σελφ σερβις - Η κρίση επιταχύνει τις εξελίξεις στον κλάδο

Σάββατο, 29 Φεβρουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Η κρίση επιταχύνει τις εξελίξεις στον κλάδο

1 Οκτωβρίου 2010 | 11:20 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Η κρίση επιταχύνει τις εξελίξεις στον κλάδο

Το καλοκαίρι που πέρασε ήταν, ίσως, το θερμότερο στην πρόσφατη ιστορία του λιανεμπορίου μας, καθώς οι εξελίξεις ήταν τόσο έντονες, γρήγορες και ανατρεπτικές, που ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Η απόφαση της Aldi να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, η αίτηση που υπέβαλλε η Ατλάντικ να τεθεί υπό την προστασία του πτωχευτικού κώδικα, η σταδιακή μετατροπή των Dia σε Carrefour-Μαρινόπουλος και τα «λουκέτα» στις μικρότερες επιχειρήσεις, άλλαξαν τον χάρτη της οργανωμένης λιανικής.

Αρκεί κανείς να σκεφθεί ότι οι προαναφερόμενες εξελίξεις αντιστοιχούν σε έναν τζίρο της τάξης των 800 εκατ. ευρώ, 600 σημείων πώλησης και ότι εμπλέκουν άμεσα τρεις από τους δέκα ισχυρότερους παίκτες του κλάδου – Carrefour-Μαρινόπουλος, Dia, Αλτάντικ, έναν που ήταν υποψήφιος για τη δεκάδα (Aldi) και έμμεσα τους υπόλοιπους «παίκτες» (ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Πέντε, Μασούτης και Lidl), οι οποίοι σε κάθε περίπτωση επωφελούνται από τις ανατροπές στον κλάδο, κερδίζοντας μερίδια εν μέσω αρνητικών οικονομικών συγκυριών.

Στελέχη του λιανεμπορίου δηλώνουν στο «σελφ σέρβις» ότι μετά το πρώτο «ξεκαθάρισμα» στις δέκα πρώτες θέσεις της πυραμίδας με τις εταιρείες του κλάδου, και τον περιορισμό των ισχυρών στις επτά πλέον θέσεις, θα ακολουθήσει ένα δεύτερο «ξεκαθάρισμα», που θα αφορά στα δίκτυα με ετήσια έσοδα από περίπου 50 εκατ. ευρώ έως 200 εκατ. ευρώ, οι οποίες κατέχουν από την όγδοη έως τη δωδέκατη θέση στην πυραμίδα ισχύος του κλάδου.

Όπως επισημαίνουν, στις πρώτες επτά θέσεις -εκτός απροόπτου, συμπεριλαμβανομένου του ενδεχόμενου της ανακοίνωσης συγχωνεύσεων- άμεσα ανακατατάξεις δεν αναμένονται. Οι μεγαλύτερες πιέσεις εκτιμάται πως θα ασκηθούν προς τα κάτω, εντεινόμενες όσο η κατανάλωση θα μειώνεται.

Επιτάχυνση της συγκέντρωσης
Στο πλαίσιο αυτό, μόνο τυχαία δεν πρέπει να θεωρείται η συμφωνία της Κρητικός ΑΝΕΔΗΚ να συμπράξει σε κοινές αγορές, logistics και marketing με την Extra Πρώτα και Φθηνά, δημιουργώντας επί της ουσίας ένα ενιαίο δίκτυο πωλήσεων από 45 καταστήματα, με ετήσιο τζίρο 103 εκατ. ευρώ, και την προοπτική σε εύλογο χρόνο να αποκτήσουν και κοινό brand.

Ανάλογες πρωτοβουλίες αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες και από άλλες εταιρείες. «Πολλοί είναι πλέον οι επιχειρηματίες που αντιλαμβάνονται ότι, υπερβαίνοντας τον επιχειρηματικό τους εγωισμό, είτε πρέπει να αναζητήσουν συνέργειες, που θα τους κρατήσουν «ζωντανούς» στην αγορά, είτε ακόμα και να πουλήσουν τα καταστήματά τους τώρα που διατηρούν κάποια αξία πριν εξαντληθούν οικονομικά από την κρίση», αναφέρει στο «σελφ σέρβις» γνωστό στέλεχος του λιανεμπορίου, επισημαίνοντας: «Τώρα το ελληνικό λιανεμπόριο ακολουθεί με ταχύτερα βήματα πλέον τον δρόμο της υπερ-συγκέντρωσης που χάραξε η ευρωπαϊκή εμπειρία».

Στον κλάδο, λοιπόν, εκτιμάται ότι «το «ξεκαθάρισμα» στις χαμηλότερες θέσεις θα συμβεί μέσα στους επόμενους 24 μήνες, διάστημα στο οποίο οι μικρομεσαίοι πρέπει να σκεφθούν με σωφροσύνη, ψυχραιμία και γενναιότητα», τονίζει το ίδιο στέλεχος που για ευνόητους λόγους θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Όπως επισημαίνει, μάλιστα, το κλίμα στην αγορά το διάστημα που θα ακολουθήσει σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται να βελτιωθεί. Ο Αύγουστος, λέει, ήταν ο χειρότερος μήνας του έτους. Υπολογίζεται ότι ο τζίρος σε ορισμένες εταιρείες μειώθηκε έως και 7%, ενώ άλλες αλυσίδες που παραδοσιακά κέρδιζαν τζίρο, κατάφεραν απλώς να περισώσουν τα μεγέθη τους. Βέβαια, υπήρξαν και εταιρείες οι οποίες διατήρησαν τους ρυθμούς της ανάπτυξής τους, ωστόσο, αυτοί ήταν αισθητά μειωμένοι έναντι των αντίστοιχων του 2009.

Οι πωλήσεις τον Ιούλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI Group, κινήθηκαν πτωτικά κατά 1,8%, ενώ κακή είναι η γενική εικόνα τους από τις αρχές του έτους: Ο Ιούνιος κινήθηκε πτωτικά κατά 6%, ο Μάιος κατά 5,9%, ο Απρίλιος κατά 4,95%, ο Μάρτιος κατά 2,35%, ο Φεβρουάριος κατά 2,8%, ενώ ανοδικά κατά 2,8% κινήθηκε μόνο ο πρώτος μήνας του χρόνου.

Αρκεί κανείς να σκεφθεί ότι οι προαναφερόμενες εξελίξεις αντιστοιχούν σε έναν τζίρο της τάξης των 800 εκατ. ευρώ, 600 σημείων πώλησης και ότι εμπλέκουν άμεσα τρεις από τους δέκα ισχυρότερους παίκτες του κλάδου – Carrefour-Μαρινόπουλος, Dia, Αλτάντικ, έναν που ήταν υποψήφιος για τη δεκάδα (Aldi) και έμμεσα τους υπόλοιπους «παίκτες» (ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Πέντε, Μασούτης και Lidl), οι οποίοι σε κάθε περίπτωση επωφελούνται από τις ανατροπές στον κλάδο, κερδίζοντας μερίδια εν μέσω αρνητικών οικονομικών συγκυριών.

Στελέχη του λιανεμπορίου δηλώνουν στο «σελφ σέρβις» ότι μετά το πρώτο «ξεκαθάρισμα» στις δέκα πρώτες θέσεις της πυραμίδας με τις εταιρείες του κλάδου, και τον περιορισμό των ισχυρών στις επτά πλέον θέσεις, θα ακολουθήσει ένα δεύτερο «ξεκαθάρισμα», που θα αφορά στα δίκτυα με ετήσια έσοδα από περίπου 50 εκατ. ευρώ έως 200 εκατ. ευρώ, οι οποίες κατέχουν από την όγδοη έως τη δωδέκατη θέση στην πυραμίδα ισχύος του κλάδου.

Όπως επισημαίνουν, στις πρώτες επτά θέσεις -εκτός απροόπτου, συμπεριλαμβανομένου του ενδεχόμενου της ανακοίνωσης συγχωνεύσεων- άμεσα ανακατατάξεις δεν αναμένονται. Οι μεγαλύτερες πιέσεις εκτιμάται πως θα ασκηθούν προς τα κάτω, εντεινόμενες όσο η κατανάλωση θα μειώνεται.

Επιτάχυνση της συγκέντρωσης
Στο πλαίσιο αυτό, μόνο τυχαία δεν πρέπει να θεωρείται η συμφωνία της Κρητικός ΑΝΕΔΗΚ να συμπράξει σε κοινές αγορές, logistics και marketing με την Extra Πρώτα και Φθηνά, δημιουργώντας επί της ουσίας ένα ενιαίο δίκτυο πωλήσεων από 45 καταστήματα, με ετήσιο τζίρο 103 εκατ. ευρώ, και την προοπτική σε εύλογο χρόνο να αποκτήσουν και κοινό brand.

Ανάλογες πρωτοβουλίες αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες και από άλλες εταιρείες. «Πολλοί είναι πλέον οι επιχειρηματίες που αντιλαμβάνονται ότι, υπερβαίνοντας τον επιχειρηματικό τους εγωισμό, είτε πρέπει να αναζητήσουν συνέργειες, που θα τους κρατήσουν «ζωντανούς» στην αγορά, είτε ακόμα και να πουλήσουν τα καταστήματά τους τώρα που διατηρούν κάποια αξία πριν εξαντληθούν οικονομικά από την κρίση», αναφέρει στο «σελφ σέρβις» γνωστό στέλεχος του λιανεμπορίου, επισημαίνοντας: «Τώρα το ελληνικό λιανεμπόριο ακολουθεί με ταχύτερα βήματα πλέον τον δρόμο της υπερ-συγκέντρωσης που χάραξε η ευρωπαϊκή εμπειρία».

Στον κλάδο, λοιπόν, εκτιμάται ότι «το «ξεκαθάρισμα» στις χαμηλότερες θέσεις θα συμβεί μέσα στους επόμενους 24 μήνες, διάστημα στο οποίο οι μικρομεσαίοι πρέπει να σκεφθούν με σωφροσύνη, ψυχραιμία και γενναιότητα», τονίζει το ίδιο στέλεχος που για ευνόητους λόγους θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Όπως επισημαίνει, μάλιστα, το κλίμα στην αγορά το διάστημα που θα ακολουθήσει σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται να βελτιωθεί. Ο Αύγουστος, λέει, ήταν ο χειρότερος μήνας του έτους. Υπολογίζεται ότι ο τζίρος σε ορισμένες εταιρείες μειώθηκε έως και 7%, ενώ άλλες αλυσίδες που παραδοσιακά κέρδιζαν τζίρο, κατάφεραν απλώς να περισώσουν τα μεγέθη τους. Βέβαια, υπήρξαν και εταιρείες οι οποίες διατήρησαν τους ρυθμούς της ανάπτυξής τους, ωστόσο, αυτοί ήταν αισθητά μειωμένοι έναντι των αντίστοιχων του 2009.

Οι πωλήσεις τον Ιούλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI Group, κινήθηκαν πτωτικά κατά 1,8%, ενώ κακή είναι η γενική εικόνα τους από τις αρχές του έτους: Ο Ιούνιος κινήθηκε πτωτικά κατά 6%, ο Μάιος κατά 5,9%, ο Απρίλιος κατά 4,95%, ο Μάρτιος κατά 2,35%, ο Φεβρουάριος κατά 2,8%, ενώ ανοδικά κατά 2,8% κινήθηκε μόνο ο πρώτος μήνας του χρόνου.


Οι φόροι τρώνε τζίρο και κέρδη
Στο μεταξύ, πονοκέφαλο προκαλεί στο λιανεμπόριο, όπως και στους προμηθευτές, ο ΦΠΑ, που ήδη έχει αυξηθεί επιβαρύνοντας τις τιμές των αγαθών, παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί να απορροφηθεί η διαφορά, τουλάχιστον στα προϊόντα καθημερινής ανάγκης. Ανεξαρτήτως, πάντως, των σχετικών «προσπαθειών» το γεγονός είναι ότι οι αυξήσεις του ΦΠΑ, που επέβαλε η κυβέρνηση, κατά τον κύριο όγκο τους πέρασαν στις τελικές τιμές των προϊόντων, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να περιορίσουν ακόμη περισσότερο τις αγορές τους.

Οι πιέσεις προς την κυβέρνηση εκ μέρους τόσο των προμηθευτών όσο και των λιανεμπόρων, ώστε να μην μεταταχθεί ένα μεγάλο μέρος αγαθών καθημερινής ανάγκης από τη μεσαία βαθμίδα του ΦΠΑ στην υψηλή, ήταν απόλυτα αναμενόμενες. Όπως φάνηκε, η κυβέρνηση έλαβε υπόψη της τις αγωνίες της αγοράς, οπότε αναδιπλώθηκε, αναζητώντας δημόσια έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ από άλλες πηγές.

Πάντως, το οικονομικό επιτελείο της απέδειξε και πάλι ότι στερείται «φαντασίας». Η εναλλακτική λύση που πρόταξε, έθεσε στόχο το πετρέλαιο θέρμανσης, που, όπως επισημαίνουν στελέχη της οργανωμένης λιανικής, μπορεί να μην πλήττει σε 12μηνη βάση το οικογενειακό εισόδημα, όμως οι επιπτώσεις στα σούπερ μάρκετ κατά τη χειμερινή περίοδο θα είναι σημαντικές. Διότι οι δαπάνες για τη θέρμανση είναι ανελαστικές -περισσότερο, μάλιστα, από άλλες, κυρίως υπό συνθήκες παρατεταμένης κακοκαιρίας- οπότε η αγορά αναμένει από το φθινόπωρο του 2011, οπότε θα φανούν οι πρώτες επιπτώσεις από το σχεδιαζόμενο μέτρο, νέες ισχυρές πιέσεις στον τζίρο.

Όπως και να έχει, ο κόσμος της αγοράς θεωρεί ότι έστω και εν μέρει κέρδισε «τη μάχη του ΦΠΑ». Τώρα ανασυντάσσει τις δυνάμεις του, προκειμένου να αντιμετωπίσει το επόμενο αντι-καταναλωτικό μέτρο, που αφορά στην επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα μη αλκοολούχα ποτά (σύμφωνα με το μνημόνιο, το μέτρο θα επιβληθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2011), με στόχο την εξοικονόμηση 300 εκατ. ευρώ.

«Η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να :κάνει πίσω: στο μέτρο, λαμβάνοντας υπόψη της το πολιτικό κόστος που είχαν οι έως τώρα αποφάσεις της για μισθούς, συντάξεις, φορολογία, ανεργία, όπως και το κόστος που θα έχει η απόφασή της για την εξομοίωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης», θέλουν να ελπίζουν κάποιοι. Ξεχνούν, ωστόσο, ότι η «ευχέρεια» που παρέχει το μνημόνιο, για εναλλακτικούς χειρισμούς όσον αφορά στις πηγές απ’ όπου θα εισρέουν τα δημόσια έσοδα, δεν αφορά στο «πολιτικό κόστος» των κυβερνώντων ει μη μόνον το ύψος των προς είσπραξη συμπεφωνημένων...

Σε ό,τι αφορά την αύξηση του ΦΠΑ, στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι η μεταβολή του φόρου επηρέασε αρνητικά και την κερδοφορία των αλυσίδων. Όπως εξηγούν, μεγάλες επιπτώσεις στην κερδοφορία τους από την κίνηση των αγαθών καθημερινής ανάγκης δεν υπήρξαν, καθώς οι σχετικές δαπάνες των νοικοκυριών κυμαίνονται στα όρια της «ανελαστικότητας». Αντίθετα, σημαντικά περικόπηκαν οι καταναλωτικές δαπάνες για τα είδη καθημερινής απόλαυσης κι οι αυθόρμητες αγορές, με άλλα λόγια, έπεσαν οι πωλήσεις των προϊόντων από τα οποία το λιανεμπόριο εξασφαλίζει τον κύριο όγκο των κερδών του.

Οι προμηθευτές
Το νέο τοπίο στη λιανική που διαμορφώνει η κρίση δεν θα μπορούσε παρά να επηρεάσει το κλίμα των σχέσεων μεταξύ του λιανεμπορίου και των προμηθευτών του. Το αξιοθαύμαστο, ωστόσο, είναι ότι οι δύο κλάδοι διατηρούν ισορροπημένες σχέσεις, ίσως, διότι αντιλαμβάνονται ότι οι μεταξύ τους ρήξεις, σε συνθήκες όπου η κάθοδος των πωλήσεων δεν έχει ακόμα ορατό προορισμό ισορροπίας, θα επέβαιναν πολλαπλασιαστικά αρνητικές. Διαπιστώνεται έτσι ότι οι εταίροι της αγοράς, χωρίς εξάρσεις και διαξιφισμούς, επιχειρούν ένα είδος αναμόρφωσης των σχέσεών τους, στο μέτρο των αναγκών που δημιουργεί το περιβάλλον της κρίσης, περιορίζοντας τις προσφορές που συνδυάζονται με δώρα, με στόχο τις «πτωτικές διορθώσεις» στις τελικές τιμές. Στο ίδιο πλαίσιο, συμφωνούν μεταξύ τους και αλλαγές στο μίγμα των προϊόντων στα ράφια, μειώνοντας τον αριθμό των κωδικών.

Οι παραγωγοί δίνουν καθημερινά «μάχες» περιορισμού των επισφαλειών, επιμένοντας στις ταχύτερες πληρωμές και στις συναλλαγές τοις μετρητοίς. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώνεται ότι σήμερα είναι προτιμότερη η απώλεια πωλήσεων για τον προμηθευτή παρά το «άνοιγμά» του με νέες πιστώσεις. Βέβαια, «κάποιοι στην αγορά θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν την επιβίωση άλλων εταιρειών. Όσοι πληρώνουν χωρίς ιδιαίτερες καθυστερήσεις ουσιαστικά καλύπτουν τις απώλειες των προμηθευτών από αλυσίδες, οι οποίες δεν έχουν μεγάλα περιθώρια ρευστότητας και ζητούν επιμήκυνση των χρόνων πίστωσης», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Ετήσιες συμφωνίες
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις ετήσιες συμφωνίες του κλάδου, ουσιαστικές αλλαγές δεν έχουν επέλθει, πέρα από τον περιορισμό των «tailor made» προσφορών. Όπου οι προμηθευτές πιέζουν για ταχύτερες πληρωμές γνωρίζουν ότι χρήματα στο λιανεμπόριο δεν περισσεύουν, δεδομένων των «ανοιγμάτων» λόγω δανεισμού, τουλάχιστον κάποιων, αλλά και των επενδυτικών υποχρεώσεων για την, έστω συντηρητική, αλλά επιβεβλημένη πολιτική της ανάπτυξης.

Οι λιανέμποροι εν προκειμένω ξεκάθαροι: «Επιτάχυνση πληρωμών σημαίνει χρηματοοικονομικό κόστος, το οποίο θα ζητήσουμε να συμψηφιστεί μέσω αύξησης των παροχών» και προσθέτουν: «Ταχύτερες πληρωμές επιτυγχάνονται μόνο διά της επιβολής. Όποιος έχει τη δύναμη να επιβληθεί, είτε διότι είναι ιδιαίτερα ισχυρός είτε διότι η αλυσίδα βρίσκεται σε ανίσχυρη θέση, μπορεί να περιορίσει τις πιστώσεις, ειδάλλως τα συναλλακτικά δεδομένα δεν αλλάζουν».

Στην κατηγορία των φρέσκων προϊόντων, όπου θέμα στοκαρίσματος των προϊόντων δεν υφίσταται, οι προμηθευτές ασκούν πιέσεις για ταχύτερες πληρωμές; Η απάντηση των στελεχών του λιανεμπορίου είναι πως όχι – δείγμα του αγχώδους κλίματος ανοχής, που επικρατεί στην αγορά.

Ασφάλιση πιστώσεων
Το ζήτημα των πιστώσεων απασχολεί κατά βάση όσες εταιρείες δεν φρόντισαν να ασφαλίσουν τα «ανοίγματα» τρίτων εταιρειών προς αυτές. Στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς αναφέρουν σχετικά ότι οι μεγάλες εταιρείες συνήθως μεριμνούν για την ασφάλιση των πιστώσεων, σε αντίθεση με τα μικρότερα εταιρικά σχήματα, τα οποία στην πλειονότητά τους αποφεύγουν να επωμίζονται το ανάλογο κόστος, παραμένοντας έτσι ακάλυπτα έναντι των πιστωτών που «κατεβάζουν ρολά»...

Φρενάρει το franchise
Στο μεταξύ, οι επισφάλειες δημιουργούν ένα ακόμη εμπόδιο ανάπτυξης στο οργανωμένο λιανεμπόριο, που στην προκειμένη περίπτωση αφορά στο franchise. Οι νέες συμβάσεις δικαιόχρησης έχουν τους τελευταίους μήνες μειωθεί σε μεγάλο βαθμό, δεδομένης της απροθυμίας των τραπεζών να δανειοδοτούν τα επενδυτικά εγχειρήματα των μεμονωμένων επιχειρηματιών, φοβούμενες τις επισφάλειες. Πλέον, τα περισσότερα νέα καταστήματα franchise λειτουργούν με επενδύσεις, που βασίζονται σε ίδια κεφάλαια των επίδοξων επιχειρηματιών, τα οποία, όμως, με την πάροδο του χρόνου φθίνουν όλο και περισσότερο.

Οι εμπλοκές του ανασχηματισμού
«Αλαλούμ» σχετικά με τις αρμοδιότητες των υπουργείων έφεραν οι πρωθυπουργικές αποφάσεις κατά τον πρόσφατο ανασχηματισμό της κυβέρνησης, στο πλαίσιο των χειρισμών για την τήρηση των ισορροπιών, μεταξύ των πρωτοκλασάτων στελεχών του κυβερνώντος κόμματος. Και δεν ήταν η πρώτη φορά, αφού κάτι ανάλογο είχε συμβεί πριν από ένα χρόνο, όταν το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε την εξουσία. «Φαίνεται ότι ο πρωθυπουργός δεν μαθαίνει από τα λάθη του», σχολιάζει κορυφαίο στέλεχος γνωστής εταιρείας παραγωγής αγαθών καθημερινής ανάγκης, προσθέτοντας – όχι άδικα: «Η επιχειρηματική κοινότητα είδε για δεύτερη φορά τις αρμοδιότητες των παραγωγικών υπουργείων να γίνονται “μπαλάκι” μεταξύ των υπουργών...».

Την επομένη του μεταμεσονυκτίου ανασχηματισμού ουδείς γνώριζε ποιος είχε την αρμοδιότητα επί των της ενέργειας, τι συνέβη με το ΕΣΠΑ και γιατί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή «ξηλώθηκε» από την πλατεία Κάνιγγος. Στο μεταξύ, η αλλαγή στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας (Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας πλέον) «πέρασε» το μήνυμα στην αγορά ότι θα καθυστερήσει περαιτέρω η ψήφιση από τη Βουλή του νέου αναπτυξιακού νόμου. Άλλωστε, από τις πρώτες κυβερνητικές ανακοινώσεις κατέστη ξεκάθαρο ότι θα υπάρξουν αλλαγές στο νομοσχέδιο, επομένως και μεταφορά του χρόνου ψήφισης και εφαρμογής του.

Επίσης, η αγορά ανέγνωσε στο πρόσωπο του κ. Μ. Χρυσοχοΐδη την αναβίωση επικοινωνιακών πολιτικών, με αιχμή τις «συμφωνίες κυρίων», για την «πάταξη της αισχροκέρδειας»...

Η επιχειρηματική κοινότητα, ανεξαρτήτως των προσώπων που συμμετέχουν στο νέο κυβερνητικό σχήμα, αναμένει με έκδηλη αγωνία τα αναπτυξιακά μέτρα, που θα στηρίξουν την παραγωγή και το εμπόριο, μέτρα τα οποία είτε δεν πρόλαβε να λάβει η προηγούμενη ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου είτε έλαβε, χωρίς όμως τα επιθυμητά αποτελέσματα...

σελφ σερβις (T. 398)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION