σελφ σερβις - Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την αλλαγή σελίδας

Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την αλλαγή σελίδας

24 Οκτωβρίου 2019 | 09:52 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Έρευνα

Μια καλή χρονιά φαίνεται ότι εξελίσσεται φέτος για την οργανωμένη λιανική. Ήδη το εννιάμηνο κλείνει με σημαντική άνοδο για την αγορά του κλάδου, η οποία πριμοδοτείται από τις βελτιωμένες ψυχολογικές διαθέσεις του καταναλωτικού κοινού και το ομαλό πολιτικό κλίμα, την αύξηση των δαπανών του διεθνούς τουρισμού στην εγχώρια αγορά και την τόνωση του εισοδήματος των νοικοκυριών μετά τις πρώτες, έστω περιορισμένες, μεταμνημονιακές φοροελαφρύνσεις.

Aν και τα στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι σε ασφαλή συμπεράσματα για την τρέχουσα χρήση θα μπορέσουν να φτάσουν μετά την πάροδο του διμήνου Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, όποτε θα διαμορφωθεί, λένε, η τελική τάση των πωλήσεων της χρονιάς, μιλούν αβίαστα για ένα θετικό, πιθανώς θετικότερο του 2018, δωδεκάμηνο.

Ο Αύγουστος ειδικότερα τόνωσε τα έσοδα του κλάδου παρά τις γκρίνιες των εκπροσώπων της τουριστικής αγοράς, κυρίως των ξενοδόχων. Όπως φαίνεται, οι αυξημένες αφίξεις και η εντυπωσιακή άνοδος της αγοράς των υπηρεσιών φιλοξενίας airbnb λειτούργησαν θετικά, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής.

Βέβαια, υψηλόβαθμοι παράγοντες της αγοράς εξακολουθούν να υπενθυμίζουν ότι η μεγάλη άνοδος με την οποία άρχισε η χρονιά φέτος ήταν τεχνητή, λόγω του ότι ο τζίρος της 31ης Δεκεμβρίου της προηγούμενης χρονιάς, ημέρας με αυξημένο ειδικό βάρος από άποψη πωλήσεων, καταμετρήθηκε από τους αναλυτές στα έσοδα του 2019. Όμως, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο ότι η φετινή χρήση θα είναι πιο αίσια της περυσινής. Προσδοκούν, μάλιστα, ότι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ για νέες μειώσεις στη φορολογία των εταιρικών κερδών, των κερδών από τις μετοχές, της οικοδομής και των φυσικών προσώπων θα συντελέσουν περαιτέρω στη βελτίωση του κλίματος στην αγορά, ανακλώντας ευνοϊκά στη ζήτηση.

Εξάλλου, όπως επισημαίνουν, όλες οι έρευνες κι οι μετρήσεις δείχνουν ότι τα δύσκολα πέρασαν για την οικονομία, οπότε μόνο οι καλές προσδοκίες έχουν θέση στις συζητήσεις και τις σκέψεις του κόσμου της αγοράς. Εξάλλου, δεν παραλείπουν να σχολιάζουν ευμενώς ότι η νέα κυβέρνηση δεν χάνει ευκαιρία να εκδηλώνεται με ιδιαίτερη φιλικότητα για την επιχειρηματικότητα. Πάντως, επισημαίνουν ότι οι επιχειρηματίες πριν την ανεπιφύλακτη εκδήλωση της ανακούφισής τους περιμένουν πρώτα να δουν στην εξέλιξή του και να αξιολογήσουν τον πρώτο κύκλο του νομοθετικού έργου της νέας κυβέρνησης, κυρίως σε όσα αφορούν το εμπόριο, όπως το θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, την απελευθέρωση επιμέρους αγορών με πρώτη και καλύτερη του φαρμάκου, τις ρυθμίσεις των προσφορών και των εκπτώσεων κ.ά.

Η πίεση της ΕΥΣ στην αγορά συνεχίζεται
Αναφορικά με τον ανταγωνισμό στον κλάδο, από τα όσα δηλώνουν παράγοντες της αγοράς φαίνεται ότι η εικόνα δεν έχει αλλάξει, τουλάχιστον όχι εντυπωσιακά. Το δίκτυο της ΕΥΣ εξακολουθεί να ασκεί πιέσεις στις άλλες αλυσίδες, μικρές και μεγάλες, ενόσω ο κύκλος των ανακαινίσεων που εφαρμόζει η εταιρεία στα καταστήματα που «κληρονόμησε» από τη Μαρινόπουλος, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα, πολλές από τις συντελεσμένες προσαρμογές καταστημάτων στο πρότυπό της δεν έχουν καν χρονίσει από την ολοκλήρωσή τους, άρα ο χρόνος της «ωρίμασης» του δικτύου των άλλοτε καταστημάτων της Μαρινόπουλος αργεί ακόμη. Συνεπώς οι ανταγωνιστές της ΕΥΣ θα συνεχίσουν να τρέχουν υπό την πίεση της ανάταξης του εν λόγω δικτύου, τουλάχιστον για ένα δωδεκάμηνο, αν και κάπως χαλαρότερα απ’ ότι ως τώρα. Στην πράξη αυτά σημαίνουν ότι ναι μεν το 2019 θα εξελιχθεί ανοδικά για την αγορά του κλάδου στο σύνολό της, όχι όμως για όλους τους μεμονωμένους «παίκτες» της. Το πιθανότερο είναι ότι ανάλογα θα κινηθεί η αγορά και το 2020. Μια κάπως πιο ξεκάθαρη εικόνα για τη δυναμική της ανά αλυσίδα αναμένεται από το 2021, όταν δηλαδή κατακάτσει οριστικά η «σκόνη» από την αναστάτωση που προκάλεσε το deal υπαγωγής του δικτύου της πτωχευμένης Μαρινόπουλος υπό την ΕΥΣ.

3,1% ανάπτυξη καταγράφει η IRI
Την αισιοδοξία των στελεχών των αλυσίδων για την πορεία φέτος του κλαδικού τζίρου επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία της IRI. Όπως δείχνουν, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ βαίνουν ανοδικά. Ειδικότερα στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους οι πωλήσεις των FMCG αναπτύχθηκαν με ρυθμό 3,1% έναντι ρυθμού 2,7% το 2018 συγκριτικά με το 2017 και 2,3% το 2017 συγκριτικά με το 2016. Πρόκειται για μια εξέλιξη που βεβαιώνει, ως τώρα τουλάχιστον, ότι η οργανωμένη λιανική χρόνο με το χρόνο βελτιώνει τις επιδόσεις της. Δεν πρέπει να παραβλεφθεί βέβαια κι ο πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, που ενώ το 2017 ήταν αρνητικός κατά 1,1% και το 2018 μηδενικός, φέτος εμφανίζεται θετικός κατά 0,3%, συμμετέχοντας ανάλογα στη διαμόρφωση του φετινού ρυθμού ανάπτυξης των πωλήσεων 3,1%. Όσο για τον όγκο των διακινούμενων προϊόντων, κι αυτός στο επτάμηνο φέτος ήταν θετικός κατά 2,8%.

Η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις καταγράφηκε από την IRI στα υπέρ μάρκετ και ήταν της τάξης του 7%, προφανώς λόγω της «αναγέννησης» των μεγάλων καταστημάτων πρώην Μαρινόπουλος και νυν Σκλαβενίτης. Υψηλές επιδόσεις της τάξης του 5% εμφάνισαν οι πωλήσεις και στις σάλες έκτασης μεταξύ 400 και 1.000τμ, ενώ ανοδικά κατά 1,7% κινήθηκαν και στα σούπερ μάρκετ έκτασης μεταξύ 1.000 και 2.500τμ. Όσο για τα μικρά καταστήματα του κλάδου, που δεν υπερβαίνουν τα 400τμ, οι πωλήσεις τους στο επτάμηνο φέτος εξελίχθηκαν αρνητικά κατά 2%, στοιχείο ενδεικτικό των πιέσεων γενικότερα που ασκούνται στα καταστήματα της γειτονιάς.

Εξετάζοντας την πορεία των πωλήσεων μήνα το μήνα από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι σήμερα, διαπιστώνεται ότι, ενώ το 2016 οι πωλήσεις σχεδόν όλους τους μήνες εξελίχθηκαν αρνητικά και το 2017 η εικόνα των εσόδων ανά μήνα ήταν μοιρασμένη, στους περισσότερους μήνες του 2018 οι πωλήσεις ανέβηκαν και σε έναν μόλις μήνα στο επτάμηνο φέτος έπεσαν.

Διεισδύοντας στα στοιχεία της IRI διαπιστώνεται ότι όλες οι βασικές κατηγορίες προϊόντων ακολουθούν φέτος θετική τάση πωλήσεων, ενώ το 2018 τα αλκοολούχα ποτά και τα cooking aids ingredients and condiments είχαν κινηθεί πτωτικά. Έτσι, στο επτάμηνο φέτος η κατηγορία των προϊόντων σπιτιού κινήθηκε ανοδικά από 2,8% έως 0,3% ανάλογα την υποκατηγορία, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, που είχαν την καλύτερη επίδοση, αύξησαν το τζίρο τους κατά 7,9%, τα σνακ κατά 6,6%, τα αλκοολούχα ποτά κατά 4,8%, τα τυποποιημένα τρόφιμα κατά 5,6%, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής κατά 2,3%, τα dairy κατά 0,8% και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς κατά 1,6%, τα μη αλκοολούχα ποτά κατά 1,4% και τα cooking aids ingredients and condiments κατά 0,5%. Πέραν των γενικών τάσεων της αγοράς οι ισχυροί του κλάδου ακολουθούν ο καθένας τη στρατηγική του, προκειμένου αφενός να κερδίσουν μερίδια και τζίρο και αφετέρου να προσαρμοστούν καλύτερα στα δεδομένα της περιόδου.

Aν και τα στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι σε ασφαλή συμπεράσματα για την τρέχουσα χρήση θα μπορέσουν να φτάσουν μετά την πάροδο του διμήνου Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, όποτε θα διαμορφωθεί, λένε, η τελική τάση των πωλήσεων της χρονιάς, μιλούν αβίαστα για ένα θετικό, πιθανώς θετικότερο του 2018, δωδεκάμηνο.

Ο Αύγουστος ειδικότερα τόνωσε τα έσοδα του κλάδου παρά τις γκρίνιες των εκπροσώπων της τουριστικής αγοράς, κυρίως των ξενοδόχων. Όπως φαίνεται, οι αυξημένες αφίξεις και η εντυπωσιακή άνοδος της αγοράς των υπηρεσιών φιλοξενίας airbnb λειτούργησαν θετικά, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής.

Βέβαια, υψηλόβαθμοι παράγοντες της αγοράς εξακολουθούν να υπενθυμίζουν ότι η μεγάλη άνοδος με την οποία άρχισε η χρονιά φέτος ήταν τεχνητή, λόγω του ότι ο τζίρος της 31ης Δεκεμβρίου της προηγούμενης χρονιάς, ημέρας με αυξημένο ειδικό βάρος από άποψη πωλήσεων, καταμετρήθηκε από τους αναλυτές στα έσοδα του 2019. Όμως, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στο ότι η φετινή χρήση θα είναι πιο αίσια της περυσινής. Προσδοκούν, μάλιστα, ότι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ για νέες μειώσεις στη φορολογία των εταιρικών κερδών, των κερδών από τις μετοχές, της οικοδομής και των φυσικών προσώπων θα συντελέσουν περαιτέρω στη βελτίωση του κλίματος στην αγορά, ανακλώντας ευνοϊκά στη ζήτηση.

Εξάλλου, όπως επισημαίνουν, όλες οι έρευνες κι οι μετρήσεις δείχνουν ότι τα δύσκολα πέρασαν για την οικονομία, οπότε μόνο οι καλές προσδοκίες έχουν θέση στις συζητήσεις και τις σκέψεις του κόσμου της αγοράς. Εξάλλου, δεν παραλείπουν να σχολιάζουν ευμενώς ότι η νέα κυβέρνηση δεν χάνει ευκαιρία να εκδηλώνεται με ιδιαίτερη φιλικότητα για την επιχειρηματικότητα. Πάντως, επισημαίνουν ότι οι επιχειρηματίες πριν την ανεπιφύλακτη εκδήλωση της ανακούφισής τους περιμένουν πρώτα να δουν στην εξέλιξή του και να αξιολογήσουν τον πρώτο κύκλο του νομοθετικού έργου της νέας κυβέρνησης, κυρίως σε όσα αφορούν το εμπόριο, όπως το θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, την απελευθέρωση επιμέρους αγορών με πρώτη και καλύτερη του φαρμάκου, τις ρυθμίσεις των προσφορών και των εκπτώσεων κ.ά.

Η πίεση της ΕΥΣ στην αγορά συνεχίζεται
Αναφορικά με τον ανταγωνισμό στον κλάδο, από τα όσα δηλώνουν παράγοντες της αγοράς φαίνεται ότι η εικόνα δεν έχει αλλάξει, τουλάχιστον όχι εντυπωσιακά. Το δίκτυο της ΕΥΣ εξακολουθεί να ασκεί πιέσεις στις άλλες αλυσίδες, μικρές και μεγάλες, ενόσω ο κύκλος των ανακαινίσεων που εφαρμόζει η εταιρεία στα καταστήματα που «κληρονόμησε» από τη Μαρινόπουλος, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα, πολλές από τις συντελεσμένες προσαρμογές καταστημάτων στο πρότυπό της δεν έχουν καν χρονίσει από την ολοκλήρωσή τους, άρα ο χρόνος της «ωρίμασης» του δικτύου των άλλοτε καταστημάτων της Μαρινόπουλος αργεί ακόμη. Συνεπώς οι ανταγωνιστές της ΕΥΣ θα συνεχίσουν να τρέχουν υπό την πίεση της ανάταξης του εν λόγω δικτύου, τουλάχιστον για ένα δωδεκάμηνο, αν και κάπως χαλαρότερα απ’ ότι ως τώρα. Στην πράξη αυτά σημαίνουν ότι ναι μεν το 2019 θα εξελιχθεί ανοδικά για την αγορά του κλάδου στο σύνολό της, όχι όμως για όλους τους μεμονωμένους «παίκτες» της. Το πιθανότερο είναι ότι ανάλογα θα κινηθεί η αγορά και το 2020. Μια κάπως πιο ξεκάθαρη εικόνα για τη δυναμική της ανά αλυσίδα αναμένεται από το 2021, όταν δηλαδή κατακάτσει οριστικά η «σκόνη» από την αναστάτωση που προκάλεσε το deal υπαγωγής του δικτύου της πτωχευμένης Μαρινόπουλος υπό την ΕΥΣ.

3,1% ανάπτυξη καταγράφει η IRI
Την αισιοδοξία των στελεχών των αλυσίδων για την πορεία φέτος του κλαδικού τζίρου επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία της IRI. Όπως δείχνουν, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ βαίνουν ανοδικά. Ειδικότερα στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους οι πωλήσεις των FMCG αναπτύχθηκαν με ρυθμό 3,1% έναντι ρυθμού 2,7% το 2018 συγκριτικά με το 2017 και 2,3% το 2017 συγκριτικά με το 2016. Πρόκειται για μια εξέλιξη που βεβαιώνει, ως τώρα τουλάχιστον, ότι η οργανωμένη λιανική χρόνο με το χρόνο βελτιώνει τις επιδόσεις της. Δεν πρέπει να παραβλεφθεί βέβαια κι ο πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, που ενώ το 2017 ήταν αρνητικός κατά 1,1% και το 2018 μηδενικός, φέτος εμφανίζεται θετικός κατά 0,3%, συμμετέχοντας ανάλογα στη διαμόρφωση του φετινού ρυθμού ανάπτυξης των πωλήσεων 3,1%. Όσο για τον όγκο των διακινούμενων προϊόντων, κι αυτός στο επτάμηνο φέτος ήταν θετικός κατά 2,8%.

Η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις καταγράφηκε από την IRI στα υπέρ μάρκετ και ήταν της τάξης του 7%, προφανώς λόγω της «αναγέννησης» των μεγάλων καταστημάτων πρώην Μαρινόπουλος και νυν Σκλαβενίτης. Υψηλές επιδόσεις της τάξης του 5% εμφάνισαν οι πωλήσεις και στις σάλες έκτασης μεταξύ 400 και 1.000τμ, ενώ ανοδικά κατά 1,7% κινήθηκαν και στα σούπερ μάρκετ έκτασης μεταξύ 1.000 και 2.500τμ. Όσο για τα μικρά καταστήματα του κλάδου, που δεν υπερβαίνουν τα 400τμ, οι πωλήσεις τους στο επτάμηνο φέτος εξελίχθηκαν αρνητικά κατά 2%, στοιχείο ενδεικτικό των πιέσεων γενικότερα που ασκούνται στα καταστήματα της γειτονιάς.

Εξετάζοντας την πορεία των πωλήσεων μήνα το μήνα από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι σήμερα, διαπιστώνεται ότι, ενώ το 2016 οι πωλήσεις σχεδόν όλους τους μήνες εξελίχθηκαν αρνητικά και το 2017 η εικόνα των εσόδων ανά μήνα ήταν μοιρασμένη, στους περισσότερους μήνες του 2018 οι πωλήσεις ανέβηκαν και σε έναν μόλις μήνα στο επτάμηνο φέτος έπεσαν.

Διεισδύοντας στα στοιχεία της IRI διαπιστώνεται ότι όλες οι βασικές κατηγορίες προϊόντων ακολουθούν φέτος θετική τάση πωλήσεων, ενώ το 2018 τα αλκοολούχα ποτά και τα cooking aids ingredients and condiments είχαν κινηθεί πτωτικά. Έτσι, στο επτάμηνο φέτος η κατηγορία των προϊόντων σπιτιού κινήθηκε ανοδικά από 2,8% έως 0,3% ανάλογα την υποκατηγορία, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, που είχαν την καλύτερη επίδοση, αύξησαν το τζίρο τους κατά 7,9%, τα σνακ κατά 6,6%, τα αλκοολούχα ποτά κατά 4,8%, τα τυποποιημένα τρόφιμα κατά 5,6%, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής κατά 2,3%, τα dairy κατά 0,8% και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς κατά 1,6%, τα μη αλκοολούχα ποτά κατά 1,4% και τα cooking aids ingredients and condiments κατά 0,5%. Πέραν των γενικών τάσεων της αγοράς οι ισχυροί του κλάδου ακολουθούν ο καθένας τη στρατηγική του, προκειμένου αφενός να κερδίσουν μερίδια και τζίρο και αφετέρου να προσαρμοστούν καλύτερα στα δεδομένα της περιόδου.


ΕΥΣ: Έσοδα φέτος άνω των 3 δισ. ευρώ
Η ΕΥΣ για παράδειγμα δίνει τη μάχη της στην κορυφή του κλάδου, με μέλημα να επιμηκύνει όσο το δυνατό περισσότερο την περίοδο των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης που απολαμβάνει το δίκτυό της, μετά την ενσωμάτωση των 361 καταστημάτων της Μαρινόπουλος. Ήδη παρεμβάσεις προσαρμογής στα πρότυπά της έχουν γίνει στα περισσότερα σούπερ μάρκετ από αυτά και βαίνουν προς ολοκλήρωση σε λίγα ακόμα. Στην ομάδα των νέων καταστημάτων, στα οποία προγραμματίζονται ή ήδη γίνονται ανακαινίσεις έχουν ενταχθεί πλέον και τα σούπερ μάρκετ, άλλοτε της Κρόνος, στην Πάτρα. Το εν λόγω τοπικό δίκτυο περιήλθε υπό τον πλήρη έλεγχο της ΕΥΣ, όταν μέσα στις αρχές του Ιουλίου υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της αθηναϊκής αλυσίδας και των μετόχων της Κρόνος, για την εξαγορά του υπολειπόμενου 45% του μετοχικού κεφαλαίου της δεύτερης από την ΕΥΣ. Το δωδεκάμηνο φέτος για την ΕΥΣ, η οποία εξακολουθεί να δίνει το ρυθμό του κλαδικού ανταγωνισμού και την τάση της αγοράς, θα κλείσει ανοδικά, με έσοδα άνω των 3 δισ. ευρώ σε ενοποιημένη βάση. Από την ίδια την εταιρεία στοιχεία για τα φετινά μεγέθη της δεν διαρρέουν, όμως ο ανταγωνισμός μιλά για άνοδο του τζίρου περίπου κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες στο οκτάμηνο.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Το στοίχημα θα κριθεί το 2020
Από την άλλη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, ο δεύτερος σε δύναμη «παίκτης» του κλάδου, προσπαθεί φέτος να έχει τις λιγότερες δυνατές απώλειες εσόδων, λόγω των πιέσεων που της ασκούνται από την ΕΥΣ. Το στοίχημα για την εταιρεία φαίνεται ότι θα κριθεί το 2020, καθώς, όπως αναμένεται, θα είναι η πρώτη θετική χρονιά γι’ αυτήν μετά από μια διετία ψαλιδίσματος των εσόδων της. Το ενδιαφέρον της και φέτος επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του δικτύου της. Η γεωγραφική εστίασή του είναι στην Αθήνα, τα νησιά και τη Βόρεια Ελλάδα, όπου η διοίκησή της θεωρεί ότι τα περιθώρια διείσδυσής της είναι ακόμα μεγάλα. Παράλληλα, η εταιρεία υλοποιεί ένα πρόγραμμα γενικότερης ενίσχυσης του σήματός της στην αγορά ειδικά των convenience stores, στην οποία λειτουργεί καταστήματα υπό το σήμα AB Shop & Go με τη μέθοδο του franchise, το δίκτυο των οποίων επεκτείνεται ταχύτατα ήδη στην Αθήνα, ενώ έπεται η Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, αναπτύσσεται και το δίκτυο των πολύ μικρών σημείων της ίδιας επωνυμίας σε πρατήρια καυσίμων της Coral/Shell. Στην τόνωση των μεριδίων της εταιρείας θα συμβάλλουν, εξάλλου, οι έμμεσες επενδύσεις της (στις τιμές, στα προωθητικά προγράμματα, στα νέα προϊόντα και τις ηλεκτρονικές πωλήσεις), οι οποίες φέτος ανέρχονται στα 200 εκατ. ευρώ.

Lidl: Σθεναρή άμυνα στις πιέσεις
Όσο για τη Lidl, η οποία μαζί με την ΑΒ Βασιλόπουλος είχαν ωφεληθεί τα μέγιστα από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, κρατά σθεναρή άμυνα έναντι της ΕΥΣ. Το 2018 έκλεισε θετικά για την εταιρεία, ενώ μικρή άνοδο πωλήσεων φαίνεται πως επιτυγχάνει και στην τρέχουσα χρήση. Η θετική πορεία της αποδίδεται στην παραδοσιακά ανταγωνιστική τοποθέτησή της στην αγορά, στην αναβάθμιση των καταστημάτων της, όπως και στο ότι επιχειρεί με νέους τύπους καταστημάτων να έλθει πιο κοντά στο κοινό των αστικών κέντρων της περιφέρειας, αλλά και της Αθήνας.

Οι εθνικές αλυσίδες νοικοκυρεύουν τις επιδόσεις τους
Από την πλευρά της η Metro φέτος ακολουθεί τακτική ήπιας και υγιούς ανάπτυξης. Η πρόβλεψη της διοίκησής της είναι ότι το 2019 θα κλείσει ανοδικά για το δίκτυο των My Market, αλλά και της χονδρικής, το οποίο ήδη στο οκτάμηνο κατάφερε να ανατρέψει την αρνητική τάση πωλήσεων, που διέγραψε στη διάρκεια του 2018. Το σημαντικό για την εταιρεία είναι ότι η ανάπτυξη εσόδων διαπιστώνεται και στα παλαιά της καταστήματα λιανικής (δηλαδή στα προϋπάρχοντα της ενσωμάτωσης του δικτύου της Αφοί Βερόπουλοι) κατά την τρέχουσα χρήση, πράγμα το οποίο αποδίδεται στη νέα πολιτική μάρκετινγκ, που εφαρμόζει τα τελευταία δύο χρόνια και που σταδιακά δίνει καρπούς. Η Μασούτης παλεύει φέτος σε δύο μέτωπα, της Βόρειας Ελλάδας, όπου επιδιώκει να αφήσει το λιγότερο δυνατό χώρο ανάπτυξης στην ΕΥΣ, και στην Αθήνα, όπου μέσω του άλλοτε δικτύου καταστημάτων Προμηθευτική, που πλέον έχει προσαρμοστεί πλήρως στα δεδομένα της βορειοελλαδικής αλυσίδας, αλλά και νεόδμητων καταστημάτων της στην πρωτεύουσα, διεκδικεί μαχητικά νέα μερίδια αγοράς. Όπως αναφέρουν στελέχη της, το 2019 φαίνεται ότι στη Βόρειο Ελλάδα η εταιρεία έπαψε να χάνει τζίρο από την έλευση της ΕΥΣ, στη δε Αθήνα αρχίσει να βρίσκει το τέμπο της. Ο στόχος τζίρου για την εταιρεία φέτος είναι τα 820 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά της η Πέντε εμμένει στην παραδοσιακή της συνταγή, αυτή της ανεξάρτητης και συντηρητικής ανάπτυξης, θεωρώντας ότι η «υπόθεση ΕΥΣ» θα κάνει τον κύκλο της και όταν η ομαλότητα επιστρέψει στην αγορά, η ίδια θα συνεχίσει τη σταθερά ανοδική και κερδοφόρο πορεία της. Αν κάτι ξεχωρίζει στην Πέντε, είναι η απόφαση που έλαβε φέτος, να επισπεύσει την ανάπτυξη του δικτύου της περισσότερο με ενοικιάσεις καταστημάτων και λιγότερο με αγορές ακινήτων προς εγκατάσταση καταστημάτων. Επίσης, φαίνεται πως η εταιρεία μεταθέτει χρονικά την ιδιαίτερα μεγάλη επένδυσή της στη Σαλαμίνα, στο πλαίσιο της οποίας έχει σχεδιαστεί η ίδρυση του πρώτου της εμπορικού κέντρου, που θα στεγάζει, μεταξύ άλλων, και ένα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας.

Κάνουν ταμείο επεκτεινόμενοι οι «μεσαίοι»
Η Market In κινείται και φέτος ανοδικά, χάρη στην πολιτική της επιθετικής επέκτασης που ακολουθεί, εστιάζοντας την περίοδο αυτή την προσοχή της κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα και την Πελοπόννησο. Πρακτικά η εταιρεία σε περιοχές που αξιοποιεί ευκαιρίες ενσωμάτωσης απαξιωμένων δικτύων, τα οποία ανατάσσει υπό την επωνυμία της, δημιουργεί κατά κάποιο τρόπο τοπικά υποδίκτυά της, ώστε να κάνει άμεσα αισθητή την παρουσία της, κερδίζοντας ευκολότερα μερίδια αγοράς. Ο μακροπρόθεσμος στόχος της είναι να αναπτύξει ένα εθνικό συνεκτικό δίκτυο καταστημάτων.

Η διοίκηση της Bazaar βλέπει τις πωλήσεις της ν’ αυξάνονται φέτος παρά τις πιέσεις που δέχεται η «μεσαία ζώνη» της αγοράς από τις ισχυρούς του κλάδου. Σε συγκρίσιμη βάση ο τζίρος της στο οκτάμηνο είναι ανοδικός κατά 1,5% και στο σύνολο των καταστημάτων της κατά 5,5% συγκριτικά με το οκτάμηνο του 2018. Η διοίκησή της αισιοδοξεί ότι ο ρυθμός αυτός θα διατηρηθεί έως τέλος του έτους. Μάλιστα, την ανοδική τάση του τζίρου της την αποδίδει σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος των καταστημάτων της είναι εγκατεστημένα σε τουριστικά θέρετρα, όπου η ζήτηση κινείται αυξητικά τα καλοκαίρια, αλλά και στη δυναμική που της εξασφαλίζει η ένταξη στον όμιλο αγορών ΕΛΕΤΑ. Ανοδικά κινείται φέτος και ο τζίρος της ΑΝΕΔΚ Κρητικός, η οποία δρέπει τους καρπούς της επιθετικής πολιτικής που ασκεί τα τελευταία χρόνια, μέσω της οποίας δημιούργησε ένα δίκτυο 310 καταστημάτων, εταιρικών και franchise, εκτινάσσοντας τον τζίρο της σε επίπεδο υψηλότερο των 300 εκατ. ευρώ. Οι εξαγορές τοπικών δικτύων και τα νέα καταστήματά της ενισχύουν τις πωλήσεις της αλυσίδας, οι οποίες φέτος τρέχουν σε ενοποιημένη βάση με ρυθμό περίπου 16%, ενώ τα παλαιότερα καταστήματά της κατάφεραν στο οκτάμηνο να διατηρήσουν σταθερά τα έσοδά τους.

Η γοητεία της διαφοροποίησης αποζημιώνει
Η OK Αnytime Markets, έχοντας ολοκληρώσει έναν διευρυμένο κύκλο ανακαινίσεων των παλαιών της καταστημάτων, καθώς και μεταστέγασης ορισμένων σε πιο εμπορικές περιοχές, διαπιστώνει φέτος άνοδο των πωλήσεών της. Οι εν λόγω πρωτοβουλίες της εξασφάλισαν επιδόσεις διπλάσιες της αγοράς και κυρίως τη θωράκισαν έναντι των απωλειών, που εδώ και δύο χρόνια δέχονται οι περισσότερες αλυσίδες από το εθνικό πλέον δίκτυο της ΕΥΣ. Την ίδια στιγμή η Θανόπουλος δείχνει και φέτος ότι μένει ανεπηρέαστη από τις μάχες των γιγάντων του κλάδου. Η χρονιά γι’ αυτήν εξελίσσεται με ρυθμό ανάπτυξης υπερδιπλάσιο της κλαδικής αγοράς κι αυτό χάρη στην έντονη διαφοροποίηση του δικτύου της έναντι των ανταγωνιστών της, τόσο γεωγραφικά -έχει παρουσία μόνο στα βόρεια προάστια της Αθήνας- όσο και από άποψη εύρους ποικιλίας και ποιότητας των προϊόντων που διαθέτει.

σελφ σερβις (T. 497)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION