σελφ σερβις - Αναδιαμορφώνεται το franchise

Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Αναδιαμορφώνεται το franchise

3 Μαρτίου 2020 | 10:04 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Franchising

Η δρομολογημένη είσοδος νέων ισχυρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη δικαιόχρηση και η αναμενόμενη μετεξέλιξη των καταστημάτων, με νέα υβριδικά μοντέλα διαφοροποιημένου μίγματος προϊόντων, σε συνδυασμό με την αργή πλην σταθερή πρόοδο χορήγησης τραπεζικών δανειοδοτήσεων, μέλλουν να αναδιαμορφώσουν την αγορά του franchise στον κλάδο. Όπως λένε οι γνώστες, το franchise προσφέρεται για επενδύσεις μικρής κλίμακας, εφόσον η λιανική τροφίμων θα συνεχίσει να είναι δυναμικά αναπτυσσόμενη, με πολλές ευκαιρίες στις αστικές γειτονιές κυρίως της περιφέρειας, όπου οι ισχυροί δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους λέξη.

Σε κάθε περίπτωση το σύστημα franchise λειτουργεί για τις αλυσίδες του κλάδου σαν όχημα γρήγορης επέκτασης εξ ου και το ενδιαφέρον της Metro να επεκταθεί στον τομέα, όπως εξάλλου και της ΕΥΣ, η οποία, όπως φαίνεται, θα ακολουθήσει εν ευθέτω χρόνο.

Τι φέρνει τον τζίρο στο franchise
Το μυστικό της επιτυχίας για τις επενδύσεις στη δικαιόχρηση βρίσκεται αφενός στην ορθή και αποδοτική διαχείριση των καταστημάτων franchise από τους συνεργαζόμενους επιχειρηματίες και την εμπιστοσύνη των πελατών στα καταστήματά τους, αφετέρου στη δυναμική του brand ενός εκάστου franchisor για την προσέλκυση νέων πελατών. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η σχέση των δύο αυτών συντελεστών είναι 70/30. Εξάλλου, το franchise για να αποδώσει, για να προσφέρει κέρδη στο franchisee, προϋποθέτει την αυτοαπασχόλησή του, διότι, όπως εξηγούν οι γνώστες, ο franchisor περιλαμβάνει στην απόδοση του καταστήματος τις αποδοχές του μικρού επιχειρηματία ως απασχολούμενου. Όπως υπολογίζουν στελέχη του κλάδου, που ασχολούνται εξειδικευμένα με το franchise, ένα μικρό κατάστημα της τάξης των 150τμ για να κριθεί ως αποδοτικό, πρέπει να πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο άνω των 600.000 ευρώ, ενώ ένα μεγαλύτερο, περί τα 400τμ, κρίνεται αποδοτικό εφόσον ο ετήσιος τζίρος του υπερβαίνει το 1,5 εκατ. ευρώ. Κύριο στοιχείο που καθορίζει τα περιθώρια κέρδους και για τους δύο τύπους καταστημάτων είναι το ύψος του ενοικίου.

Τα τέσσερα μοντέλα ανάπτυξης
Σήμερα το franchise αναπτύσσεται, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, βάσει τεσσάρων μοντέλων:

Πρώτον, της χονδρεμπορικής πώλησης με χαλαρούς δεσμούς συνεργασίας μεταξύ franchisee και franchisor, δεύτερον, της δεσμευτικών όρων καθετοποίησης της συνεργασίας τους, τρίτον, του master franchise, στο πλαίσιο του οποίου κάποιος τρίτος μεσολαβεί για τη χρήση ενός brand σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική αγορά και τέταρτο, ενός διαχειριστή, μέσω του οποίου η αλυσίδα που δανείζει το σήμα της συνεργάζεται με επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες ακινήτων, με τους οποίους συνάπτει δύο συμβάσεις, μια για τη μίσθωση του ακινήτου και μια για το franchise.

Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, το τελευταίο είναι το πιο ασφαλές μοντέλο ανάπτυξης, δεδομένου ότι ο franchisor ελέγχει το σημείο πώλησης, το οποίο, στο βαθμό που η συνεργασία με το συμβεβλημένο επιχειρηματία αποδειχθεί ανεπιτυχής, μεταβιβάζεται σε άλλο ενδιαφερόμενο επιχειρηματία κατόπιν νέας σύμβασης δικαιόχρησης. Πάντως, στην αγορά του κλάδου οι περισσότερες αλυσίδες υιοθετούν το απλούστερο μοντέλο, αυτό της χονδρικής πώλησης με χαλαρούς δεσμούς συνεργασίας και δευτερευόντως το καθετοποιημένων συμφωνιών, που προϋποθέτει βαθιά γνώση του αντικειμένου και αυστηρή παρακολούθηση κάθε συνεργαζόμενου καταστήματος. Το τελευταίο μοντέλο το υιοθετεί μόνο η ΑΒ Βασιλόπουλος. Το μοντέλο του master franchise επιλέγεται κατ’ εξαίρεση και συνήθως αφορά συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, ενώ εκείνο των διπλών συμβάσεων συναντάται σε περιπτώσεις ενοικίασης, ταυτόχρονα, πολλών ακινήτων για εμπορική δραστηριότητα, τα οποία οι ενδιαφερόμενες αλυσίδες προτίθενται να αξιοποιήσουν για λογαριασμό των δικτύων τους, όπως για παράδειγμα ακίνητα που στέγαζαν προηγουμένως υποκαταστήματα τραπεζών.

Ο ρόλος των τραπεζών
Το όχημα ανάπτυξης του franchise τα επόμενα χρόνια αναμένεται ότι θα κινήσει, έστω με φειδώ, ο τραπεζικός δανεισμός, μετά από το χρόνιο πάγωμα των πιστώσεων. Ως γνωστόν στη μακρά περίοδο της κρίσης η στρόφιγγα της τραπεζικής ρευστότητας έκλεισε, οπότε οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που επεκτείνονται στρατηγικά με το franchises, υποχρεώθηκαν να καλύπτουν οι ίδιες το κενό της χρηματοδότησης των συνεργατών τους, υποκαθιστώντας τις τράπεζες. Αυτό προκειμένου να μην χαθεί το τέμπο της επέκτασης των δικτύων τους σε περίοδο καθοδικής τροχιάς των πωλήσεων, όπου μόνο η πρόσκτηση νέων καταστημάτων ισοφάριζε τις απώλειες τζίρου, εισφέροντας νέα μερίδια πωλήσεων.

Metro και ΕΥΣ ταράζουν τα νερά
Τι θα σημάνει για τον κλάδο η είσοδος στη δικαιόχρηση «παικτών», όπως η Metro και η ΕΥΣ, που ήδη εξετάζουν σχετικά πλάνα; Κάποιοι πιστεύουν ότι, αν κινηθούν με ταχύτητα και τόλμη, η αγορά στο συγκεκριμένο πεδίο θ’ αλλάξει εντελώς. Ο ανταγωνισμός των τιμών θα επεκταθεί στο επίπεδο και της γειτονιάς, με μοναδικούς χαμένους τους μικρούς και ανεξάρτητους λιανέμπορους, με ό,τι σημαίνει αυτό για το μέλλον τους. Παράλληλα, η αύξηση της ζήτησης ακινήτων έκτασης 150-400τμ για τη στέγαση καταστημάτων θα ωθήσει στην αύξηση των ενοικίων, καθιστώντας ακριβότερη τη λειτουργία των καταστημάτων franchise, πράγμα που θα επηρεάσει αρνητικά στα περιθώρια κέρδους των μικρών επιχειρηματιών.

Όσο για τους επίδοξους franchisee, θα έχουν περιθώριο να επιλέξουν καθετοποιημένους franchisors μεταξύ τριών εκ των ισχυρότερων αλυσίδων, ασκώντας πιέσεις για περισσότερες παροχές και καλύτερους όρους συνεργασίας. Με άλλα λόγια, η διαπραγματευτική τους δύναμη θα ενισχυθεί αισθητά.

Σε κάθε περίπτωση το σύστημα franchise λειτουργεί για τις αλυσίδες του κλάδου σαν όχημα γρήγορης επέκτασης εξ ου και το ενδιαφέρον της Metro να επεκταθεί στον τομέα, όπως εξάλλου και της ΕΥΣ, η οποία, όπως φαίνεται, θα ακολουθήσει εν ευθέτω χρόνο.

Τι φέρνει τον τζίρο στο franchise
Το μυστικό της επιτυχίας για τις επενδύσεις στη δικαιόχρηση βρίσκεται αφενός στην ορθή και αποδοτική διαχείριση των καταστημάτων franchise από τους συνεργαζόμενους επιχειρηματίες και την εμπιστοσύνη των πελατών στα καταστήματά τους, αφετέρου στη δυναμική του brand ενός εκάστου franchisor για την προσέλκυση νέων πελατών. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η σχέση των δύο αυτών συντελεστών είναι 70/30. Εξάλλου, το franchise για να αποδώσει, για να προσφέρει κέρδη στο franchisee, προϋποθέτει την αυτοαπασχόλησή του, διότι, όπως εξηγούν οι γνώστες, ο franchisor περιλαμβάνει στην απόδοση του καταστήματος τις αποδοχές του μικρού επιχειρηματία ως απασχολούμενου. Όπως υπολογίζουν στελέχη του κλάδου, που ασχολούνται εξειδικευμένα με το franchise, ένα μικρό κατάστημα της τάξης των 150τμ για να κριθεί ως αποδοτικό, πρέπει να πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο άνω των 600.000 ευρώ, ενώ ένα μεγαλύτερο, περί τα 400τμ, κρίνεται αποδοτικό εφόσον ο ετήσιος τζίρος του υπερβαίνει το 1,5 εκατ. ευρώ. Κύριο στοιχείο που καθορίζει τα περιθώρια κέρδους και για τους δύο τύπους καταστημάτων είναι το ύψος του ενοικίου.

Τα τέσσερα μοντέλα ανάπτυξης
Σήμερα το franchise αναπτύσσεται, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, βάσει τεσσάρων μοντέλων:

Πρώτον, της χονδρεμπορικής πώλησης με χαλαρούς δεσμούς συνεργασίας μεταξύ franchisee και franchisor, δεύτερον, της δεσμευτικών όρων καθετοποίησης της συνεργασίας τους, τρίτον, του master franchise, στο πλαίσιο του οποίου κάποιος τρίτος μεσολαβεί για τη χρήση ενός brand σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική αγορά και τέταρτο, ενός διαχειριστή, μέσω του οποίου η αλυσίδα που δανείζει το σήμα της συνεργάζεται με επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες ακινήτων, με τους οποίους συνάπτει δύο συμβάσεις, μια για τη μίσθωση του ακινήτου και μια για το franchise.

Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, το τελευταίο είναι το πιο ασφαλές μοντέλο ανάπτυξης, δεδομένου ότι ο franchisor ελέγχει το σημείο πώλησης, το οποίο, στο βαθμό που η συνεργασία με το συμβεβλημένο επιχειρηματία αποδειχθεί ανεπιτυχής, μεταβιβάζεται σε άλλο ενδιαφερόμενο επιχειρηματία κατόπιν νέας σύμβασης δικαιόχρησης. Πάντως, στην αγορά του κλάδου οι περισσότερες αλυσίδες υιοθετούν το απλούστερο μοντέλο, αυτό της χονδρικής πώλησης με χαλαρούς δεσμούς συνεργασίας και δευτερευόντως το καθετοποιημένων συμφωνιών, που προϋποθέτει βαθιά γνώση του αντικειμένου και αυστηρή παρακολούθηση κάθε συνεργαζόμενου καταστήματος. Το τελευταίο μοντέλο το υιοθετεί μόνο η ΑΒ Βασιλόπουλος. Το μοντέλο του master franchise επιλέγεται κατ’ εξαίρεση και συνήθως αφορά συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, ενώ εκείνο των διπλών συμβάσεων συναντάται σε περιπτώσεις ενοικίασης, ταυτόχρονα, πολλών ακινήτων για εμπορική δραστηριότητα, τα οποία οι ενδιαφερόμενες αλυσίδες προτίθενται να αξιοποιήσουν για λογαριασμό των δικτύων τους, όπως για παράδειγμα ακίνητα που στέγαζαν προηγουμένως υποκαταστήματα τραπεζών.

Ο ρόλος των τραπεζών
Το όχημα ανάπτυξης του franchise τα επόμενα χρόνια αναμένεται ότι θα κινήσει, έστω με φειδώ, ο τραπεζικός δανεισμός, μετά από το χρόνιο πάγωμα των πιστώσεων. Ως γνωστόν στη μακρά περίοδο της κρίσης η στρόφιγγα της τραπεζικής ρευστότητας έκλεισε, οπότε οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που επεκτείνονται στρατηγικά με το franchises, υποχρεώθηκαν να καλύπτουν οι ίδιες το κενό της χρηματοδότησης των συνεργατών τους, υποκαθιστώντας τις τράπεζες. Αυτό προκειμένου να μην χαθεί το τέμπο της επέκτασης των δικτύων τους σε περίοδο καθοδικής τροχιάς των πωλήσεων, όπου μόνο η πρόσκτηση νέων καταστημάτων ισοφάριζε τις απώλειες τζίρου, εισφέροντας νέα μερίδια πωλήσεων.

Metro και ΕΥΣ ταράζουν τα νερά
Τι θα σημάνει για τον κλάδο η είσοδος στη δικαιόχρηση «παικτών», όπως η Metro και η ΕΥΣ, που ήδη εξετάζουν σχετικά πλάνα; Κάποιοι πιστεύουν ότι, αν κινηθούν με ταχύτητα και τόλμη, η αγορά στο συγκεκριμένο πεδίο θ’ αλλάξει εντελώς. Ο ανταγωνισμός των τιμών θα επεκταθεί στο επίπεδο και της γειτονιάς, με μοναδικούς χαμένους τους μικρούς και ανεξάρτητους λιανέμπορους, με ό,τι σημαίνει αυτό για το μέλλον τους. Παράλληλα, η αύξηση της ζήτησης ακινήτων έκτασης 150-400τμ για τη στέγαση καταστημάτων θα ωθήσει στην αύξηση των ενοικίων, καθιστώντας ακριβότερη τη λειτουργία των καταστημάτων franchise, πράγμα που θα επηρεάσει αρνητικά στα περιθώρια κέρδους των μικρών επιχειρηματιών.

Όσο για τους επίδοξους franchisee, θα έχουν περιθώριο να επιλέξουν καθετοποιημένους franchisors μεταξύ τριών εκ των ισχυρότερων αλυσίδων, ασκώντας πιέσεις για περισσότερες παροχές και καλύτερους όρους συνεργασίας. Με άλλα λόγια, η διαπραγματευτική τους δύναμη θα ενισχυθεί αισθητά.


Μόνο 1 στα 5 σημεία είναι franchise
Μελετώντας τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πεντακοσιοστό επετειακό τεύχος του σέλφ σέρβις και ειδικότερα στο θέμα υπό τον τίτλο «2009-2018: Δέκα χρόνια μεταμορφώσεων», είναι προφανές ότι ως σύνολο τα εταιρικά καταστήματα των αλυσίδων όχι μόνο δεν αυξήθηκαν αλλά ελαττώθηκαν κάπως (από 2.086 σε 2.034), πράγμα που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο κλάδος επενδύει, ταυτόχρονα, σε νέα καταστήματα και στον εξορθολογισμό παλαιότερων. Κάτι ανάλογο φαίνεται να ισχύει στον τομέα της δικαιόχρησης, εφόσον ο συνολικός αριθμός εταιρικών και franchise καταστημάτων την περίοδο 2010-2018 διαμορφώθηκε στις 2.462 από τις 2.510 εμπορικές μονάδες.

Βάσει των προαναφερόμενων, στα συστήματα franchise σήμερα αναλογεί περίπου το ένα στα πέντε καταστήματα του κλάδου, καθώς από τα 2.462 τα 616 λειτουργούν με συμβάσεις δικαιόχρησης. Υπό αυτή την έννοια και δεδομένου ότι οι αλυσίδες συνεχίζουν να αναζητούν νέες περιοχές επέκτασης, είναι πιθανό τα καταστήματα franchise σε βάθος πενταετίας να προσεγγίσουν τα 1.000, αυξάνοντας αισθητά τη συμμετοχή τους στο σύνολο της αγοράς. Σε μια τέτοια επίδοση σίγουρα θα έχουν συμβολή οι ΕΥΣ και Metro.

Το αναμενόμενο υβριδικό μοντέλο
Ένα κρίσιμο ερώτημα που αφορά το αύριο του σχετικού τομέα της αγοράς, σχετίζεται με τη μελλοντική εικόνα των καταστημάτων franchise, όπως και με το είδος των αναγκών του κοινού στο οποίο θα απευθύνονται. Παράγοντες του κλάδου με γνώση του αντικειμένου, επισημαίνουν ότι στο μέλλον, ίσως όχι το πολύ μακρινό, τα καταστήματα δικαιόχρησης θα αποκτήσουν υβριδικό χαρακτήρα, ενώ θα περιοριστεί ακόμη περισσότερο η έκταση των χώρων τους. Όπως εξηγούν, αυτά τα καταστήματα μέλλει να προσφέρουν στο πελατειακό κοινού πέραν των βασικών κωδικών μπακαλικής και προϊόντα έτοιμα προς κατανάλωση, όπως έτοιμα γεύματα, κρύα πιάτα, προϊόντα σφολιάτας, αρτοσκευάσματα, σνακ, γλυκά και καφέδες. Ένα τέτοιο υβριδικό μοντέλο δεν απαιτεί έκταση χώρου πωλήσεων άνω των 150τμ, όπως συμβαίνει σήμερα με τα συνήθη μίνι μάρκετ. Κάποιοι κάνουν λόγιο για καταστήματα 70-80τμ, εστιασμένα στις γρήγορες λύσεις φαγητού ή στα σνακ και δευτερευόντως στη μπακαλική, που θα διαθέτουν μόνο τη βασική γκάμα γαλακτοκομικών, τυροκομικών, αναψυκτικών και κάποια ελάχιστα άλλα τυποποιημένα προϊόντα. Ας δούμε, όμως, πώς είναι τοποθετημένοι σήμερα στην αγορά οι βασικοί «παίκτες» του franchise και ποια είναι τα άμεσα σχέδιά τους.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Το δίκτυο franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος συνιστά σήμερα τη μοναδική δομή δικαιόχρησης του κλάδου, που ακολουθεί αυστηρά όλες τις προδιαγραφές λειτουργίας του μοντέλου ανάπτυξης καταστημάτων με συνεργαζόμενους επιχειρηματίες και υπό την έννοια αυτή η αλυσίδα διαθέτει ισχυρό προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της. Σήμερα λειτουργεί συνολικά 192 καταστήματα franchise, εκ των οποίων τα 46 φέρουν το σήμα AB Shop & Go, τα 86 είναι AB Food Market και τα 60 είναι εγκατεστημένα σε πρατήρια της Shell, επίσης με το σήμα ΑΒ Shop& Go. Φέτος η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει να οργανώσει έως 15 νέα καταστήματα AB Shop & Go και AB Food Market, ενώ θα συνεχίσει να αναπτύσσει τη συνεργασία της με το δίκτυο της Shell (υπογράφει συμβάσεις μόνο με πρατήρια που ανήκουν στην εταιρεία). Σε βάθος τριετίας η διοίκησης της αλυσίδας εκτιμά ότι ο αριθμός των ΑΒ Shop & Go ενδεχομένως θα ξεπεράσει τα 100, όπως και των AB Food Market. Ο σχεδιασμός της για το δίκτυο των πρατηρίων της Shell προβλέπει τη δημιουργία 10-15 νέων καταστημάτων ετησίως.

ΕΥΣ
Την πρόθεσή της να επεκταθεί στο franchise έχει εκδηλώσει εδώ και καιρό η διοίκηση της ΕΥΣ, θεωρώντας ότι δεν πρέπει ν’ αφήσει ελεύθερο στον ανταγωνισμό έναν τομέα που αποδεδειγμένα εισφέρει σημαντικούς τζίρους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη επεξεργάζεται τη στρατηγική διείσδυσής της στις πυκνοκατοικημένες περιοχές των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, δίχως, ωστόσο, να δίνονται πληροφορίες σχετικά με το πότε θα κάνει την πρώτη της κίνηση. Πάντως, όπως δήλωσε η διοίκησή της σχετικά πρόσφατα στο σελφ σέρβις, τα πρώτα της καταστήματα η ΕΥΣ θα τα εμπιστευθεί σε διευθυντές καταστημάτων της. Σημειώνουμε, ωστόσο, ότι η ΕΥΣ διαθέτει ήδη μια «μαγιά» σούπερ μάρκετ για την ανάπτυξή της στο franchise. Πρόκειται για περίπου 25 καταστήματα λιανικής, «κληρονομιά» από τη Μαρινόπουλος, στα οποία δάνεισε το σήμα της, συνάπτοντας συμφωνίες τροφοδοσίας τους μέσω της The Mart. Τα εν λόγω καταστήματα επιβίωσαν στη φάση της συμφωνίας για τη διάσωση της Μαρινόπουλος, από ένα εκτεταμένο δίκτυο δικαιόχρησης, που στις καλές εποχές της πτωχευμένης αριθμούσε περίπου τις 300 εμπορικές μονάδες. Εξ αυτών οι 100 ήταν σήματος Smile και εξαιρέθηκαν της συμφωνίας, ακολουθώντας ανεξάρτητη πορεία, οι 25 συντηρούνται υπό τη σκέπη της ΕΥΣ και τα υπόλοιπα περίπου 175 έκλεισαν.

Metro
Η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε, προ μηνών, επίσημα την απόφασή της να επεκταθεί στον τομέα του franchise. Έκτοτε οργάνωσε ειδική ομάδα εργασίας που διερευνά τη στρατηγική ανάπτυξης στη δικαιόχρηση. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζει όλες τις σχετικές παραμέτρους, όπως τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των συνεργαζόμενων επιχειρηματιών, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις έναντι των οποίων θα βρεθεί η ίδια η εταιρεία, τον ανταγωνισμό και το πως κινήθηκε μέχρι σήμερα, το οικονομικό μοντέλο το οποίο θα επιλεγεί, τα κεφάλαια που θα πρέπει να επενδύσει κάθε ενδιαφερόμενος και ο βαθμός απόδοσής τους, καθώς και ζητήματα σχετικά με τη μηχανογράφηση, τις λογιστικές υπηρεσίες και την τροφοδοσία του δικτύου. Κατά τα στελέχη της Metro, το πρώτο κατάστημα franchise θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει περί τα τέλη της φετινής χρονιάς. Το εν λόγω σημείο θα είναι πιλοτικό ώστε μετά τις σχετικές προσαρμογές η εταιρεία να προχωρήσει από το 2021 στην εξάπλωση του σχετικού μοντέλου. Μάλιστα, εξετάζεται η καθιέρωση δύο τύπων καταστημάτων, ένα μικρό 150 τ.μ. που θα αναπτυχθεί στα αστικά κέντρα και ένα μεγαλύτερο 300 τ.μ. για τις τουριστικές περιοχές. Τέλος, θεωρείται πολύ πιθανό τα πρώτα σημεία franchise να δοθούν σε διευθυντές καταστημάτων της Metro, όχι μόνο διότι πρόκειται για πρόσωπα που έχουν αναπτύξει μια σχέση εμπιστοσύνης με την εταιρεία, αλλά και γιατί γνωρίζουν την κουλτούρα της.


Μασούτης
Για τη Μασούτης η δικαιόχρηση είναι πεδίο που προσφέρεται για δυναμικότερη ανάπτυξη. Από κοινού, εξάλλου, το franchise, η χονδρική και το e-shop είναι οι τρεις ισχυροί δορυφόροι στήριξης των ετήσιων πωλήσεων της βορειοελλαδικής εταιρείας. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκησή της επανεξετάζει το μοντέλο που ήδη εφαρμόζει για τα 248 Express Market, τα οποία λειτουργούν με συμβάσεις δικαιόχρησης. Ο στόχος της είναι να φέρει ακόμη πιο κοντά της τους συνεργαζόμενους επιχειρηματίες, που σήμερα απολαμβάνουν μεν μια σχετική ελευθερία κινήσεων σε ό,τι αφορά την οργάνωση και την τροφοδοσία τους, αλλά χάνουν πολλά από τα πλεονεκτήματα που θα είχαν, εφόσον λειτουργούσαν πιο οργανωμένα υπό τη σκέπη της Μασούτης. Από την άλλη πλευρά, η Μασούτης επίσης θα εξασφάλιζε υψηλότερες πωλήσεις μέσω του franchise, οι οποίες σήμερα περιορίζονται στο 10% του ετήσιου τζίρου της ή, αλλιώς, περίπου στα 80 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, η Μασούτης θα αναζητήσει μια νέα win-win συμφωνία με τους συνεργάτες της.

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Βασίζοντας τη στρατηγική της σε τρία διαφορετικά μοντέλα συνεργασιών, αναπτύσσεται η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός στη δικαιόχρηση, έχοντας ήδη παρουσία πανελλαδικά με 94 τέτοιες εμπορικές μονάδες, οι οποίες εισφέρουν στην εταιρεία περί τα 90 εκατ. ευρώ από τα 380 εκατ. ευρώ του ετήσιου τζίρου της. Το πρώτο εκ των τριών μοντέλων υιοθετεί την κλασική φόρμα του franchise, βάσει της οποίας ο συνεργάτης της αλυσίδας καλύπτει όλα τα κόστη εγκατάστασης, εξοπλισμού και τροφοδοσίας του καταστήματος. Το δεύτερο, το οποίο η εταιρεία χαρακτηρίζει μοντέλο «αντιπροσώπου», προβλέπει την κάλυψη του κόστους εγκατάστασης και εξοπλισμού του καταστήματος από το συνεργαζόμενο επιχειρηματία και τη διάθεση των προς πώληση προϊόντων με παρακαταθήκη. Όσο για το τρίτο, αυτό του «διαχειριστή», ορίζει ότι τα κόστη εγκατάστασης και εξοπλισμού τα μοιράζονται η αλυσίδα με το συνεργάτη της, ενώ τα προϊόντα δίδονται ως παρακαταθήκη. Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός εστιάζει περισσότερο στο δεύτερο και το τρίτο μοντέλο, τα οποία αναπτύσσει κυρίως σε περιοχές όπου διαθέτει ήδη παρουσία το δίκτυό της, προσβλέποντας φέτος στη δημιουργία 15 νέων εμπορικών μονάδων στα χέρια συνεργατών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και στα τρία μοντέλα συνεργασίας η αλυσίδα υιοθετεί κοινή πολιτική τιμολόγησης και προώθησης των προϊόντων της.

Bazaar
Με ένα δυναμικό 45 καταστημάτων συνεργατών υπό το σήμα της και 31 καταστημάτων Spar, η Bazaar έχει τη δική της παρουσία στον τομέα του franchise, όπου, ωστόσο, αναπτύσσεται με χαλαρούς ρυθμούς, δεδομένου ότι, όπως μας εξηγήθηκε, τα καταστήματα δικαιόχρησης σήματος Bazaar πραγματοποιούν μόλις το 30%-40% του ετήσιου τζίρου τους από τη διάθεση προϊόντων που τους προμηθεύει η εταιρεία. Στελέχη της τονίζουν ότι η εταιρεία θα συνεχίσει τη συντηρητική πολιτική της στο franchise και το 2020, χαρακτηρίζοντας την κουλτούρα της σχετικής αγοράς «άναρχη». Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα σήματος Spar, επισημαίνουν ότι πρόκειται για πρόσφατη συμφωνία, η οποία αφορά μόνο την τροφοδοσία τους από τη Bazaar, καθώς η ευθύνη εφαρμογής του μοντέλου δικαιόχρησης ανήκει στη Spar Hellas.

OK! Anytime Market
Η αλυσίδα βασίζει την ανάπτυξή της στο franchise, δεδομένου ότι από τα 110 καταστήματά της τα 92 λειτουργούν με συμβάσεις δικαιόχρησης, πραγματοποιώντας ετήσιο τζίρο της τάξης των 45 εκατ. ευρώ σε τιμές χονδρικής. Η OK! Anytime Market διαφοροποιεί εν μέρει τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζει το μοντέλο δικαιόχρησης, καθώς αναλαμβάνει εξολοκλήρου την οργάνωση κάθε νέου καταστήματος και εν συνεχεία το αποδίδει στο συνεργάτη της franchisee, τον οποίο πρώτα φροντίζει να εκπαιδεύσει. Κατά τα στελέχη της, η αγορά του franchise παρουσιάζει συνεχή ζήτηση και βασίζει σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξή του στην αυτοαπασχόληση των επιχειρηματιών franchisees.

σελφ σερβις (T. 502)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION