σελφ σερβις - Το «κίνημα» διεκδικεί πιστότητα καταναλωτών

Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Το «κίνημα» διεκδικεί πιστότητα καταναλωτών

23 Απριλίου 2012 | 16:48 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά

Το «κίνημα» διεκδικεί πιστότητα καταναλωτών

«Αναταράξεις» στη λειτουργία της λιανεμπορικής αγοράς και της παρασιτικής δράσης μεσαζόντων, που λυμαίνονται την εγχώρια πρωτογενή παραγωγή, έφεραν οι εκατοντάδες εθελοντικές πρωτοβουλίες σ’ όλη την Ελλάδα για την προμήθεια αγροτοδιατροφικών προϊόντων απευθείας από τους παραγωγούς.

H αρχή συντελέστηκε από μία πρωτοβουλία της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Ν. Πιερίας, η οποία έλαβε υπερτοπική διάσταση, μεταβάλλοντας πιθανώς κατεστημένες καταναλωτικές συνήθειες.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Εθελοντική Ομάδα ανακοίνωσε πως ήρθε σε επαφή με παραγωγό πατάτας από το Νευροκόπι, ο οποίος μπορούσε να διαθέσει μεγάλες ποσότητες προϊόντος προς 0,25 ευρώ το κιλό ή 2,5 ευρώ για τη συσκευασία των 10 κιλών.

Η Ομάδα, που δεν διαθέτει οργανωτικές δομές και προεδρείο, αλλά μόνο ισότιμα μέλη, έθεσε σε λειτουργία από τον ιστότοπό της ειδική διαδικτυακή εφαρμογή για την καταχώριση των παραγγελιών όσων επιθυμούσαν να αγοράσουν πατάτες, με όριο τα 100 κιλά ανά άτομο. Από την επομένη της ανακοίνωσης της πρωτοβουλίας και πριν καν καταρτιστεί ο κατάλογος με τις ποσότητες ανά άτομο, εκδηλώθηκε η αντίδραση των λιανεμπορικών αλυσίδων του νομού στο επίπεδο των τιμών.

Έτσι, ενώ τα σούπερ μάρκετ στην Πιερία πωλούσαν πατάτες προς 0,60-0,70 ευρώ/κιλό, ξαφνικά λιανεμπορική αλυσίδα ανακοίνωσε προσφορά στις πατάτες Νευροκοπίου προς 0,34 ευρώ το κιλό, επιχειρώντας να «πλαγιοκοπήσει» την κίνηση της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης. Εντός ολίγων ωρών ακολούθησε μπαράζ μειώσεων τιμών απ’ όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ του νομού, τα οποία πωλούσαν τις πατάτες 0,34-0,39 ευρώ το κιλό, δηλώνοντας έτσι εμμέσως είτε τα περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν είτε τα κόστη που φορτώνεται ο καταναλωτής χάριν της δράσης των μεσαζόντων.

«Η ανταπόκριση των πολιτών ήταν τεράστια. Πλήττουμε τους μεσάζοντες μ’ αυτή την ενέργεια. Δεν είναι δυνατό να πληρώνουμε στην Ελλάδα την πατάτα 0,60-0,70 ευρώ το κιλό, όταν από τον παραγωγό φεύγει με 0,12 ευρώ το κιλό και στη Γερμανία 3 κιλά βιολογικές πατάτες κοστίζουν συνολικά 0,89 λεπτά» επισημαίνει ο κ. Ηλίας Τσολακίδης, εκ των πρωτεργατών της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης.

Απ’ την κινηματική πρωτοβουλία στο κατάστημα
Η προαναφερόμενη πρωτοβουλία ήταν μόνο η αρχή, καθώς με τη συνδρομή πολλές φορές και της αυτοδιοίκησης επακολούθησε μπαράζ ανάλογων δράσεων σ’ όλη τη χώρα για περισσότερα προϊόντα, όπως για ρύζι, ελαιόλαδο κ.ά. «Δεχτήκαμε καταιγισμό τηλεφωνημάτων από πολλές αντίστοιχες Εθελοντικές Ομάδες απ’ όλη τη χώρα, που ζητούσαν να τους δώσουμε τη σχετική διαδικτυακή τεχνογνωσία για να προχωρήσουν σε παρόμοια εγχειρήματα. Άτυπα δημιουργήθηκε ένα πανελλαδικό δίκτυο τέτοιων Ομάδων Δράσης» λέει ο κ. Τσολακίδης.

Η συγκυρία της κρίσης και η ανάγκη αυτο-οργάνωσης των καταναλωτών, προκειμένου να μπορούν να προμηθεύονται τρόφιμα σε χαμηλές τιμές και οι πιο ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, οδηγεί σταδιακά αυτές τις πρωτοβουλίες από τις πλατείες και τα πάρκινγκ στη στέγαση εντός οργανωμένων λιανεμπορικών καταστημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, καταναλωτικοί συνεταιρισμοί ενεργοποιούνται για τη λειτουργία καταστημάτων τροφίμων, στη βάση της απευθείας προμήθειας προϊόντων από συνεταιρισμούς και πρωτογενείς παραγωγικές μονάδες. Το «κίνημα της πατάτας» αποκτά έτσι μόνιμο και πιο ουσιαστικό χαρακτήρα.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα πρωτοβουλίας καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη, η οποία δραστηριοποιείται από πέρσι το καλοκαίρι, αλλά τώρα αποκτά υπόσταση ως Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός, με την επωνυμία Βiος-Coop και σχέδιο τη δημιουργία καταστημάτων τροφίμων στη συμπρωτεύουσα, στηριγμένων σε μόνιμες απευθείας συνεργασίες με τους παραγωγούς – αγροτικούς συνεταιρισμούς και μικρές παραγωγικές μονάδες κατά προτεραιότητα της ευρύτερης περιοχής. Καλύπτει πάνω από 100 εγγεγραμμένα μέλη και σύντομα θα αρχίσει η διάθεση μετοχικών μεριδίων. Ανάλογη προσπάθεια έχει μπει στα «σκαριά» στην Καβάλα, καθώς και σε άλλες πόλεις.

Η επίσημη παρουσίαση του Βiος Coop έγινε πρόσφατα και ήδη ξεκίνησε η διάθεση 1.000 μερίδων για το πρώτο συνεταιριστικό κατάστημά του. Μέλος μπορεί να γίνει κάθε ενδιαφερόμενος, με την προϋπόθεση ότι θα αγοράσει μια συνεταιριστική μερίδα αντί του ποσού των 150 ευρώ. Ο ανώτατος αριθμός μερίδων ανά μέλος είναι οι 100, ενώ στη γενική συνέλευση του συνεταιρισμού θα ισχύει η συνεταιριστική δημοκρατική αρχή «ένα πρόσωπο-μία ψήφος» – ανεξαρτήτως, δηλαδή, του αριθμού των μερίδων που κατέχει κάθε πρόσωπο.

Από το συνεταιριστικό σούπερ μάρκετ θα μπορούν να ψωνίζουν στις ίδιες τιμές, τόσο τα μέλη, όσο και οποιοσδήποτε καταναλωτής. Αν υπάρχουν πλεονάσματα, ένα μέρος θα διανέμεται στα μέλη ανάλογα με τις αγορές που πραγματοποιούν και ένα άλλο θα επιστρέφει στους πολίτες με δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.

H αρχή συντελέστηκε από μία πρωτοβουλία της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Ν. Πιερίας, η οποία έλαβε υπερτοπική διάσταση, μεταβάλλοντας πιθανώς κατεστημένες καταναλωτικές συνήθειες.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Εθελοντική Ομάδα ανακοίνωσε πως ήρθε σε επαφή με παραγωγό πατάτας από το Νευροκόπι, ο οποίος μπορούσε να διαθέσει μεγάλες ποσότητες προϊόντος προς 0,25 ευρώ το κιλό ή 2,5 ευρώ για τη συσκευασία των 10 κιλών.

Η Ομάδα, που δεν διαθέτει οργανωτικές δομές και προεδρείο, αλλά μόνο ισότιμα μέλη, έθεσε σε λειτουργία από τον ιστότοπό της ειδική διαδικτυακή εφαρμογή για την καταχώριση των παραγγελιών όσων επιθυμούσαν να αγοράσουν πατάτες, με όριο τα 100 κιλά ανά άτομο. Από την επομένη της ανακοίνωσης της πρωτοβουλίας και πριν καν καταρτιστεί ο κατάλογος με τις ποσότητες ανά άτομο, εκδηλώθηκε η αντίδραση των λιανεμπορικών αλυσίδων του νομού στο επίπεδο των τιμών.

Έτσι, ενώ τα σούπερ μάρκετ στην Πιερία πωλούσαν πατάτες προς 0,60-0,70 ευρώ/κιλό, ξαφνικά λιανεμπορική αλυσίδα ανακοίνωσε προσφορά στις πατάτες Νευροκοπίου προς 0,34 ευρώ το κιλό, επιχειρώντας να «πλαγιοκοπήσει» την κίνηση της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης. Εντός ολίγων ωρών ακολούθησε μπαράζ μειώσεων τιμών απ’ όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ του νομού, τα οποία πωλούσαν τις πατάτες 0,34-0,39 ευρώ το κιλό, δηλώνοντας έτσι εμμέσως είτε τα περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν είτε τα κόστη που φορτώνεται ο καταναλωτής χάριν της δράσης των μεσαζόντων.

«Η ανταπόκριση των πολιτών ήταν τεράστια. Πλήττουμε τους μεσάζοντες μ’ αυτή την ενέργεια. Δεν είναι δυνατό να πληρώνουμε στην Ελλάδα την πατάτα 0,60-0,70 ευρώ το κιλό, όταν από τον παραγωγό φεύγει με 0,12 ευρώ το κιλό και στη Γερμανία 3 κιλά βιολογικές πατάτες κοστίζουν συνολικά 0,89 λεπτά» επισημαίνει ο κ. Ηλίας Τσολακίδης, εκ των πρωτεργατών της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης.

Απ’ την κινηματική πρωτοβουλία στο κατάστημα
Η προαναφερόμενη πρωτοβουλία ήταν μόνο η αρχή, καθώς με τη συνδρομή πολλές φορές και της αυτοδιοίκησης επακολούθησε μπαράζ ανάλογων δράσεων σ’ όλη τη χώρα για περισσότερα προϊόντα, όπως για ρύζι, ελαιόλαδο κ.ά. «Δεχτήκαμε καταιγισμό τηλεφωνημάτων από πολλές αντίστοιχες Εθελοντικές Ομάδες απ’ όλη τη χώρα, που ζητούσαν να τους δώσουμε τη σχετική διαδικτυακή τεχνογνωσία για να προχωρήσουν σε παρόμοια εγχειρήματα. Άτυπα δημιουργήθηκε ένα πανελλαδικό δίκτυο τέτοιων Ομάδων Δράσης» λέει ο κ. Τσολακίδης.

Η συγκυρία της κρίσης και η ανάγκη αυτο-οργάνωσης των καταναλωτών, προκειμένου να μπορούν να προμηθεύονται τρόφιμα σε χαμηλές τιμές και οι πιο ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, οδηγεί σταδιακά αυτές τις πρωτοβουλίες από τις πλατείες και τα πάρκινγκ στη στέγαση εντός οργανωμένων λιανεμπορικών καταστημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, καταναλωτικοί συνεταιρισμοί ενεργοποιούνται για τη λειτουργία καταστημάτων τροφίμων, στη βάση της απευθείας προμήθειας προϊόντων από συνεταιρισμούς και πρωτογενείς παραγωγικές μονάδες. Το «κίνημα της πατάτας» αποκτά έτσι μόνιμο και πιο ουσιαστικό χαρακτήρα.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα πρωτοβουλίας καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη, η οποία δραστηριοποιείται από πέρσι το καλοκαίρι, αλλά τώρα αποκτά υπόσταση ως Κοινωνικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός, με την επωνυμία Βiος-Coop και σχέδιο τη δημιουργία καταστημάτων τροφίμων στη συμπρωτεύουσα, στηριγμένων σε μόνιμες απευθείας συνεργασίες με τους παραγωγούς – αγροτικούς συνεταιρισμούς και μικρές παραγωγικές μονάδες κατά προτεραιότητα της ευρύτερης περιοχής. Καλύπτει πάνω από 100 εγγεγραμμένα μέλη και σύντομα θα αρχίσει η διάθεση μετοχικών μεριδίων. Ανάλογη προσπάθεια έχει μπει στα «σκαριά» στην Καβάλα, καθώς και σε άλλες πόλεις.

Η επίσημη παρουσίαση του Βiος Coop έγινε πρόσφατα και ήδη ξεκίνησε η διάθεση 1.000 μερίδων για το πρώτο συνεταιριστικό κατάστημά του. Μέλος μπορεί να γίνει κάθε ενδιαφερόμενος, με την προϋπόθεση ότι θα αγοράσει μια συνεταιριστική μερίδα αντί του ποσού των 150 ευρώ. Ο ανώτατος αριθμός μερίδων ανά μέλος είναι οι 100, ενώ στη γενική συνέλευση του συνεταιρισμού θα ισχύει η συνεταιριστική δημοκρατική αρχή «ένα πρόσωπο-μία ψήφος» – ανεξαρτήτως, δηλαδή, του αριθμού των μερίδων που κατέχει κάθε πρόσωπο.

Από το συνεταιριστικό σούπερ μάρκετ θα μπορούν να ψωνίζουν στις ίδιες τιμές, τόσο τα μέλη, όσο και οποιοσδήποτε καταναλωτής. Αν υπάρχουν πλεονάσματα, ένα μέρος θα διανέμεται στα μέλη ανάλογα με τις αγορές που πραγματοποιούν και ένα άλλο θα επιστρέφει στους πολίτες με δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.


Οι πρώτοι διδάξαντες
Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης λειτουργεί ήδη περισσότερο από χρόνο ένα πρατήριο τροφίμων, βασισμένο στην παράκαμψη των μεσαζόντων. Το ίδρυσε ο αστικός προμηθευτικός συνεταιρισμός «Συνεταιριστική Παράκαμψη Μεσαζόντων» (ΣΠΑΜΕ), ο οποίος συστάθηκε από πολίτες καταναλωτές και παραγωγούς, στη βάση της συλλογικής δράσης τους και δημιουργίας δικτύων αλληλοϋποστήριξης, για την απευθείας προώθηση συνεταιριστικών προϊόντων.

Όλες οι τιμές των προϊόντων που διατίθενται από το πρατήριο είναι αναρτημένες στη σελίδα της ΣΠΑΜΕ, ενώ η τιμή κάθε προϊόντος, σύμφωνα με τη ΣΠΑΜΕ, είναι η πραγματική του αξία, ήτοι το κόστος παραγωγής, τυποποίησης και μεταφοράς, προσαυξημένο κατά 10% για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του πρατήριου.

Στην επιλογή των προϊόντων του πρατηρίου δεν παίζουν ρόλο μόνο οι τιμές, αλλά και μια σειρά κριτηρίων που σχετίζονται με την ποιότητα, τον σεβασμό στο περιβάλλον, στο κοινωνικό σύνολο και στον καταναλωτή κ.λπ. Τελευταία η κίνηση στο πρατήριο έχει σχεδόν διπλασιαστεί, όπως άλλωστε και οι παραγγελίες στους παραγωγούς.

Καταστήματα χωρίς μεσάζοντες ετοιμάζονται και από άλλους συλλόγους καταναλωτών, με στόχο να προσφέρουν προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Η λειτουργία των καταστημάτων αυτών μπορεί να υλοποιείται άμεσα από τους συλλόγους, που έχουν συσταθεί με τη «βούλα» των πρωτοδικείων.

Μία νέα μορφή αγοράς αυτοτελούς και ανεξάρτητης από κάθε άλλη μορφή, όπου συμμετέχουν μόνο παραγωγοί κι έκαστος διαθέτει τα πιστοποιημένα ιδίας παραγωγής προϊόντα του, είτε πρωτογενή είτε μεταποιημένα, υποστηρίζει η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών-ΠΕΝΑ. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα λειτούργησε στην Ημαθία η πρώτη πειραματική αγορά αγροτών.

Όπως επισημαίνεται εκ μέρους της ΠΕΝΑ, «η απευθείας διάθεση της τροφής και τα κινήματα που αναδείχθηκαν το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας γύρω από αυτό το ζήτημα αναδεικνύουν τις στρεβλώσεις στην αγορά, την έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού, το δομικό ολιγοπώλιο που υφίσταται, καθώς και νομοθετικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες του υπάρχοντος συστήματος.

Με αυτή την πρόταση επιδιώκεται η οργάνωση της άμεσης επαφής του παραγωγού και του καταναλωτή, η παρακολούθηση και η ρύθμιση της αγοράς για τα βασικά ελληνικά αγροτικά καταναλωτικά προϊόντα, καθώς και το κλείσιμο της ψαλίδας στις τιμές παραγωγού-καταναλωτή».

Το...κίνημα των αμνών
Φυσικά, τα κινήματα παραγωγικής και καταναλωτικής βάσης δεν αφήνουν αδιάφορο το τοπικό οργανωμένο λιανεμπόριο, που αναζητά πλέον ανταγωνιστικά αντισταθμίσματα στη συμπόρευσή του με τους παραγωγούς και τους πελάτες του.

Στην πασχαλινή περίοδο, λ.χ., τα σούπερ μάρκετ Γρηγοριάδη Υπέρ παραχώρησαν στους παραγωγούς, που συνεργάζονται με τη μακεδονική αλυσίδα, ολόκληρο τον μηχανισμό τους (κρεοπώλες και κρεοπωλεία, ψυγεία και διακίνηση, επιστημονικό προσωπικό κ.λπ.), «ώστε τα αρνιά και τα κατσίκια να δοθούν στους καταναλωτές σε τιμές παραγωγών.

Η τιμή πώλησης θα είναι η τιμή παραγωγού, όπως αυτή θα διαμορφωθεί, συν τα έξοδα σφαγής, τα υγειονομικά τέλη και τον ΦΠΑ» σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση. Όσο η κρίση θα πιέζει για συγκέντρωση της αγοράς τόσο οι μικρομεσαίες τοπικές αλυσίδες θα ανακαλύπτουν συμμάχους, ερείσματα και κοινή γλώσσα συμφερόντων με φορείς ως χθες... ανώνυμους. Είναι εύλογο. Και υγιές!

σελφ σερβις (T. 416)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION