σελφ σερβις - Κυκλοθυμικοί οι καιροί για το discount

Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Κυκλοθυμικοί οι καιροί για το discount

19 Μαΐου 2010 | 13:35 Γράφουν οι Δημήτρης  Διαμαντίδης, Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Τάσεις

Κυκλοθυμικοί οι καιροί για το discount

Εξαιρετικά ευμετάβολη καταγράφεται η εξέλιξη του κύκλου εργασιών των discounter τους τελευταίους μήνες. Οι μετρήσεις της IRI Hellas δείχνουν ότι τα έσοδα των εκπτωτικών δικτύων εμφανίζουν έντονες αυξομειώσεις από μήνα σε μήνα, παρά μάλιστα την είσοδο της Aldi, που υπό φυσιολογικές συνθήκες έπρεπε να είχε οδηγήσει σε σταθερά ανοδική πορεία τον κλάδο του discount.

Ειδικότερα, από τον Ιανουάριο του 2009 έως και τον Ιανουάριο του 2010 οι μηνιαίες μεταβολές στον συνολικό τζίρο του discount καταγράφονται από αρνητικές -σε επίπεδα που φθάνουν και στο 7,8% (Νοέμβριος του 2009)- έως και θετικές μέχρι και 11,76% (Ιούλιος του 2009).

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι τους πέντε πρώτους μήνες του 2009 το discount ακολουθούσε σταθερά ανοδική πορεία, για να φθάσει τον Μάιο να σημειώνει άνοδο 11,04%. Στη συνέχεια, οι μηνιαίες μεταβολές καταγράφονται άλλοτε θετικές και άλλοτε αρνητικές. Ο Ιούνιος, πχ, ήταν πτωτικός κατά 2,59%, ο Ιούλιος, όπως προαναφέρθηκε, ανοδικός κατά 11,76%, ο Αύγουστος αρνητικός κατά 1,35%, ο Σεπτέμβριος θετικός κατά 7,39%, όπως και ο Οκτώβριος κατά 3,16%, ο Νοέμβριος αρνητικός κατά 7,8%. Αρνητικός ήταν και ο Δεκέμβριος κατά 5,32%, ενώ η φετινή χρονιά ξεκίνησε θετικά με τον Ιανουάριο να κινείται ανοδικά κατά 2,8% έναντι του περυσινού Ιανουαρίου.

Έντονα σκαμπανεβάσματα
Παρατηρώντας το διάγραμμα με την εξέλιξη του τζίρου των discounter τους τελευταίους 13 μήνες, θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως τρικυμιώδη τη νοητή καμπύλη με τις μηνιαίες μεταβολές των εσόδων. Οι γρήγορες εναλλαγές στις πολύ χαμηλές και πολύ ψηλές μετρήσεις φαίνεται πως καθιστούν έως και αδύνατες τις όποιες ασφαλείς μετρήσεις για την πορεία του κλάδου τους επόμενου μήνες.

Βέβαια, στο εξεταζόμενο διάστημα αντίστοιχες διακυμάνσεις παρουσίασε και το οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι μηνιαίες μεταβολές στον τζίρο του από θετικές σε αρνητικές και αντίστροφα δεν είχαν, ωστόσο, την ένταση των discounter. Οι διακυμάνσεις περιορίσθηκαν μεταξύ του -2,17% και του +3,21%, με εξαίρεση μόνο τον Μάιο, οπότε η άνοδος που καταγράφηκε στη λιανεμπορική αγορά ήταν 7,95 (!).

Τα μερίδια που ελέγχει το discount στο σύνολο της οργανωμένης αγοράς φαίνεται να κινούνται ανοδικά από το 2008 στο 2009, με τη διαφορά όμως ότι στο 12μηνο του 2008 η IRI Hellas είχε μετρήσει τις επιδόσεις της Lidl και της Dia, ενώ στα στοιχεία του 2009 προσέθεσε και τα μεγέθη της Aldi.

Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, σε συγκρίσιμη βάση θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι το discount στην Ελλάδα δεν βιώνει την καλύτερη περίοδό του, παρά την κρίση και τη στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα χαμηλής αξίας, όπως και προς τα ιδιωτικά σήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την IRI Hellas το 2008 έκλεισε για το discount με συνολικό μερίδιο 13,78% και το 2009 με συνολικό μερίδιο 14,16%.

Το discount καλείται ν’ αντιδράσει
Στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου σχολιάζοντας τα ανωτέρω στοιχεία επισημαίνουν ότι τα κλασικά σούπερ μάρκετ κατάφεραν να κρατήσουν το κοινό κοντά τους παρά την κρίση και την ανάγκη των νοικοκυριών για αγορές χαμηλού κόστους, διότι αφενός επέμειναν ιδιαίτερα στην πολιτική των προσφορών με τις οποίες περιόρισαν την αξία του μέσου καλαθιού με τα αγαθά πρώτης ανάγκης και αφετέρου προώθησαν επιτυχώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με τα οποία χτύπησαν ευθέως το discount, που, όπως είναι γνωστό, βασίζει τον τζίρο του στα ιδιωτικά σήματα.

Σήμερα, λοιπόν, το discount καλείται να απαντήσει, όχι μόνο στις προκλήσεις της κρίσης, αλλά κυρίως στο κλασικό λιανεμπόριο, που πάλεψε με γενναιότητα τα εκπτωτικά δίκτυα, κλείνοντας όλες τις κύριες διεξόδους ανάπτυξης.

Ειδικότερα, από τον Ιανουάριο του 2009 έως και τον Ιανουάριο του 2010 οι μηνιαίες μεταβολές στον συνολικό τζίρο του discount καταγράφονται από αρνητικές -σε επίπεδα που φθάνουν και στο 7,8% (Νοέμβριος του 2009)- έως και θετικές μέχρι και 11,76% (Ιούλιος του 2009).

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι τους πέντε πρώτους μήνες του 2009 το discount ακολουθούσε σταθερά ανοδική πορεία, για να φθάσει τον Μάιο να σημειώνει άνοδο 11,04%. Στη συνέχεια, οι μηνιαίες μεταβολές καταγράφονται άλλοτε θετικές και άλλοτε αρνητικές. Ο Ιούνιος, πχ, ήταν πτωτικός κατά 2,59%, ο Ιούλιος, όπως προαναφέρθηκε, ανοδικός κατά 11,76%, ο Αύγουστος αρνητικός κατά 1,35%, ο Σεπτέμβριος θετικός κατά 7,39%, όπως και ο Οκτώβριος κατά 3,16%, ο Νοέμβριος αρνητικός κατά 7,8%. Αρνητικός ήταν και ο Δεκέμβριος κατά 5,32%, ενώ η φετινή χρονιά ξεκίνησε θετικά με τον Ιανουάριο να κινείται ανοδικά κατά 2,8% έναντι του περυσινού Ιανουαρίου.

Έντονα σκαμπανεβάσματα
Παρατηρώντας το διάγραμμα με την εξέλιξη του τζίρου των discounter τους τελευταίους 13 μήνες, θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως τρικυμιώδη τη νοητή καμπύλη με τις μηνιαίες μεταβολές των εσόδων. Οι γρήγορες εναλλαγές στις πολύ χαμηλές και πολύ ψηλές μετρήσεις φαίνεται πως καθιστούν έως και αδύνατες τις όποιες ασφαλείς μετρήσεις για την πορεία του κλάδου τους επόμενου μήνες.

Βέβαια, στο εξεταζόμενο διάστημα αντίστοιχες διακυμάνσεις παρουσίασε και το οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι μηνιαίες μεταβολές στον τζίρο του από θετικές σε αρνητικές και αντίστροφα δεν είχαν, ωστόσο, την ένταση των discounter. Οι διακυμάνσεις περιορίσθηκαν μεταξύ του -2,17% και του +3,21%, με εξαίρεση μόνο τον Μάιο, οπότε η άνοδος που καταγράφηκε στη λιανεμπορική αγορά ήταν 7,95 (!).

Τα μερίδια που ελέγχει το discount στο σύνολο της οργανωμένης αγοράς φαίνεται να κινούνται ανοδικά από το 2008 στο 2009, με τη διαφορά όμως ότι στο 12μηνο του 2008 η IRI Hellas είχε μετρήσει τις επιδόσεις της Lidl και της Dia, ενώ στα στοιχεία του 2009 προσέθεσε και τα μεγέθη της Aldi.

Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, σε συγκρίσιμη βάση θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι το discount στην Ελλάδα δεν βιώνει την καλύτερη περίοδό του, παρά την κρίση και τη στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα χαμηλής αξίας, όπως και προς τα ιδιωτικά σήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την IRI Hellas το 2008 έκλεισε για το discount με συνολικό μερίδιο 13,78% και το 2009 με συνολικό μερίδιο 14,16%.

Το discount καλείται ν’ αντιδράσει
Στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου σχολιάζοντας τα ανωτέρω στοιχεία επισημαίνουν ότι τα κλασικά σούπερ μάρκετ κατάφεραν να κρατήσουν το κοινό κοντά τους παρά την κρίση και την ανάγκη των νοικοκυριών για αγορές χαμηλού κόστους, διότι αφενός επέμειναν ιδιαίτερα στην πολιτική των προσφορών με τις οποίες περιόρισαν την αξία του μέσου καλαθιού με τα αγαθά πρώτης ανάγκης και αφετέρου προώθησαν επιτυχώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με τα οποία χτύπησαν ευθέως το discount, που, όπως είναι γνωστό, βασίζει τον τζίρο του στα ιδιωτικά σήματα.

Σήμερα, λοιπόν, το discount καλείται να απαντήσει, όχι μόνο στις προκλήσεις της κρίσης, αλλά κυρίως στο κλασικό λιανεμπόριο, που πάλεψε με γενναιότητα τα εκπτωτικά δίκτυα, κλείνοντας όλες τις κύριες διεξόδους ανάπτυξης.


Καινοτομία Lidl αλά ελληνικά
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, οι δύο γερμανικές αλυσίδες discount, Aldi και Lidl, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αναθεώρηση στρατηγικής, επανακαθορισμό στόχων ανάπτυξης, ακόμη και αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων τους. Πιο συγκεκριμένα, η Lidl προχωρεί στην εφαρμογή ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης στην Ελλάδα, υλοποιώντας ένα πλάνο περαιτέρω διείσδυσης στην αγορά με καταστήματα μέσα σε αστικές γειτονιές, ανταποκρινόμενη τόσο στις περιστάσεις της κρίσης όσο και στον ανταγωνισμό.

Ήδη, το πρώτο ανάλογο σημείο πώλησης, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και «πιλότος» για το συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης, ξεκίνησε να λειτουργεί πρόσφατα σε κεντρικό σημείο του δήμου Ευόσμου Θεσσαλονίκης. Τα καταστήματα της Lidl στις γειτονιές θα έχουν μικρότερη καλυμμένη επιφάνεια και προϊοντικό μείγμα, PL και επώνυμων ειδών, προσαρμοσμένο στις πρωταρχικές και κύριες ανάγκες των καταναλωτών.

Η Lidl με το νέο κατάστημα του Ευόσμου εισάγει και πιο επιθετικές πολιτικές μάρκετινγκ, καθώς συνδυάζει τα εγκαίνια με προσφορές και αγοραστικές παροχές επί τέσσερις εβδομάδες στο συγκεκριμένο σημείο.

Ουσιαστικά η αλυσίδα με αυτή την πρωτοβουλία της επιχειρεί να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από όλες τις μικρές αλυσίδες και τα μεμονωμένα καταστήματα λιανικής, που λειτουργούν στις γειτονιές των πολεοδομικών συγκροτημάτων. Μέχρι στιγμής, η Lidl έχει προωθήσει στην Ελλάδα ένα σχέδιο ανάπτυξης κυρίως μεγάλων ιδιόκτητων καταστημάτων σε περιφερειακά ακίνητα κοντά ή μέσα σε κατοικημένες περιοχές.

Ωστόσο, αυτού του είδους οι επενδύσεις είναι πιο ακριβές, αργούν περισσότερο να αποσβεστούν και δεν ελκύουν τον καταναλωτή, όταν επιθυμεί να αγοράσει ένα-δύο προϊόντα χωρίς να μετακινηθεί με ΙΧ. Αντίθετα, τα μικρότερα σημεία έχουν πολύ ελκυστικότερο κόστος λειτουργίας, ιδιαίτερα σήμερα που οι τιμές ενοικίασης-πώλησης ακινήτων έχουν υποχωρήσει, σε σχέση με το παρελθόν. Επιπλέον, τα μικρά σημεία καταγράφουν καλύτερες οικονομικές επιδόσεις, εξαιτίας και του γεγονότος ότι αδειάζουν και γεμίζουν τα ράφια τους πολύ πιο γρήγορα, σε σχέση με τα μεγαλύτερα.

Lidl-Aldi στα χαρακώματα
Δεδομένο είναι ακόμη πως η Lidl προβληματίστηκε και από την έλευση της Aldi, η οποία εισήλθε από την αρχή σε αστικές περιοχές με καταστήματα γειτονιάς, αλλά και με μεγαλύτερα σε περιφερειακά σημεία.

Έτσι, η Lidl, η οποία δεν επωμίζεται αυτή την περίοδο το κόστος της ανάπτυξης του κύριου κορμού του δικτύου της, όπως η Aldi, προσπαθεί να «μπλοκάρει» έμμεσα την είσοδο της ανταγωνίστριάς της σε νέες περιοχές. Αυτό το μεθοδεύει με την ανίχνευση των κενών που υπάρχουν στις κατά τόπους αγορές, τα οποία στη συνέχεια η Lidl τα καλύπτει με την πιθανή αγορά ή ενοικίαση κατάλληλων ακινήτων και τη δημιουργία καταστημάτων.

Ήδη υπάρχουν περιοχές πανελλαδικά (όπως στην Ανατολική Θεσσαλονίκη), όπου τα καταστήματα της Aldi και της Lidl βρίσκονται σε απόσταση λίγων δεκάδων μέτρων και πραγματοποιούν ακόμη και προσφορές καθημερινά ειδικά σε αυτά τα σημεία, προκειμένου να πλήξουν τον ανταγωνιστή τους.

«Λουκέτο» στο Aldi Φαρσάλων
Από την άλλη πλευρά, η νεοαφιχθείσα Aldi αποφάσισε να προχωρήσει σε αναθεώρηση της επιθετικής στρατηγικής επέκτασης του δικτύου της. Μέσα σ’ αυτό το στρατηγικό πλαίσιο, η εταιρεία έχει σταματήσει τις αγορές νέων ακινήτων πανελλαδικά και επικεντρώνεται στην ανέγερση σημείων πώλησης σε όσα ακίνητα έχει ήδη αποκτήσει.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Aldi, για πρώτη φορά από τη στιγμή που ξεκίνησε να αναπτύσσεται στη χώρα μας, αναγκάστηκε να βάλει «λουκέτο» σε ένα κατάστημά της στην περιοχή των Φαρσάλων. Το συγκεκριμένο σημείο πώλησης ήταν από τα πρώτα που λειτούργησε η αλυσίδα στη χώρα μας και εκτιμάται ότι δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, με αποτέλεσμα να κλείσει. Η κίνηση αυτή της Aldi δεν είναι και η πλέον συνηθισμένη για τη γερμανική αλυσίδα, η οποία πριν εξαγοράσει ακίνητα για τη δημιουργία καταστημάτων πραγματοποιεί αναλυτικές έρευνες αγοράς.

Όσον αφορά στο γεγονός ότι αμφότερες οι αλυσίδες δηλώνουν πως δεν θα αυξήσουν τις τιμές στα προϊόντα τους, λόγω της διεύρυνσης του ΦΠΑ, πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδόν αποκλειστικά η Aldi -και κάπως λιγότερο η Lidl- πωλούν στην πλειοψηφία τους προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Οι συμφωνίες με τη βιομηχανία για ανάλογα προϊόντα δίνουν πολύ μεγαλύτερη τιμολογιακή ευελιξία σε σχέση με τα επώνυμα και έτσι οι αλυσίδες discount μπορούν συμπιέζοντας το κέρδος τους να παραμένουν ανταγωνιστικές και να απορροφούν τις όποιες ανατιμήσεις.

σελφ σερβις (T. 394)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION