σελφ σερβις - Παίρνουν πόντους οι discounters. Ως πότε;

Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Παίρνουν πόντους οι discounters. Ως πότε;

1 Σεπτεμβρίου 2010 | 12:23 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Παίρνουν πόντους οι discounters. Ως πότε;

Οριακά αποδυναμωμένες εμφανίζονται οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο πρώτο τετράμηνο του 2010, σε αντίθεση με των hard discounters, που απώλεσαν μικρότερο μέρος της δυναμικής τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, το μερίδιο των κλασικών σούπερ μάρκετ ανήλθε στο 85,77%, έναντι 85,84% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, αλλά εκείνο που δημιουργεί ανησυχίες είναι ότι η πτωτική τάση των πωλήσεων του κλάδου αποδίδεται μονομερώς στα κλασικά δίκτυα.

Πρόκειται για οριακά αρνητική μεταβολή μεν, αλλά υπολογίσιμη από τις επιχειρήσεις του κλάδου, δεδομένης της καταναλωτικής τάσης υπέρ των προϊόντων χαμηλού κόστους. Στο εξεταζόμενο διάστημα, λοιπόν, ενώ οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου υποχώρησαν κατά 1,59%, σε σχέση με άνοδο 1,30% στο αντίστοιχο τετράμηνο του 2009, οι hard discounts εμφανίζονται κερδισμένοι έναντι των ανταγωνιστών τους, με αύξηση μεριδίου 14,23%, έναντι 14,16% το αντίστοιχο περυσινό τετράμηνο.

Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι αυτό που εμπνέει ανησυχία δεν είναι η μικρή βελτίωση του μεριδίου των hard discounters εις βάρος των κλασικών σούπερ μάρκετ, αλλά η πτωτική τάση στο σύνολο των πωλήσεων, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, προέρχεται από τα κλασικά σούπερ μάρκετ.

Σημειώνουν, μάλιστα, ότι αυτά είναι η πρώτη φορά που εμφανίζουν αρνητική ανάπτυξη, αν και η γενική εικόνα του κλάδου συνεχίζει να θεωρείται «η καλύτερη» μεταξύ των άλλων τομέων της λιανικής, που εδώ και μήνες βλέπουν τις πωλήσεις τους να εξελίσσονται αρνητικά σε πολύ υψηλά ποσοστά. Από τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, λοιπόν, προκύπτει ότι τα hard discount καταστήματα στο πρώτο τετράμηνο του έτους είχαν ομαλή εξέλιξη τζίρου. Οι πωλήσεις τους κινήθηκαν οριακά θετικά, με εξαίρεση τον Ιανουάριο που παρουσίασαν κάμψη 0,82%. Τον Φεβρουάριο είχαν θετική βελτίωση εσόδων κατά 0,07 %, η οποία συνεχίστηκε τον Μάρτιο με 0,37% και τον Απρίλιο με 0,82%. Από αυτή την άποψη οι discounters κατάφεραν να αντιστρέψουν σε θετική την έντονα αρνητική πορεία τους στο τετράμηνο Οκτωβρίου 2009-Ιανουαρίου 2010, οπότε η κάμψη των μηνιαίων πωλήσεών τους «έκανε κοιλιά» έως και 7,8%.

Επισημαίνεται ότι όσο η κρίση στην εγχώρια αγορά βάθαινε, οι discounters βελτίωναν τις πωλήσεις τους, αλλά όχι με ρυθμό αντίστοιχο των προηγούμενων μηνών, δηλαδή της περιόδου που τα σενάρια πτώχευσης της χώρας και επιστροφής στη δραχμή «έσπρωχναν» έντονα τον κόσμο στην αναζήτηση προϊόντων χαμηλού κόστους, διατηρώντας «ζωντανές» τις πωλήσεις των discounters.

Επισημαίνουμε, πάντως, ότι τα hard discount καταστήματα, αν εξαιρεθεί το τετράμηνο Οκτωβρίου 2009-Ιανουαρίου 2010 και οι μήνες Ιούνιος και Αύγουστος του ’09, που είχαν κάμψη πωλήσεων 2,59% και 1,35% αντίστοιχα, όλους τους υπόλοιπους μήνες μεταξύ Ιανουαρίου ‘09 και Απριλίου ‘10 κατέγραφαν σε μηνιαία βάση έντονα ανοδικές τάσεις πωλήσεων, κυμαινόμενες από 3,16% έως 11,76%.

Αντίθετα, στο εν λόγω 16μηνο οι πωλήσεις των κλασικών σούπερ μάρκετ υπέστησαν την περιπέτεια ενός σκαμπανεβάσματος στις πωλήσεις τους, που στο τελευταίο τρίμηνο είχε την τροπή θεαματικής βουτιάς. Τον Φεβρουάριο τα έσοδά τους μειώθηκαν κατά 2,82%, τον Μάρτιο κατά 2,35% και τον Απρίλιο κατά 4,96%!

Η ταυτότητα της κρίσης
Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στα συμβαίνοντα των πωλήσεων των κλασικών αλυσίδων πέρυσι, συνάγονται τα εξής:
• Το 2009 τους επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις, καθώς η διακύμανση των μηνιαίων πωλήσεων ήταν από 7,9% έως -2,17%.
• Η σημαντική διακύμανση από μήνα σε μήνα, σε συνδυασμό με τις εντάσεις της πολιτικής και της οικονομικής συγκυρίας, δυσκόλεψε τις αλυσίδες να σταθμίζουν τη στρατηγική τους και να προβλέπουν σωστά τις εξελίξεις.
• Πάντως, υπήρξε και μια περίοδος ηρεμίας. Πρόκειται για το τετράμηνο Αυγούστου-Νοεμβρίου 2009, οπότε υπήρξε μια σταθερότητα πωλήσεων, οι οποίες κινήθηκαν ανοδικά στη συνέχεια -έως 2,84% τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο- πριν την πορεία πτώσης στον εξής.

Στο πρώτο τετράμηνο του έτους τα μικρά σημεία πώλησης του κλάδου (convenience stores) είχαν απώλεια πωλήσεων της τάξης του 7,20%, όταν τους προηγούμενους μήνες εμφάνιζαν θετικό ρυθμό ανάπτυξης. Συμπεραίνεται, επομένως, ότι στο εξεταζόμενο τετράμηνο εκδηλώθηκε μια τάση επιστροφής των νοικοκυριών στις μεγάλες σάλες πωλήσεων και για τα ψώνια της ημέρας.

Πτωτικά κατά 3,48% κινήθηκαν οι πωλήσεις και των σούπερ μάρκετ έκτασης 400-999 τμ, ενώ ανοδικές τάσεις της τάξης του 4,29% καταγράφηκαν στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ έκτασης 1.000-2.500 τμ. Με αρνητικό πρόσημο 2,95%
παρέμειναν οι πωλήσεις των υπέρ μάρκετ, λόγω της έκθεσής τους στις αγορές των «λευκών» και «μαύρων» ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, που πλήττονται λόγω της κρίσης.

Πρόκειται για οριακά αρνητική μεταβολή μεν, αλλά υπολογίσιμη από τις επιχειρήσεις του κλάδου, δεδομένης της καταναλωτικής τάσης υπέρ των προϊόντων χαμηλού κόστους. Στο εξεταζόμενο διάστημα, λοιπόν, ενώ οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου υποχώρησαν κατά 1,59%, σε σχέση με άνοδο 1,30% στο αντίστοιχο τετράμηνο του 2009, οι hard discounts εμφανίζονται κερδισμένοι έναντι των ανταγωνιστών τους, με αύξηση μεριδίου 14,23%, έναντι 14,16% το αντίστοιχο περυσινό τετράμηνο.

Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι αυτό που εμπνέει ανησυχία δεν είναι η μικρή βελτίωση του μεριδίου των hard discounters εις βάρος των κλασικών σούπερ μάρκετ, αλλά η πτωτική τάση στο σύνολο των πωλήσεων, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, προέρχεται από τα κλασικά σούπερ μάρκετ.

Σημειώνουν, μάλιστα, ότι αυτά είναι η πρώτη φορά που εμφανίζουν αρνητική ανάπτυξη, αν και η γενική εικόνα του κλάδου συνεχίζει να θεωρείται «η καλύτερη» μεταξύ των άλλων τομέων της λιανικής, που εδώ και μήνες βλέπουν τις πωλήσεις τους να εξελίσσονται αρνητικά σε πολύ υψηλά ποσοστά. Από τα στοιχεία της SymphonyIRI Group, λοιπόν, προκύπτει ότι τα hard discount καταστήματα στο πρώτο τετράμηνο του έτους είχαν ομαλή εξέλιξη τζίρου. Οι πωλήσεις τους κινήθηκαν οριακά θετικά, με εξαίρεση τον Ιανουάριο που παρουσίασαν κάμψη 0,82%. Τον Φεβρουάριο είχαν θετική βελτίωση εσόδων κατά 0,07 %, η οποία συνεχίστηκε τον Μάρτιο με 0,37% και τον Απρίλιο με 0,82%. Από αυτή την άποψη οι discounters κατάφεραν να αντιστρέψουν σε θετική την έντονα αρνητική πορεία τους στο τετράμηνο Οκτωβρίου 2009-Ιανουαρίου 2010, οπότε η κάμψη των μηνιαίων πωλήσεών τους «έκανε κοιλιά» έως και 7,8%.

Επισημαίνεται ότι όσο η κρίση στην εγχώρια αγορά βάθαινε, οι discounters βελτίωναν τις πωλήσεις τους, αλλά όχι με ρυθμό αντίστοιχο των προηγούμενων μηνών, δηλαδή της περιόδου που τα σενάρια πτώχευσης της χώρας και επιστροφής στη δραχμή «έσπρωχναν» έντονα τον κόσμο στην αναζήτηση προϊόντων χαμηλού κόστους, διατηρώντας «ζωντανές» τις πωλήσεις των discounters.

Επισημαίνουμε, πάντως, ότι τα hard discount καταστήματα, αν εξαιρεθεί το τετράμηνο Οκτωβρίου 2009-Ιανουαρίου 2010 και οι μήνες Ιούνιος και Αύγουστος του ’09, που είχαν κάμψη πωλήσεων 2,59% και 1,35% αντίστοιχα, όλους τους υπόλοιπους μήνες μεταξύ Ιανουαρίου ‘09 και Απριλίου ‘10 κατέγραφαν σε μηνιαία βάση έντονα ανοδικές τάσεις πωλήσεων, κυμαινόμενες από 3,16% έως 11,76%.

Αντίθετα, στο εν λόγω 16μηνο οι πωλήσεις των κλασικών σούπερ μάρκετ υπέστησαν την περιπέτεια ενός σκαμπανεβάσματος στις πωλήσεις τους, που στο τελευταίο τρίμηνο είχε την τροπή θεαματικής βουτιάς. Τον Φεβρουάριο τα έσοδά τους μειώθηκαν κατά 2,82%, τον Μάρτιο κατά 2,35% και τον Απρίλιο κατά 4,96%!

Η ταυτότητα της κρίσης
Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στα συμβαίνοντα των πωλήσεων των κλασικών αλυσίδων πέρυσι, συνάγονται τα εξής:
• Το 2009 τους επιφύλαξε πολλές εκπλήξεις, καθώς η διακύμανση των μηνιαίων πωλήσεων ήταν από 7,9% έως -2,17%.
• Η σημαντική διακύμανση από μήνα σε μήνα, σε συνδυασμό με τις εντάσεις της πολιτικής και της οικονομικής συγκυρίας, δυσκόλεψε τις αλυσίδες να σταθμίζουν τη στρατηγική τους και να προβλέπουν σωστά τις εξελίξεις.
• Πάντως, υπήρξε και μια περίοδος ηρεμίας. Πρόκειται για το τετράμηνο Αυγούστου-Νοεμβρίου 2009, οπότε υπήρξε μια σταθερότητα πωλήσεων, οι οποίες κινήθηκαν ανοδικά στη συνέχεια -έως 2,84% τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο- πριν την πορεία πτώσης στον εξής.

Στο πρώτο τετράμηνο του έτους τα μικρά σημεία πώλησης του κλάδου (convenience stores) είχαν απώλεια πωλήσεων της τάξης του 7,20%, όταν τους προηγούμενους μήνες εμφάνιζαν θετικό ρυθμό ανάπτυξης. Συμπεραίνεται, επομένως, ότι στο εξεταζόμενο τετράμηνο εκδηλώθηκε μια τάση επιστροφής των νοικοκυριών στις μεγάλες σάλες πωλήσεων και για τα ψώνια της ημέρας.

Πτωτικά κατά 3,48% κινήθηκαν οι πωλήσεις και των σούπερ μάρκετ έκτασης 400-999 τμ, ενώ ανοδικές τάσεις της τάξης του 4,29% καταγράφηκαν στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ έκτασης 1.000-2.500 τμ. Με αρνητικό πρόσημο 2,95%
παρέμειναν οι πωλήσεις των υπέρ μάρκετ, λόγω της έκθεσής τους στις αγορές των «λευκών» και «μαύρων» ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, που πλήττονται λόγω της κρίσης.


Πλήγματα, εκπλήξεις και... μόδες
Γεγονός είναι ότι για πρώτη φορά οι πωλήσεις των κλασικών αλυσίδων επλήγησαν, καθώς μεσοσταθμικά στη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου του έτους υπέστησαν υποχώρηση 1,86%, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2009 είχαν ανάπτυξη 1,12%. «Η φετινή χρονιά», σχολιάζουν κορυφαία στελέχη του κλάδου,
«επιφυλάσσει δύσκολες ημέρες κυρίως για τις επιχειρήσεις τοπικής εμβέλειας, που απειλούνται με οικονομικό αδιέξοδο». «Πληγωμένοι», όμως, εμφανίζονται και οι discounters. Έχοντας, ωστόσο, καταγράψει πέρυσι ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης, της τάξης του 2,39%, κατάφεραν το πρώτο τετράμηνο του έτους να
συγκρατήσουν τις πωλήσεις τους, έστω και οριακά, με θετικό πρόσημο στο 0,11%.

Για πόσο, τάχα, θα εξακολουθήσουν να εμφανίζουν θετική εικόνα; Η πορεία της αγοράς δείχνει ότι και γι’ αυτούς ξεκινά μάλλον η εποχή «των ισχνών αγελάδων». Ένα από τα πρώτα πράγματα που επισημαίνουν τα στελέχη του κλάδου σήμερα είναι ότι η κρίση οδηγεί το ευρύ καταναλωτικό κοινό στα οικονομικά προϊόντα – στα προϊόντα φίρμας λιανεμπορίου και ακόμα περισσότερο στους κωδικούς των hard discounters.

Πάντως, η έκπληξη στην εγχώρια αγορά είναι ότι τα δίκτυα των discounters δεν φαίνεται να επωφελήθηκαν τα λογικώς αναμενόμενα, σύμφωνα με τη δυτικοευρωπαϊκή εμπειρία, από τις συνέπειες της ύφεσης. Το «αμυντικό παιχνίδι» των κλασικών σούπερ μάρκετ, με τις χαμηλές τιμές και με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, απεδείχθη ισχυρό ανάχωμα για τη συγκράτηση του τζίρου τους.

Αν κάτι «έσωσε» την «άμυνα» των κλασικών αλυσίδων, λένε κάποιοι, ήταν το γεγονός ότι «με το ξέσπασμα της κρίσης ήδη είχε περάσει η... μόδα του να ψωνίζει κάποιος από τα Lidl», συνδέοντας με αυτήν τη «μόδα» και τους discounters μικρότερης ή ηπιότερης δυναμικής.

Οι φόβοι των λιανεμπόρων
«Δεν είμαστε οι μόνοι στην Ευρώπη που χάνουμε μερίδια από το discount. Το σημαντικό είναι ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ οι απώλειες των κλασικών σούπερ μάρκετ ήταν μεγαλύτερες», επισημαίνει γνωστός παράγοντας του κλάδου, προσθέτοντας ότι «σε κάθε περίπτωση ένα μεγάλο μέρος των μεριδίων που κέρδισε το discount θα καταφέρει να το διατηρήσει μακροπρόθεσμα».

Ο καταναλωτής, λοιπόν, «παίρνει θέση» υπέρ των discounters όσο διαρκεί η κρίση. Συνεπώς το μερίδιό τους θα αυξάνεται. Ωστόσο, δεδομένου ότι η κρίση υποχρεώνει σε «λύσεις ανάγκης», όταν το οικονομικό περιβάλλον ομαλοποιηθεί, οι σχέσεις κλασικών αλυσίδων-discounters θα επαναπροσδιοριστούν υπέρ των πρώτων, λένε πολλοί βάσει της σύγχρονης ευρωπαϊκής εμπειρίας. Η τελευταία, πάντως, μετά τη διολίσθηση όλου του ευρωπαϊκού συστήματος σε πολιτικές λιτότητας, φαίνεται ότι θα διαφοροποιηθεί εκ νέου...

Η μεγαλύτερη αγωνία για το λιανεμπόριο σήμερα είναι το πόσο θα διαρκέσει η κρίση. Η χρόνια παράταση των επιπτώσεών της θα μετατρέψει τις «λύσεις ανάγκης» στις οποίες οδηγούνται σήμερα οι καταναλωτές, σε «μόνιμες λύσεις συνειδητής επιλογής», φοβούνται οι λιανέμποροι. Κάτι τέτοιο για το εγχώριο discount σημαίνει, πιθανώς, ένα κέρδος μεριδίου 2 ή 3 ποσοστιαίων μονάδων...

«Αν κάτι μας κρατά ξάγρυπνους το βράδυ, δεν είναι ούτε ο ανταγωνισμός ούτε οι discounters ούτε τα μερίδια αγοράς ούτε η πορεία του τζίρου και των κερδών, αλλά το πόσο θα διαρκέσει η πίεση στο εισόδημα του καταναλωτή. Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος αυτός, τόσο σοβαρότερες θα είναι οι συνέπειες εις βάρος των κλασικών δικτύων. Και, δυστυχώς, κανείς δεν είναι σε θέση να πει σήμερα πόσο απέχουμε από την έξοδο: δύο, τρία χρόνια ή παραπάνω;», σχολιάζει επιφανές στέλεχος του κλάδου.

σελφ σερβις (T. 397)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION