σελφ σερβις - Ο «αυτόματος γαλατάς» αυξάνει ολοταχώς το μερίδιό του

Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Ο «αυτόματος γαλατάς» αυξάνει ολοταχώς το μερίδιό του

13 Ιουνίου 2017 | 09:37 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Reportage,Τάσεις

Με κινούμενη άμμο μοιάζει η εγχώρια αγορά του φρέσκου γάλακτος, των γαλακτοκομικών και των τυροκομικών ειδών, καθώς όλο το 2016 και από τις αρχές του 2017 οι πωλήσεις των προϊόντων της μεγάλης αυτής κατηγορίας υποχωρούν στα σούπερ μάρκετ. Ορισμένοι συμφωνούν ότι μία από τις βασικές αιτίες αυτής της πτώσης –πέραν των ασκούμενων πιέσεων στα εισοδήματα των νοικοκυριών– είναι ότι οι καταναλωτές ανακαλύπτουν όλο και περισσότερο τους αυτόματους πωλητές (ΑΤΜ) γάλακτος σε επιλεγμένα σημεία των αστικών κέντρων.

Στο μεταξύ, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να φέρει άμεσα στη Βουλή νομοσχέδιο σχετικά με την υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης του γάλατος και του κρέατος στα σχετικά προϊόντα. Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του ν/σ, η υποχρεωτική επισήμανση της προέλευσης του γάλακτος, καθώς και του γάλακτος ως συστατικού στα γαλακτοκομικά προϊόντα, περιλαμβάνει α) τη χώρα άμελξης του γάλακτος, β) τη χώρα επεξεργασίας του και γ) τη χώρα συσκευασίας του. Όπως έχει γίνει γνωστό, θα δοθεί μεταβατικός χρόνος έξι μηνών για τη σχετική προσαρμογή των συσκευασιών, αλλά και των προθηκών των σημείων λιανικής πώλησης τέτοιων μη προσυσκευασμένων προϊόντων.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα επιχειρηθεί στην ουσία για μία ακόμη φορά να μπει ένα φρένο στην παράνομη μέθοδο των «ελληνοποιήσεων» της πρώτης ύλης, που χρησιμοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων. Επίσης, το νομοσχέδιο θα προσπαθήσει εμμέσως τρόπον τινά να «βάλει πλάτη» μήπως και μπορέσει να ανορθωθεί η συρρικνούμενη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγελαδοτροφίας, η οποία έφτασε να έχει το διπλάσιο ή και τριπλάσιο κόστος παραγωγής, σε σχέση με γειτονικές μας χώρες.

Τα ΑΤΜ που «χάλασαν την πιάτσα»
Αυτό που δεν αλλάζει είναι ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν σταθερά τα εγχώρια γαλακτοκομικά προϊόντα, αρκεί να γνωρίζουν ότι πιστοποιημένα είναι ελληνικά και ότι δεν παραπλανώνται. Την κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων από την τοπική παραγωγή υποστηρίζουν και αναδεικνύουν τα δίκτυα των αυτόματων πωλητών γάλακτος.

Τα ΑΤΜ γάλακτος, τυριών έως και παγωτού δημιουργούν αργά, αλλά σταθερά πιστούς φίλους και «κλέβουν» μοιραία πελάτες από τα σούπερ μάρκετ. Στα τελευταία ούτως ή άλλως πολλές ανά την Ελλάδα τοπικές επιχειρήσεις παραγωγής-εμπορίας γαλακτοκομικών ειδών (μικρές βιοτεχνίες ή βιομηχανίες, συνεταιρισμοί ή ομάδες παραγωγών) αδυνατούν να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους, δεδομένου ότι μια θέση στο ψυγείο των σούπερ μάρκετ κοστίζει, ενώ και οι όροι αποπληρωμής τους από τις ισχυρές λιανεμπορικές αλυσίδες ενίοτε είναι απαγορευτικοί. Ο πρώτος διδάξας είναι ο ΘΕΣγάλα, ο συνεταιρισμός αγελαδοτρόφων Θεσσαλίας, που δημιούργησε ένα δίκτυο 62 αυτόματων πωλητών γάλακτος στη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλάζοντας τα δεδομένα στον τρόπο διάθεσης του φρέσκου γάλακτος. Σήμερα ο ΘΕΣγάλα παράγει καθημερινά 120 τόνους γάλακτος, δηλαδή το 10% της εγχώριας παραγωγής, έχει κλειστά συμβόλαια με μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες στις οποίες κατευθύνεται το 60% της παραγωγής του, ενώ το υπόλοιπο 40% διατίθεται μέσω του δικτύου των ΑΤΜ. Μετά από πέντε χρόνια ζωής έχει ολοκληρώσει το πρώτο βήμα ανάπτυξής του ως καθιερωμένο brand name στην ελληνική αγορά και προχωρά πλέον στη δεύτερη φάση των επενδύσεών του. Στην εν λόγω φάση προβλέπεται η εξέλιξη του δικτύου των ΑΤΜ γάλατος του ΘΕΣγάλα με τη μέθοδο του franchise.

Ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη, 17 μονάδες του ΘΕΣγάλα θα δοθούν σε franchisee-δημιουργούς μικρών παντοπωλείων πλάι στους αυτόματους πωλητές γάλατος –εισόδου, πάντως, ξεχωριστής από αυτούς–, τα οποία θα πωλούν γαλακτοκομικά-τυροκομικά είδη του ΘΕΣγάλα, όπως και τρόφιμα άλλων συνεταιρισμών και ανεξάρτητων παραγωγών (άλευρα, ζυμαρικά, σάλτσες, δημητριακά κτλ). Ουσιαστικά μέσω αυτών των μικρών παντοπωλείων (το μεγαλύτερο δεν θα υπερβαίνει τα 200τμ) θα επιδιωχθεί να προσφερθεί στον καταναλωτή ένα σύνολο εκλεκτών τοπικών ειδών διατροφής, πράγμα που τα κατατάσσει άμεσα στους ανταγωνιστές των σούπερ μάρκετ. Το συνολικό κόστος επένδυσης του franchisee ανά εμπορική μονάδα ανέρχεται στις 95.000 ευρώ. Από αυτά οι 65.000 ευρώ είναι το άμεσο αρχικό κόστος της επένδυσης, ενώ οι υπόλοιπες 30.000 ευρώ θα αποπληρώνονται σταδιακά βάσει συμφωνητικού. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο ΘΕΣγάλα θα αντλεί πόρους, με τους οποίους θα ευκολύνεται να χρηματοδοτεί τις ποικίλες παραμέτρους της ανάπτυξής του. Εφόσον το πλάνο franchise αποδειχθεί βιώσιμο, ο ΘΕΣγάλα θα επεκτείνει την εφαρμογή του και σε άλλες πόλεις.

Στο μεταξύ, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να φέρει άμεσα στη Βουλή νομοσχέδιο σχετικά με την υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης του γάλατος και του κρέατος στα σχετικά προϊόντα. Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του ν/σ, η υποχρεωτική επισήμανση της προέλευσης του γάλακτος, καθώς και του γάλακτος ως συστατικού στα γαλακτοκομικά προϊόντα, περιλαμβάνει α) τη χώρα άμελξης του γάλακτος, β) τη χώρα επεξεργασίας του και γ) τη χώρα συσκευασίας του. Όπως έχει γίνει γνωστό, θα δοθεί μεταβατικός χρόνος έξι μηνών για τη σχετική προσαρμογή των συσκευασιών, αλλά και των προθηκών των σημείων λιανικής πώλησης τέτοιων μη προσυσκευασμένων προϊόντων.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα επιχειρηθεί στην ουσία για μία ακόμη φορά να μπει ένα φρένο στην παράνομη μέθοδο των «ελληνοποιήσεων» της πρώτης ύλης, που χρησιμοποιείται στην παραγωγή γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων. Επίσης, το νομοσχέδιο θα προσπαθήσει εμμέσως τρόπον τινά να «βάλει πλάτη» μήπως και μπορέσει να ανορθωθεί η συρρικνούμενη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγελαδοτροφίας, η οποία έφτασε να έχει το διπλάσιο ή και τριπλάσιο κόστος παραγωγής, σε σχέση με γειτονικές μας χώρες.

Τα ΑΤΜ που «χάλασαν την πιάτσα»
Αυτό που δεν αλλάζει είναι ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν σταθερά τα εγχώρια γαλακτοκομικά προϊόντα, αρκεί να γνωρίζουν ότι πιστοποιημένα είναι ελληνικά και ότι δεν παραπλανώνται. Την κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων από την τοπική παραγωγή υποστηρίζουν και αναδεικνύουν τα δίκτυα των αυτόματων πωλητών γάλακτος.

Τα ΑΤΜ γάλακτος, τυριών έως και παγωτού δημιουργούν αργά, αλλά σταθερά πιστούς φίλους και «κλέβουν» μοιραία πελάτες από τα σούπερ μάρκετ. Στα τελευταία ούτως ή άλλως πολλές ανά την Ελλάδα τοπικές επιχειρήσεις παραγωγής-εμπορίας γαλακτοκομικών ειδών (μικρές βιοτεχνίες ή βιομηχανίες, συνεταιρισμοί ή ομάδες παραγωγών) αδυνατούν να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους, δεδομένου ότι μια θέση στο ψυγείο των σούπερ μάρκετ κοστίζει, ενώ και οι όροι αποπληρωμής τους από τις ισχυρές λιανεμπορικές αλυσίδες ενίοτε είναι απαγορευτικοί. Ο πρώτος διδάξας είναι ο ΘΕΣγάλα, ο συνεταιρισμός αγελαδοτρόφων Θεσσαλίας, που δημιούργησε ένα δίκτυο 62 αυτόματων πωλητών γάλακτος στη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, αλλάζοντας τα δεδομένα στον τρόπο διάθεσης του φρέσκου γάλακτος. Σήμερα ο ΘΕΣγάλα παράγει καθημερινά 120 τόνους γάλακτος, δηλαδή το 10% της εγχώριας παραγωγής, έχει κλειστά συμβόλαια με μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες στις οποίες κατευθύνεται το 60% της παραγωγής του, ενώ το υπόλοιπο 40% διατίθεται μέσω του δικτύου των ΑΤΜ. Μετά από πέντε χρόνια ζωής έχει ολοκληρώσει το πρώτο βήμα ανάπτυξής του ως καθιερωμένο brand name στην ελληνική αγορά και προχωρά πλέον στη δεύτερη φάση των επενδύσεών του. Στην εν λόγω φάση προβλέπεται η εξέλιξη του δικτύου των ΑΤΜ γάλατος του ΘΕΣγάλα με τη μέθοδο του franchise.

Ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη, 17 μονάδες του ΘΕΣγάλα θα δοθούν σε franchisee-δημιουργούς μικρών παντοπωλείων πλάι στους αυτόματους πωλητές γάλατος –εισόδου, πάντως, ξεχωριστής από αυτούς–, τα οποία θα πωλούν γαλακτοκομικά-τυροκομικά είδη του ΘΕΣγάλα, όπως και τρόφιμα άλλων συνεταιρισμών και ανεξάρτητων παραγωγών (άλευρα, ζυμαρικά, σάλτσες, δημητριακά κτλ). Ουσιαστικά μέσω αυτών των μικρών παντοπωλείων (το μεγαλύτερο δεν θα υπερβαίνει τα 200τμ) θα επιδιωχθεί να προσφερθεί στον καταναλωτή ένα σύνολο εκλεκτών τοπικών ειδών διατροφής, πράγμα που τα κατατάσσει άμεσα στους ανταγωνιστές των σούπερ μάρκετ. Το συνολικό κόστος επένδυσης του franchisee ανά εμπορική μονάδα ανέρχεται στις 95.000 ευρώ. Από αυτά οι 65.000 ευρώ είναι το άμεσο αρχικό κόστος της επένδυσης, ενώ οι υπόλοιπες 30.000 ευρώ θα αποπληρώνονται σταδιακά βάσει συμφωνητικού. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο ΘΕΣγάλα θα αντλεί πόρους, με τους οποίους θα ευκολύνεται να χρηματοδοτεί τις ποικίλες παραμέτρους της ανάπτυξής του. Εφόσον το πλάνο franchise αποδειχθεί βιώσιμο, ο ΘΕΣγάλα θα επεκτείνει την εφαρμογή του και σε άλλες πόλεις.


«Το ΘΕΣ σπίτι σου» ονομάζεται η υπηρεσία κατ’ οίκον παραδόσεων παραγγελιών προϊόντων του (μεταξύ 10πμ και 10μμ), που έχει υιοθετήσει ο ΘΕΣγάλα αρχικά στην περιοχή της Λάρισας. Εφόσον η σχετική υπηρεσία, που βρίσκεται στη φάση της πιλοτικής εφαρμογής, ευοδωθεί, θα επεκταθεί και σε άλλες πόλεις. Επίσης, σημειώνουμε ότι ο συνεταιρισμός προτίθεται να προμηθεύει με τα προϊόντα του μικρά σημεία λιανικής σε Κατερίνη, Χαλκιδική, Θεσσαλονίκη και Αθήνα με ίδια μεταφορικά μέσα. Επενδυτικά ο ΘΕΣγάλα δεν έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη σε ό,τι αφορά τη μονάδα επεξεργασίας και εμφιάλωσης γάλακτος, που απέκτησε σχετικά πρόσφατα. Όπως μάθαμε, πιθανώς θα κατευθύνει μεσομακροπρόθεσμα επιπλέον 10 εκατ. ευρώ στον τομέα της μεταποίησης, ώστε να μετεξελιχθεί σε συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία. Με αυτό τον τρόπο ο συνεταιρισμός θα προσπαθήσει να καλύψει τις όποιες απώλειες υφίσταται εξαιτίας του ότι οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες-πελάτες του υφίστανται υποχώρηση πωλήσεων, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν έχει τοποθετήσει προϊόντα του στα ψυγεία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

ΑΤΜ και σε Αττική, Δ. Μακεδονία και Θράκη
Με την επιτυχία του ο ΘΕΣγάλα δημιούργησε μιμητές σε διάφορα σημεία της χώρας. Μάλιστα, εντοπίσαμε κι άλλες μικρές τοπικού χαρακτήρα προσπάθειες εμφιάλωσης-συσκευασίας γάλακτος και τυροκομικών, οι οποίες μπορεί μεν να μην έχουν τη φιλοδοξία ή την αντοχή της εγκατάστασης αυτόματων εμπορικών μονάδων, αλλά αξιοποιούν τα τοπικά δίκτυα των μικρών παντοπωλείων και των μίνι μάρκετ.

Στην Αττική εκτός από τον ΘΕΣγάλα θα προσπαθήσει να επεκταθεί το επόμενο χρονικό διάστημα και ο «Ο Γαλατάς της γειτονιάς», ο οποίος διαθέτει ήδη ένα ΑΤΜ στην περιοχή της Κυψέλης, με προϊόντα που έχουν τη σφραγίδα ποιότητας του Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου, γνωστού στην Αργολίδα και την Αρκαδία για το «Γάλα του Μοριά», που τυποποιεί εδώ και 2,5 χρόνια. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του εν λόγω συνεταιρισμού, κ. Γιάννη Αντωνάκο, θα δημιουργηθούν 2-3 ακόμη σημεία πώλησης στην Αττική με franchising και ένα ακόμα που θα ανήκει αποκλειστικά στον συνεταιρισμό, με πωλούμενα είδη το γάλα, τα γιαούρτια, τα τυροκομικά και το κρεμορυζόγαλο. Προς το παρόν δεν θα δημιουργηθούν ΑΤΜ στην Πελοπόννησο, όπου ο συνεταιρισμός έχει την παραγωγική του ισχύ και προμηθεύει με το «Γάλα του Μοριά» μικρά σημεία λιανικής. Κατά τον κ. Αντωνάκο, «εάν έρθει κάποια άλλη εταιρεία με ΑΤΜ στην Πελοπόννησο, θα επεκταθούμε κι εμείς με τον ίδιο τρόπο».

Πιο προχωρημένο σε σχέση με το εγχείρημα των αγελαδοτρόφων της Πελοποννήσου είναι αυτό που υλοποιούν 6 αγελαδοτρόφοι από την Κοζάνη. Τα ΑΤΜ με την επωνυμία «Από Πρώτο Χέρι» είναι δύο στην Κοζάνη κι ένα στην Πτολεμαΐδα, ενώ αναμένεται να δημιουργηθούν ακόμα δύο. Προς το παρόν πωλούν μόνο αγελαδινό γάλα, αλλά σύντομα θα διαθέτουν γιαούρτι και τυρί. Σύμφωνα με την κ. Ε. Αμανατίδου, υπεύθυνη μάρκετινγκ των ΑΤΜ «Από Πρώτο Χέρι», το γάλα μεταφέρεται καθημερινά από τις φάρμες των παραγωγών στην μεταποιητική μονάδα Φάρμα Λευκάρων, όπου περνάει από όλα τα στάδια επεξεργασίας πριν καταλήξει στα ΑΤΜ.

Τέλος στη Θράκη και ειδικότερα στην Αλεξανδρούπολη και την Κομοτηνή, πρόκειται να ξεκινήσει η λειτουργία ΑΤΜ γάλακτος από τον Κτηνοτροφικό Συνεταιρισμό Έβρου «Θρακών Αμνός» (πιθανώς θα λειτουργούν ήδη, όταν θα διαβάζεται το ρεπορτάζ), διαθέτοντας σε πρώτη φάση γίδινο γάλα και το καλοκαίρι ακόμη και παγωτό. Οι προϋποθέσεις της τροφοδοσίας τους είχαν για τον κτηνοτροφικό συνεταιρισμό επενδυτικό κόστος 500.000 ευρώ σε παραγωγικές εγκαταστάσεις στο Νεοχώρι Ορεστιάδας.

σελφ σερβις (T. 472)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION