σελφ σερβις - Απ’ το χωράφι στο ράφι,ναι, αλλά πώς;

Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Απ’ το χωράφι στο ράφι,ναι, αλλά πώς;

12 Ιουνίου 2015 | 11:32 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Branding

Brand name, τυποποίηση και συσκευασία, αυτά χρειάζονται σήμερα τα ελληνικά οπωροκηπευτικά για να βρουν τη θέση που αξίζουν στα σούπερ μάρκετ, εγχώρια και διεθνή. Πρόκειται για τις εκ των ουκ άνευ προϋποθέσεις της εμπορικότητάς τους, οι οποίες, σε συνδυασμό με τη γνώση των αγορών και των σύγχρονων καταναλωτικών συνηθειών, αλλά και με την πρόοδο της οργάνωσης του τομέα σε όλα τα επίπεδα, θα ωθήσουν την εγχώρια παραγωγή οπωροκηπευτικών σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης.

Έτσι θα επιτευχθεί η υψηλή προστιθέμενη αξία που προσδοκάται από το ποιοτικό ελληνικό φρούτο και λαχανικό αντί της υποβάθμισής του από μεσίτες-εμπόρους και κάθε λογής διακινητές, που προτιμούν να τα αγοράζουν χύμα μέσα στο χωράφι. Τα προαναφερόμενα προέκυψαν μέσα από τη λειτουργία και τις παράλληλες εκδηλώσεις της 1ης Διεθνούς Έκθεσης Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών Freskon, που πραγματοποιήθηκε από τις 23 έως τις 25 Απριλίου στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Ο συνολικός αριθμός των εμπορικών επισκεπτών που πέρασαν τις πύλες της ήταν 4.155. Εξ αυτών οι 600 ήταν ξένοι και προήλθαν από περισσότερες από 36 χώρες, ενώ οι εκθέτες ανήλθαν σε 200. Είναι ενδεικτικό πως ο συνολικός τζίρος των ξένων επιχειρήσεων, των οποίων οι εκπρόσωποι ως προσκεκλημένοι εμπορικοί επισκέπτες στην έκθεση ήρθαν σε επαφή με τους Έλληνες εκθέτες, είναι της τάξης των 3,2 δισ. ευρώ. Τα δε πραγματοποιηθέντα «επιχειρηματικά ραντεβού» ξεπέρασαν τα 2.500.

Μεταξύ άλλων, στην έκθεση συμμετείχαν 18 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ από την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, οι οποίες διαθέτουν αθροιστικά ένα δίκτυο 10.813 καταστημάτων. Μόνο ο βρετανικός κολοσσός Tesco, που συμμετείχε με εκπροσώπους του στην έκθεση, διαθέτει 7.600 καταστήματα σε 12 χώρες. Ακόμη στην Freskon βρέθηκαν εκπρόσωποι των εταιρειών Fresca, της υπ’ αριθμόν 2 εταιρείας στον κλάδο των φρέσκων οπωροκηπευτικών του Ηνωμένου Βασιλείου με τζίρο 328 εκατ. λιρών, της LLC ATB Market, που είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Ουκρανίας με 870 καταστήματα σε 229 πόλεις, της Greenery που διακινεί το 80% της ολλανδικής παραγωγής στα σούπερ μάρκετ της Ολλανδίας, και της KAF, του μεγαλύτερου εισαγωγέα του Ντουμπάι. Επίσης, στη Θεσσαλονίκη ήρθαν και εκπρόσωποι τεσσάρων μεγάλων κινεζικών λιανεμπορικών αλυσίδων, καθώς και στελέχη της Faitrasa, της μεγαλύτερης εταιρείας εμπορίας βιολογικών προϊόντων στον κόσμο.

Συνέπεια και συστηματική προώθηση
Εκτός της αναγκαιότητας του brand name και της τυποποίησης- συσκευασίας, η προώθηση των ελληνικών φρούτων και λαχανικών κυρίως στις ξένες λιανεμπορικές αλυσίδες, αλλά και στις εγχώριες, απαιτεί έγκαιρη αποστολή των φορτίων, με τις προσυμφωνημένες ποιοτικές προδιαγραφές, όπως και πιστοποίηση των οπωροκηπευτικών ότι είναι απαλλαγμένα από τυχόν υπολείμματα φυτοφαρμάκων. Την ίδια στιγμή, η προώθηση των ελληνικών φρούτων και λαχανικών χρειάζεται τη διαφημιστική προβολή των ποιοτικών προτερημάτων τους, ιδιαίτερα μέσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, λαμβανομένου υπόψιν ότι όχι σπάνια οι ξένοι καταναλωτές δεν ξέρουν καν σε ποια γεωγραφική θέση βρίσκεται η χώρα μας, πολλώ δε μάλλον τα προϊόντα ορισμένης περιοχής προέλευσης. Συνεπώς, η ενίσχυση του brand name της Ελλάδας στο εξωτερικό αποτελεί αδήριτη ανάγκη.

Μεγαλώνει το μερίδιο αγοράς των σούπερ μάρκετ
Τα κανάλια διανομής των τυποποιημένων οπωροκηπευτικών στην εγχώρια αγορά είναι οι κεντρικές αγορές, οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις εκτός κεντρικών αγορών, τα σούπερ μάρκετ και οι λαϊκές αγορές. Τα τελευταία χρόνια το μερίδιο των σούπερ μάρκετ αυξάνεται συνεχώς και η ζήτηση τυποποιημένων οπωροκηπευτικών διευρύνεται σταδιακά, γεγονός στο οποίο συμβάλλει η συνεχιζόμενη αστικοποίηση του πληθυσμού και οι νέες καταναλωτικές συνήθειες και αντιλήψεις περί της ασφάλειας των τροφίμων. Μάλιστα, η διεύρυνση του μεριδίου των σούπερ μάρκετ συμβαδίζει με την αύξηση της ποικιλίας των τυποποιημένων οπωροκηπευτικών που διαθέτουν τα κλασικά οπωροπωλεία.

Ο τομέας των τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών έχει επιδείξει αξιοσημείωτη αντοχή στην κρίση, καθώς τα προϊόντα του δεν παύουν να αποτελούν βασικό συστατικό της καθημερινής διατροφής των ελληνικών νοικοκυριών. Η ανθεκτικότητά του αυτή σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό και με τις αλλαγές στις συνήθειες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Ουσιαστικά, εάν παλαιότερα ο βασικός προμηθευτής φρούτων και λαχανικών των ελληνικών νοικοκυριών ήταν ο μανάβης της γειτονιάς κι οι λαϊκές αγορές, ο σύγχρονος τρόπος ζωής κι ο περιορισμός του ελεύθερου χρόνου ωθεί όλο και περισσότερο τους καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ για τις σχετικές αγορές. Εκεί τα οπωροκηπευτικά διατίθενται συσκευασμένα, δηλαδή έχουν υποστεί τυποποίηση, είτε χύμα μεν, αλλά με σαφή διάκριση της προέλευσης και της ποιότητάς τους, γεγονός που κατά τον νόμο τα εντάσσει στα τυποποιημένα προϊόντα.

Όπως είναι γνωστό, οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν καταργήσει τους μεσάζοντες στη διακίνηση και σε πολλές περιπτώσεις έχουν συνάψει οι ίδιες απευθείας συμβάσεις προμήθειας με τους παραγωγούς, πράγμα που τους επιτρέπει να διαθέτουν τα οπωροκηπευτικά σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Επομένως, στη διακίνηση των τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών το μερίδιο των σούπερ μάρκετ διαρκώς διευρύνεται, ώστε ανταγωνίζεται πλέον το σημαντικό μερίδιο που κατέχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται εκτός των κεντρικών αγορών. Έπονται τα μερίδια των κεντρικών αγορών και των λαϊκών αγορών. Ο ρόλος του «ισχυρού παίκτη» που κατέχουν πλέον τα σούπερ μάρκετ και στην αγορά των οπωροκηπευτικών έχει ως συνέπεια να είναι αυτά που σε μεγάλο βαθμό θέτουν τους όρους, οι οποίοι δεν αφορούν μόνο στην επιλογή προμηθευτών και της πολιτικής τιμών, αλλά και τα πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας με βάση τα οποία πρέπει να δουλεύουν οι συνεργαζόμενοι παραγωγοί.

Εξαγωγές: Δυνατότητες και παθογένειες
Σε κάθε περίπτωση, η δυναμική του κλάδου των φρούτων και λαχανικών είναι δεδομένη, καθώς ακόμη και στη δυσκολότερη πενταετία της μεταπολιτευτικής περιόδου, δηλαδή μεταξύ 2009 και 2014, οι εξαγωγές των ελληνικών φρούτων αυξήθηκαν κατά 30% σε αξία και κατά 37% σε όγκο. Τα οπωροκηπευτικά αντιστοιχούν στην ΕΕ στο 3% των καλλιεργούμενων εκτάσεων και στο 17% της αξίας της αγροτικής παραγωγής –από αυτό το 10% αναφέρεται στα λαχανικά και το 7% στα φρούτα. Στην Ελλάδα, ωστόσο, μόλις το 11% της παραγωγής των οπωροκηπευτικών περνά μέσα από αναγνωρισμένες οργανώσεις παραγωγών (στοιχεία 2013). Στο πλαίσιο αυτό, το σπουδαιότερο εργαλείο εφαρμοσμένης αναπτυξιακής πολιτικής στον αγροδιατροφικό τομέα είναι η Εθνική Διεπαγγελματική Φρούτων και Λαχανικών. Αυτή μπορεί να συμβάλλει ώστε η παραγωγή να είναι βιώσιμη, να ανοίξουν νέοι δίαυλοι προώθησης των προϊόντων στο εξωτερικό, αλλά και να συντηρούνται τα μερίδιά τους στις διάφορες αγορές.

Μάλιστα, επειδή για συγκεκριμένα προϊόντα του τομέα των φρούτων και λαχανικών οι ευρωπαϊκές αγορές είναι κορεσμένες, απαιτείται η εμπορική διείσδυση σε τρίτες χώρες. Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η διακίνηση ατυποποίητων οπωροκηπευτικών, χωρίς την απαιτούμενη σήμανση, ακόμη και χύμα εντός των φορτηγών αυτοκινήτων, δηλαδή χωρίς τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής και ασφάλειας και για τα ίδια τα προϊόντα και για τους καταναλωτές. Τέτοια φορτία διακινούνται από Έλληνες εμπόρους στις γειτονικές βαλκανικές χώρες, δυσφημίζοντας παντοιοτρόπως την ελληνική παραγωγή. Ακόμη, στη χώρα μας διαπιστώνεται η δραστηριότητα αρκετών Βαλκάνιων «εμπόρων», που διακινούν επίσης μη τυποποιημένα οπωροκηπευτικά κατευθείαν από το χωράφι ή τις λαχαναγορές. Συνέπεια αυτής της πρακτικής είναι οι τιμές εξαγωγής προς τις βαλκανικές χώρες να «βαλτώνουν» και οι υγιείς εξαγωγικές επιχειρήσεις οπωροκηπευτικών να βιώνουν ανάσχεση δραστηριοτήτων.

σελφ σερβις (T. 450)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION