σελφ σερβις - Αυξάνεται η διαφορά στις δύο ταχύτητες πορείας του κλάδου

Πέμπτη, 2 Απριλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Αυξάνεται η διαφορά στις δύο ταχύτητες πορείας του κλάδου

9 Ιουνίου 2015 | 13:10 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Marketing

Αρνητικά είναι τα μηνύματα που εκπέμπονται φέτος για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι πωλήσεις του κλάδου στο σύνολό τους εξελίσσονται πτωτικά, κυρίως εξαιτίας της ανασφάλειας που δημιουργεί η επεισοδιακή διαπραγμάτευση της χώρας με τους δανειστές της. Πάντως, αν και οι σχετικές μετρήσεις της Nielsen δείχνουν πτώση για το σύνολο της αγοράς, μεμονωμένα για τους ισχυρούς του κλάδου είναι θετικές…

Από αυτή την άποψη γίνεται προφανές ότι οι απώλειες των μικρών του κλάδου είναι κατά πολύ μεγαλύτερες του μέσου ποσοστού της αγοράς. Για τους μεγάλους οι αναφορές σχετικά με την εξέλιξη των μεγεθών τους παραμένουν αισιόδοξες. Από τη Μαρινόπουλος, για παράδειγμα, δηλώνεται ότι στα ταχυκίνητα προϊόντα γενικά, όπως και στα φρέσκα, η τάση των εσόδων είναι ανοδική. Επίσης, από την ΑΒ Βασιλόπουλος δηλώνεται άνοδος τζίρου, οι πληροφορίες από την Σκλαβενίτης λένε ότι διατηρεί θετικό πρόσημο εσόδων, το ίδιο για την Πέντε κα τη Market In, ενώ από τη Μετρό δηλώνεται «ανεξήγητα εντυπωσιακή» άνοδος πωλήσεων.

Η κρίση διευρύνει το χάσμα
Από τους ισχυρούς του κλάδου σχετικά ευάλωτη φαίνεται ότι είναι μόνο η Αφοί Βερόπουλοι, ενώ μεγάλες απώλειες καταγράφονται στις μικρότερες αλλά όχι αμελητέες δυνάμεις της αγοράς, τις τοπικές αλυσίδες, είτε άμεσα, λόγω της απώλειας μεριδίων αγοράς υπέρ των ισχυρών ανταγωνιστών τους, είτε έμμεσα, λόγω της πολιτικής φτηνών τιμών που ακολουθούν για να τους αντισταθούν. Όσο, λοιπόν, η πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας εξελίσσεται υπό συνθήκες χρηματοπιστωτικής ασφυξίας, χωρίς αναπτυξιακούς πόρους και σχετικές πρωτοβουλίες, μ’ έναν τομέα εργασίας βαριά πληγωμένο από την υψηλή ανεργία, τους χαμηλούς μισθούς και την ανασφάλιστη εργασία, τόσο η διαφορά μεταξύ των δύο ταχυτήτων με τις οποίες πορεύονται οι εταιρείες του κλάδου θα αυξάνει. Θα αυξάνει, αφαιρώντας έσοδα από τις πιο αδύνατες και προσθέτοντάς τα στα ταμεία των πιο ισχυρών, εξαναγκάζοντας τις πρώτες σε βίαιη αποχώρηση από την αγορά (λουκέτα) ή σε υποταγή στις βουλήσεις των πιο ισχυρών (για εξαγορά εταιρειών ή υπαγωγή τους σε συστήματα συνεργασιών των μεγάλων ομίλων).

Στοιχεία της Nielsen για το πρώτο τρίμηνο
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων της Nielsen για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους (από τις 29/12/2014 έως τις 21/3/2015), αναφορικά με την εξέλιξη του συνολικού κλαδικού τζίρου. Βάσει αυτών, ο κλάδος είχε πτώση πωλήσεων κατά 3,6%, έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος, εμφανίζοντας αθροιστικό τζίρο 2,115 δισ. ευρώ. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι η αγορά, αν διατηρεί κάπου άκαμπτες τις δυνάμεις της, είναι στην κατηγορία των φρέσκων και κατεψυγμένων προϊόντων, καθώς οι πωλήσεις της εμφάνισαν οριακή άνοδο 0,1%, φτάνοντας τα 0,518 δισ. ευρώ έναντι 0,517 δισ. ευρώ πέρυσι. Οι περισσότερες πιέσεις ασκήθηκαν στα ταχυκίνητα προϊόντα, καθώς χάθηκε το 4,6% του τζίρου τους, ο οποίος έφτασε τα 1,470 δισ. ευρώ, έναντι 1,540 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014.

Όσο για τα μη τρόφιμα, οι απώλειες μπορεί να ήταν σε ποσοστιαία βάση οι μεγαλύτερες –έφτασαν το -6,9%–, όμως αφορούν σε μια κατηγορία προϊόντων με μικρή συμμετοχή στο σύνολο των πωλήσεων της αγοράς και τζίρο μόλις 0,127 δισ. ευρώ φέτος, έναντι 0,137 δισ. ευρώ πέρυσι. Τα στοιχεία πωλήσεων της Nielsen προκύπτουν από το σύνολο της Ελλάδας (ηπειρωτική χώρα και Κρήτη), αφορούν σε καταστήματα μεγαλύτερα των 100τμ και περιλαμβάνουν εκτίμηση για τις πωλήσεις των αλυσίδων Σκλαβενίτης, Μαρινόπουλος και Lidl.

IRI: Καλύτερη εικόνα για το πρώτο δίμηνο
Διαφορετική εικόνα για την αγορά δίνουν τα στοιχεία της IRI σχετικά με το πρώτο δίμηνο του έτους και για την εξέλιξη των πωλήσεων στα ταχυκίνητα προϊόντα. Οι μετρήσεις της εταιρείας καταγράφουν άνοδο τζίρου κατά 1,2%, με τα έσοδα να διατηρούνται αμετάβλητα τον Ιανουάριο και να αυξάνονται κατά 2% τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με την IRI, η οποία κάνει χρήση ειδικού μοντέλου μέτρησης για τον υπολογισμό των πωλήσεων της Σκλαβενίτης, τα τρόφιμα είναι αυτά που διατηρούν ανοδική τροχιά στα έσοδα με θετικό ρυθμό 3,1%, έχοντας καταγράψει απώλειες 1,4% στο 12μηνο του 2014, ενώ τα προϊόντα σπιτιού έχασαν το 4,1% των εσόδων τους το πρώτο δίμηνο του έτους, διατηρώντας τον ρυθμό των απωλειών τους του 2014 (-4,2%). Επίσης, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής κατέγραψαν πτώση εσόδων 3,2%, όταν το 12μηνο του 2014 ήταν καθοδικά κατά 2,6%.

Σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων σε όγκους, σύμφωνα πάντα με την IRI, στο πρώτο δίμηνο του έτους γενικά οι ποσότητες που διακινήθηκαν από τα σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες κατά 1,5% έναντι του 2014 το ίδιο διάστημα, ενώ η σχέση τιμής προς ποσότητα διαμορφώθηκε πτωτικά κατά 0,3%. Εστιάζοντας στις κατηγορίες των προϊόντων, φαίνεται ότι τα κατεψυγμένα αγαθά κινήθηκαν ανοδικά κατά 21,7% καταγράφοντας τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, ενώ πολύ θετικά, με ποσοστό ρυθμού ανάπτυξης 8,2%, κινήθηκαν τα τυποποιημένα τρόφιμα, όπως και τα σνακ που είχαν άνοδο 6,1%. Στον αντίποδα, τις μεγαλύτερες απώλειες κατέγραψαν τα καθαριστικά σπιτιού με ποσοστό πτώσης 5,7%, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής με αντίστοιχο ποσοστό 5,2% και τα βοηθήματα μαγειρικής που σημείωσαν απώλειες 3%.

Σταθερότητα το Πάσχα, αστάθεια το καλοκαίρι
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα σχόλια στελεχών του κλάδου για την περίοδο του Πάσχα και την εξέλιξη των πωλήσεων. Όπως λένε, τις ημέρες των εορτών η αγορά διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η Μεγάλη Εβδομάδα κύλησε με τις αλυσίδες να ανταγωνίζονται για τη χαμηλότερη τιμή του οβελία, δίχως όμως να φθάνουν σε ακρότητες, όπως συνέβη τη Λαμπρή πέρυσι. «Το ότι τα δίκτυα δεν επιδόθηκαν σε εξοντωτικό πόλεμο τιμών για το αρνί, δείχνει ότι δεν υπήρξε μεγάλη αγωνία για την εξέλιξη του τζίρου.

Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι η αγορά «κοιμήθηκε» ή ότι ο ανταγωνισμός έχασε το ενδιαφέρον του», σχολιάζει γνωστός παράγοντας του κλάδου, προσθέτοντας: «Τα δίκτυα κονταροχτυπήθηκαν στα προϊόντα υψηλής ζήτησης για το πασχαλινό τραπέζι, όπως τα αναψυκτικά και οι μπίρες, τα γλυκά, τα ποτά, οι ξηροί καρποί κά, όμως δεν πρόσφεραν δώρο αναψυκτικά ή μπίρες σε όσους αγόραζαν οβελία, όπως έκαναν ορισμένοι τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2014…». Σήμερα το λιανεμπόριο προετοιμάζεται για το καλοκαίρι, περίοδο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όσους έχουν αναπτύξει τα δίκτυά τους σε τουριστικές περιοχές, δεδομένου ότι και φέτος αναμένεται η τόνωση του τουριστικού ρεύματος εξ αλλοδαπής, άρα κάποια μικρή ή μεγαλύτερη ενίσχυση των πωλήσεων.

Η στατιστική καταγραφή των δεδομένων πωλήσεων του κλάδου συνολικά στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα δώσει ασφαλώς την πλέον σοβαρή ένδειξη για την πορεία της αγοράς φέτος. Βέβαια, αυτό το σχετικοποιεί η αναμενόμενη αποκορύφωση του δράματος των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους πιστωτές της χώρας. Σημειώνουμε ότι το καυτό δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου η χώρα θα κληθεί να καταβάλει το απίστευτο ποσό των 6,7 δισ. ευρώ από τις τελευταίες δανειακές ροές του ισχύοντος προγράμματος, χωρίς να είναι διασφαλισμένη η λογιστική ροή τους στα ταμεία της χώρας και καθόλου σίγουρο ότι, στο μεταξύ, θα έχει συμφωνηθεί το νέο πρόγραμμα δανειοδότησης –ή αν ναι, οι όροι του είναι ζητούμενο.

Συνεπώς, οι εξελίξεις στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα αποτελέσουν μάλλον ένα άλλο, «αυτοτελές» κεφάλαιο για την πορεία του κλαδικού τζίρου φέτος… Πάντως, στελέχη του κλάδου τονίζουν εναγώνια ότι τα όριά τους τείνουν γενικότερα να εξαντληθούν. «Είμαστε λίγο πριν τα... ψυχοφάρμακα!», δηλώνουν, προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση πρέπει κάποια στιγμή να λάβει τις αποφάσεις της... Είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε...».

σελφ σερβις (T. 450)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION