σελφ σερβις - σελφ σέρβις CEO Forum 2013: Changing Together

Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

σελφ σέρβις CEO Forum 2013: Changing Together

26 Απριλίου 2013 | 11:14 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Συνέδρια

Επρόκειτο ασφαλώς για το γεγονός της χρονιάς! Λιανέμποροι και προμηθευτές, συγκεντρωμένοι και διαλεγόμενοι με εαυτούς και κυβερνητικά στελέχη στις 8 Μαρτίου, στο συνεδριακό κέντρο Δαΐς, στο κλαδικό συνέδριο του περιοδικού μας, που διοργανώθηκε από τη Boussias Communications, ύφαναν την πλοκή του πιο πληθωρικού, πυκνού και δραματικού ρεπορτάζ για τον κλάδο των τελευταίων χρόνων...

Συνεπώς οι σελίδες που ακολουθούν δεν είναι μια κατά τα ειωθότα συμβατική παρουσίαση συνεδρίου, όπως αυτές που επιβάλει η παράδοση της δημοσιογραφικής κάλυψης κλαδικών εκδηλώσεων. Πρόκειται για τη συνοπτική καταγραφή του κλίματος όσων ειπώθηκαν και, κυρίως, όσων εννοήθηκαν πίσω από τα λεχθέντα, σε ένα πλαίσιο αμηχανίας και έντασης, αγωνίας κι εκνευρισμού, αντιφάσεων κι αντιθέσεων, οπτιμισμού με τον στανιό και συγκαλυμμένης απαισιοδοξίας, προκλήσεων και σιωπηρών παρακάμψεων, που προσδιόρισαν επί  περίπου εννιά ώρες δημόσιου διαλόγου την κατάσταση αβεβαιότητας που διάγει σήμερα η αγορά του κλάδου αλλά και η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου.

Σε άλλες σελίδες του παρόντος τεύχους παρουσιάζουμε τις πολυσήμαντες έρευνες του ΙΕΛΚΑ, με την επιστημονική συμβολή του οποίου διεξήχθη το συνέδριο, και της Planet Retail. Αυτές που ακολουθούν τις αφιερώνουμε στον διάλογο μεταξύ των ηγετικών στελεχών προμηθευτικών και λιανεμπορικών επιχειρήσεων, στα τέσσερα θεματικά πάνελ που ακολούθησαν τον χαιρετισμό στους συνέδρους εκ μέρους της κυβέρνησης του κ. Θανάση Σκορδά, υφυπουργού του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.

Α΄ Θεματική Ενότητα
Στρατηγικές λιανεμπόρων και προμηθευτών

Στην πρώτη θεματική ενότητα, με θέμα «Οι στρατηγικές αλλαγές σούπερ μάρκετ και προμηθευτών στις απαιτήσεις του νέου περιβάλλοντος και τα πεδία συνεργασίας», συνομιλητές ήταν οι κ.κ. Jérôme Loubère, διευθύνων σύμβουλος της Μαρινόπουλος, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, Executive Vice President Delhaize Group και CEO of Southeastern Europe & Indonesia του ομίλου, Ιωάννης Μασούτης, πρόεδρος της διοίκησης της Δ. Μασούτης, Σπύρος Δεσύλλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελαΐς-Unilever Hellas, Robert Van Pappelendam, γενικός διευθυντής της Procter & Gamble Hellas, Γιάννης Αρτινός, διευθύνων σύμβουλος της Vivartia, Laurent Dereux, διευθύνων σύμβουλος της Nestlé Hellas, και Θανάσης Σκορδάς, υφυπουργός ΥΠΑΑΝ-ΜΥΔ. Τη συζήτηση συντόνισε η διευθύντρια σύνταξης του σελφ σέρβις, κα Ξένια Μαντζιώρη.

Τι είπαν οι λιανέμποροι
Σταχυολογώντας τα βασικά συμπεράσματα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών, σημειώνουμε την εκτίμηση του κ. Μαχαίρα πως «η κρίση φανέρωσε τη γύμνια του ελληνικού λιανεμπορίου» όσον αφορά στην «πολύ κακή» διαχείριση των χρημάτων των προμηθευτών του και τον αρχαϊκό χαρακτήρα της συνεργασίας του με τους προμηθευτές, εφόσον ανέκαθεν τη συνεργασία των δύο πλευρών την διείπε η άτυπη «προσωπική σχέση» των μάνατζερ παρά οι απρόσωπες γενικές αρχές.

Οι προμηθευτές, είπε, βολεύτηκαν σε αυτό το καθεστώς συνεργασίας, με αποτέλεσμα τη μεροληψία στην αξιολόγηση των πελατών τους, καθώς τους αντιμετωπίζουν όλους το ίδιο (πχ στις παροχές), δυσφορώντας όταν οι καινοτόμοι λιανέμποροι τους ξεβολεύουν, εφαρμόζοντας κριτήρια αποδοτικότητας. Αυτές οι πρακτικές, υποστήριξε ο κ. Μαχαίρας, δημιούργησαν μεν πλούσιες επιχειρηματικές οικογένειες αλλά όχι σωστό εμπόριο, όπως και μεγάλη στρέβλωση στις τιμές πριν καν τεθεί προς συζήτηση το αν αυτές είναι αδικαιολόγητα υψηλές ή υποχωρούν. Επίσης, απευθυνόμενος σε αυστηρό τόνο στους προμηθευτές, προειδοποίησε ότι είναι απαράδεκτο να στέλνουν στους πελάτες τους πανομοιότυπα προωθητικά προγράμματα, αλλάζοντας απλώς τις ημερομηνίες διενέργειάς τους.

Προσδιορίζοντας δε το μέτρο των αλλαγών στη λιανική και λέγοντας σιβυλλικά ότι «η επόμενη τριετία δεν θα έχει τις ευκολίες της προηγούμενης για κανέναν μας», έκανε λόγο για την ανάγκη «ριζικών καινοτομιών» στην κατεύθυνση της βελτίωσης της αγοραστικής εμπειρίας, προτρέποντας τους προμηθευτές να συνεισφέρουν άμεσα με επενδύσεις στις νέες τεχνολογίες και στην αξιοποίηση των social media. Εξάλλου, όπως τόνισε, το μέλλον ανήκει σε προϊόντα που ενσωματώνουν τη «δημιουργική υπεραξία» προς όφελος του καταναλωτή, πράγμα, όμως, για το οποίο «ούτε η επώνυμη βιομηχανία φαίνεται να ενδιαφέρεται ούτε οι περισσότεροι λιανέμποροι, που αρκούνται να φτιάχνουν απλώς φτηνά προϊόντα, καταλαβαίνουν».

Ο κ. Loubère έθεσε ως δέον των λιανεμπορικών επιχειρήσεων τη δημιουργία ενθουσιασμού στους πελάτες τους. Αυτό, όπως είπε, η Μαρινόπουλος το έχει καταφέρει, πράγμα που το πιστοποιούν οι αντιδράσεις των πελατών της στο πρόσφατο λανσάρισμά της στο γάλα, η αύξηση κατά 24% της πελατείας του ανακαινισμένου της υπέρ μάρκετ στον Άλιμο, η ένθερμη ανταπόκριση του κοινού της στις νέες τεχνολογικές εφαρμογές της αλυσίδας και στα δυναμικά προγράμματα προσφορών της.

Εξάλλου, σημείωσε ότι η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ είναι αποτέλεσμα των συστηματικών επενδύσεών τους στην ικανοποίηση των πελατών, πράγμα που στην περίπτωση της Μαρινόπουλος σημαίνει μια μέση μείωση τιμών κατά 6% το τελευταίο δωδεκάμηνο και χορήγηση δωρεάν προϊόντων σε έναν μεγάλο αριθμό καταναλωτών.

Αντίστοιχα ο κ. Μασούτης επισήμανε ότι όλες οι κατά τομέα επενδύσεις μιας επιχείρησης σούπερ μάρκετ πρέπει να συγκροτούν τη μείζονα επένδυσή της στον πελάτη της κι ότι σε ένα τέτοιο πλαίσιο, οι τελευταίες μεγάλες επενδύσεις της βορειοελλαδικής αλυσίδας στα νέα της γραφεία, ύψους 2 εκατ. ευρώ, και στο νέο μηχανογραφικό της σύστημα, ύψους 2,5 εκατ. ευρώ επενεργούν αθροιστικά υπέρ των πελατών της. Τόνισε, επίσης, ότι η εταιρεία το 2012 μείωσε τις τιμές της κατά 7 εκατ. ευρώ, όσον αφορά στο μικτό της κέρδος κι ότι τούτο ως επένδυση συνεισέφερε στην αύξηση του τζίρου της κατά 4,32% προς όφελος των προμηθευτών της, σε μια περίοδο που οι μέσες απώλειες του κλαδικού τζίρου ήταν της τάξης του 6%.

Συνεπώς οι σελίδες που ακολουθούν δεν είναι μια κατά τα ειωθότα συμβατική παρουσίαση συνεδρίου, όπως αυτές που επιβάλει η παράδοση της δημοσιογραφικής κάλυψης κλαδικών εκδηλώσεων. Πρόκειται για τη συνοπτική καταγραφή του κλίματος όσων ειπώθηκαν και, κυρίως, όσων εννοήθηκαν πίσω από τα λεχθέντα, σε ένα πλαίσιο αμηχανίας και έντασης, αγωνίας κι εκνευρισμού, αντιφάσεων κι αντιθέσεων, οπτιμισμού με τον στανιό και συγκαλυμμένης απαισιοδοξίας, προκλήσεων και σιωπηρών παρακάμψεων, που προσδιόρισαν επί  περίπου εννιά ώρες δημόσιου διαλόγου την κατάσταση αβεβαιότητας που διάγει σήμερα η αγορά του κλάδου αλλά και η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου.

Σε άλλες σελίδες του παρόντος τεύχους παρουσιάζουμε τις πολυσήμαντες έρευνες του ΙΕΛΚΑ, με την επιστημονική συμβολή του οποίου διεξήχθη το συνέδριο, και της Planet Retail. Αυτές που ακολουθούν τις αφιερώνουμε στον διάλογο μεταξύ των ηγετικών στελεχών προμηθευτικών και λιανεμπορικών επιχειρήσεων, στα τέσσερα θεματικά πάνελ που ακολούθησαν τον χαιρετισμό στους συνέδρους εκ μέρους της κυβέρνησης του κ. Θανάση Σκορδά, υφυπουργού του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.

Α΄ Θεματική Ενότητα
Στρατηγικές λιανεμπόρων και προμηθευτών

Στην πρώτη θεματική ενότητα, με θέμα «Οι στρατηγικές αλλαγές σούπερ μάρκετ και προμηθευτών στις απαιτήσεις του νέου περιβάλλοντος και τα πεδία συνεργασίας», συνομιλητές ήταν οι κ.κ. Jérôme Loubère, διευθύνων σύμβουλος της Μαρινόπουλος, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, Executive Vice President Delhaize Group και CEO of Southeastern Europe & Indonesia του ομίλου, Ιωάννης Μασούτης, πρόεδρος της διοίκησης της Δ. Μασούτης, Σπύρος Δεσύλλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελαΐς-Unilever Hellas, Robert Van Pappelendam, γενικός διευθυντής της Procter & Gamble Hellas, Γιάννης Αρτινός, διευθύνων σύμβουλος της Vivartia, Laurent Dereux, διευθύνων σύμβουλος της Nestlé Hellas, και Θανάσης Σκορδάς, υφυπουργός ΥΠΑΑΝ-ΜΥΔ. Τη συζήτηση συντόνισε η διευθύντρια σύνταξης του σελφ σέρβις, κα Ξένια Μαντζιώρη.

Τι είπαν οι λιανέμποροι
Σταχυολογώντας τα βασικά συμπεράσματα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών, σημειώνουμε την εκτίμηση του κ. Μαχαίρα πως «η κρίση φανέρωσε τη γύμνια του ελληνικού λιανεμπορίου» όσον αφορά στην «πολύ κακή» διαχείριση των χρημάτων των προμηθευτών του και τον αρχαϊκό χαρακτήρα της συνεργασίας του με τους προμηθευτές, εφόσον ανέκαθεν τη συνεργασία των δύο πλευρών την διείπε η άτυπη «προσωπική σχέση» των μάνατζερ παρά οι απρόσωπες γενικές αρχές.

Οι προμηθευτές, είπε, βολεύτηκαν σε αυτό το καθεστώς συνεργασίας, με αποτέλεσμα τη μεροληψία στην αξιολόγηση των πελατών τους, καθώς τους αντιμετωπίζουν όλους το ίδιο (πχ στις παροχές), δυσφορώντας όταν οι καινοτόμοι λιανέμποροι τους ξεβολεύουν, εφαρμόζοντας κριτήρια αποδοτικότητας. Αυτές οι πρακτικές, υποστήριξε ο κ. Μαχαίρας, δημιούργησαν μεν πλούσιες επιχειρηματικές οικογένειες αλλά όχι σωστό εμπόριο, όπως και μεγάλη στρέβλωση στις τιμές πριν καν τεθεί προς συζήτηση το αν αυτές είναι αδικαιολόγητα υψηλές ή υποχωρούν. Επίσης, απευθυνόμενος σε αυστηρό τόνο στους προμηθευτές, προειδοποίησε ότι είναι απαράδεκτο να στέλνουν στους πελάτες τους πανομοιότυπα προωθητικά προγράμματα, αλλάζοντας απλώς τις ημερομηνίες διενέργειάς τους.

Προσδιορίζοντας δε το μέτρο των αλλαγών στη λιανική και λέγοντας σιβυλλικά ότι «η επόμενη τριετία δεν θα έχει τις ευκολίες της προηγούμενης για κανέναν μας», έκανε λόγο για την ανάγκη «ριζικών καινοτομιών» στην κατεύθυνση της βελτίωσης της αγοραστικής εμπειρίας, προτρέποντας τους προμηθευτές να συνεισφέρουν άμεσα με επενδύσεις στις νέες τεχνολογίες και στην αξιοποίηση των social media. Εξάλλου, όπως τόνισε, το μέλλον ανήκει σε προϊόντα που ενσωματώνουν τη «δημιουργική υπεραξία» προς όφελος του καταναλωτή, πράγμα, όμως, για το οποίο «ούτε η επώνυμη βιομηχανία φαίνεται να ενδιαφέρεται ούτε οι περισσότεροι λιανέμποροι, που αρκούνται να φτιάχνουν απλώς φτηνά προϊόντα, καταλαβαίνουν».

Ο κ. Loubère έθεσε ως δέον των λιανεμπορικών επιχειρήσεων τη δημιουργία ενθουσιασμού στους πελάτες τους. Αυτό, όπως είπε, η Μαρινόπουλος το έχει καταφέρει, πράγμα που το πιστοποιούν οι αντιδράσεις των πελατών της στο πρόσφατο λανσάρισμά της στο γάλα, η αύξηση κατά 24% της πελατείας του ανακαινισμένου της υπέρ μάρκετ στον Άλιμο, η ένθερμη ανταπόκριση του κοινού της στις νέες τεχνολογικές εφαρμογές της αλυσίδας και στα δυναμικά προγράμματα προσφορών της.

Εξάλλου, σημείωσε ότι η αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ είναι αποτέλεσμα των συστηματικών επενδύσεών τους στην ικανοποίηση των πελατών, πράγμα που στην περίπτωση της Μαρινόπουλος σημαίνει μια μέση μείωση τιμών κατά 6% το τελευταίο δωδεκάμηνο και χορήγηση δωρεάν προϊόντων σε έναν μεγάλο αριθμό καταναλωτών.

Αντίστοιχα ο κ. Μασούτης επισήμανε ότι όλες οι κατά τομέα επενδύσεις μιας επιχείρησης σούπερ μάρκετ πρέπει να συγκροτούν τη μείζονα επένδυσή της στον πελάτη της κι ότι σε ένα τέτοιο πλαίσιο, οι τελευταίες μεγάλες επενδύσεις της βορειοελλαδικής αλυσίδας στα νέα της γραφεία, ύψους 2 εκατ. ευρώ, και στο νέο μηχανογραφικό της σύστημα, ύψους 2,5 εκατ. ευρώ επενεργούν αθροιστικά υπέρ των πελατών της. Τόνισε, επίσης, ότι η εταιρεία το 2012 μείωσε τις τιμές της κατά 7 εκατ. ευρώ, όσον αφορά στο μικτό της κέρδος κι ότι τούτο ως επένδυση συνεισέφερε στην αύξηση του τζίρου της κατά 4,32% προς όφελος των προμηθευτών της, σε μια περίοδο που οι μέσες απώλειες του κλαδικού τζίρου ήταν της τάξης του 6%.


Τι είπαν οι προμηθευτές
Από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των προμηθευτικών εταιρειών συνοψίζουμε τις παρατηρήσεις του κ. Δεσύλλα ότι: α) ναι μεν η ρευστότητα είναι κοινό πρόβλημα των δύο πλευρών, εκφρασμένο με διαφορετική ένταση ανά ζεύγος συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, αλλά η κρατική ρύθμιση του χρόνου πίστωσης θα απέβαινε εις βάρος της ελευθερίας της αγοράς, επαναφέροντας από το παράθυρο τον επιδιαιτητικό ρόλο του κράτους. Και β) ότι η εμμονή στο promotion πέντε χρόνια μετά την έναρξη της ύφεσης οδηγεί σε αδιέξοδο, καθώς απευθύνεται όχι απλώς σε έναν εθισμένο καταναλωτή στις προσφορές για το σύνολο των προϊόντων που τον ενδιαφέρουν αλλά σε έναν εντελώς διαφορετικό καταναλωτή, του οποίου το βασικό γνώρισμα είναι ότι δεν βλέπει καμία προοπτική βελτίωσης της κατάστασής του.

Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε την απόφαση της Unilever να δημιουργεί εναλλακτικές λύσεις τιμών στα προϊόντα της, παράλληλα με την εφαρμογή προωθητικών προγραμμάτων, και να λανσάρει μια ολοκληρωμένη σειρά προϊόντων φτηνότερη μέχρι και 25%. Κατά την άποψη του κ. Pappelendam η βιομηχανία οφείλει σήμερα να εγγυάται ότι θα παραμένει παραγωγική κι ότι θα επανεπενδύει τα κέρδη της δημιουργώντας νέο εισόδημα για την αγορά. Σχετικά με τις τιμές, είπε ότι η κρίση αποτελεί πρόκληση εξορθολογισμού των διαδικασιών στην εφοδιαστική αλυσίδα προς όφελος των εξοικονομήσεων, μέσω των οποίων είναι δυνατόν να μειωθούν οι τιμές, ενώ επέμεινε στην ανάγκη για καινοτόμο απλοποίηση των προωθητικών προϊόντων, ώστε αυτά να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

Επίσης, είπε ότι η επένδυση της εταιρείας στο ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας της P&G αποσκοπεί στο να διευρυνθεί η επαφή της με την εντελώς καινούργια ελληνική πραγματικότητα και ότι, στο πλαίσιο αυτό, όλο το ανθρώπινο δυναμικό της έχει κινητοποιηθεί να διερευνά από κοντά τον Έλληνα καταναλωτή κάθε ημέρα. Σήμερα, όπως εξήγησε, η προσπάθειες της P&G εστιάζονται στον εντοπισμό «ενός συγκεκριμένου μοτίβου», λειτουργικού για την εξέλιξη των πραγμάτων στην εγχώρια αγορά τα επόμενα 10-15 χρόνια.

«Αν κάποιο προϊόν καταφέρει να κερδίσει στην Ελλάδα, θα μπορέσει να τα καταφέρει παντού», είπε. Από την πλευρά του ο κ. Dereux τόνισε ότι η κρίση εξαναγκάζει τις επιχειρήσεις να γίνονται πιο «έξυπνες», βελτιώνοντας τα αντανακλαστικά τους σε όλα τα επίπεδα. Επισήμανε ότι η μείωση των τιμών σήμερα πρέπει να αποτελεί τη συνισταμένη όλων των προσπαθειών του κόσμου της βιομηχανίας κι ότι υπό αυτή την έννοια οι προσφορές του τύπου «1+1 δώρο» δεν έχουν νόημα, εφόσον δεν αυξάνουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

«Πρέπει να κυνηγήσουμε τις καινοτομίες που έχουν πραγματικό νόημα κι όχι απλά να δημιουργούμε καινούργια προϊόντα», είπε χαρακτηριστικά.  Όπως τόνισε ο κ. Αρτινός, ο καταναλωτής σήμερα γίνεται διαφορετικός όχι γιατί σταματά να ζητά όσα τον ικανοποιούσαν προηγουμένως, αλλά γιατί αλλάζει τις προτεραιότητές του σε όσα ζητά και ότι ακριβώς γι’ αυτό η σημασία του value for money μεγιστοποιείται. Παράλληλα, άλλες σημασίες στην καταναλωτική συνείδηση προσλαμβάνουν νέο νόημα –πχ ως «κοινωνική εταιρική υπευθυνότητα» επικροτείται όχι τόσο η φιλο-περιβαλλοντική πολιτική όσο η πολιτική υπέρ της απασχόλησης και των καλών εργοδοτικών πρακτικών.

Με γνώμονα το παράδειγμα της εταιρείας του, η οποία σε διάστημα μόλις ενάμισι έτους τοποθέτησε προϊόντα της σε δώδεκα νέες διεθνείς αγορές, αναφέρθηκε με αισιοδοξία στα εξαγωγικά ανοίγματα και τις σχετικές δυνατότητες της εγχώριας βιομηχανίας του κλάδου. Πάντως, αναφερόμενος στο πρόβλημα της ρευστότητας, διαπίστωσε, αναφορικά με τις σχέσεις των δύο πλευρών της αγοράς, ότι εντείνεται η ανισότητα στην αντιμετώπιση των προμηθευτών.

Πληρωμές Β2Β, ΕΣΠΑ και... ξέσπα!
Από τις παρεμβάσεις του υφυπουργού κ. Θ. Σκορδά, σημειώνουμε:

* Ότι τον Μάρτιο ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία ευρωπαϊκή Οδηγία, σύμφωνα με την οποία οι πληρωμές στο πλαίσιο Β2Β συνεργασιών πρέπει να γίνονται εντός 30 ημερών (οι υπερβάσεις του ορίου θα επιβαρύνουν τον υπόχρεο με τόκους υπερημερίας), «εκτός αν διαφορετικοί όροι έχουν συμφωνηθεί εγγράφως μεταξύ των δύο εταίρων». Ήταν αναμενόμενο το διαζευκτικό «εκτός αν...» να δώσει αφορμές ειρωνικών σχολίων περί «ισότιμων» συμφωνιών αποπληρωμής... σε 180 ημέρες!

* Ότι, ενώ οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου αποκλείσθηκαν από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ (2007-2013) στο βεβιασμένο τους κλείσιμο φέτος –για πρακτικούς λόγους (μεγάλη διασπορά πόρων) και προς όφελος της ολοκλήρωσης των «ώριμων» έργων έως τα τέλη του έτους– δίνονται δύο ευκαιρίες: α) Οι ενδιαφερόμενες για συνχρηματοδότηση επενδύσεων σε έργα ψηφιακής τεχνολογίας να δηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής σε ένα σχετικό πρόγραμμα για την «ψηφιακή σύγκλιση», που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. β) Να προετοιμαστούν προκειμένου να λάβουν μέρος (μεμονωμένα ή συλλογικά) στη διαβούλευση που ξεκινά φέτος για τα προγράμματα ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-20.

Θα ήταν παράληψη να μην αναφερθούμε στην προκλητική παρέμβαση του κ. Στέφανου Κομνηνού, Γενικού Γραμματέα Εμπορίου του ΥΠΑΑΝ-ΜΥΔ, ο οποίος κατηγόρησε για αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά όσες επιχειρήσεις πωλούν ακριβά κάποια προϊόντα στο όνομα του ότι οι παραγωγοί τους απειλούνται με πτώχευση, διερωτώμενος «από πότε το λιανεμπόριο ασκεί κοινωνική πολιτική;».

Επίσης, προκάλεσε τους προμηθευτές να πουν ανοιχτά «πόσοι και ποιοι προχώρησαν στην κατάργηση του ενός και μοναδικού τιμοκαταλόγου χονδρικής, μετά την κατάργησή του από το κράτος;», θέλοντας να αποδείξει ότι «ξέρουν να λένε μόνο λόγια, γιατί στην πράξη δεν θέλουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό» κι ότι το ελληνικό κράτος «είναι πιο μπροστά στην απελευθέρωση της αγοράς κι από την Κομισιόν»! Το εκπληκτικό είναι ότι ουδείς αντέδρασε!

Β΄ Θεματική Ενότητα
Επενδύοντας στην Ελλάδα

Στη δεύτερη θεματική ενότητα του συνεδρίου, με θέμα «Επενδύοντας στην Ελλάδα σήμερα: Το «γιατί», το «πώς» και τα οφέλη για την οικονομία και τις βιομηχανικές επιχειρήσεις», συνομιλητές ήταν οι κ.κ. Σπύρος Δεσύλλας (Ελαΐς-Unilever), Robert Van Pappelendam (P&G), Γιάννης Αρτινός (Vivartia) -από τους συμμετέχοντες στην πρώτη θεματική ενότητα- ο κ. Κωνσταντίνος Φαλτσέτας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Henkel Ελλάς και η κυρία Κωνσταντίνα Καλλιμάνη, εντεταλμένη σύμβουλος του ομίλου Καλλιμάνης.

Στη συζήτηση, που συντόνισε ο συντάκτης του περιοδικού μας και αρχισυντάκτης της εφημερίδας Ναυτεμπορική, κ. Πλάτωνας Τσούλος, αναδείχθηκε η πρόθεση των προμηθευτικών επιχειρήσεων να συμβάλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας, με όρους παραγωγικών επενδύσεων, καινοτομίας και κατανόησης των δυσμενών συνθηκών για την εγχώρια ζήτηση σε προοπτική χρόνου. Ειδικότερα, ο κ. Δεσύλλας τόνισε τη σημασία της ελληνικής αγοράς για τη Unilever από την άποψη των επιδόσεών της σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ υπογράμμισε τη παραγωγική και εξαγωγική της σημαντικότητα για τον όμιλο, δεδομένου ότι τροφοδοτεί 18 εθνικές αγορές με εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα.

Ο κ. Pappelendam, επισημαίνοντας επίσης τη σημασία της ελληνικής αγοράς για την P&G, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «μπορούμε ν’ αλλάξουμε την εικόνα της Ελλάδας», ενώ ο κ. Φαλτσέτας τόνισε ότι «η παραγωγή μας είναι εδώ», δηλώνοντας μακροπρόθεσμα την επενδυτική παρουσία της Henkel στη χώρα και δη χωρίς μειώσεις αποδοχών, εφόσον η συμμετοχή του εργατικού κόστους στο συνολικό κόστος παραγωγής της εταιρείας είναι ελάχιστο.

Η κυρία Καλλιμάνη, αφού αναφέρθηκε στη σημασία των επενδύσεων στην περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων της εταιρείας της υπό συνθήκες ύφεσης και πιέσεων των διεθνών τιμών των πρώτων υλών, επισήμανε ότι οι επιχειρήσεις που απο-επενδύουν αποτελούν μειοψηφία κι όχι τον κανόνα στην οικονομική ζωή της χώρας, ενώ ο κ. Αρτινός δήλωσε ότι η Vivartia σε λίγα χρόνια θα είναι η νέα ελληνική πολυεθνική δύναμη, υπογραμμίζοντας τις τεράστιες, όπως είπε, δυνατότητες της εγχώριας παραγωγής και τεχνογνωσίας για παγκόσμια δραστηριότητα και αναγνώριση.

Γ΄ Θεματική Ενότητα
Θεσμικό πλαίσιο, επωφελείς αλλαγές

Συνομιλητές στην τρίτη θεματική ενότητα του συνεδρίου, με θέμα «Θεσμικό πλαίσιο και συνεργασία για αμοιβαία επωφελείς αλλαγές», ήταν οι κ.κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας (Delhaize Group), Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Μετρό, Μιχάλης Σαράντης, πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας Όλυμπος, Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αφοί Καραγεωργίου-3Α, Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, διευθύνουσα σύμβουλος της Μελισσοκομική εταιρεία «Αττική» Αλέξανδρος Πίττας, και Στέφανος Κομνηνός, Γ. Γ. Εμπορίου του ΥΠΑΑΝ-ΜΥΔ.Η συζήτηση, που συντόνισε η κα Ξένια Μαντζιώρη, εξελίχθηκε με αποκαλυπτικές εντάσεις έως εκπλήξεις.

Ειδικά όταν σε αποστροφή του λόγου του ο κ. Κ. Μαχαίρας είπε ότι «...ίσως η ΑΒ σε λίγες ημέρες να έχει 480 καταστήματα» ένα κύμα ψιθύρων σηκώθηκε στην αίθουσα. Οι ακροατές μετρούσαν καταστήματα αλυσίδων και υπέθεταν τις δυνητικά προς εξαγοράν αλυσίδες, μικρές και μεγάλες. Όταν η ρύμη του λόγου «μυγιάζει» το αυτί, ξεσηκώνοντας τον νου να αναζητά την κυριολεξία για τα περί χρόνου αφηγούμενα στην αυθορμησία του προφορικού λόγου («αύριο», «χτες», «σε λίγες μέρες» κοκ), κάτι δεν πάει καλά.

Το μέγεθος της αβεβαιότητας στην αγορά φαίνεται από το γεγονός ότι οι μάνατζερ είναι έτοιμοι να αποδεχθούν το οτιδήποτε ως πιθανό...«Κι οι δικές σας επενδύσεις ποιες ήταν τόσα χρόνια; Το να ζητάτε 1% και 0,5% παραπάνω στις εκπτώσεις;», είχε προκαλέσει ο κ. Σαράντης τον κ. Μαχαίρα, ο οποίος δεν έχασε την ευκαιρία: «Επιλέξαμε να πουλάμε προϊόντα χωρίς πρόσθετα, τους βάλαμε τη σφραγίδα μας και σας δώσαμε χώρο να αναπνεύσετε. Φτάσαμε από 15 τα καταστήματά μας, όταν ανέλαβα εγώ, στα 270 κι ίσως σε λίγες μέρες τα 480 κι ακούμε πως δεν επενδύουμε κιόλας! Αυτά να τα πείτε σ’ εκείνους που σας πληρώνουν στις 400 ημέρες και δεν λέτε τίποτα!...».

Τις πταίει; Η συζήτηση έδειξε πως οι εκπρόσωποι της αγοράς αναγνωρίζουν ότι η παρούσα κυβέρνηση έχει γνώση του κόστους που δημιουργούν στην οικονομία και τις επιχειρήσεις οι χρόνιες αγκυλώσεις της δημόσιας διοίκησης κι ότι πράγματι θέλει να απελευθερώσει το επιχειρείν από τη γραφειοκρατία, τις πελατειακές σχέσεις και τη διαφθορά. Αλλά «δεν την αφήνουν» κατά την πεποίθηση των περισσότερων. Ποιοι; Η βάση της γραφειοκρατίας, όχι οι κεφαλές της! Και γιατί αυτή; Είτε διότι «φτώχυνε και απλώνει το χέρι»(!) είτε γιατί έτσι συνήθισε είτε γιατί έτσι νομίζει πως γίνεται θεσμικά απαραίτητη, κατά τις αιτιάσεις τους. Υπήρξαν, πάντως, οι φωνές που επισήμαναν την ευκολία της ενοχοποίησης σήμερα συλλήβδην των δημοσίων υπαλλήλων, πράγμα άδικο αλλά εντέλει και υστερόβουλο, αφού κρύβει τον πραγματικό ένοχο, δηλαδή το κάκιστο μάνατζμεντ στο Δημόσιο...

Δεν έλειψε ο καταγγελτικός λόγος για τις παράλογες καθυστερήσεις, διαδικασίες και απαιτήσεις των δημοσίων αρχών, που εξακολουθούν σε συνθήκες χρόνιας ύφεσης να αυξάνουν το επιχειρηματικό κόστος, που αναπόφευκτα αντανακλά στις τιμές.   «Χρειαστήκαμε διαδικασίες 31 ημερών, για την έκδοση 40 εγγράφων από 14 υπηρεσίες, που απαίτησαν την αποκλειστική απασχόληση ενός μηχανικού μόνο και μόνο για την έκδοση μιας απλής άδειας χρήσης ρεύματος υψηλής τάσης στο νέο μας εργοστάσιο!», είπε η κυρία Αλεξάνδρα Χαζάπη Πίττα.

«Είμαστε πιο πίσω στα logistics ακόμη και από ότι ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, όταν κατέρρευσαν τα σοβιετικά καθεστώτα, κι αυτό δημιουργεί μια επιβάρυνση κόστους 14% ως 23%, ανάλογα με τη γαλακτοβιομηχανία. Ναι μεν βελτιώθηκε το ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά χρειάζεται να επιδοτηθούν οι επενδύσεις του κλάδου σε εταιρικά logistic centers για ν’ αλλάξει η κατάσταση», τόνισε ο κ. Μιχάλης Σαράντης. «Ρωτάς τις αυτοδιοικητικές αρχές: Ανεργία στην περιοχή σας έχετε. Δεν σας ενδιαφέρει ν’ ανοίξει ένα κατάστημα που θα δώσει δουλειά σε 50 ανθρώπους; Όταν επιτέλους αρχίσει να στήνεται το κατάστημα, όλοι τρέχουν μήπως και προσληφθεί ένας δικός τους άνθρωπος. Αλλά μέχρι τότε έχουν περάσει κατά μέσο όρο για εμάς τρία χρόνια κωλυσιεργίας! Το κόστος είναι υπέρογκο και χωρίς λόγο.

Σας διαβεβαιώνω κατηγορηματικά ότι αυτός που το πληρώνει είναι ο καταναλωτής!», τόνισε ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης. «Μα είναι δυνατόν, προκειμένου να αδειοδοτηθεί μια απλή εγκατάσταση bake off στο κατάστημα, να απαιτείται άδεια βιομηχανικής εγκατάστασης και η εμπλοκή των υπηρεσιών έξι υπουργείων;», διερωτήθηκε ο κ. Νίκος Καραγεωργίου.«Να απεξαρτηθεί πρώτα η δημιουργία του θεσμικού πλαισίου από τις πελατειακές παρεμβάσεις, ώστε να αφεθεί η αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα.

Τότε ας ελεγχθεί αν λειτουργεί σωστά», είπε ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας. «Ένα εισαγόμενο φρέσκο παστεριωμένο γερμανικό γάλα, κύκλου ζωής εννέα ημερών, διακινείται ως PL στην Ελλάδα εδώ και πέντε χρόνια, χωρίς να συγκινείται ο ΕΦΕΤ. Μια ελληνική γαλακτοβιομηχανία δεν θα το τολμούσε καν! Ας εναρμονιστεί, επιτέλους, πλήρως η νομοθεσία μας με την ευρωπαϊκή», είπε ο κ. Σαράντης, ενώ ο κ. Καραγεωργίου συμπλήρωσε: «Στη Β. Ελλάδα λειτουργούν αλυσίδες που εισάγουν προϊόντα χωρίς προδιαγραφές ΕΕ ούτε καν σημάνσεις. Αλλά κανείς δεν τις ελέγχει, με το αιτιολογικό ότι πωλούν φθηνότερα!».


Τα του Καίσαρος...
Ο κ. Κομνηνός, πάντα αιχμηρός στις εκφράσεις του, ζήτησε από τους επιχειρηματίες να συνηθίσουν στην ιδέα ότι η απελευθέρωση της αγοράς φέρνει την ισονομία στον ανταγωνισμό και να απαλλαγούν από τη συνήθεια άλλα να υποστηρίζουν μιλώντας με κυβερνητικά στελέχη, άλλα μιλώντας στα ΜΜΕ κι άλλα με στελέχη της... τρόικας προς ίδιον όφελος. Τους κάλεσε να συμμετέχουν με καθαρές και υπεύθυνες προτάσεις, χωρίς υστεροβουλίες και κρυψίνοια, στον διάλογο για τη διαμόρφωση των θεσμικών ρυθμίσεων αντί να διαμαρτύρονται εκ των υστέρων, όπως συνέβη με τον κύκλο ζωής του γάλακτος ή με την πώληση τροφίμων εκτός κύκλου ζωής, σε χαμηλές τιμές.

Για τις αδειοδοτήσεις των καταστημάτων, ο κ. Κομνηνός δήλωσε ότι σύντομα θα είναι έτοιμο ένα σχέδιο, βάσει του οποίου οι επιχειρήσεις θα αναθέτουν σε τρίτους την πιστοποίηση της επάρκειας των εγκαταστάσεών τους, οπότε θα απαλλάσσονται από τους προελέγχους της δημόσιας διοίκησης, ώστε να υλοποιούνται χωρίς καθυστερήσεις οι επενδύσεις τους. Όμως, εάν οι εκ των υστέρων δημόσιοι έλεγχοι αποκαλύπτουν αναληθείς πιστοποιήσεις, όπως είπε, ο πέλεκυς των προστίμων θα πίπτει βαρύς. 

Επίσης, παραδεχόμενος ότι η αποκέντρωση των ελέγχων της αγοράς δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από όσα έλυσε, δήλωσε ότι «τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί η σύσταση μιας ενιαίας Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς, επιφορτισμένης με τον συντονισμό του συνολικού ελεγκτικού έργου». Αναφερόμενος στη συνεργασία της κυβέρνησης με την Παγκόσμια Τράπεζα, στο πλαίσιο της άντλησης τεχνογνωσίας, είπε ότι ήδη διαμορφώνεται ένα στρατηγικό πλαίσιο ένταξης κι ανάπτυξης των logistics υποδομών, που θα προσθέτει υπεραξία στις σχετικές υπηρεσίες, δεδομένης της σημασίας τους τόσο για την εσωτερική αγορά όσο και τη διεθνή διαμετακόμιση, στην οποία η θέση της χώρας έχει παγκόσμια σημασία, εάν επέρριψε ευθύνες για την άναρχη και υπέρμετρα δαπανηρή δομή των logistics στις επιχειρήσεις που τα σχεδιάζουν.
 
Δ΄ Θεματική Ενότητα
Ο καταναλωτής κι οι ανάγκες του

Στο τραπέζι του διαλόγου της τελευταίας θεματικής ενότητας, με θέμα «Ο καταναλωτής στην Ελλάδα του σήμερα και οι στρατηγικές κινήσεις των επιχειρήσεων για την αποτελεσματική κάλυψη των αναγκών του», συνομιλητές ήσαν οι κ.κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης (Μετρό), Χριστίνα Χαλκιαδάκη, μέλος της διοίκησης της κρητικής Χαλκιαδάκης ΑΕ, Φοίβος Καρακίτσος, διευθύνων σύμβουλος της Αχαϊκής Κρόνος Καρκίτσος ΑΕΒΕ, Παύλος Κατσιβέλης, Regional Managing Director της Chipita AE, Γιάννης Μπούρας, διευθύνων σύμβουλος της Μινέρβα ΑΕ και Γιώργος Στεργίου, Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή του ΥΠΑΑΝ-ΜΥΔ. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Δημήτρης Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος της MRB, εμπλουτίζοντας συχνά το περιεχόμενό της με συμπερασματικές παρεμβάσεις από την πλούσια ερευνητική του εμπειρία.

Όπως εκτιμήθηκε, η αγορά έχει προ πολλού εκπαιδεύσει τους καταναλωτές να ψωνίζουν με προσφορές, οπότε δεν διεγείρονται πλέον μόνο από τον παράγοντα «τιμή». Αυτό, καίτοι προσθέτει κόστος σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, υποχρεώνει προμηθευτές και λιανέμπορους να τους απευθύνονται μόνιμα με προσφορές, οι οποίες, για να εξυπηρετείται η ανάγκη διαφοροποίησης αλλα και αποτελεσματικότητας, πρέπει να είναι branded. Επίσης, ζητήθηκε από τους προμηθευτές να εστιάσουν ακόμα περισσότερο στη διαφοροποίηση των πελατών τους και δη ανάλογα με τα ειδικότερα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας, ενώ διαπιστώθηκε η ένθερμη ανταπόκριση των καταναλωτών στα μακροχρόνια προγράμματα σταθερά χαμηλών τιμών, όπως και στα προϊόντα των τοπικών προμηθευτών, αλλά μόνον εφόσον αυτά διαφημίζονται.

Ο κ. Κατσιβέλης υποστήριξε ότι η συζήτηση για τη μείωση των τιμών είναι άγονη, εάν και εφόσον αίρεται η εμπιστοσύνη στην αυτορρυθμιστική δραστικότητα του value for money, και ότι οι προσφορές δεν διενεργούνται με την επιστημονική σοβαρότητα που απαιτείται. Κατά την άποψή του, ο Έλληνας καταναλωτής απέχει σημαντικά από το να θεωρηθεί ότι αντιδρά ώριμα, δηλαδή ορθολογικά ως προς τις τιμές. Επίσης, για τις ελληνικές επιχειρήσεις που αναπτύσσουν αυτόνομες δραστηριότητες στο εξωτερικό υποστήριξε ότι θα ήταν στρατηγικό λάθος οι μητρικές τους να καλύπτουν μέσω αυτών τα όποια κενά τους (πχ χρηματοδοτικά) στην ελληνική αγορά.

Ο κ. Μπούρας τόνισε ότι η μέριμνα διενέργειας επενδύσεων (είτε στα brand είτε στις μειώσεις τιμών) που οδηγούν στη μείωση του κόστους αποτελεί θέμα επιβίωσης των επιχειρήσεων, αλλά επισήμανε ότι ειδικά στα τρόφιμα δεν μπορεί να εννοηθεί η δημιουργία καινοτόμων και, ταυτόχρονα, φτηνών σειρών προϊόντων, χωρίς να θιγεί η ποιότητά τους. Στο πλαίσιο αυτό, κατά την πεποίθησή του ήταν «λάθος το σχετικό εγχείρημα της Ελαΐς», το οποίο άλλωστε ο κ. Κατσιβέλης χαρακτήρισε «κλασική στρατηγική παρέμβασης για την απόσπαση μεριδίων σε συνθήκες πόλωσης της αγοράς μεταξύ brand και PL, αλλά με λίγες πιθανότητες επιτυχίας.

Όταν πετυχαίνει, όμως, αποδεικνύεται επιλογή». Οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου συμφώνησαν ότι η ύφεση δίνει προβάδισμα σε ό,τι αφορά τη συγκράτηση των απωλειών του τζίρου στα μεσαίου και μικρού μεγέθους καταστήματα. Ως προς την ευστάθεια της παρότρυνσης προς λιανεμπόρους «επενδύστε τώρα στις φτηνές τιμές κι όχι στα δίκτυά σας» ο κ. Παντελιάδης, ξεκαθαρίζοντας το σφάλμα να συγχέονται οι επενδύσεις (στα δίκτυα) με τις ηθελημένες μειώσεις των τιμών, προειδοποίησε όσους δίνουν έμφαση στο δεύτερο εις βάρος των επενδύσεών τους ότι θα βρεθούν σύντομα προ μη διαχειρίσιμων ζημιών, ενώ σχετική προειδοποίηση απηύθυνε ο κ. Καρακίτσος και στους προμηθευτές, που δεν αντιδρούν στις υπερβολικές μειώσεις τιμών, διακινδυνεύοντας εντέλει την είσπραξη των χρημάτων τους.

Επισήμανε, μάλιστα, ότι των συζητήσεων για τη μείωση των τιμών προηγείται η μείωση του κόστους προμηθευτών και λιανεμπόρων, με την έννοια, πρώτον, πχ της μείωσης του κωδικολογίου αρκετών προμηθευτών και, δεύτερον, πχ της κατάργησης των μη αποδοτικών καταστημάτων, η οποία, όπως είπε, παραμένει ακόμα αδικαιολόγητα πανάκριβη υπόθεση. Εξάλλου, ζήτησε να ξεκαθαρίσει και κανονιστικά το ποιοι εντέλει δικαιούνται να χρησιμοποιούν τον όρο της ελληνικότητας στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.


Επιχείρηση-πρόνοια!
Τόσο ο κ. Παντελιάδης όσο και η κα Χαλκιαδάκη συμφώνησαν ότι οι μειώσεις μισθών δημιουργούν δύο ταχυτήτων προσωπικό στα σούπερ μάρκετ, πράγμα ασύμβατο με το σκοπό της παροχής ενός υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης και της διάπλασης αφοσιωμένου προσωπικού στην επιχείρηση. Η μείωση των κατώτατων μισθών, όμως, εξωθεί τις επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν αυτές την αναδιανομή των αποδοχών του προσωπικού τους (μεταξύ παλαιών και νέων υπαλλήλων), ώστε να κλείνει η ψαλίδα των ανισοτήτων. Πάντως, ξεκαθαρίστηκε ότι εφόσον στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις του κλάδου «δεν έχουν πειράξει τους μισθούς, μιλούμε απλώς για πιθανότητα μείωσής τους». Σχετικά με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή ο κ. Παντελιάδης υποστήριξε ότι κάτι τέτοιο αιτιολογείται ως επιλογή μόνο των πλούσιων κοινωνιών, καθώς πρόκειται για επιλογή υψηλού κόστους. Στην Ελλάδα, όπως είπε, η 10ωρη λειτουργία των σούπερ μάρκετ μια Κυριακή προσθέτει στο ετήσιο εργατικό κόστος τους 0,83%, ενώ αυτή των 10 Κυριακών αντιστοιχεί σε εργατικό κόστος μεγέθους ίσου με το 1% των ετήσιων πωλήσεών τους, ποσό που μπορεί να αντληθεί είτε από τα κέρδη των επιχειρήσεων είτε από αυξήσεις στις τιμές λιανικής, άρα είναι προφανές ότι το θέμα είναι εκτός συζήτησης σήμερα. Μόνο οι τουριστικές περιοχές προσφέρουν ευκαιρίες αύξησης τζίρου όχι διότι γενικώς η επέκταση του ωραρίου φέρνει πωλήσεις, αλλά γιατί εκεί ακριβώς υπάρχει τουριστική ζήτηση και τις Κυριακές. Επίσης, επισήμανε ότι οι λιανέμποροι οφείλουν να έχουν επίγνωση της ισχύος τους σε ό,τι αφορά το μέτρο εκδήλωσης ή επιβολής των απαιτήσεών τους στις μικρομεσαίες ελληνικές προμηθευτικές επιχειρήσεις, ώστε αυτές να επιβιώνουν χωρίς να κλονίζεται η υγεία τους.

Ιδεολογικό ευχολόγιο αντί θεραπείας
Ο κ. Στεργίου σχολίασε την προτίμηση των καταναλωτών να διαλέγουν προϊόντα σε προσφορά κι όχι βάσει των καθαρών τιμών ως φυσικό αντίστοιχο της προτίμησης των buyers να παζαρεύουν ποσοστά εκπτώσεων κι όχι net τιμές. Υπενθύμισε, μάλιστα, την πορεία από το καθεστώς της διατίμησης, όπου το μοναδικό πεδίο εκδήλωσης της καταναλωτικής επιλογής ήταν η ποιότητα, μέχρι την εποχή των ελεγκτικών παρεμβάσεων του κράτους αναφορικά με την παρακολούθηση των τιμοκαταλόγων, οπότε ο μεν προμηθευτής «φούσκωνε» τις τιμές για να παραπλανά το κράτος, ο δεν buyer που ήξερε πώς διαμορφώνονταν ο τιμοκατάλογος, παζάρευε ακόμα πιο μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, επέκρινε τις επιχειρήσεις ότι έμαθαν να υπολογίζουν μακροπρόθεσμα στη διατήρηση ενός «κεκτημένου» επιπέδου τιμών και γι’ αυτό δεν τις μειώνουν, προτρέποντάς τις να αξιοποιήσουν την αποχώρηση του κράτους από τον έλεγχο των τιμών, προκειμένου να δημιουργήσουν νέο όφελος για τον καταναλωτή.

Ο κ. Στεργίου δεν άφησε ασχολίαστες τις εύλογες ενστάσεις του κ. Καρακίτσου ότι α) οι επιχειρήσεις του κλάδου όχι μόνο δεν έχουν «κρυμμένες δυνατότητες» για να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές, αλλά φέτος αναμένονται ζημιές στα αποτελέσματά τους ως σύνολο, ότι β) η ανισότιμη πίεση στους προμηθευτές για τη μείωση των τιμών τους μπορεί να γίνει η αιτία για την εξάντληση των περιθωρίων βιωσιμότητάς τους και ότι, στο ίδιο πλαίσιο, γ) οι μεσαίες τοπικές επιχειρήσεις, ως οι πλέον ευάλωτες στον ανταγωνισμό των μεγάλων επιχειρήσεων, είναι αυτές ακριβώς που συνεισφέρουν περισσότερο στις τοπικές κοινωνίες, με θέσεις εργασίας και παραγωγή πλούτου, γι’ αυτό αξίζουν προσοχής.

Κατά τον κ. Στεργίου, λοιπόν, προέχει το ότι η απομάκρυνση του κράτους από τον παρεμβατικό-ρυθμιστικό του ρόλο και από το πρότερο πελατειακό πλαίσιο της εύνοιας για ορισμένα ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα είναι κατάκτηση για την ελεύθερη αγορά στην Ελλάδα («...την τελευταία σοβιετική δημοκρατία της Ευρώπης»(!), όπως την αποκάλεσε). Στο πλαίσιο αυτό, ο ιδιωτικός τομέας οφείλει να προσαρμοστεί στα ήθη της απελευθερωμένης αγοράς, με όλο το μέγεθος της άτεγκτης σκληρότητας που σημαίνει αυτή η ελευθερία, ήτοι ο ιδιωτικός τομέας να σηκώσει το βάρος των ευθυνών του, κάνοντας κι αυτός την υπέρβασή του.

Κατάπληξη προκαλεί, ωστόσο, το γεγονός ότι ουδείς σήκωσε το «γάντι» που έριξε στις ελληνικές επιχειρήσεις ο κ. Στεργίου, τουλάχιστον για να του θυμίσει ότι η αγορά σήμερα δεν πάσχει από το πελατειακό και παρεμβατικό κράτος αλλά από την βαθιά ύφεση και την έλλειψη ρευστότητας που γονατίζουν ακόμα και τις πλέον υγιείς επιχειρήσεις...

Υποστηρικτές 
 SOHO, Bizerba Hellas, GS1 Association Greece, Κέντρο Προώθησης (Money Back), και Προϊόν της Χρονιάς, 

Εκθέτες
Open System, IQOM, DCW, NOISIS, Leader Expo, 

Χορηγοί επικοινωνίας
Εφημερίδα Κέρδος, Euro2day 

Χορηγός εκτυπώσεων
Pressious Αρβανιτίδης.

σελφ σερβις (T. 427)
« 1 2 3 4 ... 5 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION