σελφ σερβις - Βασίλης Σταύρου, ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: Μακροπρόθεσμος στόχος μας, η πρωτιά στην ελληνική αγορά

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Βασίλης Σταύρου, ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: Μακροπρόθεσμος στόχος μας, η πρωτιά στην ελληνική αγορά

29 Οκτωβρίου 2019 | 09:27 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Στελέχη,Συνέντευξεις-Πρόσωπα

Βασίλης Σταύρου

«Κεντρικός μας στόχος σήμερα είναι η πρωτιά στην καρδιά των πελατών ως συνώνυμο της ποικιλίας, της ποιότητας και της εξυπηρέτησης και η ταύτισή μας στη συνείδησή τους με το καινούργιο, το καινοτόμο και το διαφορετικό. Εφόσον το πετύχουμε, θα διεκδικήσουμε και πάλι την πρωτιά στην ελληνική αγορά», μας τόνισε ο κ. Βασίλης Σταύρου, νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, στην πρώτη του συνέντευξη, την οποία παραχώρησε στο σέλφ σέρβις, μετά από την ανάληψη των καθηκόντων του, μερικές ημέρες πριν τη δημοσίευση του ισολογισμού της εταιρείας για τη χρήση του 2018.

Στην έναρξη της συζήτησής μας ρωτήσαμε το συνομιλητή μας για τις προβλέψεις τού ομίλου Ahold-Delhaize και ειδικότερα τις δικές του σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας την επόμενη διετία. Όπως εξήγησε, «οι εκτιμήσεις και προβλέψεις τόσο του ομίλου όσο και οι δικές μου συμπίπτουν, δεδομένου ότι η κοινή τους βάση είναι οι ανάλογες εκτιμήσεις και προβλέψεις των επίσημων διεθνών και ελληνικών πολιτικών και οικονομικών οργανισμών, ενώ ειδικότερα υποστηρίζονται από τις σχετικές επεξεργασίες της ΑΒ Βασιλόπουλος, που έχει από πρώτο χέρι την εμπειρία της δράσης στην Ελλάδα. Δεν απέχουν, πρέπει να πω, από τις εκτιμήσεις που όλοι λίγο-πολύ κάνουμε στη χώρα και είναι θετικές, καθώς είναι δεδομένο πια πως η οικονομία μας αρχίζει να ανακάμπτει, έχοντας ήδη αφήσει πίσω της το κατώτατο όριο της συρρίκνωσής της. Προβλέπουμε λοιπόν μια ανάπτυξη του ΑΕΠ μεταξύ 2% και 3% την επόμενη διετία, παρά την επιθυμία για υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, αντίστοιχους των ρυθμών άλλων οικονομιών που βγήκαν από την κρίση. Προσβλέπουμε σε μια περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας, κυρίως με την επίσπευση κάποιων μεγάλων επενδύσεων, πράγμα που θα ενισχύσει το καταναλωτικό εισόδημα, ενώ αναμένουμε να εκφραστούν πρακτικά οι προθέσεις και τα μέτρα ελάφρυνσης της μεσαίας τάξης, η οποία ιστορικά οδηγεί την ανάπτυξη. Στο ίδιο πλαίσιο, ένα αισιόδοξο δείγμα είναι η αλλαγή των ψυχολογικών διαθέσεων των καταναλωτών. Συνεπώς, ενώ δεν αναμένεται ένα αναπτυξιακό «μπουμ», η μικρή ανάπτυξη χρόνο με το χρόνο δεν μπορεί παρά να προσφέρει ικανοποίηση».

    σελφ σέρβις: Αρκεί αυτό στην Ahold-Delhaize;

Βασίλης Σταύρου: Η μητρική μας σε όλη τη διάρκεια της κρίσης δεν σταμάτησε να επενδύει στη χώρα κατά μέσο όρο γύρω στα 60 εκατ. ευρώ το χρόνο σε υποδομές, ακόμα και στις σκοτεινότερες περιόδους για την οικονομία, ακόμα κι όταν το σενάριο του Grexit φάνταζε ως το πλέον πιθανό. Αυτό επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα και η ΑΒ για τον όμιλο ήταν και παραμένει στρατηγική επιλογή.

Η συγκέντρωση του κλάδου θα συνεχιστεί

    σ. σ.: Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η διαδικασία συγκέντρωσης του κλάδου σε λίγες επωνυμίες αλυσίδων και πώς θα εκδηλωθούν στο εξής οι προθέσεις συμμετοχής της ΑΒ Βασιλόπουλος σε αυτή τη διαδικασία;

Β. Σ.: Ήδη από την έναρξη της οικονομικής κρίσης ο κλάδος μας μπήκε ουσιαστικά σε φάση επανίδρυσης, με δραματικές ανακατατάξεις στο δυναμικό του, μολονότι θεωρείται κλάδος σχετικά ασφαλής στην οικονομική κρίση, τουλάχιστον συγκριτικά με άλλους. Κι όμως, ιστορικά brands μεγάλων και μεσαίων αλυσίδων, όπως και μιας πλειάδας τοπικών δικτύων σούπερ μάρκετ, μέσα σε λίγα χρόνια εξαφανίστηκαν. Οι ισορροπίες στον κλάδο αποκαθίστανται, λοιπόν, σε ένα νέο πλαίσιο και πιστεύω ότι η σχετική διαδικασία ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Η συγκέντρωση επομένως θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, καθώς η μεγαλύτερη πίεση ασκείται κυρίως στις μικρομεσαίες αλυσίδες, ακριβώς γιατί το πλεονέκτημα της συγκυριακής πρόσβασής τους σε διαθέσιμο κλαδικό τζίρο, που έδωσε η κατάρρευση μεγάλης αλυσίδας, παύει να υφίσταται. Εξάλλου, ο αριθμός των σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά είναι τόσο μεγάλος, ώστε δεν θα μπορέσουν όλα να επιβιώνουν. Από αυτή την άποψη και ο ορίζοντας μιας περαιτέρω οργανικής ανάπτυξης γενικά του κλάδου είναι πια πολύ στενός.

Εμείς ανέκαθεν ήμασταν ανοικτοί στην αξιοποίηση ευκαιριών σχετικές με εξαγορές, εφόσον βέβαια οι τέτοιου είδους ευκαιρίες είναι συμβατές με τη στρατηγική μας. Έχουμε τα «μάτια» και τα «αυτιά» ανοιχτά στην αναζήτηση ευκαιριών, όπως δείχνει άλλωστε η ιστορία μας. Η εξαγορά για την εξαγορά δεν ήταν πότε, για εμάς, αυτοσκοπός.

    σ. σ.: Μεταξύ των αλυσίδων της λεγόμενης «μεσαίας ζώνης» βλέπετε σήμερα κάποιες να είναι συμβατές με την αναπτυξιακή στρατηγική σας;

Β. Σ.: Προφανώς υπάρχουν. Δεν σταματούμε να ανιχνεύουμε σχετικές προθέσεις και ενδεχόμενα, αλλά ο χορός των εξαγορών, όπως ξέρετε, θέλει πάντα δύο.

Ανάπτυξη βασισμένη στην πρόταξη της αξίας

    σ. σ.: Πόσο στενός είναι ο ορίζοντας της οργανικής ανάπτυξης της ΑΒ Βασιλόπουλος και σε ποιες περιοχές «ανοίγει»;

Β. Σ.: Αν και, όπως είπα, για το σύνολο της αγοράς δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια οργανικής ανάπτυξης, για εμάς η Αττική προσφέρεται για την ανάπτυξή μας, κυρίως στις δυτικές και τις νότιες περιοχές της, το ίδιο και η Κρήτη, και φυσικά η Βόρεια Ελλάδα, όπου ναι μεν έχουμε παρουσία, αλλά στοχεύουμε σε μεγαλύτερη πυκνότητα.

    σ. σ.: Η επέκτασή σας προμηνύεται με όρους έντασης του ανταγωνισμού στις τιμές;

Β. Σ.: Ο παράγοντας «τιμή και προσφορές» παραμένει βασικό κριτήριο αγοραστικής επιλογής, αλλά δεν είναι ο μοναδικός. Σήμερα, ο πελάτης φαίνεται να αναζητάει τη συνολική αξία σε επίπεδο προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτή είναι και η δική μας πρόθεση. Να προτάξουμε την συνολική αξία για να προσφέρουμε στους πελάτες μας αξεπέραστη αγοραστική εμπειρία. Μάλιστα, και οι άλλες αλυσίδες, μεγάλες και μικρότερες, αναγνωρίζω ότι αρχίζουν λίγο-λίγο να αναπροσανατολίζονται ως προς τα βαρύνοντα στοιχεία της ανταγωνιστικότητάς τους, που προτάσσουν. Όχι τυχαία, η ένταση των προωθήσεων φέτος δεν είναι ανάλογη του 2017 ή του 2018.

Διαφοροποίηση μέσω στοχευμένων προσφορών

    σ. σ.: Μιλάτε δηλαδή για μια τάση αποκλιμάκωσης των προγραμμάτων προσφορών, της έκτασης και του βάθους τους;

Β. Σ.: Εμείς μιλούμε για «διαφοροποίηση» και μάλιστα με όρους εισόδου μας στην εποχή των στοχευμένων προσφορών ανά πελάτη, μέσω της κάρτας πιστότητας της εταιρείας. Έχουμε ήδη επενδύσει στις απαιτούμενες υποδομές και είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην πράξη.

Στην έναρξη της συζήτησής μας ρωτήσαμε το συνομιλητή μας για τις προβλέψεις τού ομίλου Ahold-Delhaize και ειδικότερα τις δικές του σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας την επόμενη διετία. Όπως εξήγησε, «οι εκτιμήσεις και προβλέψεις τόσο του ομίλου όσο και οι δικές μου συμπίπτουν, δεδομένου ότι η κοινή τους βάση είναι οι ανάλογες εκτιμήσεις και προβλέψεις των επίσημων διεθνών και ελληνικών πολιτικών και οικονομικών οργανισμών, ενώ ειδικότερα υποστηρίζονται από τις σχετικές επεξεργασίες της ΑΒ Βασιλόπουλος, που έχει από πρώτο χέρι την εμπειρία της δράσης στην Ελλάδα. Δεν απέχουν, πρέπει να πω, από τις εκτιμήσεις που όλοι λίγο-πολύ κάνουμε στη χώρα και είναι θετικές, καθώς είναι δεδομένο πια πως η οικονομία μας αρχίζει να ανακάμπτει, έχοντας ήδη αφήσει πίσω της το κατώτατο όριο της συρρίκνωσής της. Προβλέπουμε λοιπόν μια ανάπτυξη του ΑΕΠ μεταξύ 2% και 3% την επόμενη διετία, παρά την επιθυμία για υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, αντίστοιχους των ρυθμών άλλων οικονομιών που βγήκαν από την κρίση. Προσβλέπουμε σε μια περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας, κυρίως με την επίσπευση κάποιων μεγάλων επενδύσεων, πράγμα που θα ενισχύσει το καταναλωτικό εισόδημα, ενώ αναμένουμε να εκφραστούν πρακτικά οι προθέσεις και τα μέτρα ελάφρυνσης της μεσαίας τάξης, η οποία ιστορικά οδηγεί την ανάπτυξη. Στο ίδιο πλαίσιο, ένα αισιόδοξο δείγμα είναι η αλλαγή των ψυχολογικών διαθέσεων των καταναλωτών. Συνεπώς, ενώ δεν αναμένεται ένα αναπτυξιακό «μπουμ», η μικρή ανάπτυξη χρόνο με το χρόνο δεν μπορεί παρά να προσφέρει ικανοποίηση».

    σελφ σέρβις: Αρκεί αυτό στην Ahold-Delhaize;

Βασίλης Σταύρου: Η μητρική μας σε όλη τη διάρκεια της κρίσης δεν σταμάτησε να επενδύει στη χώρα κατά μέσο όρο γύρω στα 60 εκατ. ευρώ το χρόνο σε υποδομές, ακόμα και στις σκοτεινότερες περιόδους για την οικονομία, ακόμα κι όταν το σενάριο του Grexit φάνταζε ως το πλέον πιθανό. Αυτό επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα και η ΑΒ για τον όμιλο ήταν και παραμένει στρατηγική επιλογή.

Η συγκέντρωση του κλάδου θα συνεχιστεί

    σ. σ.: Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η διαδικασία συγκέντρωσης του κλάδου σε λίγες επωνυμίες αλυσίδων και πώς θα εκδηλωθούν στο εξής οι προθέσεις συμμετοχής της ΑΒ Βασιλόπουλος σε αυτή τη διαδικασία;

Β. Σ.: Ήδη από την έναρξη της οικονομικής κρίσης ο κλάδος μας μπήκε ουσιαστικά σε φάση επανίδρυσης, με δραματικές ανακατατάξεις στο δυναμικό του, μολονότι θεωρείται κλάδος σχετικά ασφαλής στην οικονομική κρίση, τουλάχιστον συγκριτικά με άλλους. Κι όμως, ιστορικά brands μεγάλων και μεσαίων αλυσίδων, όπως και μιας πλειάδας τοπικών δικτύων σούπερ μάρκετ, μέσα σε λίγα χρόνια εξαφανίστηκαν. Οι ισορροπίες στον κλάδο αποκαθίστανται, λοιπόν, σε ένα νέο πλαίσιο και πιστεύω ότι η σχετική διαδικασία ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Η συγκέντρωση επομένως θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, καθώς η μεγαλύτερη πίεση ασκείται κυρίως στις μικρομεσαίες αλυσίδες, ακριβώς γιατί το πλεονέκτημα της συγκυριακής πρόσβασής τους σε διαθέσιμο κλαδικό τζίρο, που έδωσε η κατάρρευση μεγάλης αλυσίδας, παύει να υφίσταται. Εξάλλου, ο αριθμός των σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά είναι τόσο μεγάλος, ώστε δεν θα μπορέσουν όλα να επιβιώνουν. Από αυτή την άποψη και ο ορίζοντας μιας περαιτέρω οργανικής ανάπτυξης γενικά του κλάδου είναι πια πολύ στενός.

Εμείς ανέκαθεν ήμασταν ανοικτοί στην αξιοποίηση ευκαιριών σχετικές με εξαγορές, εφόσον βέβαια οι τέτοιου είδους ευκαιρίες είναι συμβατές με τη στρατηγική μας. Έχουμε τα «μάτια» και τα «αυτιά» ανοιχτά στην αναζήτηση ευκαιριών, όπως δείχνει άλλωστε η ιστορία μας. Η εξαγορά για την εξαγορά δεν ήταν πότε, για εμάς, αυτοσκοπός.

    σ. σ.: Μεταξύ των αλυσίδων της λεγόμενης «μεσαίας ζώνης» βλέπετε σήμερα κάποιες να είναι συμβατές με την αναπτυξιακή στρατηγική σας;

Β. Σ.: Προφανώς υπάρχουν. Δεν σταματούμε να ανιχνεύουμε σχετικές προθέσεις και ενδεχόμενα, αλλά ο χορός των εξαγορών, όπως ξέρετε, θέλει πάντα δύο.

Ανάπτυξη βασισμένη στην πρόταξη της αξίας

    σ. σ.: Πόσο στενός είναι ο ορίζοντας της οργανικής ανάπτυξης της ΑΒ Βασιλόπουλος και σε ποιες περιοχές «ανοίγει»;

Β. Σ.: Αν και, όπως είπα, για το σύνολο της αγοράς δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια οργανικής ανάπτυξης, για εμάς η Αττική προσφέρεται για την ανάπτυξή μας, κυρίως στις δυτικές και τις νότιες περιοχές της, το ίδιο και η Κρήτη, και φυσικά η Βόρεια Ελλάδα, όπου ναι μεν έχουμε παρουσία, αλλά στοχεύουμε σε μεγαλύτερη πυκνότητα.

    σ. σ.: Η επέκτασή σας προμηνύεται με όρους έντασης του ανταγωνισμού στις τιμές;

Β. Σ.: Ο παράγοντας «τιμή και προσφορές» παραμένει βασικό κριτήριο αγοραστικής επιλογής, αλλά δεν είναι ο μοναδικός. Σήμερα, ο πελάτης φαίνεται να αναζητάει τη συνολική αξία σε επίπεδο προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτή είναι και η δική μας πρόθεση. Να προτάξουμε την συνολική αξία για να προσφέρουμε στους πελάτες μας αξεπέραστη αγοραστική εμπειρία. Μάλιστα, και οι άλλες αλυσίδες, μεγάλες και μικρότερες, αναγνωρίζω ότι αρχίζουν λίγο-λίγο να αναπροσανατολίζονται ως προς τα βαρύνοντα στοιχεία της ανταγωνιστικότητάς τους, που προτάσσουν. Όχι τυχαία, η ένταση των προωθήσεων φέτος δεν είναι ανάλογη του 2017 ή του 2018.

Διαφοροποίηση μέσω στοχευμένων προσφορών

    σ. σ.: Μιλάτε δηλαδή για μια τάση αποκλιμάκωσης των προγραμμάτων προσφορών, της έκτασης και του βάθους τους;

Β. Σ.: Εμείς μιλούμε για «διαφοροποίηση» και μάλιστα με όρους εισόδου μας στην εποχή των στοχευμένων προσφορών ανά πελάτη, μέσω της κάρτας πιστότητας της εταιρείας. Έχουμε ήδη επενδύσει στις απαιτούμενες υποδομές και είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην πράξη.


    σ. σ.: Πάντως, οι επενδύσεις στην ανταγωνιστικότητα των τιμών σας είναι φανερό πως είναι πολύ υψηλές. Σε τι ύψος φτάνουν ετησίως και πώς θα εξελιχτούν οι επενδύσεις στις υποδομές σας τα επόμενα χρόνια;

Β. Σ.: Το ποσό που επενδύουμε στα προωθητικά μας προγράμματα κάθε χρόνο πλησιάζει τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ οι επενδύσεις μας σε υποδομές δικτύου κυμαίνονται μεταξύ 50 και 70 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες ενίσχυσης των υποδομών μας κάθε χρόνο. Αυτό δεν θα αλλάξει.

Γιατί επενδύουμε στο ηλεκτρονικό εμπόριο

    σ. σ.: Ποιος ο στόχος των επενδύσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε μια αγορά, όπου όλοι οι ανταγωνιστές «πειραματίζονται» μεν με αυτό, διστάζοντας δε, λόγω υψηλού κόστους και μικρής αποτελεσματικότητας;

Β. Σ.: Εύκολα μπορεί να συμπεράνει κάποιος ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο σήμερα, εξετάζοντάς το αποκλειστικά με οικονομικούς όρους, δεν συμφέρει. Η αγορά του στον κλάδο μας είναι μικρή, με ετήσιο τζίρο μόλις γύρω στα 30-40 εκατ. ευρώ, αλλά με απαιτήσεις επενδύσεων για τη στήριξή του δυσανάλογα υψηλές. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι όλοι όσοι ασχολούμαστε με αυτό, δεν υπολογίζουμε ακόμα στην κερδοφορία του, εξαιτίας του υψηλού συντελεστή κόστους των παραδόσεων των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα! Για το πώς θα είναι τα πράγματα αύριο, κανείς δεν έχει την απάντηση. Το ότι δεν θα είναι ίδια, είναι βέβαιο. Το πόσο χρόνος θα απαιτηθεί να περάσουμε στην ηλεκτρονική γενιά της λιανικής πώλησης είναι μη προβλέψιμο. Το δίλημμα, λοιπόν, του «πότε πρέπει να επενδύσω σ’ αυτή την αγορά, σήμερα ή όποτε ανοίξει;», εμείς το αντιστρέψαμε, ρωτώντας: «Αντέχω το κόστος που θα έχω, αν η εν λόγω αγορά ανοίξει πριν τοποθετηθώ σε αυτήν;». Προφανώς ξέρετε την απάντησή μας...

Στόχος η αύξηση του μεριδίου μας από το 2020

    σ. σ.: Σε λίγες ημέρες θα ολοκληρωθεί η δημοσίευση των εταιρικών ισολογισμών των επιχειρήσεων του κλάδου για το 2018, ενώ ήδη διαβάζουμε στον Τύπο πληροφορίες για τον τζίρο και τα μερίδια αγοράς βασικών ανταγωνιστών σας. Τελικά ποιο είναι το μερίδιο αγοράς της ΑΒ Βασιλόπουλος;

Β. Σ.: Μια προσεκτική συγκριτική μελέτη όλων των στοιχείων των ισολογισμών, όταν δημοσιευτούν, θα δώσει ασφαλώς ευκρινέστερη εικόνα για καθεμιά εταιρεία. Το μόνο σχόλιό μου είναι ότι, λαμβανομένης υπόψιν της μεγάλης αναδιάρθρωσης της κλαδικής αγοράς από το 2015, το μερίδιο τζίρου της ΑΒ Βασιλόπουλος σήμερα, όντας στο επίπεδο περίπου του ενός πέμπτου επί του συνόλου της αγοράς, είναι σαφώς μεγαλύτερο συγκριτικά με εκείνο που είχαμε προ της αναδιάρθρωσής της. Το ότι απωλέσαμε ένα μέρος των πωλήσεων, που κερδίσαμε υπό συνθήκες υπολειτουργίας δύο βασικών δικτύων του ανταγωνισμού, ήταν φυσιολογικό σε συνθήκες αποκατάστασης της λειτουργίας τους υπό νέους ιδιοκτήτες.

    σ. σ.: Πότε εκτιμάτε ότι θα υπάρξει ισορροπία στους συσχετισμούς των μεριδίων τζίρου στην κλαδική αγορά και με τι στόχο θα την υποδεχθείτε;

Β. Σ.: Πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του χρόνου η σταθεροποίηση θα επέλθει. Ίσως με κάποιες καθυστερήσεις σε ορισμένες περιοχές, αλλά αυτό δεν θα επηρεάσει τη γενική κατάσταση. Φυσικά, στόχος μας είναι η αύξηση του μεριδίου μας από το 2020.

    σ. σ.: Μακροπρόθεσμα σκοπεύετε στην πρωτιά;

Β. Σ.: Όπως έχω ξαναπεί, κεντρικός μας στόχος σήμερα είναι η πρωτιά στην καρδιά των πελατών ως συνώνυμο της ποικιλίας, της ποιότητας και της εξυπηρέτησης και η ταύτισή μας στη συνείδησή τους με το καινούργιο, το καινοτόμο και το διαφορετικό. Εφόσον το πετύχουμε, θα διεκδικήσουμε και πάλι την πρωτιά στην ελληνική αγορά.

Γιατί επενδύουμε στα convenience

    σ. σ.: Νοείται αξίωση πρόσκτησης τζίρου από τη μικρή λιανική, μέσω οργανικής ανάπτυξης, ενόσω το εταιρικό μικρό κατάστημα έχει υψηλό λειτουργικό κόστος, αλλά και τα όρια πειθούς σε δυνητικούς franchisees είναι μάλλον πεπερασμένα;

Β. Σ.: Η δράση μας στον τομέα των καταστημάτων convenience στηρίζεται στην ανάπτυξη μικρότερων εταιρικών καταστημάτων –ήδη το σχετικό πλάνο εξελίσσεται δυναμικά– όσο και καταστημάτων ενταγμένων σε σύστημα franchising, για τα οποία, πρέπει να πω, δεν συμμερίζομαι τη δυσκολία πειθούς, που επισημαίνετε. Απεναντίας. Ξεκινώντας το σχετικό πλάνο από πέρυσι, στο τέλος της χρονιάς φέτος το δίκτυό τους θα έχει 35 νέα καταστήματα και, κινούμενοι με ανάλογο ρυθμό ανάπτυξης ως το 2023, ευελπιστούμε ότι θα φτάσει τα 200 franchising καταστήματα, συνολικά. Είναι πεποίθησή μας ότι το κατάστημα convenience θα στηρίξει αποτελεσματικά την επέκταση και την ανάπτυξή μας, επειδή είναι η έκφραση μιας τάσης παγκόσμιας, διαπιστωμένης σήμερα και στην Ελλάδα, που απηχεί κυρίως την έλλειψη ελεύθερου χρόνου των καταναλωτών. Η αντίληψη ότι «θα πάω αύριο σε ένα κατάστημα, όπου θα ψωνίσω τα πάντα» υποχωρεί, δίνοντας όλο και περισσότερο χώρο στην ιδέα ότι «το κατάστημα ευκολίας το χρειάζομαι, γιατί εξυπηρετεί άμεσα ανάγκες μου, που η κάλυψή τους δεν αναβάλλεται»! Στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο, το ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται ότι θα παίξει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο, ανταποκρινόμενο στην ανάγκη δημιουργίας πολλαπλών σημείων επαφής με τον πελάτη...

    σ. σ.: Συνεπώς μιλήστε μας και για τα σχέδιά σας σε ό,τι αφορά τα dark stores!

Β. Σ.: Ήδη ολοκληρώνουμε την κατασκευή του πρώτου –Home Shop Center, όπως το ονομάζουμε– στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη στο Ρέντη. Τώρα δοκιμάζουμε το μοντέλο του και πρόκειται σύντομα να τεθεί σε κανονική λειτουργία, υποστηρίζοντας τις ηλεκτρονικές μας πωλήσεις. Η αρχή έγινε. Έχουμε ένα εξαετές πλάνο ανάπτυξης, αλλά επιτρέψτε μου να μην επεκταθώ περισσότερο.


Το own branding έχει μέλλον

    σ. σ.: Πώς θα εξελιχθεί η στρατηγική σας αναφορικά με τα private labels προϊόντα, δεδομένων των περιορισμών τους σε ό,τι αφορά την οικονομική αποδοτικότητά τους, και πώς βλέπετε το μέλλον τους γενικά στην αγορά μας;

Β. Σ.: Είναι γεγονός ότι η κάμψη των τιμών στα εθνικά brands, λόγω έντασης των προωθήσεων, άσκησε πίεση στα own brands μας, άρα το πλεονέκτημα της τιμής τους μετριάστηκε. Τούτο δεν σημαίνει πως δεν είμαστε ικανοποιημένοι από τις σχετικές επιδόσεις μας. Κάθε άλλο. Άλλωστε, τα θεωρούμε βασικό πυλώνα της διαφοροποίησής μας και θα τα εμπλουτίσουμε μελλοντικά με νέες σειρές προϊόντων προστιθέμενης αξίας. Δεν έχουμε κανένα λόγο να τροποποιήσουμε τη σχετική στρατηγική μας.

Ως προς την εξέλιξη γενικά των private labels στην ελληνική αγορά δεν νομίζω ότι θα δούμε αξιοσημείωτες αλλαγές στο ορατό μέλλον. Σήμερα το μερίδιό τους σε αξία στις συνολικές πωλήσεις των άλλων αλυσίδων κυμαίνεται στο 15%-17%, ενώ σε εμάς υπερβαίνει το 20%. Αν εξαιρεθούμε ως περίπτωση μαζί με τους discount παίκτες, οι άλλες αλυσίδες δεν έχουν σημαντική ανάπτυξη στον εν λόγω τομέα. Αλλά προοπτικά πιστεύω ότι ο ανταγωνισμός θα ωθήσει στην ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    σ. σ.: H ΑΒ Βασιλόπουλος λειτουργεί ως ιμάντας διάθεσης εγχώριων προϊόντων στο δίκτυο της Ahold-Delhaize;

Β. Σ.: Οι συλλογές των own brands μας είναι διαθέσιμες σε όλους τους ενδιαφερόμενους Ευρωπαίους συναδέλφους στον όμιλο –πρωτίστως των γειτονικών χωρών, που τα εμπορεύονται πιο συστηματικά–, ενώ η μεταξύ μας σχετική συνεργασία, κυρίως στον τομέα της προμήθειας με φρέσκα ελληνικά οπωροκηπευτικά, υπάρχει και διευρύνεται, μέσω της σύστασης σε αυτούς αξιόλογων Ελλήνων προμηθευτών. Το έζησα, άλλωστε, και ως επικεφαλής της εταιρείας του ομίλου στη Ρουμανία, οπότε έδωσα την ευκαιρία σε καλούς Έλληνες προμηθευτές να δοκιμαστούν στη ρουμανική αγορά. Η διαδικασία αυτή αποδίδει, αλλά μόνο όταν ο προμηθευτής βλέπει υπεύθυνα την εξωστρεφή προοπτική του. Βλέπετε, η διαθεσιμότητα για εξαγωγική δραστηριότητα ως δήλωση είναι εύκολη, αλλά στην πράξη πολλές φορές αποδεικνύεται δύστοκη.

Μείωση πωλήσεων και κερδών το 2018, αλλά με σχέδιο αντεπίθεσης
Απώλειες πωλήσεων 5,7% έναντι του 2017, ήτοι τζίρο 1,98 δισ. ευρώ έναντι 2,1 δισ. ευρώ, και μείωση κερδών εμφάνισε η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2018, χρονιά κατά την οποία διαχειρίστηκε τις πιέσεις από τη γιγάντωση της ΕΥΣ. Στο ίδιο πλαίσιο, μείωση κατέγραψαν τα μικτά κέρδη της εταιρείας, διαμορφούμενα στα 512,6 εκατ. ευρώ έναντι 531,6 εκατ. ευρώ το 2017, και αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων στα 54 εκατ. ευρώ έναντι 88,5 εκατ. ευρώ, τα κέρδη μετά φόρων στα 34,5 εκατ. ευρώ έναντι 58,2 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων στα 130,17 εκατ. ευρώ έναντι 152,98 εκατ. ευρώ το 2017. Ωστόσο, εμφάνισε βελτιωμένες συνολικές υποχρεώσεις, καθώς αυτές διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 605,3 εκατ. ευρώ έναντι 660,8 εκατ. ευρώ το 2017.

Πάντως, η εταιρεία κατάφερε να περιορίσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις απώλειες εσόδων το 2018, δεδομένων ότι οι κραδασμοί στον κλάδο από την ανάταξη του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος υπό την ΕΥΣ ήταν ισχυρότατοι και ότι αυτή είχε κερδίσει τη μερίδα του λέοντος από τον τζίρο της καταρρέουσας Μαρινόπουλος την περίοδο 2015-2016.

Στο πλαίσιο της ανταγωνιστικής ανανέωσης και ενίσχυσης της ελκυστικότητας της ΑΒ Βασιλόπουλος, ο κ. Βασίλης Σταύρου, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση εορτασμού των 80 χρόνων από την ίδρυση της εταιρείας (πραγματοποιήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου στο Κέντρο Μείζονος Ελληνισμού), τόνισε την έμφασή της στο καινοτόμο προσωποποιημένο μάρκετινγκ, την προώθηση νέων προϊόντων και την πολύμορφη αναβάθμιση των υπηρεσιών της προς εμπλουτισμό των εμπειριών αγοράς, που προσφέρουν τα καταστήματά της. Ειδικότερα ανακοίνωσε

  • τη δημιουργία νέων χώρων πώλησης προϊόντων υγιεινής διατροφής, επωνυμίας Armonia (βιολογικών προϊόντων, προϊόντων χωρίς γλουτένη και ζάχαρη), στους οποίους θα διατίθεται και φυτικά καλλυντικά,
  • το λανσάρισμα χώρου πώλησης Juice bar, δηλαδή διάθεσης φυσικών χυμών,
  • την οργάνωση τμήματος La Fromagerie, δηλαδή διάθεσης ευρείας ποικιλίας τυροκομικών από όλο τον κόσμο, με την υποστήριξη συμβούλου ενημέρωσης των πελατών για τα χαρακτηριστικά τους,
  • τη δημιουργία ειδικών χώρων για την επιλογή γευμάτων από τη σειρά ΑΒ you ‘ll Love,
  • τη δημιουργία ειδικού τμήματος εστίασης με έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα κατά τη λογική του grab and go,
  • τη στράτευση στην υπηρεσία της ενημέρωσης των πελατών, για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της εταιρείας, του ανθρωπόμορφου ρομπότ Papper και ψηφιακών σημείων πληροφόρησης εντός των καταστημάτων και
  • την κατάργηση της ουράς στα ταμεία, εφόσον αναλαμβάνεται μέριμνα ενημέρωσης των πελατών, μέσω μηνυμάτων στα κινητά τους, για το πότε θα διευκολύνονται οι συναλλαγές.

σελφ σερβις (T. 498)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION