σελφ σερβις - REAL ESTATE: Η αγορά συνήλθε, το κόστος ανεβαίνει

Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

REAL ESTATE: Η αγορά συνήλθε, το κόστος ανεβαίνει

20 Δεκεμβρίου 2019 | 15:30 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Οι τιμές μίσθωσης και αγοράς των εμπορικών καταστημάτων επανέρχονται στα προ της οικονομικής κρίσης επίπεδα, η ζήτηση βαίνει αυξητική κυρίως για καταστήματα στις εμπορικές πιάτσες των πόλεων, ενώ ο αποκαλούμενος «αέρας» στις συναλλαγές επανεμφανίζεται. Τα εν λόγω στοιχεία χαρακτηρίζουν την αγορά του real estate σήμερα. Συνεπώς η χρήση των εμπορικών καταστημάτων αρχίζει μετά από χρόνια να επιδρά και πάλι αυξητικά στα κόστη λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου.

H περίοδος για αγορές ακινήτων –οικοπέδων και κτιρίων– σε τιμές ευκαιρίας έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της. Το real estate επιστέφει στην κανονικότητα», τονίζουν στο σελφ σερβις στελέχη τόσο της αγοράς του κλάδου όσο και των μεγάλων μεσιτικών γραφείων, σχολιάζοντας ότι οι ανοδικές τάσεις των τιμών διαπιστώνονται ήδη από το 2017.

Όπως λένε, μεσούσης της οικονομικής κρίσης οι τιμές ενοικίασης και πώλησης των κτιρίων για επαγγελματική χρήση μειώθηκαν αισθητά. Μάλιστα, λόγω της δυσχερούς οικονομικής θέσης αρκετών επιχειρηματιών, το «σκότωμα» των ακινήτων ιδιοκτησίας τους δημιούργησε πολλές ευκαιρίες για κάθε λογής ενδιαφερόμενο. Υπήρξαν περιπτώσεις ακινήτων, που πουλήθηκαν κοψοχρονιά έως και 50%. Όσο για το μέσο τίμημα της μίσθωσης ακινήτων, μειώθηκε έως 25%. Βέβαια, όπως επισημαίνει εκπρόσωπος της Δανός Διεθνείς Σύμβουλοι και Εκτιμητές Ακινήτων, τα καλά ακίνητα –τα «καταστήματα-γωνία» στη γλώσσα της αγοράς– κράτησαν τις τιμές τους καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Μεγαλύτερη η ελαστικότητα στις τιμές πώλησης
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών την περίοδο της κρίσης αφορούσαν, φυσικά, τις πωλήσεις, όχι τις ενοικιάσεις ακινήτων, καθώς τα εκάστοτε προβλήματα ρευστότητας των ιδιοκτητών επιλύονται άπαξ με την πώληση σε τιμή ευκαιρίας. Συνεπώς από το 2009 τα ενοίκια δεν εμφανίζουν την ίδια ελαστικότητα με τις τιμές των προς πώληση ακινήτων. Ευκαιρίες αγορών, βέβαια, «γέννησαν» και οι πλειστηριασμοί, όμως δεν ήταν τέτοιας κλίμακας, ώστε να επηρεαστεί γενικότερα η αγορά των επαγγελματικών ακινήτων –μένει να φανεί αν ή κατά πόσο θα επηρεαστεί, όταν τα funds, στα οποία οι τράπεζες πωλούν τα «κόκκινα» δάνεια, ρίξουν στην αγορά προς πώληση ή πλειστηριασμό απροσδιόριστο, πάντως, αριθμό υποθηκών των δανειοληπτών. Στο μεταξύ, όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος της Δανός, τα προς ενοικίαση καταστήματα προσελκύουν το ενδιαφέρον ποικίλων ισχυρών δικτύων λιανικής πέραν των σούπερ μάρκετ, όπως εταιρειών πώλησης παιδικών παιχνιδιών ή ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίες συνήθως «χτυπούν» τα διαθέσιμα ακίνητα, προσφέροντας υψηλότερα μισθώματα από τις εταιρείες σούπερ μάρκετ. Σε τέτοιες περιπτώσεις όποιος προλάβει να δώσει την τιμή, που ικανοποιεί τον ιδιοκτήτη, κλείνει το χώρο. Συνεπώς το κυνήγι μεταξύ των αλυσίδων όλων των κλάδων λιανικής για τα καλά ακίνητα στις εμπορικές πιάτσες θέλει γρήγορα αντανακλαστικά. Σε κάθε περίπτωση κοστίζουν ακριβά.

Σε αναζήτηση οικονομικών λύσεων
Γνωστός παράγοντας της οργανωμένης λιανικής, που προτιμά στρατηγικά να αναπτύσσει το δίκτυό του μέσω ενοικίασης της επαγγελματικής στέγης, σχολιάζει ότι η αναπροσαρμογή των μισθωμάτων προς τα πάνω αρχίζει να γίνεται βραχνάς κόστους. Όπως τονίζει, η εταιρεία σούπερ μάρκετ σήμερα πληρώνει ακριβά την επαγγελματική στέγη, εξηγώντας ότι τα μισθώματα κυμαίνονται μεταξύ 7 και 10 ευρώ ανά τ.μ., ενώ κατ’ εξαίρεση μπορεί να φθάσουν τα 12-15 ευρώ ανά τ.μ., εφόσον η θέση του ακινήτου στην εμπορική πιάτσα είναι επίζηλη. Σχολιάζει δε ότι η αγορά του κλάδου δεν έχει ανάγκη από περισσότερες αίθουσες πωλήσεων. «Υπάρχει κορεσμός καταστημάτων στον κλάδο. Μάλλον πρέπει να κλείσουν καταστήματα παρά ν’ ανοίξουν νέα, με εξαίρεση, ίσως, κάποιες πόλεις της περιφέρειας, όπου εντοπίζονται κενά και ασυνέχειες στην κάλυψη της τοπικής αγοράς. Ευκαιρίες ανάπτυξης δίνουν, επίσης, οι πυκνοκατοικημένες γειτονιές, όπου με μικρής έκτασης καταστήματα convenience stores μια αλυσίδα, εφόσον το αποφασίσει, έχει τη δυνατότητα να διεισδύει αποτελεσματικότερα στον αστικό χώρο», σχολιάζει.

Σηκώθηκε και πάλι «αέρας»
Όπως λέει στο σελφ σέρβις ο κ. Θέμης Μπάκας, πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates, η γενικότερη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα έφερε πίσω τον περίφημο «αέρα» στην ενοικιαζόμενη επαγγελματική στέγη για εμπορικά καταστήματα, ο οποίος είχε «πέσει» εντελώς για διάστημα περίπου δύο-τριών ετών. Ήδη από το 2017 στις συμφωνίες ενοικίασης ο «αέρας» είναι προαπαιτούμενο για την οδό Έρμου στο κέντρο της Αθήνας και την οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη. Όσο βελτιώνονται τα πράγματα στην αγορά, τέτοιες απαιτήσεις εκ μέρους των ιδιοκτητών θα εγείρονται στις ενοικιάσεις καταστημάτων και σε άλλους εμπορικούς δρόμους των δύο πόλεων. Θυμίζουμε ότι προ της κρίσης η τιμή του «αέρα» στην Ερμού κυμαινόταν μεταξύ 7.000 και 14.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, ενώ στη Κηφισιά, το Κολωνάκι και τη Γλυφάδα ξεκινούσε από τα 5.000 ευρώ και έφτανε κατά περίπτωση ακόμα και τα 10.000 ευρώ ανά τ.μ.

Κινητική η ζήτηση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Κατά τον κ. Θέμη Μπάκα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις καταστημάτων σούπερ μάρκετ, οι διοικήσεις των οποίων άδραξαν την ευκαιρία της εγκατάλειψης πολλών χώρων και της πτώσης των ενοικίων τους και τα μεταστέγασαν από δευτερεύοντες εμπορικούς δρόμους σε κεντρικούς. Έτσι, βελτίωσαν τη θέση τους στην αγορά, με σχετικά χαμηλά μίσθια και μακρόχρονα συμβόλαια.

Κινητικότητα στις μισθώσεις ακινήτων εκδηλώθηκε, επίσης, υπό την επίδραση της αναδιάρθρωσης στον κλάδο, μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro και τη διάσωση των δομών της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης. Οι δύο αυτές συμφωνίες απελευθέρωσαν σημαντικό αριθμό ενοικιαζόμενων αιθουσών, που «καταλήφθηκαν» άμεσα από άλλες επωνυμίες αλυσίδων, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Bazaar, η Market In κι η Μασούτης. Πολύ δυναμικά κινήθηκε επίσης η Lidl, η οποία ιδιαίτερα στην περιφέρεια προέβη σε σημαντικές αγορές οικοπέδων. Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε στην εγκαινίαση πολλών νέων μεγάλων εταιρικών καταστημάτων, ενώ σχετική κινητικότητα αναπτύσσεται και από την Πέντε-Γαλαξίας. Υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου σημειώνει ότι ένας από τους βασικότερους λόγους, για τους οποίους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προβαίνουν σε αγορές ακινήτων, προκειμένου να στεγάσουν καταστήματά τους, σχετίζεται με το γεγονός ότι τα διαθέσιμα προς ενοικίαση κτίρια συνήθως δεν καλύπτουν τις προδιαγραφές οργάνωσης και λειτουργίας των σούπερ μάρκετ. Αλλά αυτό συνεπάγεται ότι οι αλυσίδες υποχρεώνονται να δεσμεύουν σε ακίνητη περιουσία περισσότερα κεφάλαια από όσα θα διέθεταν υπό άλλους όρους.

H περίοδος για αγορές ακινήτων –οικοπέδων και κτιρίων– σε τιμές ευκαιρίας έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της. Το real estate επιστέφει στην κανονικότητα», τονίζουν στο σελφ σερβις στελέχη τόσο της αγοράς του κλάδου όσο και των μεγάλων μεσιτικών γραφείων, σχολιάζοντας ότι οι ανοδικές τάσεις των τιμών διαπιστώνονται ήδη από το 2017.

Όπως λένε, μεσούσης της οικονομικής κρίσης οι τιμές ενοικίασης και πώλησης των κτιρίων για επαγγελματική χρήση μειώθηκαν αισθητά. Μάλιστα, λόγω της δυσχερούς οικονομικής θέσης αρκετών επιχειρηματιών, το «σκότωμα» των ακινήτων ιδιοκτησίας τους δημιούργησε πολλές ευκαιρίες για κάθε λογής ενδιαφερόμενο. Υπήρξαν περιπτώσεις ακινήτων, που πουλήθηκαν κοψοχρονιά έως και 50%. Όσο για το μέσο τίμημα της μίσθωσης ακινήτων, μειώθηκε έως 25%. Βέβαια, όπως επισημαίνει εκπρόσωπος της Δανός Διεθνείς Σύμβουλοι και Εκτιμητές Ακινήτων, τα καλά ακίνητα –τα «καταστήματα-γωνία» στη γλώσσα της αγοράς– κράτησαν τις τιμές τους καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Μεγαλύτερη η ελαστικότητα στις τιμές πώλησης
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών την περίοδο της κρίσης αφορούσαν, φυσικά, τις πωλήσεις, όχι τις ενοικιάσεις ακινήτων, καθώς τα εκάστοτε προβλήματα ρευστότητας των ιδιοκτητών επιλύονται άπαξ με την πώληση σε τιμή ευκαιρίας. Συνεπώς από το 2009 τα ενοίκια δεν εμφανίζουν την ίδια ελαστικότητα με τις τιμές των προς πώληση ακινήτων. Ευκαιρίες αγορών, βέβαια, «γέννησαν» και οι πλειστηριασμοί, όμως δεν ήταν τέτοιας κλίμακας, ώστε να επηρεαστεί γενικότερα η αγορά των επαγγελματικών ακινήτων –μένει να φανεί αν ή κατά πόσο θα επηρεαστεί, όταν τα funds, στα οποία οι τράπεζες πωλούν τα «κόκκινα» δάνεια, ρίξουν στην αγορά προς πώληση ή πλειστηριασμό απροσδιόριστο, πάντως, αριθμό υποθηκών των δανειοληπτών. Στο μεταξύ, όπως σημειώνει ο εκπρόσωπος της Δανός, τα προς ενοικίαση καταστήματα προσελκύουν το ενδιαφέρον ποικίλων ισχυρών δικτύων λιανικής πέραν των σούπερ μάρκετ, όπως εταιρειών πώλησης παιδικών παιχνιδιών ή ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίες συνήθως «χτυπούν» τα διαθέσιμα ακίνητα, προσφέροντας υψηλότερα μισθώματα από τις εταιρείες σούπερ μάρκετ. Σε τέτοιες περιπτώσεις όποιος προλάβει να δώσει την τιμή, που ικανοποιεί τον ιδιοκτήτη, κλείνει το χώρο. Συνεπώς το κυνήγι μεταξύ των αλυσίδων όλων των κλάδων λιανικής για τα καλά ακίνητα στις εμπορικές πιάτσες θέλει γρήγορα αντανακλαστικά. Σε κάθε περίπτωση κοστίζουν ακριβά.

Σε αναζήτηση οικονομικών λύσεων
Γνωστός παράγοντας της οργανωμένης λιανικής, που προτιμά στρατηγικά να αναπτύσσει το δίκτυό του μέσω ενοικίασης της επαγγελματικής στέγης, σχολιάζει ότι η αναπροσαρμογή των μισθωμάτων προς τα πάνω αρχίζει να γίνεται βραχνάς κόστους. Όπως τονίζει, η εταιρεία σούπερ μάρκετ σήμερα πληρώνει ακριβά την επαγγελματική στέγη, εξηγώντας ότι τα μισθώματα κυμαίνονται μεταξύ 7 και 10 ευρώ ανά τ.μ., ενώ κατ’ εξαίρεση μπορεί να φθάσουν τα 12-15 ευρώ ανά τ.μ., εφόσον η θέση του ακινήτου στην εμπορική πιάτσα είναι επίζηλη. Σχολιάζει δε ότι η αγορά του κλάδου δεν έχει ανάγκη από περισσότερες αίθουσες πωλήσεων. «Υπάρχει κορεσμός καταστημάτων στον κλάδο. Μάλλον πρέπει να κλείσουν καταστήματα παρά ν’ ανοίξουν νέα, με εξαίρεση, ίσως, κάποιες πόλεις της περιφέρειας, όπου εντοπίζονται κενά και ασυνέχειες στην κάλυψη της τοπικής αγοράς. Ευκαιρίες ανάπτυξης δίνουν, επίσης, οι πυκνοκατοικημένες γειτονιές, όπου με μικρής έκτασης καταστήματα convenience stores μια αλυσίδα, εφόσον το αποφασίσει, έχει τη δυνατότητα να διεισδύει αποτελεσματικότερα στον αστικό χώρο», σχολιάζει.

Σηκώθηκε και πάλι «αέρας»
Όπως λέει στο σελφ σέρβις ο κ. Θέμης Μπάκας, πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates, η γενικότερη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα έφερε πίσω τον περίφημο «αέρα» στην ενοικιαζόμενη επαγγελματική στέγη για εμπορικά καταστήματα, ο οποίος είχε «πέσει» εντελώς για διάστημα περίπου δύο-τριών ετών. Ήδη από το 2017 στις συμφωνίες ενοικίασης ο «αέρας» είναι προαπαιτούμενο για την οδό Έρμου στο κέντρο της Αθήνας και την οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη. Όσο βελτιώνονται τα πράγματα στην αγορά, τέτοιες απαιτήσεις εκ μέρους των ιδιοκτητών θα εγείρονται στις ενοικιάσεις καταστημάτων και σε άλλους εμπορικούς δρόμους των δύο πόλεων. Θυμίζουμε ότι προ της κρίσης η τιμή του «αέρα» στην Ερμού κυμαινόταν μεταξύ 7.000 και 14.000 ευρώ ανά τετραγωνικό, ενώ στη Κηφισιά, το Κολωνάκι και τη Γλυφάδα ξεκινούσε από τα 5.000 ευρώ και έφτανε κατά περίπτωση ακόμα και τα 10.000 ευρώ ανά τ.μ.

Κινητική η ζήτηση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ
Κατά τον κ. Θέμη Μπάκα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις καταστημάτων σούπερ μάρκετ, οι διοικήσεις των οποίων άδραξαν την ευκαιρία της εγκατάλειψης πολλών χώρων και της πτώσης των ενοικίων τους και τα μεταστέγασαν από δευτερεύοντες εμπορικούς δρόμους σε κεντρικούς. Έτσι, βελτίωσαν τη θέση τους στην αγορά, με σχετικά χαμηλά μίσθια και μακρόχρονα συμβόλαια.

Κινητικότητα στις μισθώσεις ακινήτων εκδηλώθηκε, επίσης, υπό την επίδραση της αναδιάρθρωσης στον κλάδο, μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro και τη διάσωση των δομών της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης. Οι δύο αυτές συμφωνίες απελευθέρωσαν σημαντικό αριθμό ενοικιαζόμενων αιθουσών, που «καταλήφθηκαν» άμεσα από άλλες επωνυμίες αλυσίδων, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Bazaar, η Market In κι η Μασούτης. Πολύ δυναμικά κινήθηκε επίσης η Lidl, η οποία ιδιαίτερα στην περιφέρεια προέβη σε σημαντικές αγορές οικοπέδων. Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε στην εγκαινίαση πολλών νέων μεγάλων εταιρικών καταστημάτων, ενώ σχετική κινητικότητα αναπτύσσεται και από την Πέντε-Γαλαξίας. Υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου σημειώνει ότι ένας από τους βασικότερους λόγους, για τους οποίους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προβαίνουν σε αγορές ακινήτων, προκειμένου να στεγάσουν καταστήματά τους, σχετίζεται με το γεγονός ότι τα διαθέσιμα προς ενοικίαση κτίρια συνήθως δεν καλύπτουν τις προδιαγραφές οργάνωσης και λειτουργίας των σούπερ μάρκετ. Αλλά αυτό συνεπάγεται ότι οι αλυσίδες υποχρεώνονται να δεσμεύουν σε ακίνητη περιουσία περισσότερα κεφάλαια από όσα θα διέθεταν υπό άλλους όρους.


Κατά τον εκπρόσωπο της Δανός Διεθνείς Σύμβουλοι και Εκτιμητές Ακινήτων, κινητικότητα εκδηλώθηκε και από την αναδιάρθρωση των τραπεζών. Η θεαματική μείωση των τραπεζικών υποκαταστημάτων απελευθέρωσε πολλούς χώρους καταστημάτων, αρκετοί από τους οποίους ενοικιάστηκαν από μεγάλες εμπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και σούπερ μάρκετ. Από την πλευρά του ο κ. Μπάκας εκτιμά ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με την πάροδο του χρόνου θα στραφούν περισσότερο σε καταστήματα μεσαίας έκτασης, περίπου 300-400τμ, σε εμπορικές πιάτσες, με τριπλό στόχο: Την κάλυψη των καθημερινών αναγκών καταναλωτών, που ψωνίζουν αμέσως μετά την εργασία τους, του προσωπικού γραφείων και εταιρειών ανά περιοχή, καθώς και τις ανάγκες των τουριστών, οι οποίοι ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Αθήνα έχουν παρουσία στην πόλη σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, φιλοξενούμενοι πολλοί από αυτούς σε διαμερίσματα Airbnb. Ήδη στο κέντρο της Αθήνας και ειδικότερα στο Κολωνάκι, στο μη πεζοδρομημένο τμήμα της Τσακάλωφ και στη Βαλαωρίτου έχουν εγκατασταθεί καταστήματα σούπερ μάρκετ. Κατά τον κ. Μπάκα, η καθημερινή έλλειψη χρόνου των εργαζομένων, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα πρόσβασής τους σε σούπερ μάρκετ εγκατεστημένα κοντά στο χώρο εργασίας τους, αλλάζουν τις συνήθειες αγορών, ενώ περιορίζουν τους χρόνους μετακίνησης για τα καθημερινά ψώνια.

Δεν αναμένονται περαιτέρω ανατιμήσεις
Αποτολμώντας μια πρόβλεψη για την «επόμενη ημέρα» στην αγορά ακινήτων, ειδικότερα για τα εμπορικά καταστήματα, ο συνομιλητής μας από τη Δανός εκτιμά ότι περαιτέρω ανατιμήσεις των ενοικίων δεν αναμένονται, καθώς μεγάλες μειώσεις μισθωμάτων δεν έγιναν τη μακρά περίοδο της κρίσης, ενώ ήδη έχουν γίνει οι αναμενόμενες «διορθώσεις» τιμών. «Οι τιμές διαμορφώνονται πλέον σε φυσιολογικά επίπεδα, κανείς δεν έχει λόγο ν’ αυξήσει τώρα τις τιμές μίσθωσης των ακινήτων. Συνεπώς δεν αναμένεται κάτι εντυπωσιακό στην αγορά μας», αναφέρει, προσθέτοντας ότι «η αγορά του real estate θα αρχίσει ν’ ανεβάζει ρυθμούς μόνον εφόσον καταγραφεί σημαντικός ρυθμός αύξησης της κατανάλωσης.

Ο καταναλωτής είναι αυτός που δίνει το ρυθμό στην αγορά και σε αυτή τη φάση το εισόδημά του δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια γι’ αυξήσεις στα μισθώματα». Σχετικά με τις τιμές πώλησης των ακινήτων σημειώνουμε ότι οι ευκαιρίες πλέον μπορεί να αναζητηθούν μόνο μέσω των πλειστηριασμών. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αποκτούν τα ακίνητά τους σε φυσιολογικές για την περίοδο τιμές και μόνο κατ’ εξαίρεση εξασφαλίζουν κτίρια ή οικόπεδα σε χαμηλές αξίες. Να πως διαμορφώνονται οι τιμές των ακινήτων σήμερα σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλαδικού Δικτύου Κτηματομεσιτών E-Real Estates:

    Θεσσαλονίκη

Οι τιμές μίσθωσης στην οδό Τσιμισκή, τον εμπορικότερο δρόμο της πόλης, έχουν αυξηθεί την τελευταία διετία, ενώ σε πολλά μεσιτικά γραφεία υπάρχει λίστα αναμονής ενδιαφερομένων για την ενοικίαση καταστημάτων εκεί. Επιπλέον, έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον καταγράφεται για την αγορά μισθωμένων καταστημάτων, με στόχο την απόδοση και τοποθέτηση κεφαλαίων προς εξασφάλιση, αλλά και για την απόκτηση της χρυσής βίζας από αλλοδαπούς, οι οποίοι συνήθως αγοράζουν συνεταιρικά σχετικούς τίτλους, τουλάχιστον προς 250.000 ευρώ ατομική συμμετοχή.

    Πάτρα

Η πόλη φιγουράρει πανελλαδικά ως η δεύτερη σε αριθμό κλειστών καταστημάτων, έχοντας δεχθεί μεγάλο πλήγμα στη διάρκεια της κρίσης. Μπορεί οι πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης να επέκτειναν την εμπορική πιάτσα, αλλά η τοπική αγορά εκτιμάται ότι έχει ακόμη δρόμο μπροστά της να διανύσει, μέχρι να επανέλθει στους παλαιούς ρυθμούς της.

    Καλαμάτα

Καταγράφεται μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, λόγω άνθισης της κρουαζιέρας, του φαινομένου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, των αναπλάσεων κεντρικών δρόμων της πόλης, όπως και της επένδυσης στο Costa Navarino, που άλλαξε γενικότερα την όψη της ευρύτερης περιοχής. Όλα αυτά αποτέλεσαν βασικούς παράγοντες, ώστε να τονωθεί το τοπικό εμπόριο και ν’ αυξηθούν τα ενοίκια καταστημάτων, όπως και οι τιμές πώλησης των ακινήτων.

    Λάρισα

Το κέντρο της πόλης έχει αναβαθμιστεί, λόγω των έργων πεζοδρόμησης, με αποτέλεσμα να περιοριστεί η εμπορικότητα άλλων δρόμων. Οι τιμές των ενοικίων έχουν κρατηθεί σταθερές, ενώ περιφερειακά του κέντρου παραμένει ξενοίκιαστος ένας μεγάλος αριθμός καταστημάτων. Σε κεντρικές περιοχές της πόλης, όπως στους πεζοδρόμους Ρούσβελτ και Κούμα, τα ενοίκια των καταστημάτων έχουν αυξηθεί σημαντικά.

    Χανιά

Παρά την τουριστική ανάπτυξη παραμένουν διαθέσιμα καταστήματα προς ενοικίαση στο παλιό λιμάνι της πόλης. Δρόμοι με τη μεγαλύτερη εμπορικότητα εξακολουθούν να είναι οι οδοί Χάληδων, Χατζημιχάλη Γιάνναρη και Σκαλίδη. Σημειώνεται ότι τα Χανιά είναι τουριστικός προορισμός και το χειμώνα και ότι το φαινόμενο της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει αναβαθμίσει την οικονομική δυναμική της πόλης.

    Ηράκλειο

Το μισθωτικό ενδιαφέρον στην πόλη εντοπίζεται κυρίως στα καταστήματα εντός των τειχών. Οδοί με τη μεγαλύτερη εμπορικότητα παραμένουν η Δαιδάλου, η 1866 κι η πλατεία Λιονταριών, όπου τα μισθώματα διατηρούνται σταθερά υψηλά.

σελφ σερβις (T. 500)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION