σελφ σερβις - Βόρεια Ελλάδα: Το ρύζι είναι η ζωή μας

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Βόρεια Ελλάδα: Το ρύζι είναι η ζωή μας

19 Μαρτίου 2019 | 10:46 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Εκθέσεις,Προϊόντα

Επώνυμο προϊόν, σταθερά υψηλή ποιότητα, μάρκετινγκ και γόνιμη σύνδεση της πρωτογενούς παραγωγής με την βιομηχανία είναι ορισμένα από τα κεντρικά χαρακτηριστικά, που θα καθορίσουν την διείσδυση στην εγχώρια ζήτηση –άρα και την τοποθέτηση στα ράφια των σούπερ μάρκετ– του ελληνικού ρυζιού. Το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ρυζιού, με θέμα «Το Ρύζι είναι η Ζωή μας», που πραγματοποιήθηκε στις 25 Ιανουαρίου στη Θεσσαλονίκη από τον Σύνδεσμο Ορυζομύλων Ελλάδος έθεσε για πρώτη φορά καίρια ερωτήματα κι έδωσε απαντήσεις σχετικά με το σημαντικό αυτό ελληνικό προϊόν, που διακρίνεται για την σταθερά υψηλή ποιότητα του.

To συνέδριο παρακολούθησαν περίπου 500 σύνεδροι, κυρίως εκπρόσωποι της βιομηχανίας του ρυζιού και των καλλιεργητών, προμηθευτές αγροεφοδίων, εκπρόσωποι του λιανεμπορίου, αλλά και προσωπικότητες που δραστηριοποιούνται σε άλλους τους κλάδους της οικονομίας, όπως και της πολιτικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Η Ελλάδα από άποψη όγκου παραγωγής ρυζιού είναι η τέταρτη χώρα στην ΕΕ, με ποσοστό συμμετοχής 5,49% --πρώτη είναι η Ιταλία, που παράγει το 52,2% της ευρωπαϊκής παραγωγής και ακολουθεί η Ισπανία με μερίδιο 25,8%. Ωστόσο, η εγχώρια παραγωγή έχει υποστεί ελάττωση κατά 18,3%, οφειλόμενη στη μείωση της παραγωγής κατά 64,22% της ποικιλίας indica και αύξηση κατά 40,62% της παραγωγής japonica. Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό της ΕΕ για τις εισαγωγές ρυζιού από τη Μιανμάρ και την Καμπότζη (αφορά το ημιεπεξεργασμένο, λευκασμένο και parboiled indica ρύζι) προβλέπεται η επιβολή μειούμενων δασμών την επόμενη τριετία. Συγκεκριμένα το πρώτο έτος κατά 175 ευρώ ανά τόνο, το δεύτερο κατά 150 ευρώ και το τρίτο έτος κατά 125 ευρώ. Την ίδια στιγμή η Κεντρική Μακεδονία παράγει το 85% της εγχώριας καλλιέργειας ρυζιών, με 245.000 στρέμματα, και απαιτείται, όπως εκτιμήθηκε στο συνέδριο, ένα ισχυρό brand name στο ρύζι της περιοχής, προκειμένου να ενισχυθούν κυρίως οι νέοι αγρότες της. Γενικότερα η ανάπτυξη της παραγωγής του προϊόντος πρέπει να στηριχθεί στην ποιότητα, μέσω του εκσυγχρονισμού των αγροτικών μηχανημάτων, και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της, καθώς η αύξηση της παραγωγής περνά κατ’ ανάγκην από την αποδοτικότερη χρήση της γεωργικής γης. Το αντικίνητρο, όπως επισημάνθηκε, είναι ο γερασμένος στόλος των αγροτικών μηχανημάτων στην Ελλάδα που, με μέσο όρο τα 23 έτη, είναι από τα παλαιότερα στην ευρωπαϊκή ήπειρο –σημειώνεται Καθαυτή η καλλιέργεια του ρυζιού είναι πιο δύσκολη συγκριτικά με καλλιέργειες άλλων προϊόντων και με μικρότερη στρεμματική απόδοση, αλλά η τιμή του προϊόντος είναι υψηλότερη. Στο πλαίσιο αυτό, οι καλλιεργητές χρειάζεται να πεισθούν, όπως τονίστηκε, ότι είναι προτιμότερο να επενδύουν όχι σε μία, αλλά σε δύο, σε τρεις ή και σε τέσσερις ποικιλίες ρυζιού, ώστε να επιτυγχάνουν μεγαλύτερη ασφάλεια και καλύτερο εισόδημα.

Η τριπλή πρόκληση
Η αλληλοενημέρωση των εμπλεκόμενων στο κύκλωμα του ρυζιού, όπως τονίστηκε στο συνέδριο, πρέπει να γίνει κυρίαρχο μέλημα, προκειμένου να ευδοκιμεί η προσπάθεια της διάδοσής του. Πρώτα από όλα οι Έλληνες καταναλωτές χρειάζεται να μάθουν ότι παράγεται ελληνικό ρύζι, καθώς, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, πολλοί δεν το γνωρίζουν. Σημειωτέον ότι στη σύγχρονη ελληνική κουζίνα το ρύζι είναι συνοδευτικό προϊόν στο κυρίως πιάτο... Το υπ’ αριθμόν ένα ζήτημα σήμερα είναι ότι την ίδια στιγμή που η εγχώρια ζήτηση θέλει περισσότερο ρύζι Καρολίνα, η ΕΕ θέλει περισσότερο ποικιλία Indica –με τη ζήτησή της, μάλιστα, αυξημένη στη Βόρεια Ευρώπη κατά τις προβλέψεις, μετά την επιβολή δασμών–, ενώ εύλογα η χώρα μας στοχεύει στη διατήρηση των εξαγωγών της στο ρύζι της ποικιλίας Japonica. Ο τρόπος, λοιπόν, να ανταποκριθεί η Ελλάδα στην τριπλή αυτή πρόκληση είναι να αυξήσει κατά πολύ τις καλλιέργειές της από τα 270.000 στρέμματα φέτος, υπερβαίνοντας ακόμα και τα 330.000 στρέμματα καλλιεργειών της το 2012, πράγμα που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη συνεργασία και την υιοθέτηση κοινών στόχων μεταξύ μεταποιητών και παραγωγών του ρυζιού, όπως εκτιμήθηκε απ’ όλες τις πλευρές στο συνέδριο.

Το ποιον και οι προοπτικές της εγχώριας παραγωγής
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι δύο κύκλοι διαλόγου, που διοργανώθηκαν στο πλαίσιο της διοργάνωσης. Στο πρώτο ο κ. Σταύρος Μπέγκας, ταμίας του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδος, αναφέρθηκε στις κύριες ασθένειες και στα ζιζάνια, που εντοπίζονται στους εγχώριους ορυζώνες. Ο κ. Δημήτρης Κατσαντώνης, αναπληρωτής ερευνητής της ΕΛΓΟ Δήμητρα, ανέδειξε τις μεθόδους ορθής γεωργικής πρακτικής, που προτείνονται στην καλλιέργεια του ρυζιού και στις εξελίξεις, με την ανάπτυξη νέων ποικιλιών στην Ελλάδα, αλλά και σε ρεαλιστικές προτάσεις για την μείωση του κόστους καλλιέργειας του προϊόντος. Η κ. Αικατερίνη Σπανού, δεύτερη αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδος, αναφέρθηκε στους ποιοτικούς τύπους ρυζιού (στρογγυλό, μεσαίο και μακρύ) της ελληνικής παραγωγής, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην εμπορευσιμότητα τους.

Η ανάδειξη του ελληνικού ρυζιού
Ο δεύτερος κύκλος διαλόγου είχε θέμα τις προοπτικές και την ανάδειξη του ελληνικού ρυζιού, τόσο στην εσωτερική αγορά αλλά ακόμη περισσότερο στο εξωτερικό. Στο πλαίσιό του ο κ. Λεωνίδας Κουιμτζής, πρόεδρος του Ά Αγροτικού Συνεταιρισμού Ορυζοπαραγωγών Χαλάστρας, αναφέρθηκε τόσο στα χαρακτηριστικά του ελληνικού ρυζιού συγκριτικά με τα ανταγωνιστικά του όσο και στις συνθήκες της διεθνούς αγοράς του προϊόντος, που ευνοούν τα εγχειρήματα της ανάδειξης της ελληνικής παραγωγής. Ο κ. Αναστάσιος Πιστιόλας, Ά αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδος, μίλησε για τις δυνατότητες απόκτησης ταυτότητας της ελληνικής παραγωγής ρυζιού στις διεθνείς αγορές, ενώ αναφέρθηκε στις εμπειρίες του από σχετικές εξαγωγικές προσπάθειες. Από την πλευρά της η κ. Όλγα Κουρέα, γενική γραμματέας του Συνδέσμου Ορυζόμυλων Ελλάδος, έκανε αναφορά στις προοπτικές εμπορικής επιτυχίας του ελληνικού ρυζιού εκτός της χώρας μας, ενώ η κ. Μαρία Ναλμπάντη, επικεφαλής του Τμήματος Ενημέρωσης και Προώθησης της Novacert ΑΕ, αναφέρθηκε στα εργαλεία, τα οποία μπορεί να αξιοποιήσουν οι φορείς της εγχώριας παραγωγής του προϊόντος, οι καλλιεργητές και οι μεταποιητές, προκειμένου να προβάλλουν και να προωθήσουν το ελληνικό ρύζι, όπως και σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσω των οποίων μπορεί να υποστηριχτούν οι σχετικές προσπάθειες.

Συμπερασματικά, στο πλαίσιο του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ρυζιού συμφωνήθηκε απ’ όλες τις πλευρές ότι η επέκταση της κατανάλωσης του ελληνικού ρυζιού απαιτεί την δημιουργία μιας βάσης ισχυρών συνεργατικών δεσμών, που θα δημιουργούν ευκαιρίες εξέλιξης και περαιτέρω ανάπτυξης και αναβάθμισης του προϊόντος, αλλά και θα προσδίδουν προστιθέμενη αξία στα εμπλεκόμενα μέρη, καλλιεργητές και μεταποιητές.

σελφ σερβις (T. 491)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION