σελφ σερβις - Σερβία: Ρίζωσε κι επεκτείνεται το οργανωμένο λιανεμπόριο

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Σερβία: Ρίζωσε κι επεκτείνεται το οργανωμένο λιανεμπόριο

24 Αυγούστου 2015 | 10:28 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Διεθνή,Φεστιβάλ/Βραβεία

Σε φάση ανάπτυξης, η οποία υπολείπεται σημαντικά έναντι των πιο ανεπτυγμένων χωρών, ακόμη και της Ανατολικής Ευρώπης, βρίσκεται η σερβική αγορά, στην οποία αρχίζουν να επεκτείνονται μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες, ελέγχοντας για την ώρα μικρά μερίδια αγοράς. Ενδεικτικά, οι δέκα μεγαλύτερες λιανεμπορικές αλυσίδες της χώρας ελέγχουν λιγότερο από το 30% των συνολικών πωλήσεων της αγοράς της, με τάση διεύρυνσης αργή, αλλά σταθερή.

Η σερβική λιανεμπορική αγορά έχει ακόμη αρκετό δρόμο να διανύσει για να φτάσει το πρότυπο ανάπτυξης των δυτικοευρωπαϊκών χωρών. Οι κύριες τάσεις που την χαρακτηρίζουν, είτε αναφερόμαστε στο παραδοσιακό είτε στο οργανωμένο λιανεμπόριο, είναι η ανάπτυξη των convenience stores και η σταδιακή συγκέντρωση της αγοράς, μέσω εξαγορών, στα χέρια όλο και λιγότερων μεγάλων δικτύων. Ειδικότερα, η επίμονη ανάπτυξη των convenience stores στη σερβική αγορά εξακολουθεί να ανακλάται στη λειτουργία παραδοσιακών καταστημάτων πώλησης τροφίμων κατά το πρότυπο του κλασικού παντοπωλείου, που προσφέρει στον πελάτη εγγύτητα σε σχέση με τον τόπο κατοικίας του και ωράρια λειτουργίας, που τον καλύπτουν όλη την ημέρα. Αυτά τα μικρά καταστήματα στις γειτονιές παρέχουν στον Σέρβο καταναλωτή την ατμόσφαιρα της οικειότητας που χαρακτηρίζει τη μικρή επιχείρηση, όπου συνήθως απασχολείται μόνο ο ιδιοκτήτης και η οικογένεια του.

Όπως επισημαίνεται σχετικά σε έρευνες για τη σερβική λιανεμπορική αγορά, η τάση ανάπτυξης των convenience stores επηρεάζει με έναν παράδοξο τρόπο και τα σχέδια εξάπλωσης των μοντέρνων αλυσίδων πώλησης τροφίμων. Στο πλαίσιο αυτό, λειτουργούν όλο και πιο πολλά convenience stores του οργανωμένου λιανεμπορίου στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές των σερβικών αστικών κέντρων, έτσι ώστε το μερίδιο τους στο σύνολο της λιανεμπορικής αγοράς να έχει αυξηθεί από 4% το 2008 σε 5% την τελευταία διετία. Η δημοφιλία του συγκεκριμένου μοντέλου καταστήματος επηρεάζει και την επέκταση των μικρών σούπερ μάρκετ, όπου επίσης παρατηρούνται νέες επενδύσεις, ώστε το μερίδιο τους στο σύνολο της αγοράς να έχει αυξηθεί από 9% το 2009 σε 12% το 2013.

Εξαγορές και συγχωνεύσεις
Σημαντική παράμετρος της αγοράς των σούπερ μάρκετ είναι η σταδιακή συγκέντρωση της, μέσω πρωτοβουλιών εξαγορών και συγχωνεύσεων. Τα τελευταία χρόνια έγιναν διάφορες τέτοιες κινήσεις και, στο πλαίσιο αυτό, ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξαγορές από τον όμιλο της Delhaize της αλυσίδας Delta Maxi doo, από τον όμιλο Mercator της αλυσίδας Familija και από το Agrokor Group της αλυσίδας Tuš. Μία μεγάλη εξαγορά ήταν η αναμενόμενη απόκτηση του ομίλου Mercator από το Agrokor Group, η οποία συντελέστηκε το 2013. Μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια αναμένεται η είσοδος κι άλλων ξένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη σερβική αγορά, που ασφαλώς θα απειλήσουν το παραδοσιακό λιανεμπόριο τροφίμων.

Ενδεικτικό της αύξησης του ανταγωνισμού εις βάρος των «μικρών» της αγοράς είναι το ότι στο τέλος του 2010 δημιουργήθηκε ο Serbian Traders Association, ένας φορέας που αποσκοπεί στην προάσπιση των συμφερόντων των μικρών λιανεμπόρων. Προοπτικά, όπως εκτιμάται, η πύκνωση των οργανωμένων δικτύων διανομής και η αύξηση του μεριδίου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και υπέρ μάρκετ θα επιταχυνθεί, καθώς συν τω χρόνω αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες των Σέρβων, οι οποίοι σήμερα πραγματοποιούν εβδομαδιαίες ή και μηνιαίες αγορές τροφίμων, στρεφόμενοι όλο και πιο πολύ στα καταστήματα των μεγάλων δικτύων.

Μερίδια αγοράς
Όσον αφορά στις επιδόσεις των υφιστάμενων αλυσίδων, ηγέτης της αγοράς του κλάδου είναι το δίκτυο της Delhaize Serbia doo, με μερίδιο της τάξης του 13%. Ακολουθεί ο όμιλος Mercator-S doo, με 11%, και η αλυσίδα Idea doo με 8%. Η Delhaize διαθέτει στη Σερβία τα δίκτυα Maxi, Mini Maxi και Tempo, τα οποία υπερέχουν του ανταγωνισμού τους, τόσο σε αριθμό καταστημάτων όσο και σε συνολικές πωλήσεις. Οι προαναφερόμενοι τρεις μεγαλύτεροι λιανεμπορικοί όμιλοι υλοποιούν εκτεταμένα προγράμματα μάρκετινγκ και πολλές προσφορές σε τρόφιμα και σε άλλα είδη. Αξιοσημείωτη παρουσία στη Σερβία έχει η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, η οποία διαθέτει έξι καταστήματα, εκ των οποίων το τελευταίο εγκαινιάστηκε πέρσι το καλοκαίρι στην περιοχή του Βελιγραδίου.

Έχει συνολική επιφάνεια 4.000τμ, με χώρο πώλησης που προσεγγίζει τα 3.200τμ, απασχολεί 86 εργαζομένους και διαθέτει στους πελάτες του 80 θέσεις στάθμευσης. Η αλυσίδα φέρει την επωνυμία Super Vero. Συνολικά η ελληνική εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από 50 εκατ. ευρώ στη Σερβία, όπου σήμερα προσφέρει 400 θέσεις εργασίας, αποτελώντας μία από τις πρώτες ξένες λιανεμπορικές αλυσίδες που επένδυσαν στη χώρα, δημιουργώντας ιδιόκτητα καταστήματα. Αναφορικά με τις μελλοντικές τάσεις της σερβικής λιανεμπορικής αγοράς, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει να παίρνουν σάρκα και οστά, συνοψίζουμε τα ακόλουθα:

Retail parks
Η δημιουργία retail parks στη Σερβία προωθείται με γοργούς ρυθμούς και ήδη από τις αρχές του 2014 και ένθεν έχουν εγκαινιαστεί τρεις νέες σχετικές επενδύσεις σε όλη τη χώρα. Συνολικά σήμερα λειτουργούν επτά retail parks στη Σερβία και αναμένεται στα επόμενα χρόνια ο αριθμός τους να αυξηθεί σημαντικά, εάν υλοποιηθούν τα ήδη ανακοινωμένα επενδυτικά πλάνα. Οι εν λόγω επενδύσεις δεν αφορούν μόνο τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, αλλά και μικρότερες πόλεις, οπότε η γεωγραφική διασπορά τους πέραν του Βελιγραδίου αφορά και στα αστικά κέντρα του Νόβι Σαντ, του Νις, της Subotica, του Zrenjenin κά. Τα retail parks, στα οποία εγκαθίστανται εκτός από σούπερ μάρκετ και πολλές άλλων αντικειμένων λιανεμπορικές επιχειρήσεις, θεωρούνται καλύτερη επιλογή από τα εμπορικά κέντρα, καθώς το κόστος κατασκευής τους είναι χαμηλότερο, όπως επίσης τα ενοίκια και τα έξοδα διαχείρισης.

Διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών
Η συγκεκριμένη τάση στο λιανεμπόριο επεκτείνεται και στη Σερβία. Στο πλαίσιο αυτό, τον Απρίλιο του 2015 ο όμιλος Agrokor –ελέγχει στην τοπική αγορά τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Konzum και Idea, καθώς και πλειοψηφικό μετοχικό μερίδιο στον όμιλο Mercator– ανακοίνωσε την έναρξη ανάλογης επένδυσης. Παρά το γεγονός ότι στη Σερβία υπάρχουν ήδη λιανεμπορικές επιχειρήσεις με online παρουσία και υπηρεσίες παράδοσης κατ’ οίκον, εντούτοις η εν λόγω τάση εκτιμάται πως υπάρχουν τα περιθώρια να ενισχυθεί περαιτέρω.

«Πράσινα» σούπερ μάρκετ
Η υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων για τη δημιουργία σούπερ μάρκετ ή εμπορικών κέντρων που αξιοποιούν τεχνολογίες και υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, βρίσκει πρόσφορο έδαφος και στη Σερβία. Ήδη ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο στο Βελιγράδι απέσπασε φέτος την πιστοποίηση LEED EBOM, η οποία χορηγείται για τη χρησιμοποίηση διαδικασιών και μεθόδων διαχείρισης της ενέργειας και του νερού, που σέβονται το περιβάλλον.

Ενίσχυση των τοπικών αλυσίδων
Το 2014 καταγράφηκε αξιοσημείωτη ανάπτυξη εκ μέρους των σερβικών αλυσίδων, που ανταγωνίζονται τις πολυεθνικές, επενδύοντας δυναμικά στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, η μεγαλύτερη τοπική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Univerexport, διπλασίασε πέρσι τον αριθμό των καταστημάτων της, τα οποία έφθασαν τα 124, ενώ συνεχίζει και φέτος την επέκτασή της, μέσω επενδύσεων στα retail parks. Παράλληλα, μία ακόμη σερβική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η Gomex, αναπτύσσεται επιθετικά, έχοντας πλέον 120 καταστήματα, με πλάνο μέχρι το τέλος του 2015 ακόμα 25. Ανάλογα πλάνα έχουν κι άλλα δίκτυα, όχι μόνο καταστημάτων σούπερ μάρκετ, αλλά και φαρμακείων, ειδών άθλησης, ένδυσης κλπ.

σελφ σερβις (T. 452)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION