σελφ σερβις - Αρνητικά τα μηνύματα της ζήτησης και φέτος

Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Αρνητικά τα μηνύματα της ζήτησης και φέτος

9 Μαΐου 2017 | 09:44 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Έρευνα

Αρνητικά ήταν τα μηνύματα που εξέπεμψε η ζήτηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά το πρώτο δίμηνο του 2017. Οι πωλήσεις του εμφάνισαν έντονα αρνητική τάση, που δημιούργησαν κλίμα ανησυχίας στην αγορά. Πάντως, σε μεγάλο βαθμό οι απώλειες στις πρώτες οκτώ εβδομάδες του έτους αποδίδονται, βέβαια, στη δεινή οικονομική θέση που βρίσκονται τα νοικοκυριά, αλλά και σε συγκυριακούς λόγους που επέδρασαν καθοριστικά στις πωλήσεις του κλάδου.

Συνολικά οι αλυσίδες, βάσει των στοιχείων της Nielsen (περιλαμβανομένων των πωλήσεων της Lidl, χωρίς τη νησιωτική Ελλάδα, σε καταστήματα άνω των 100τμ), είχαν πτωτικές πωλήσεις κατά 3,4%, ενώ χωρίς τη Lidl στο δείγμα η πτώση ήταν μεγαλύτερη (-4,8%). Το «χορό» των μειώσεων σέρνουν και φέτος οι ταχυκίνητοι κωδικοί, όπου η μείωση συνυπολογιζομένων των πωλήσεων της Lidl ήταν 5,5% και άνευ αυτής 6,8%.

Οι αναλυτές της Nielsen, σχολιάζοντας τα προαναφερόμενα επισημαίνουν το στοιχείο της εποχικότητας, το οποίο, όπως σημειώνουν, επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την πορεία των πωλήσεων. Ειδικότερα αναφέρουν ότι ο Ιανουάριος (μεταξύ 1ης και 28ης του μήνα) κινήθηκε έντονα πτωτικά. Το σύνολο των απωλειών των πωλήσεων διαμορφώθηκε στο -8,8% περιλαμβανομένων των πωλήσεων της Lidl και εξαιρουμένων αυτών στο -10,9%.

Αν, μάλιστα, εστιάσει κάνεις στα ταχυκίνητα αγαθά, διαπιστώνει ότι οι πτωτικές τάσεις ήταν «θεαματικότερες», αφού με τη Lidl οι απώλειες έφθασαν στο -10,3% και χωρίς αυτήν στο -12,3%. Σημειώνεται ότι κατά την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου, για συγκυριακούς λόγους (περισσότερες αργίες), οι συνολικές απώλειες της αγοράς έφθασαν κοντά στο -20%.

Αντίθετη ήταν η εικόνα που εμφάνισε το οργανωμένο λιανεμπόριο τον Φεβρουάριο. Η εξέλιξη των πωλήσεων δείχνει στοιχεία ομαλοποίησης. Στις τέσσερις εβδομάδες του μήνα καταγράφηκαν από οριακές απώλειες έως ανάπτυξη της τάξης του 9% η τελευταία, λόγω του εορτασμού της Καθαράς Δευτέρας, που πέρυσι ήταν τον Μάρτιο.

Σε ανάλογα συμπεράσματα καταλήγει η IRI σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων του λιανεμπορίου τις πρώτες εβδομάδες του 2017. Ειδικότερα, οι μετρήσεις της δείχνουν μια πτώση της τάξης του 10% τον Ιανουάριο και μια άνοδο της τάξης του 2,9% τον Φεβρουάριο, ενώ εξετάζοντας ανά εβδομάδα τις πωλήσεις διαπιστώνεται και πάλι η έντονη μεταβλητότητα. Για παράδειγμα, η πρώτη εβδομάδα του έτους καταγράφεται πτωτική κατά 24,2% λόγω του έντονου ψύχους και του χιονιά, εν συνεχεία τη δεύτερη βδομάδα περιορίζονται οι απώλειες στο -3,9%, την τρίτη ο τζίρος ισορροπεί στα περυσινά επίπεδα (-0,5%), ενώ η τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου είναι πτωτική κατά 10,9%. Το Φεβρουάριο οι πωλήσεις παρουσιάζουν μια «διόρθωση», με το τζίρο να καταγράφει μεταβολές από -1,3% έως 1,1%, ενώ την τελευταία εβδομάδα οι πωλήσεις ήταν έντονα ανοδικές (11,5%), λόγω έναρξης της Σαρακοστής.

Πτωτικές όλες οι κατηγορίες
Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία της IRI σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων ειδικότερα τον Ιανουάριο ανά ομάδα προϊόντων, όπου είναι καταρχάς ξεκάθαρο ότι όλες οι κατηγορίες κινήθηκαν πτωτικά, με τα προϊόντα υγιεινής, περιποίησης και ομορφιάς (HBA) να χάνουν τον μεγαλύτερο τζίρο (-13,7%), τα προϊόντα νοικοκυριού να μετρούν απώλειες 13,4% και τα τρόφιμα να χάνουν 8,7% μονάδες, γεγονός που αποτυπώνει την πολύ αρνητική θέση των νοικοκυριών, που πλέον υποχρεώνονται να περικόπτουν δαπάνες ακόμη και στα άκρως απαραίτητα προϊόντα.

Αν, μάλιστα, εξετάσουμε τα στοιχεία σε μεγαλύτερο βάθος, διαπιστώνουμε ότι τον Ιανουάριο φέτος οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν στα καθαριστικά σπιτιού και τα απορρυπαντικά (-14,3%), στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης (-14,2), στα γαλακτοκομικά (-13,3), στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-13,2%), στα υπόλοιπα προϊόντα σπιτιού (-11,2%), ενώ πολύ ψηλά σε απώλειες βρίσκονται τα βοηθητικά προϊόντα μαγειρέματος (-11,1%), όπως και τα τυποποιημένα τρόφιμα (-8,4%), αλλά και τα αλκοολούχα ποτά (-7,3%). Γενικότερα διαπιστώνεται είναι ότι καμία κατηγορία δεν κινείται φέτος ανοδικά.

Από τον Μάιο ασφαλέστερες οι προβλέψεις
Πάντως, τόσο οι αναλυτές της IRI όσο και της Nielsen, όπως άλλωστε και πολλοί μάνατζερ, θεωρούν ότι ασφαλή συμπεράσματα για την πορεία των πωλήσεων στη διάρκεια του 2017 θα εξαχθούν όχι πριν τα τέλη του Μαΐου. Όταν, δηλαδή, στα μεγέθη της οργανωμένης λιανικής θα έχει περιληφθεί ο τζίρος του Πάσχα και στις δύο συγκρινόμενες χρονιές, οπότε οι φετινές μετρήσεις των δύο εταιρειών ερευνών θα είναι απόλυτα συγκρίσιμες ως προς τις περσινές.

Πάντως, υψηλόβαθμοι παράγοντες του λιανεμπορίου θεωρούν ότι η τάση των κλαδικών πωλήσεων θα είναι πτωτική μέχρι το Πάσχα, ίσως όχι τόσο όσο στο πρώτο δίμηνο του τρέχοντος έτους. Αποδίδουν δε τη κακή εικόνα των πωλήσεων σε τέσσερις βασικούς λόγους: Πρώτον, στις ανατιμήσεις που οφείλονται στις αυξήσεις των φόρων (ΕΦΚ, ΦΠΑ), τους οποίους αρχικά απορρόφησε η αγορά, αλλά πλέον αρχίζει να τους περνά σταδιακά στις τιμές της. Δεύτερον, στην αβεβαιότητα που δημιουργεί για την πολιτική και την οικονομική σταθερότητα η καθυστέρηση της αξιολόγησης της χώρας από τους δανειστές της, η οποία διαμορφώνει αρνητικές ψυχολογικές διαθέσεις στην αγορά. Τρίτον στις σχεδιαζόμενες νέες μειώσεις στις συντάξεις, όπως και στην αύξηση της φορολόγησης (κυρίως μέσω της μείωσης του αφορολόγητου), που προωθούνται στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης. Τέταρτον στις επιβαρύνσεις των επαγγελματιών από τις νέες αυξημένες εισφορές υπέρ του ΕΦΚΑ, που αφαιρούν ρευστό από την αγορά.

Πτωτικό και το 2017
Από την πλευρά των αναλυτών οι προβλέψεις που γίνονται για το 2017 είναι επίσης αποθαρρυντικές. Η μεν Nielsen εκτιμά ότι η πτώση της αγοράς των FMCG θα κυμανθεί μεταξύ -3,4% και -3,6%, η δε IRI γύρω στο -3,6% έναντι του 2016, με πιο αισιόδοξο όριο το -2,9% και πιο απαισιόδοξο το -4,4%.

Ποιες κατηγορίες προϊόντων αναμένεται ότι θα επιβαρύνουν φέτος περισσότερο το οργανωμένο λιανεμπόριο; Σύμφωνα με την IRI πρόκειται για τις κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής υγιεινής (-5,9%), των γαλακτοκομικών (-5,6%) και των άλλων προϊόντων νοικοκυριού (-5,3%), που εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν φέτος τις μεγαλύτερες απώλειες έναντι του 2016, αλλά με καλύτερες επιδόσεις έναντι της περυσινής χρονιάς, οπότε είχαν χάσει το 7,5%, το 10,5% και το 6,4%, αντίστοιχα, των εσόδων τους, σε σχέση με το 2015.

Μια αισθητή διόρθωση θα παρουσιά-σουν τα τυποποιημένα φαγητά με ένα -1,2% φέτος από -6,5% το 2016, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, που φέτος αναμένεται ότι θα χάσουν το 2,1% του τζίρου τους από -4,7% το 2016, τα μη αλκοολούχα ποτά που φέτος θα μετρήσουν απώλειες της τάξης του 2,7% έναντι -5,9% ένα χρόνο πριν, αλλά και τα αλκοολούχα ποτά που φέτος εκτιμάται ότι θα έχουν απώλειες της τάξης του 3,6% έναντι 5% το 2016.

Σημειώνεται τέλος ότι έξι βασικές κατηγορίες προϊόντων αναμένεται να κινηθούν φέτος χαμηλότερα από το μέσο επίπεδο πτώσης των πωλήσεων της αγοράς (-3,6%). Πρόκειται για καθαριστικά σπιτιού (-4,7%), τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (-4,8%), τα βοηθητικά προϊόντα μαγειρέματος (-4%) και, όπως προαναφέρθηκε, τα γαλακτοκομικά, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα λοιπά προϊόντα σπιτιού.

σελφ σερβις (T. 471)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION