι σαφές το ποσό που η επιχείρηση έχει δαπανήσει για αποθηκευτικό χώρο ή για επεξεργαστική ισχύ ανά προμηθευτή.

Εκτός της δαπάνης, η δεύτερη σημαντικότερη αιτία ελέγχου είναι οι επιδόσεις. Για παράδειγμα, σε μια cloud based CRM εφαρμογή με εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες ή σε μια εφαρμογή ψηφιακών πληρωμών που εξυπηρετεί χιλιάδες παραγγελίες, ακόμα και μια διαφορά ενός δευτερολέπτου ανά αποτέλεσμα είναι σημαντική για τη λειτουργία της επιχείρησης. Αν και όλοι οι προγραμματιστές έχουν την καλή διάθεση να κάνουν τις εφαρμογές τους γρήγορες, τελικά κάποιοι ξεχωρίζουν. Με ένα σύστημα μέτρησης είναι εφικτό να γνωρίζουμε τους πόρους που απορροφά μια εφαρμογή για να λειτουργήσει και να κάνουμε σύγκριση με άλλες παρόμοιες. Στις cloud υπηρεσίες η βελτίωση αυτή συνεπάγεται συγχρόνως όφελος σε επιδόσεις και σε δαπάνες.

Τέλος, ο έλεγχος του cloud αποτελεί στοιχείο της συνολικής στρατηγικής ασφάλειας. Τα μοτίβα λειτουργίας μιας επιχείρησης διαμορφώνονται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και μπορούν να γίνουν κατανοητά μέσω ενός εύχρηστου συστήματος απεικόνισης. Η απόκλιση από τα μοτίβα αυτά, όπως λ.χ. μια απρόσμενη μεταφορά μεγάλου όγκου αρχείων ή μια αιχμή στη χρήση CPU που δεν περιλαμβάνεται σε μια περιοδικότητα, θα μπορούσε να σημαίνει ότι κάποιος απρόσκλητος επισκέπτης κάνει πράγματα χωρίς τη συγκατάθεσή μας.

Το τμήμα IT θα λογοδοτήσει τελικά
Η ανάθεση της λειτουργίας υποδομών ή εφαρμογών σε cloud providers εκλαμβάνεται συχνά και ως μεταφορά ευθύνης από το τμήμα IT στον προμηθευτή. Ωστόσο, το γεγονός είναι ότι, όταν οι εργαζόμενοι θα αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα λειτουργίας, θα απευθυνθούν στο δικό τους τμήμα IT κι όχι σε αυτό του παρόχου. Ενδεχομένως, ένα Service Level Agreement αποτελεί μια ασφαλιστική δικλείδα, αλλά περισσότερο μοιάζει με σύστημα πυρόσβεσης. Ο έλεγχος των υπηρεσιών ανήκει στη σφαίρα της πρόληψης, όπως και η επιλογή των προμηθευτών. Ο τελικός στόχος είναι να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα πριν φτάσει στο επίπεδο του χρήστη. Η παράμετρος Mean-Time-To-Resolution (MTTR) για δυσλειτουργίες του cloud είναι ήδη στη βασική λίστα αξιολόγησης των έργων, που υλοποιούν τα τμήματα IT.

Και εδώ επανερχόμαστε στην ειδοποιό διαφορά μεταξύ των παραδοσιακών λύσεων ελέγχου, που έχουν σχεδιαστεί για να ελέγχουν συστήματα, στα οποία έχουν απευθείας πρόσβαση, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν web services, στα οποία η υποδομή βρίσκεται εκτός περιφέρειας του εταιρικού data centre. Αυτή είναι μια εργασία που μπορούν να αναλάβουν οι SaaS cloud monitoring εφαρμογές, οι οποίες προσφέρουν και ένα ευρύ σύνολο ρυθμιστικών παραμέτρων, ώστε η επιχείρηση να διαμορφώσει τελικά την απεικόνιση που χρειάζεται, όσο γίνεται πιο κοντά στις ανάγκες της.

Για το τέλος αφήσαμε το κερασάκι της τούρτας: Όταν ανοίγετε την πόρτα σε μια τρίτη εταιρεία για να παρακολουθεί τις εφαρμογές και τις υποδομές σας, είναι δεδομένο ότι πρέπει να υπάρχει μια ισχυρή σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Σύμφωνα με αναλύσεις, που έχουν γίνει με βάση τις καλές πρακτικές, το κόστος κτήσης ενός SaaS cloud monitoring μπορεί να είναι από πέντε έως δέκα φορές οικονομικότερο σε σχέση με μια on premise λύση. Ωστόσο, επειδή συχνά ισχύει πως ό,τι πληρώνεις παίρνεις, στην επιλογή του προμηθευτή είναι ωφέλιμο ο παράγοντας του κόστους να μπαίνει αρχικά στην άκρη.

σελφ σερβις (T. 497)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION