σελφ σερβις - Όμιλος Carrefour: Διπλό deal με την Καρφούρ Μαρινόπουλος

Τετάρτη, 27 Μαΐου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Όμιλος Carrefour: Διπλό deal με την Καρφούρ Μαρινόπουλος

16 Απριλίου 2010 | 12:06 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Όμιλος Carrefour: Διπλό deal με την Καρφούρ Μαρινόπουλος

Δύο συμφωνίες... μεγατόνων υπέγραψε ο γαλλικός όμιλος Carrefour με τον ελληνικό όμιλου Μαρινόπουλος και τα οποία αφορούν, το μεν πρώτο στην απορρόφηση της Dia Hellas από την Καρφούρ Μαρινόπουλος και την μετατροπή όλων των μονάδων Dia σε Carrefour, και το δεύτερο στην επέκταση του γαλλικού ομίλου σε αγορές των Βαλκανίων, χρησιμοποιώντας ως όχημά του τον όμιλο Μαρινόπουλος, τον επί 17 έτη στρατηγικό του συνεργάτη στην Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά στην απορρόφηση της Dia Hellas από την Καρφούρ Μαρινόπουλος και τη μετατροπή όλων των καταστημάτων της σε Carrefour, η συμφωνία προβλέπει τη μετατροπή ενός δικτύου 381 καταστημάτων Dia σε σούπερ μάρκετ με την επωνυμία Carrefour Μαρινόπουλος ή σε convenience stores με την επωνυμία Carrefour Express. Σημειώνεται ότι τα 126 από τα καταστήματα της Dia Hellas είναι franchise.

Η υλοποίηση του deal πρόκειται να δημιουργήσει στην Ελλάδα έναν υπερ-όμιλο με 920 καταστήματα και παρουσία πλέον σε κάθε σημείο της χώρας, με ετήσιο τζίρο 2,836 δισ. ευρώ (βάσει στοιχείων 2009 για Ελλάδα και Κύπρο), με περισσότερους από 14.000 εργαζόμενους και με εξαιρετικά ισχυρή πλέον διαπραγματευτική δύναμη έναντι των προμηθευτών.

Με δεδομένο πως πρόκειται για μια ενδο-ομιλική συγχώνευση, η εκτέλεση του deal θα μπορούσε να θεωρηθεί -από μια πρώτη ματιά- ως… περίπατος για την Καρφούρ Μαρινόπουλος. Στην πραγματικότητα, όμως, φαίνεται να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Και αυτό διότι, πέραν του ότι οι προσαρμογές που θα πρέπει να γίνουν αφορούν σε δύο πολύ μεγάλους οργανισμούς, όπου συνήθως κάθε πρωτοβουλία απαιτεί χρόνο και μεθοδικότητα να για εκτελεστεί ορθά, η διοίκηση της Καρφούρ Μαρινόπουλος έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά από σημαντικά ζητήματα τα οποία αφορούν:

• Στο προσωπικό που απασχολεί η Dia Hellas. Οι εργαζόμενοι στα καταστήματα δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν θέμα, διότι, όχι μόνο θα διατηρήσουν τις θέσεις τους, αλλά θα αυξηθούν ανά σημείο πώλησης, καθότι όποιος επισκέφθηκε ένα Dia, Dia Market ή ένα Maxi Dia σίγουρα θα αντιλήφθηκε τις ελλείψεις σε προσωπικό. Το ζητούμενο, λοιπόν, για την Καρφούρ Μαρινόπουλος είναι πώς θα διαχειριστεί το προσωπικό που απασχολείται στη διοίκηση της Dia Hellas, και που, όπως συνήθως συμβαίνει σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων, θα βρεθεί αντιμέτωπο με τον κίνδυνο της απόλυσης.

• Στο δίκτυο με τα καταστήματα. Εδώ τα προβλήματα προς επίλυση είναι πολλά, με βασικότερο το πόσα και κυρίως ποια καταστήματα θα κλείσουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο αρχικός σχεδιασμός που έχει γίνει με τους Γάλλους προβλέπει το κλείσιμο τουλάχιστον 30 έως 40 καταστημάτων, τα περισσότερα από τα οποία γειτνιάζουν με καταστήματα της Καρφούρ Μαρινόπουλος. Μάλιστα, δεν αποκλείεται σε ορισμένες περιπτώσεις να προτιμηθεί το κατάστημα της Dia, εφόσον το ακίνητο είναι μεγαλύτερο ή σε πιο προνομιακό σημείο, ή το ενοίκιο χαμηλότερο ή μεσολαβεί μεγάλο διάστημα για την εκπνοή της 12ετούς μίσθωσης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το κλείσιμο ενός καταστήματος δεν θα είναι εύκολο υπόθεση, αφού πέρα από τα ενδοεταιρικά ζητήματα θα πρέπει να προσμετρηθεί και ο παράγοντας ανταγωνισμός. Η αγορά θεωρεί δεδομένο ότι κάθε κατάστημα που θα ελευθερώνει η Καρφούρ Μαρινόπουλος θα πολιορκείται από τον ανταγωνισμό.

Το τελευταίο, λοιπόν, το οποίο θα επιθυμούσε η εταιρεία θα ήταν να βρει απέναντί της έναν ανταγωνιστή της, όταν σήμερα δεν έχει παρά να αντιμετωπίσει την «αδελφή» εταιρεία, η οποία, μάλιστα, βρίσκεται και στη χειρότερη φάση της. Κατά συνέπεια, τα στελέχη της Καρφούρ Μαρινόπουλος ενδεχομένως να προβληματιστούν με το σενάριο διατήρησης για κάποιους μήνες κλειστών ορισμένων καταστημάτων, προκειμένου ν’ αποκλειστούν από τον ανταγωνισμό, με την καταβολή, βέβαια, και των σχετικών ενοικίων.

• Στο ιδιοκτησιακό καθεστώς περισσότερων από 30 Maxi Dia. Πρόκειται για καταστήματα που σήμερα εδρεύουν σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τρίτου και τα οποία κατασκευάσθηκαν με κεφάλαια που διέθεσε η Dia Hellas. Τα ερωτήματα, λοιπόν, που ανακύπτουν για ορισμένα από αυτά τα καταστήματα είναι αν η εταιρεία θα τα εγκαταλείψει -εφόσον, βέβαια, δεν εξυπηρετούν τον στρατηγικό της σχεδιασμό- και, φυσικά, τι θα πράξουν οι ιδιοκτήτης των ακινήτων με τα κτήρια. Αν, δηλαδή, θα τα διατηρήσουν και πολύ περισσότερο αν θα τα νοικιάσουν σε εταιρείες του ανταγωνισμού.

• Στην πολιτική που θα ακολουθηθεί για τη μετατροπή των καταστημάτων Dia σε Carrefour. Πληροφορίες του περιοδικού μας αναφέρουν ότι πρόθεση της Καρφούρ Μαρινόπουλος είναι να μετατρέψει αρχικά και σε πιλοτική βάση περί τα τέσσερα Dia σε Carrefour, ώστε να μετρήσει τις αντιδράσεις των καταναλωτών και, στη συνέχεια, να προχωρήσει στη μετατροπή και των υπολοίπων καταστημάτων. Δεδομένου, πάντως, των πολύ χαμηλών επιδόσεων της Dia ως προς τις πωλήσεις, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου τουλάχιστον κατά 50% στα καταστήματα που θα αλλάξουν σήμα. Πρόκειται για στόχο ο οποίος, εφόσον εξασφαλιστεί, θα προσδώσει στην Καρφούρ Μαρινόπουλος -μετά και την προσμέτρηση των καταστημάτων που θα κλείσουν- ετήσιο τζίρο κατά πολύ υψηλότερο των περίπου 400 εκατ. ευρώ που παρουσιάζει σήμερα η Dia Hellas.

Σε ό,τι αφορά στην απορρόφηση της Dia Hellas από την Καρφούρ Μαρινόπουλος και τη μετατροπή όλων των καταστημάτων της σε Carrefour, η συμφωνία προβλέπει τη μετατροπή ενός δικτύου 381 καταστημάτων Dia σε σούπερ μάρκετ με την επωνυμία Carrefour Μαρινόπουλος ή σε convenience stores με την επωνυμία Carrefour Express. Σημειώνεται ότι τα 126 από τα καταστήματα της Dia Hellas είναι franchise.

Η υλοποίηση του deal πρόκειται να δημιουργήσει στην Ελλάδα έναν υπερ-όμιλο με 920 καταστήματα και παρουσία πλέον σε κάθε σημείο της χώρας, με ετήσιο τζίρο 2,836 δισ. ευρώ (βάσει στοιχείων 2009 για Ελλάδα και Κύπρο), με περισσότερους από 14.000 εργαζόμενους και με εξαιρετικά ισχυρή πλέον διαπραγματευτική δύναμη έναντι των προμηθευτών.

Με δεδομένο πως πρόκειται για μια ενδο-ομιλική συγχώνευση, η εκτέλεση του deal θα μπορούσε να θεωρηθεί -από μια πρώτη ματιά- ως… περίπατος για την Καρφούρ Μαρινόπουλος. Στην πραγματικότητα, όμως, φαίνεται να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Και αυτό διότι, πέραν του ότι οι προσαρμογές που θα πρέπει να γίνουν αφορούν σε δύο πολύ μεγάλους οργανισμούς, όπου συνήθως κάθε πρωτοβουλία απαιτεί χρόνο και μεθοδικότητα να για εκτελεστεί ορθά, η διοίκηση της Καρφούρ Μαρινόπουλος έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά από σημαντικά ζητήματα τα οποία αφορούν:

• Στο προσωπικό που απασχολεί η Dia Hellas. Οι εργαζόμενοι στα καταστήματα δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουν θέμα, διότι, όχι μόνο θα διατηρήσουν τις θέσεις τους, αλλά θα αυξηθούν ανά σημείο πώλησης, καθότι όποιος επισκέφθηκε ένα Dia, Dia Market ή ένα Maxi Dia σίγουρα θα αντιλήφθηκε τις ελλείψεις σε προσωπικό. Το ζητούμενο, λοιπόν, για την Καρφούρ Μαρινόπουλος είναι πώς θα διαχειριστεί το προσωπικό που απασχολείται στη διοίκηση της Dia Hellas, και που, όπως συνήθως συμβαίνει σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων, θα βρεθεί αντιμέτωπο με τον κίνδυνο της απόλυσης.

• Στο δίκτυο με τα καταστήματα. Εδώ τα προβλήματα προς επίλυση είναι πολλά, με βασικότερο το πόσα και κυρίως ποια καταστήματα θα κλείσουν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο αρχικός σχεδιασμός που έχει γίνει με τους Γάλλους προβλέπει το κλείσιμο τουλάχιστον 30 έως 40 καταστημάτων, τα περισσότερα από τα οποία γειτνιάζουν με καταστήματα της Καρφούρ Μαρινόπουλος. Μάλιστα, δεν αποκλείεται σε ορισμένες περιπτώσεις να προτιμηθεί το κατάστημα της Dia, εφόσον το ακίνητο είναι μεγαλύτερο ή σε πιο προνομιακό σημείο, ή το ενοίκιο χαμηλότερο ή μεσολαβεί μεγάλο διάστημα για την εκπνοή της 12ετούς μίσθωσης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το κλείσιμο ενός καταστήματος δεν θα είναι εύκολο υπόθεση, αφού πέρα από τα ενδοεταιρικά ζητήματα θα πρέπει να προσμετρηθεί και ο παράγοντας ανταγωνισμός. Η αγορά θεωρεί δεδομένο ότι κάθε κατάστημα που θα ελευθερώνει η Καρφούρ Μαρινόπουλος θα πολιορκείται από τον ανταγωνισμό.

Το τελευταίο, λοιπόν, το οποίο θα επιθυμούσε η εταιρεία θα ήταν να βρει απέναντί της έναν ανταγωνιστή της, όταν σήμερα δεν έχει παρά να αντιμετωπίσει την «αδελφή» εταιρεία, η οποία, μάλιστα, βρίσκεται και στη χειρότερη φάση της. Κατά συνέπεια, τα στελέχη της Καρφούρ Μαρινόπουλος ενδεχομένως να προβληματιστούν με το σενάριο διατήρησης για κάποιους μήνες κλειστών ορισμένων καταστημάτων, προκειμένου ν’ αποκλειστούν από τον ανταγωνισμό, με την καταβολή, βέβαια, και των σχετικών ενοικίων.

• Στο ιδιοκτησιακό καθεστώς περισσότερων από 30 Maxi Dia. Πρόκειται για καταστήματα που σήμερα εδρεύουν σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τρίτου και τα οποία κατασκευάσθηκαν με κεφάλαια που διέθεσε η Dia Hellas. Τα ερωτήματα, λοιπόν, που ανακύπτουν για ορισμένα από αυτά τα καταστήματα είναι αν η εταιρεία θα τα εγκαταλείψει -εφόσον, βέβαια, δεν εξυπηρετούν τον στρατηγικό της σχεδιασμό- και, φυσικά, τι θα πράξουν οι ιδιοκτήτης των ακινήτων με τα κτήρια. Αν, δηλαδή, θα τα διατηρήσουν και πολύ περισσότερο αν θα τα νοικιάσουν σε εταιρείες του ανταγωνισμού.

• Στην πολιτική που θα ακολουθηθεί για τη μετατροπή των καταστημάτων Dia σε Carrefour. Πληροφορίες του περιοδικού μας αναφέρουν ότι πρόθεση της Καρφούρ Μαρινόπουλος είναι να μετατρέψει αρχικά και σε πιλοτική βάση περί τα τέσσερα Dia σε Carrefour, ώστε να μετρήσει τις αντιδράσεις των καταναλωτών και, στη συνέχεια, να προχωρήσει στη μετατροπή και των υπολοίπων καταστημάτων. Δεδομένου, πάντως, των πολύ χαμηλών επιδόσεων της Dia ως προς τις πωλήσεις, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου τουλάχιστον κατά 50% στα καταστήματα που θα αλλάξουν σήμα. Πρόκειται για στόχο ο οποίος, εφόσον εξασφαλιστεί, θα προσδώσει στην Καρφούρ Μαρινόπουλος -μετά και την προσμέτρηση των καταστημάτων που θα κλείσουν- ετήσιο τζίρο κατά πολύ υψηλότερο των περίπου 400 εκατ. ευρώ που παρουσιάζει σήμερα η Dia Hellas.


Το deal για τα Βαλκάνια
Το δεύτερο deal του ομίλου Carrefour με τον όμιλο Μαρινόπουλο αφορά γενικότερα στα Βαλκάνια -και συγκεκριμένα στις αγορές της Αλβανίας, της Βοσνίας, της Κροατίας, της ΠΓΔΜ, του Μοντενέγκρο, της Σερβίας και της Σλοβενίας- και προβλέπεται ν’ αλλάξει τον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου στην αγορά των Βαλκανίων. Την ευθύνη για την επέκταση του γαλλικού ομίλου σε αυτές τις αγορές αναλαμβάνει ο όμιλος Μαρινόπουλος, έχοντας υπό τον άμεσο έλεγχό του το 60% κοινής εταιρείας, την οποία συγκροτεί με τους Γάλλους. Το υπόλοιπο 40% τίθεται υπό τον έλεγχο της Καρφούρ Μαρινόπουλος, που κατά 50% ανήκει στον όμιλο Μαρινόπουλος. Υπό αυτή την έννοια, ο όμιλος Μαρινόπουλος θα επιβαρυνθεί με το 80% των επενδύσεων στη βαλκανική αγορά.

Στο διάστημα που θα ακολουθήσει, λοιπόν, ο όμιλος θα κληθεί να δημιουργήσει μια «στρατιά» στελεχών, τα οποία θα αναλάβουν την οργάνωση δικτύων πωλήσεων με τη μέθοδο του franchise στις προαναφερόμενες αγορές, ενώ πρέπει να τονιστεί ότι υπό την κοινοπραξία που θα δημιουργήσουν από κοινού οι δύο όμιλοι θα τεθεί και η εταιρεία της Βουλγαρίας, που σήμερα ανήκει κατά 80% στην Καρφούρ Μαρινόπουλος και κατά 20% στον όμιλο Carrefour.

Θα πρέπει να επισημανθεί, επίσης, ότι οι όμιλοι Carrefour και Μαρινόπουλος πάντα... φλέρταραν με την αγορά των Βαλκανίων. Μάλιστα, πλάνα και σχεδιασμοί για την «άλωση» της βαλκανικής χερσονήσου καταρτίζονταν, όταν ακόμη στο «τιμόνι» της Καρφούρ Μαρινόπουλος ήταν ο προκάτοχος του κ. Βασίλη Στασινούλια, κ. Ζερόμ Λουμπέρ.

Ωστόσο, απαιτήθηκε μεγάλο διάστημα προκειμένου να αποφασισθεί η επέκταση της γαλλο-ελληνικής συνεργασίας σε συνολικά 10 αγορές, συμπεριλαμβανομένων των αγορών της Ελλάδας, της Κύπρου και της Βουλγαρίας.

Deal στα Βαλκάνια: τα υπέρ και τα κατά
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι το deal χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις, καθότι περιλαμβάνει πολλές εθνικές αγορές, σε ορισμένες από τις οποίες μάλιστα η έννοια της οργανωμένης λιανικής είναι άγνωστη. Δεν συμβαίνει, βέβαια, το ίδιο στην ΠΓΔΜ και τη Σερβία, όπου ο όμιλος Βερόπουλος έχει ήδη καταλάβει σημαντικά πόστα λειτουργώντας συνολικά 11 σημεία πώλησης, 3 από τα οποία στο Βελιγράδι.

Στα αρνητικά του deal θα πρέπει να συνυπολογιστεί το κακό κλίμα που επικρατεί γενικότερα στην αγορά, το οποίο δεν ευνοεί τις δυναμικές επενδύσεις. Ωστόσο, σε αυτή τη φάση δεν έχει γίνει γνωστό πότε θα κινηθεί επενδυτικά ο όμιλος, ενώ δεν θα πρέπει να υποβαθμιστεί και το γεγονός ότι το άνοιγμα του ομίλου στις επτά νέες εθνικές αγορές θα γίνει με τη μέθοδο του franchise. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι τον κύριο όγκο των επενδύσεων θα αναλάβουν οι franchisees, ενώ, εφόσον σε κάθε εθνική αγορά υπάρξει και συμφωνία για την υλοποίηση master franchise με τοπικούς συνεργάτες, τότε τα δεδομένα για τον ελληνικό όμιλο απλοποιούνται, και το επενδυτικό ρίσκο περιορίζεται.

σελφ σερβις (T. 393)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION