σελφ σερβις - Το γάλα… κοκκίνησε

Τετάρτη, 8 Απριλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Το γάλα… κοκκίνησε

8 Ιουνίου 2015 | 13:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Προϊόντα

«Κόκκινοι» βάφηκαν φέτος όλοι οι δείκτες της αγοράς του γάλακτος! Οι πωλήσεις της κατηγορίας στα σούπερ μάρκετ μετρούν απώλειες –στις περισσότερες των περιπτώσεων, μάλιστα, με διψήφιο ποσοστό– συνεπεία της παρατεταμένης ύφεσης που επιδρά καθοριστικά στη ζήτηση, ακόμη και σε ό,τι αφορά τα προϊόντα καθημερινής ανάγκης.

H προβληματική εικόνα της φετινής χρονιάς έρχεται ως συνέχεια ενός επίσης προβληματικού 12μήνου. Το 2014, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, έκλεισε για τη συνολική κατηγορία του λευκού γάλακτος με απώλειες εσόδων 5,7%, στα 447,4 εκατ. ευρώ, από 474,7 εκατ. ευρώ το 2013. Τη μεγαλύτερη ζημιά στη γενική εικόνα της κατηγορίας φαίνεται ότι προκάλεσε το γάλα υψηλής παστερίωσης, το οποίο έχασε το 8,1% των πωλήσεών του, που περιορίσθηκαν πέρυσι στα 156,1 εκατ. ευρώ από 169,9 εκατ. ευρώ το προηγούμενο 12μηνο, αλλά και το γάλα εβαπορέ, που έχασε το 15% του τζίρου του, συμμετέχοντας, ωστόσο, με μικρότερο ποσοστό στο σύνολο των εσόδων της κατηγορίας, με τζίρο της τάξης των 83,6 εκατ. ευρώ. Αν υπήρξε πέρυσι κάποιο ελπιδοφόρο μήνυμα για τις πωλήσεις της κατηγορίας, αυτό εκπέμφθηκε μόνο από την υποκατηγορία του φρέσκου γάλακτος, η οποία κατέγραψε άνοδο 2%, κλείνοντας στα 183,1 εκατ. ευρώ από 179,6 εκατ. ευρώ το 2013. Πλήγμα στις πωλήσεις του δέχθηκε, τέλος, και το γάλα μακράς διάρκειας, όπως και το ζαχαρούxο.

Χειρότερο το 2015
Τα δεδομένα στην κατηγορία δυσκόλεψαν περισσότερο το 2015, με τις απώλειες τζίρου στο σύνολο της κατηγορίας περίπου να διπλασιάζονται ποσοστιαία, από το -5,7% το 2014 σε -10,2% στο πρώτο τρίμηνο του έτους (πηγή Nielsen, καταμέτρηση πωλήσεων επί των τεσσάρων πρώτων εβδομάδων κάθε μήνα). Πλέον όλες οι υποκατηγορίες καταγράφουν πτώση τζίρου –μαζί και το φρέσκο γάλα, το οποίο εμφανίζει απώλειες 3,4%. Το υψηλής παστερίωσης χάνει το 14,6% του τζίρου του, το εβαπορέ το 13,7%, το μακράς διάρκειας το 21,3% και το ζαχαρούχο το 5,2%.

Η Nielsen σημειώνει ότι όλα τα προαναφερόμενα στοιχεία της αφορούν στο σύνολο της Ελλάδος για καταστήματα τροφίμων μεγαλύτερα των 100 τμ σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, με την εκτίμηση για τις αλυσίδες Σκλαβενίτη, Μαρινόπουλος και LIDL, ενώ από το δείγμα εξαιρούνται τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του σελφ σέρβις, τα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι τόσο ο Φεβρουάριος όσο και ο Μάρτιος κινήθηκαν ανοδικά σε ό,τι αφορά τις ποσότητες φρέσκου γάλακτος που διατέθηκαν στην αγορά. Ειδικότερα, τον Μάρτιο η εν λόγω υποκατηγορία κινήθηκε με θετικό ρυθμό 4,5%, όταν το γάλα υψηλής παστερίωσης έχασε το 19,8% των πωλήσεών του σε όγκο, το ασβεστούχο γάλα το 23% και το παιδικό γάλα το 11,5%. Το σοκολατούχο διατήρησε τις πωλήσεις του σε όγκο περίπου σταθερές.

Τα οφέλη του 7ήμερου κύκλου ζωής
Παράγοντας των προμηθευτών, μιλώντας στο σελφ σέρβις επισήμανε ότι η αύξηση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος κατά δύο μέρες (από τις πέντε στις επτά) αφενός τόνωσε την εγχώρια παραγωγή και αφετέρου έστρεψε το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού στο φρέσκο γάλα, προσφέροντάς του δύο ευκαιρίες: Πρώτον, να προμηθεύεται γάλα μια φορά την εβδομάδα, μειώνοντας κατά συνέπεια τις αναγκαίες επισκέψεις του στα σημεία λιανικής, και δεύτερον, να διατηρεί περισσότερο χρόνο το προϊόν ασφαλές στο ψυγείο, περιορίζοντας έτσι τις απώλειες ποσοτήτων που δεν προλάβαινε το νοικοκυριό να καταναλώσει, όταν ο κύκλος ζωής του προϊόντος ήταν πενθήμερος.

Όσο για τη βιομηχανία, εξασφάλισε σημαντικές οικονομίες κλίμακος από τη διακίνηση του προϊόντος. Όπως αναφέρουν παράγοντες της γαλακτοβιομηχανίας, αν η κυβέρνηση αυξήσει κατά μια ακόμη ημέρα (στις οκτώ) τη διάρκεια ζωής του προϊόντος, «τα οφέλη θα είναι πραγματικά σημαντικά, δεδομένου ότι θα «διπλώσει»…», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, «η εβδομάδα για τη διακίνηση του προϊόντος». Με άλλα λόγια, οι παραδόσεις στη λιανική θα γίνονται μια φορά ανά επτά ημέρες και με τον τρόπο αυτό, τονίζουν, θα εξασφαλιστεί μια σημαντική μείωση της τιμής του προϊόντος. Πάντως, πέραν του ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ξεσήκωνε τους παραγωγούς γάλακτος, δεν πρέπει να λησμονείται ότι η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει στην αγορά πως προτίθεται να επαναφέρει τη διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος στις πέντε ημέρες, εκτιμώντας ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο θα στηριχθεί η εγχώρια παραγωγή, καθώς θα περιοριστούν οι εισαγωγές γάλακτος.

Δεν υπήρξαν μειώσεις τιμών χονδρικής
Ωστόσο, σημειώνουμε ότι με το επιχείρημα της χαμηλότερης τιμής η βιομηχανία πίεσε την προηγούμενη κυβέρνηση, προκειμένου να εξασφαλίσει τον επταήμερο κύκλο ζωής στο φρέσκο γάλα, με τη διαφορά, όμως, ότι οι τιμές χονδρικής στο μεσοδιάστημα δεν μειώθηκαν. Όπως τουλάχιστον διατείνονται οι αγοραστές των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, μόνο μια εταιρεία και για ένα προϊόν μείωσε τους τελευταίους μήνες τις τιμές της κι αυτό δεν αφορούσε καν κωδικούς φρέσκου γάλακτος… Προφανώς, η εν λόγω μείωση τιμής σχετίζεται με την προσπάθεια της εταιρείας να ανακόψει τη στροφή των καταναλωτών προς τα ψυγεία με το φρέσκο γάλα. Οι αγοραστές των αλυσίδων επισημαίνουν ότι οι όποιες μειώσεις τιμής υπήρξαν στο φρέσκο γάλα οφείλονται αποκλειστικά στις πρωτοβουλίες των δικτύων λιανικής, που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο της τόνωσης του δικού τους ανταγωνισμού.

Από την πλευρά τους, πάντως, οι γαλακτοβιομήχανοι ισχυρίζονται ότι μειώσεις τιμών στο φρέσκο γάλα έγιναν εκ μέρους τους και ήταν μάλιστα γενναίες. Το τι πραγματικά συνέβη ίσως το μάθουμε τελικά από το Υπουργείο Οικονομίας, στο βαθμό που αποφασίσει να «ξετινάξει» ερευνητικά το θέμα, καταγράφοντας και αναλύοντας τα τιμολογικά δεδομένα της αγοράς γάλακτος. Πρέπει, βέβαια, να θέσει προηγουμένως εκ νέου σε λειτουργία το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο μετεκλογικώς φαίνεται πως απορρυθμίστηκε.

Όσο φθηνότερα τόσο καλύτερα
Στο μεταξύ, η μείωση των πωλήσεων στο σύνολο της κατηγορίας δεν προκλήθηκε μόνο από την αύξηση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος που, όπως προαναφέρθηκε, περιόρισε τις ποσότητες που απορρίπτουν κατ’ ανάγκη τα νοικοκυριά. Το δύσθυμο πολιτικοοικονομικό κλίμα που επί μήνες επικρατεί στη χώρα φαίνεται πως επέδρασε καταλυτικά σε ό,τι αφορά την πτώση της συνολικής κατανάλωσης στα προϊόντα της κατηγορίας, αλλάζοντας και ορισμένες από τις συνήθειες των καταναλωτών. Μια από τις βασικότερες είναι ότι τα νοικοκυριά περιόρισαν τις αγορές συμπληρωματικών προϊόντων, όπως το παιδικό ή το βιολογικό γάλα –καθότι ακριβότερο– αλλά και το light γάλα.

Στην πράξη, δηλαδή, συνέβη ό,τι ακριβώς και σε άλλες προϊοντικές κατηγορίες: Τα νοικοκυριά περιορίζονται στην αγορά των βασικών κωδικών προϊόντων πρώτης ανάγκης, μειώνοντας τις αυθόρμητες ή τις εξεζητημένες επιλογές τους. Γενικότερα, τα νοικοκυριά έχουν στραφεί περισσότερο στους κωδικούς χαμηλότερης τιμής, ώστε να μειώνουν το συνολικό κόστος των αγορών τους από τα σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να χάνεται αθροιστικά σημαντικός τζίρος από την αγορά.

σελφ σερβις (T. 450)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION