σελφ σερβις - Το 2011 με τους δείκτες της SymphonyIRI

Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Το 2011 με τους δείκτες της SymphonyIRI

23 Απριλίου 2012 | 16:34 Γράφει το σελφ-σέλφις  Team Topics: Αγορά,Έρευνα

Το 2011 με τους δείκτες της SymphonyIRI

Τις ανατροπές στα μερίδια αγοράς μεταξύ κλασικών σούπερ μάρκετ και discount, την τάση υποχώρησης των μικρών καταστημάτων υπέρ των τάσεων συγκέντρωσης της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου και το μέτρο των απωλειών ανά κατηγορία προϊόντων δείχνουν τα στοιχεία της SymphonyIRI, σχετικά με την πορεία της κλαδικής αγοράς πέρυσι.

Aποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της SymphonyIRI για το πώς μετασχηματίζεται η αγορά, μετά και την ολοκλήρωση των αλλαγών στον τομέα του discount, στον οποίο τώρα η Lidl κατέχει μονοπωλιακή θέση, αλλά και για το πώς εξελίσσεται ο λιανικός τζίρος, επηρεασμένος από τις πολιτικές εξελίξεις, που έγιναν ο κύριος ρυθμιστής της κοινωνικο-οικονομικής ζωής της χώρας και της ψυχολογικής κατάστασης των καταναλωτών.

Το υλικό αποτύπωμα της τελευταίας είναι ασφαλώς οδυνηρό όταν συνδέεται με την ανεργία, η οποία ήδη ξεπέρασε κάθε προηγούμενο στη μεταπολιτευτική ιστορία του τόπου, με τους επίσημα καταγεγραμμένους ανέργους να ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο και τους πραγματικά εκτός απασχόλησης πολύ περισσότερους.

Ανακατατάξεις από τις αλλαγές στο discount
Κατά τη SymphonyIRI, το περσινό δωδεκάμηνο έκλεισε για τα σούπερ μάρκετ με απώλειες της τάξης του 2,8%, έναντι του 2010, χρονιά κατά την οποία το λιανεμπόριο είχε απολέσει επίσης 1,5% του τζίρου του, σε σχέση με το 2009. Σημειώνουμε, πάντως, ότι με βάση άλλες μετρήσεις η πτώση πέρυσι του τζίρου των σούπερ μάρκετ ήταν μεγαλύτερη – έως 5%-6%. Το βέβαιο είναι ότι το 2012 άρχισε με ακόμα χειρότερους οιωνούς, καθώς οι καταναλωτές έγιναν περισσότερο φειδωλοί στα ψώνια τους όχι για λόγους ψυχικής διάθεσης, αλλά εξαιτίας της αύξησης των απωλειών του εισοδήματός τους.

Πέρυσι, το κλασικό λιανεμπόριο φαίνεται ότι ισχυροποιήθηκε έναντι του discount, αυξάνοντας το συνολικό του μερίδιο στον κλάδο στο 88,1% έναντι 85,8% που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Το discount στο ίδιο διάστημα περιόρισε τη συμμετοχή του στις ετήσιες πωλήσεις του κλάδου στο 11,9% από 14,2% το 2010.

Ωστόσο, το 2010 η αγορά του discount διέθετε τρεις εκπροσώπους, τη Lidl, την Dia και την Aldi, που αποχώρησε από την Ελλάδα στα τέλη του έτους, ενώ πέρυσι ολοκληρώθηκε η απορρόφηση των καταστημάτων Dia από τον όμιλο Καρφούρ Μαρινόπουλος.

Ο τζίρος του discount πέρυσι παρουσίασε κάμψη της τάξης του 17,9%. Τούτο, ωστόσο, σχετίζεται με τις επιχειρηματικές εξελίξεις στον τομέα όπως τις περιγράψαμε και όχι με αλλαγές στη στάση του κοινού έναντι των εκπτωτικών δικτύων. Ανεξαρτήτως της ουσίας, όμως, τα στοιχεία της SymphonyIRI για την πορεία του discount στη διάρκεια του δωδεκαμήνου δείχνουν πτωτική κλιμάκωση, από -12,4% τον Ιανουάριο έως -25,2% τον Δεκέμβριο.

Όσο για τον τζίρο του λιανεμπορίου που μετοχετεύθηκε μετά την αποχώρηση της Aldi και την απορρόφηση της Dia, τα στοιχεία της SymphonyIRI δείχνουν ότι βοήθησε ώστε τα σούπερ μάρκετ να περιορίσουν πέρυσι τις απώλειές τους στο 0,3%, έναντι του 2010. Ωφελημένο αδιαμφισβήτητα ήταν και το Lidl, αλλά το μεγαλύτερο κέρδος του ήταν η μονοκρατορία στο discount. Σημειώνεται ότι κατά το 2010, οπότε το κλασικό λιανεμπόριο δεν υπολόγιζε στην εισροή τζίρου από ανακατατάξεις στο discount, είχε απολέσει το 1,8% του τζίρου του. Όλα δείχνουν φέτος ότι οι απώλειές του θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερες, καθώς η χώρα έχει εισέλθει σε βαθύτερη ύφεση.

Aποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της SymphonyIRI για το πώς μετασχηματίζεται η αγορά, μετά και την ολοκλήρωση των αλλαγών στον τομέα του discount, στον οποίο τώρα η Lidl κατέχει μονοπωλιακή θέση, αλλά και για το πώς εξελίσσεται ο λιανικός τζίρος, επηρεασμένος από τις πολιτικές εξελίξεις, που έγιναν ο κύριος ρυθμιστής της κοινωνικο-οικονομικής ζωής της χώρας και της ψυχολογικής κατάστασης των καταναλωτών.

Το υλικό αποτύπωμα της τελευταίας είναι ασφαλώς οδυνηρό όταν συνδέεται με την ανεργία, η οποία ήδη ξεπέρασε κάθε προηγούμενο στη μεταπολιτευτική ιστορία του τόπου, με τους επίσημα καταγεγραμμένους ανέργους να ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο και τους πραγματικά εκτός απασχόλησης πολύ περισσότερους.

Ανακατατάξεις από τις αλλαγές στο discount
Κατά τη SymphonyIRI, το περσινό δωδεκάμηνο έκλεισε για τα σούπερ μάρκετ με απώλειες της τάξης του 2,8%, έναντι του 2010, χρονιά κατά την οποία το λιανεμπόριο είχε απολέσει επίσης 1,5% του τζίρου του, σε σχέση με το 2009. Σημειώνουμε, πάντως, ότι με βάση άλλες μετρήσεις η πτώση πέρυσι του τζίρου των σούπερ μάρκετ ήταν μεγαλύτερη – έως 5%-6%. Το βέβαιο είναι ότι το 2012 άρχισε με ακόμα χειρότερους οιωνούς, καθώς οι καταναλωτές έγιναν περισσότερο φειδωλοί στα ψώνια τους όχι για λόγους ψυχικής διάθεσης, αλλά εξαιτίας της αύξησης των απωλειών του εισοδήματός τους.

Πέρυσι, το κλασικό λιανεμπόριο φαίνεται ότι ισχυροποιήθηκε έναντι του discount, αυξάνοντας το συνολικό του μερίδιο στον κλάδο στο 88,1% έναντι 85,8% που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Το discount στο ίδιο διάστημα περιόρισε τη συμμετοχή του στις ετήσιες πωλήσεις του κλάδου στο 11,9% από 14,2% το 2010.

Ωστόσο, το 2010 η αγορά του discount διέθετε τρεις εκπροσώπους, τη Lidl, την Dia και την Aldi, που αποχώρησε από την Ελλάδα στα τέλη του έτους, ενώ πέρυσι ολοκληρώθηκε η απορρόφηση των καταστημάτων Dia από τον όμιλο Καρφούρ Μαρινόπουλος.

Ο τζίρος του discount πέρυσι παρουσίασε κάμψη της τάξης του 17,9%. Τούτο, ωστόσο, σχετίζεται με τις επιχειρηματικές εξελίξεις στον τομέα όπως τις περιγράψαμε και όχι με αλλαγές στη στάση του κοινού έναντι των εκπτωτικών δικτύων. Ανεξαρτήτως της ουσίας, όμως, τα στοιχεία της SymphonyIRI για την πορεία του discount στη διάρκεια του δωδεκαμήνου δείχνουν πτωτική κλιμάκωση, από -12,4% τον Ιανουάριο έως -25,2% τον Δεκέμβριο.

Όσο για τον τζίρο του λιανεμπορίου που μετοχετεύθηκε μετά την αποχώρηση της Aldi και την απορρόφηση της Dia, τα στοιχεία της SymphonyIRI δείχνουν ότι βοήθησε ώστε τα σούπερ μάρκετ να περιορίσουν πέρυσι τις απώλειές τους στο 0,3%, έναντι του 2010. Ωφελημένο αδιαμφισβήτητα ήταν και το Lidl, αλλά το μεγαλύτερο κέρδος του ήταν η μονοκρατορία στο discount. Σημειώνεται ότι κατά το 2010, οπότε το κλασικό λιανεμπόριο δεν υπολόγιζε στην εισροή τζίρου από ανακατατάξεις στο discount, είχε απολέσει το 1,8% του τζίρου του. Όλα δείχνουν φέτος ότι οι απώλειές του θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερες, καθώς η χώρα έχει εισέλθει σε βαθύτερη ύφεση.


Ενισχύονται οι τάσεις συγκέντρωσης
Παρατηρώντας μήνα προς μήνα τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ διαπιστώνουμε ότι η πιο δύσκολη περίοδος αποδείχθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2011, οπότε τα έσοδα του κλάδου μειώθηκαν κατά 4,1% τον Ιανουάριο, κατά 1,3% τον Φεβρουάριο και κατά 3,9% τον Μάρτιο, κι αυτό συνέβη παρότι στους συγκρινόμενους Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2010 τα έσοδα του κλάδου ήταν επίσης μειωμένα.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι το βαρύ κλίμα στην κεντρική πολιτική σκηνή της χώρας επηρέασε αρνητικά τα έσοδα του κλάδου. Οι δείκτες της SymphonyIRI εμφανίζουν την αγορά να κινείται ανοδικά τους επόμενους τέσσερις μήνες του 2011, και ειδικότερα τον Απρίλιο κατά 3,5%, τον Μάιο κατά 3,9%, τον Ιούνιο κατά 3,2% και τον Ιούλιο κατά 1%. Όμως, πρόκειται για μεταβολές που διαμόρφωσε η χαμηλή βάση σύγκρισης του 2010, αφού στους μήνες εκείνης της χρονιάς τα έσοδα του λιανεμπορίου μειώθηκαν ως και 6%.

Όσο για το υπολειπόμενο διάστημα του 2011, δηλαδή από τις αρχές Αυγούστου ως τα τέλη Δεκεμβρίου, τα έσοδα των σούπερ μάρκετ ακολούθησαν αρνητική πορεία, με απώλειες από -0,3% έως -1,8%. Αν μάλιστα θυμηθούμε τα γεγονότα του τελευταίου τετραμήνου του 2011 (δεύτερο μνημόνιο, δημοψηφισματικό πυροτέχνημα Γιώργου Παπανδρέου, συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ) μάλλον «στα μαλακά» έπεσε το οργανωμένο λιανεμπόριο, αφού οι απώλειές του δεν υπερέβησαν το 1,8%.

Το 2011 το καταναλωτικό κοινό στράφηκε ξεκάθαρα στις μεγάλες αίθουσες πωλήσεων, κυνηγώντας τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές, δηλαδή το «φθηνό καλάθι», εγκαταλείποντας τα καταστήματα της γειτονιάς. Ειδικότερα, τα σημεία πώλησης έκτασης 1.000-2.500 τμ αύξησαν τον τζίρο τους κατά 3,3% σε μια συνολικά πτωτική αγορά. Ανοδικά κινήθηκαν και τα υπέρ μάρκετ, δηλαδή τα καταστήματα έκτασης άνω των 2.500 τμ, τα οποία αύξησαν τον τζίρο τους κατά 1,2%, καταφέρνοντας να αναστρέψουν την αρνητική τους πορεία κατά το προηγούμενο διάστημα, οπότε τα τμήματα πωλήσεών τους στα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρονικά είδη είχαν υποστεί «καθίζηση» τζίρου.

Τα μικρότερα καταστήματα, έκτασης 400-999 τμ κράτησαν σταθερότητα τζίρου (σημείωσαν μεταβολή μόλις -0,5%), ενώ πανωλεθρία υπέστησαν τα εμπορικά καταστήματα της γειτονιάς, με έκταση μικρότερη των 400 τμ, που έχασαν το 7,9% των εσόδων τους. Αυτός ήταν, εξάλλου, ο λόγος για τον οποίο το 2011 καταγράφηκε έξαρση των «λουκέτων» στις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Πτώση στις 14 από τις 20 προϊοντικές κατηγορίες
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία της SymphonyIRI σχετικά με την κίνηση των 20 βασικότερων κατηγοριών προϊόντων που διακινούνται από τα σούπερ μάρκετ. Στην πλειονότητά τους υπέστησαν συρρίκνωση πωλήσεων.

Μόλις οι 6 στις 20 εμφάνισαν άνοδο.

Πιο συγκεκριμένα, άνοδο 5,2% εμφάνισαν τα τυποποιημένα τρόφιμα, 3,1% τα γαλακτοκομικά και τα αλλαντικά και 2,3% τα είδη ζαχαροπλαστικής. Πολύ μεγάλη άνοδο εμφάνισαν τα snacks, των οποίων ο τζίρος εκτινάχθηκε κατά 8,7%. Βελτιωμένα ήταν και τα έσοδα από τις πωλήσεις των ζωοτροφών, που αυξήθηκαν κατά 3,5%.

Αντίθετα, αρνητική ήταν πέρυσι η εξέλιξη των πωλήσεων στο τμήμα με το φρέσκο κρέας, όπου τα έσοδα ελαττώθηκαν κατά 1,1%, η κατηγορία υγείας και ομορφιάς υπέστη νέα πτώση κατά 4,7%, τα νωπά οπωροκηπευτικά είχαν απώλειες 2,4%, ενώ στην ομάδα των χαμένων βρέθηκαν και τα αλκοολούχα ποτά με πτώση 5,6%, όπως και τα μη αλκοολούχα ποτά με πτώση κατά 5,4%, κυρίως λόγω τη βαριάς φορολογίας που επέβαλε η κυβέρνηση. Ανάλογη πορεία ακολούθησαν οι πωλήσεις των απορρυπαντικών, μειωμένες κατά 4,7% όχι μόνο λόγω της καταναλωτικής αυτοσυγκράτησης, αλλά και των γενναίων προσφορών της βιομηχανίας, η οποία έτσι επεδίωξε να κρατήσει τα μερίδιά της.

Στους χαμένους συγκαταλέγονται τα κατεψυγμένα τρόφιμα, αλλά οι απώλειές τους ήταν μόλις 0,2%, γεγονός που επιβεβαιώνει την ανθεκτικότητα των τάσεων προτίμησης των εύκολων λύσεων μαγειρέματος. Ανάλογη πτώση εμφάνισε και η κατηγορία dry bread.

Οι πάνες και οι σερβιέτες έχασαν το 3,2% του τζίρου τους, τα χαρτικά 2,6%, τα είδη σπιτιού 6,9%, τα καθαριστικά 3,4%. Επίσης, τα προϊόντα συσκευασίας είχαν πτώση τζίρου 2,6%, ενώ η κατηγορία με τα φρέσκα ψάρια εμφάνισε απώλειες 1,9%.

σελφ σερβις (T. 416)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION