σελφ σερβις - Νηστίσιμα προϊόντα: Ασθενείς τάσεις ανάταξης του τζίρου

Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Νηστίσιμα προϊόντα: Ασθενείς τάσεις ανάταξης του τζίρου

26 Φεβρουαρίου 2019 | 09:34 Γράφει η Δήμητρα  Σκούφου Topics: Προϊόντα

Η ιδιαίτερη αγορά των νηστίσιμων τροφίμων εδώ και χρόνια επιδιώκει να επεκτείνει χρονικά τις περιόδους διάθεσης και κατανάλωσης των ειδών της στη διάρκεια του έτους. Γλυκά ή αλμυρά, τα προϊόντα της είναι μεν συνδεδεμένα με τη Σαρακοστή και τις άλλες περιόδους των νηστειών, ωστόσο οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιό της επενδύουν στην καινοτομία, με νέες γεύσεις, πιο ντελικατέσεν εκδοχές και νέες συσκευασίες, πιο πρακτικές στη χρήση τους, προκειμένου να διαμορφώνουν ένα σύγχρονο καταναλωτικό κοινό, που θα εντάσσει στο καθημερινό του διαιτολόγιο τα προϊόντα τους και θα τα αναζητά στο σούπερ μάρκετ.

H συρρίκνωση του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος συμπίεσε τις πωλήσεις της κατηγορίας ήδη από τα πρώτα χρόνια της κρίσης. Την τελευταία διετία οι ασθενείς τάσεις ανάταξης του τζίρου δεν δικαιολογούν μάλλον αισθήματα ανεπιφύλακτης αισιοδοξίας. Τούτο συνδυασμένο με την επίγνωση για τις ούτως ή άλλως περιορισμένες προοπτικές ανάπτυξης της εγχώριας ζήτησης, ωθεί τις βιομηχανίες στη διεύρυνση των υφιστάμενων και την αναζήτηση νέων ερεισμάτων τους στη διεθνή ζήτηση.

Τόσο οι προϊοντικές καινοτομίες όσο και το ότι τα νηστίσιμα γενικά θεωρείται ότι εντάσσονται στην ποικιλία των τροφίμων, που συντελούν σε έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής, δημιουργούν αισιοδοξία στα στελέχη των επιχειρήσεων που τα παράγουν, σχετικά με τις προοπτικές ανάπτυξης της κατηγορίας. Οι προσδοκίες τους ασφαλώς συνάπτονται με την πεποίθηση για τη βελτίωση μακροπρόθεσμα του οικονομικού κλίματος και των εισοδημάτων των Ελλήνων καταναλωτών. Σημειώνουμε, πάντως, ότι το ενθαρρυντικό για αρκετές από τις επιχειρήσεις αυτού του κλάδου είναι η αύξηση κυρίως τα τελευταία χρόνια των εξαγωγών τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους απευθύνεται σε αγορές του εξωτερικού, ακόμα και σε ποσοστά της τάξης του 80%-90%.

Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς της οργανωμένης λιανικής, παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του τομέα επενδύουν στο μέλλον, από τις πωλήσεις τους, όπως διαμορφώνονται σήμερα, δεν προκύπτουν βάσιμοι λόγοι αισιοδοξίας, δεδομένου ότι η συρρίκνωση της κατανάλωσης, λόγω της οικονομικής κρίσης, κάθε άλλο παρά άφησε ανεπηρέαστη την εν λόγω κατηγόρια προϊόντων, η οποία τουλάχιστον την τελευταία πενταετία παρουσιάζει πτωτική τάση πωλήσεων κυρίως σε όγκο, ενόσω και τα προϊόντα της ιδιωτικού σήματος είχαν απώλειες πέρυσι. Τόσο στις κατηγορίες του χαλβά και του ταχινιού, δηλαδή στα γλυκά νηστίσιμα, όσο και στην κατηγορία των έτοιμων γευμάτων, είτε πρόκειται για επώνυμα προϊόντα είτε για τα ιδιωτικής ετικέτας, το καταναλωτικό κοινό ψωνίζει συγκρατημένα. Όσο το καλάθι που κρατά ο μέσος καταναλωτής παραμένει «ελαφρύτερο» συγκριτικά με εκείνο προ της κρίσης, η μείωση του βάρους του θα επηρεάζει ανασταλτικά και σε όγκο και σε αξία τις πωλήσεις της συγκεκριμένης αγοράς, σχολίασε σχετικά παράγοντας αλυσίδας του κλάδου. Παρ’ όλα αυτά η μικρή βελτίωση του οικονομικού κλίματος, όπως δείχνει και η τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σύμφωνα με την οποία κατά το 33% τα στελέχη του κλάδου των τροφίμων-ποτών εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα εξελιχθούν αυξητικά (πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία τιμή κατά την τελευταία τριετία), αφήνει, έστω μικρά, περιθώρια για χαμόγελα. Ειδικότερα, τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα, αναμένουν ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους οι πωλήσεις θα αυξηθούν γύρω στο 0,5% συγκριτικά μ’ εκείνες της αντίστοιχης περιόδου του 2018. Θετικά, επίσης, εκτίμησαν ότι θα επιδράσει στην κίνηση της αγοράς η αύξηση του κατώτατου μισθού.

Χαλβάς και ταχίνι
Ο χαλβάς και το ταχίνι είναι από τα πλέον δημοφιλή προϊόντα της νηστείας. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές, έχοντας πεισθεί για τις ευεργετικές ιδιότητες και την διατροφική αξία τους, τα εντάσσουν όλο και περισσότερο στην διατροφή τους. Αυτό συμβαίνει όχι τυχαία, καθώς οι παραγωγοί τους μεριμνούν να δημιουργούν νέα καινοτόμα προϊόντα, ιδανικά για την ικανοποίηση των διατροφικών αναγκών κάθε στιγμή της ημέρας, δηλαδή προϊόντα που η κατανάλωσή τους υπερβαίνει το παραδοσιακό θρησκευτικό πλαίσιο των νηστειών. Φυσικά, η Σαρακοστή παραμένει η κατεξοχήν περίοδος αιχμής των πωλήσεων των εταιρειών παραγωγής ταχίνι και χαλβά.

Όπως εκτιμάται, κάθε χρόνο η εγχώρια αγορά καταναλώνει περί τα 1,4 εκατ. κιλά ταχίνι, η αξία του οποίου υπολογίζεται στα 15 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα οι πωλήσεις του χαλβά εκτιμώνται στα 800 χιλιάδες κιλά, αξίας περίπου 8,3 εκατ. ευρώ. Στην ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς ώθησε η στρατηγική των παραγωγών να διευρύνουν την γκάμα των προϊόντων τους από άποψη αφενός γεύσεων και αφετέρου συσκευασιών. Έχοντας δημιουργήσει μικρότερες συσκευασίες έως το επίπεδο της ατομικής μερίδας, τα ενέταξαν στην κατηγορία των σνακ, προτείνοντάς τα για καθημερινή κατανάλωση στο γραφείο, το σχολείο ή όπου αλλού. Για παράδειγμα, η εταιρεία Χαΐτογλου εκτός των κλασικών συσκευασιών της διαθέτει ταχίνι με μέλι σε ατομικές μερίδες, ταχίνι με κριτσίνια, χαλβά σε μερίδες με γεύση βανίλια, κακάο και κακάο με επικάλυψη σοκολάτας γάλακτος, ενώ χαλβά σε ατομικές μπάρες λανσάρει και η εταιρεία Όλυμπος Παπαγιάννη.

Όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα έχουν εμπλουτίσει τη γευστική γκάμα των προτάσεών τους. Έτσι, ενώ μέχρι προ πενταετίας οι γεύσεις του χαλβά περιορίζονταν στις κλασικές, δηλαδή βανίλιας, κακάο και με αμύγδαλο, συν τω χρόνω η ποικιλία τους στο ράφι του σούπερ μάρκετ διευρύνεται. Εταιρείες όπως η Αττική Πίττας, η Όλυμπος Παπαγιάννη κι η Χαΐτογλου προτείνουν πολλαπλές επιλογές στους φίλους των προϊόντων τους. Ταχίνι με φρουκτόζη, με πρεβιοτικές ίνες, από βιολογικό σουσάμι με στέβια αλλά και χαλβά με μέλι και καρύδια, με σουσάμι ολικής αλέσεως και μαστίχα Χίου, με φιστίκι, βιολογικό χαλβά με μέλι, με super fruits, με φουντούκια, σταφίδες και επικάλυψη σοκολάτας γάλακτος, με επικάλυψη σοκολάτας υγείας αλλά και με στέβια και φρουκτόζη. Πρόκειται για μερικές από τις γευστικές προτάσεις των παραγωγών, που προωθούν έτσι την ένταξη των προϊόντων τους στο καθημερινό διαιτολόγιο των ανθρώπων και δη με το πρόσημο της μεσογειακής διατροφής. Όπως εξηγεί η κ. Βάσω Μωραιτέλη, CGD Account Executive -CGD Manufacturers της IRI, οι πωλήσεις της κατηγορίας του ταχινιού πέρυσι εξελίχθηκαν ανοδικά και σε αξία κατά 19,9% και σε όγκο κατά 16,1%.Σημαντική άνοδο εμφάνισαν και στα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα της κατά 18,8% σε αξία και κατά 18% σε όγκο. Ωστόσο, οι πωλήσεις επώνυμου χαλβά ήταν πτωτικές σε όγκο κατά 4,5% και σε αξία κατά 2,1%, όπως και στο χαλβά ιδιωτικής ετικέτας κατά 1,7% και 3,7% αντίστοιχα.

Έτοιμα γεύματα
Μια άλλη μεγάλη ομάδα προϊόντων, που έχουν την τιμητική τους κυρίως την περίοδο της Σαρακοστής αλλά όχι μόνο τότε, είναι τα θαλασσινά –κατεψυγμένα, σε κονσέρβα ή ψυγείου– και τα έτοιμα λαδερά γεύματα. Και η εν λόγω κατηγορία προϊόντων επλήγη από την κρίση. Το 2018, πάντως, η κατηγορία των κονσερβοποιημένων έτοιμων γευμάτων εξελίχθηκε ανοδικά, τόσο σε αξία κατά 4,2% όσο και σε όγκο κατά 3,4%. Αντίστροφα, στα προϊόντα της ιδιωτικής ετικέτας σημειώθηκε πτώση 7,6% σε αξία και 11,9% σε όγκο. Η τάση στην κατηγορία του κονσερβοποιημένου ψαριού, σύμφωνα με την κ. Μωραιτέλη, ήταν ανοδική σε αξία κατά 1,4% και οριακά σε όγκο (0,2%), όπως αντίστοιχα και στα προϊόντα της ιδιωτικού σήματος κατά 3,4% και 0,8%. Εταιρείες όπως η Παλίρροια-Σουλιώτης, η Κονσερβοποιεία Αιγαίου, η ΖΑΝΑΕ, η VITA-Μ.Δ. Τσαλόπουλος διαθέτουν στην αγορά μεγάλες συλλογές προϊόντων. Ωστόσο, δεδομένου ότι η εγχώρια λιανική παραμένει μικρή και ασθενούς προοπτικής, συνολικού τζίρου μόλις 65 εκατ. ευρώ το χρόνο, όπως εκτιμάται, όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι επικεντρωμένες με ζήλο στις εξαγωγές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εταιρείας Παλίρροια Σουλιώτης, η οποία είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας εξαγωγέας έτοιμων γευμάτων. Όντας η πρώτη εταιρεία παραγωγής ντολμάδων με αμπελόφυλλο σε κονσέρβα στον κόσμο, τους εξάγει σε περισσότερες από πενήντα χώρες σε όλο τον κόσμο. Οι εξαγωγές της, λοιπόν, της αποφέρουν περισσότερο από το 80% του ετήσιου τζίρου της. Αντίστοιχα η ΖΑΝΑΕ εξάγει κι αυτή τα προϊόντα της σε περισσότερες από πενήντα χώρες –σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Μέση και Άπω Ανατολή–, ενώ η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου, γνωστή από τα εμπορικά σήματα Trata και Flokos, πραγματοποιεί μέσω εξαγωγών άνω του 15% του ετήσιου τζίρου της, έχοντας παρουσία σε περισσότερες από είκοσι χώρες παγκοσμίως.

Κατεψυγμένα αλιεύματα, μαλάκια και μαλακόστρακα
Τα μαλάκια και τα μαλακόστρακα, είτε κατεψυγμένα είτε νωπά, αποτελούν κατά παράδοση βασικό είδος στο σαρακοστιανό μενού του Έλληνα καταναλωτή. Η αγορά των κατεψυγμένων της κατηγορίας, λοιπόν, τη διετία 2017-2018 εμφάνισε τάσεις ανάκαμψης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICAP, το 2017 τα κατεψυγμένα μαλάκια κατέλαβαν το μεγαλύτερο μερίδιο, περίπου 45% σε αξία επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας. Ακολούθησαν τα μαλακόστρακα με μερίδιο αντίστοιχα 20%. Οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, οι τιμές πώλησης των προϊόντων, σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα και την εποχικότητα, είναι οι βασικοί παράγοντες που αλληλοεπιδρούν, επηρεάζοντας τη ζήτηση των προϊόντων της κατηγορίας. Όπως αναφέρεται στο πλαίσιο της σχετικής μελέτης της ICAP, αναφορικά με την εξέλιξη της συγκεκριμένης αγοράς, ο όγκος της εγχώριας κατανάλωσης κατεψυγμένων επεξεργασμένων αλιευμάτων ακολούθησε φθίνουσα πορεία την περίοδο 2010-2016. Το 2017 σημειώθηκε αύξηση της κατανάλωσης κατά 7%, ενώ το 2018 εκτιμάται μια περαιτέρω αύξηση με ρυθμό περίπου 4,5%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ποσοστό της τάξης του 45% επί της συνολικής αξίας της αγοράς καλύπτουν τα μαλάκια και ποσοστό 20% τα μαλακόστρακα. Βασικό πλεονέκτημα της κατηγορίας θεωρείται το αυξημένο ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού για την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, μέρος της οποίας αποτελούν τα αλιεύματα. Σύμφωνα με την μελέτη της ICAP, η εγχώρια παραγωγή κατεψυγμένων επεξεργασμένων αλιευμάτων σε ποσότητα εμφάνισε αύξηση περίπου 12% το 2017 έναντι του 2016, μετά από μία εξαετία συνεχούς μείωσης. Η ανοδική τάση εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2018, αλλά με μικρότερο ρυθμό.

σελφ σερβις (T. 491)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION