σελφ σερβις - FMCG: Πρωταθλητές και ουραγοί στις πωλήσεις του 2019

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

FMCG: Πρωταθλητές και ουραγοί στις πωλήσεις του 2019

25 Μαΐου 2020 | 12:54 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Έρευνα

Τα προϊόντα που είχαν τη μεγαλύτερη συμβολή από άποψη ρυθμών ανάπτυξης στον κλαδικό τζίρο το 2019, όπως κι εκείνα που είχαν τη μικρότερη, λόγω των πιέσεων στα έσοδά τους, παρουσιάζει το σελφ σέρβις, βάσει των στοιχείων της Nielsen. Τα σούπερ μάρκετ, κλείνοντας πέρυσι μία θετική κατά γενική ομολογία χρονιά, αύξησαν τις πωλήσεις τους και στις τρεις βασικές κατηγορίες FMCG: τα τρόφιμα-ποτά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και τα προϊόντα οικιακού καθαρισμού.

Eιδικότερα, το 2019 η μεγάλη κατηγορία των τροφίμων και ποτών κατέγραψε άνοδο πωλήσεων 2% έναντι του 2018. Ανοδικά κατά 2,9% εξελίχθηκε και ο τζίρος των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, όπως και των καθαριστικών και των απολυμαντικών σπιτιού κατά 3,2%.

Την ανοδική τάση των πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής οδήγησε πέρυσι κατά κύριο λόγο το θετικό κλίμα στην οικονομία, καθώς και η αισθητά βελτιωμένη ψυχολογία των Ελλήνων καταναλωτών. Τα δύο αυτά στοιχεία «κλείδωσαν» την αγορά σε αναπτυξιακή ρότα, επιτρέποντάς της να αισιοδοξεί για την πορεία των εσόδων της κατά τη φετινή χρήση. Αν και το πρώτο δίμηνο του έτους επιβεβαίωσε την αισιοδοξία αυτή, δεδομένου ότι σε μέσα επίπεδα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν άνοδο 2%, η απειλή του κορωνοϊού, που «μουδιάζει» την κοινωνική και οικονομική ζωή σε όλο και περισσότερες περιοχές του παγκόσμιου χάρτη περιλαμβανομένης της χώρας μας, σε συνδυασμό με την ανησυχία που δημιουργεί η κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, όπως και του προσφυγικού-μεταναστευτικού, μετά την κυνική εργαλειοποίηση της ανθρώπινης δυστυχίας από το καθεστώς Ερντογάν, καθιστούν μη προβλέψιμη την εξέλιξη των κλαδικών πωλήσεων τους επόμενους μήνες. Στο πλαίσιο αυτό, δεδομένων των μάλλον αναπόφευκτων επιπτώσεων κυρίως στην τουριστική οικονομία της χώρας, σχετικά ασφαλείς εκτιμήσεις για την εξέλιξη του κλαδικού τζίρου το 2020 δεν αναμένονται πριν το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Πέρυσι εκτός του ευνοϊκού κλίματος στη ζήτηση σημαντικό ρόλο στην πορεία των πωλήσεων έπαιξαν η μείωση του ΦΠΑ σε μια σειρά βασικών αγαθών καθημερινής ανάγκης, το λανσάρισμα νέων καινοτόμων προτάσεων από συγκεκριμένους παραγωγούς, οι ειδικές τάσεις στην κατανάλωση, καθώς και κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως του τέλους στις πλαστικές σακούλες, που επηρέασε τη ζήτηση της σχετικής.

Ας δούμε όμως ποια προϊόντα κέρδισαν και ποια έχασαν πωλήσεις κατά στη διάρκεια του 2019.

Τρόφιμα-ποτά
Χαρακτηριστικότερη περίπτωση προϊόντος, το οποίο «έχασε» τζίρο (μικτό) λόγω της μείωσης του ΦΠΑ, ήταν αυτή του καφέ, όπου ο στιγμιαίος απώλεσε το 6,3% των πωλήσεων του 2018 και ο ελληνικός καφές το 3,4%.

Αντίθετα, κατηγορίες όπως το ψωμί και τα κατεψυγμένα λαχανικά εμφάνισαν σημαντική αύξηση των πωλήσεων, όχι τόσο γιατί ακολούθησαν την ανοδική τάση που παρατηρήθηκε γενικότερα στην κατανάλωση, όσο κυρίως του ότι οι εταιρείες που παράγουν σχετικά προϊόντα επένδυσαν στην καινοτομία, λανσάροντας νέα προϊόντα που κέρδισαν την προσοχή των καταναλωτών. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι τα κατεψυγμένα λαχανικά είχαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων στην κατηγορία των τροφίμων, με μεταβολή 8,6% και 11,5% –ανάλογα με την υποκατηγορία. Όσο για το ψωμί, κατέγραψε άνοδο εσόδων 8,3% έναντι του 2018.

Στα τρόφιμα-ποτά ξεχώρισε επίσης η κατηγορία των αναψυκτικών, όπου υπήρξε τόνωση των πωλήσεων κατά 5,1%, όπως και τα τυροκομικά που επίσης κινήθηκαν ανοδικά κατά 3,8%.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις μαργαρίνες, οι πωλήσεις της ακολούθησαν πέρυσι πτωτική πορεία (-5,3%), καθότι στο ίδιο διάστημα οι καταναλωτές στράφηκαν περισσότερο προς το βούτυρο, του οποίου τα συνολικά έσοδα ενισχύθηκαν. Πτωτικά κινήθηκαν επίσης τα σπορέλαια κατά 6%, ενώ οριακές ήταν οι απώλειες στα γάλατα ψυγείου, όπου καταγράφηκε πτώση 0,6%.

Σημειώνεται ότι, οι πέντε πρώτες σε αύξηση πωλήσεων κατηγορίες προϊόντων στα τρόφιμα και ποτά συμμετείχαν πέρυσι κατά 16,6% στο σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας και οι πέντε ομάδες προϊόντων με τη μεγαλύτερη μείωση συμμετείχαν με 13%.

Προϊόντα προσωπικής φροντίδας
Τα μωρομάντηλα κατέγραψαν αυξημένες πωλήσεις κατά 9,1% το 2019, καθώς έχει καθιερωθεί να χρησιμοποιούνται και για ποικίλες ανάγκες των ενηλίκων, ενώ ανοδικά κατά 5,8% κινήθηκαν και οι πάνες ενηλίκων.

Στις κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και περιποίησης που είχαν πέρυσι αυξημένες πωλήσεις, κατατάσσονται τα αποσμητικά με 8,1%, τα σαμπουάν με 3,5% και οι οδοντόκρεμες με 4,2%.

Στο αντίποδα, η ομάδα με τις ξυριστικές μηχανές και τα ξυραφάκια κατέγραψε πέρυσι σημαντικές απώλειες εσόδων, λόγω της μόδας που θέλει κυρίως τους νέους, αλλά και τους μεσήλικες να μην ξυρίζονται συχνά ή να αφήνουν μούσι. Αυτό είχε αποτέλεσμα οι ξυριστικές μηχανές και τα ξυραφάκια να χάσουν το 3,2% των πωλήσεών τους και τα shave preps να καταγράψουν απώλειες εσόδων 2,5% έναντι του 2018. Οι εταιρείες της εν λόγω αγοράς έχασαν πέρυσι πωλήσεις παρά το γεγονός ότι επέμειναν σε πολλές προωθητικές και διαφημιστικές ενέργειες, προφανώς για να υπονομεύσουν τη μόδα της αξυρισιάς.

Στις κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής φροντίδας με αρνητική τάση πωλήσεων κατατάσσονται επίσης οι βαφές μαλλιών, με απώλειες 3,9%, οι κρέμες χεριών με πτώση 1,9% και τα προϊόντα styling, όπου ποσοστιαία καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση, κατά 7,4 ποσοστιαίες μονάδες, έναντι του 2018.

Σημειώνουμε ότι το «top 5» των προϊόντων με άνοδο εσόδων στην κατηγορία των κωδικών προσωπικής φροντίδας και υγιεινής συγκέντρωσε πέρυσι το 36,3% των εσόδων της κατηγορίας και ότι το αρνητικό «top 5» συγκέντρωσε αντίστοιχα το 15,7% των πωλήσεων.

Προϊόντα καθαρισμού σπιτιού
Αν κάτι χαρακτήρισε πέρυσι την εν λόγω κατηγορία, ήταν η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στις πλαστικές σακούλες σκουπιδιών (8,8%), που ήταν η μεγαλύτερη της κατηγορίας σε σχέση με το 2018. Η μεταβολή αποδίδεται στο γεγονός ότι οι καταναλωτές υποχρεώθηκαν να αυξήσουν τις αγορές τους μετά την επιβολή τέλους στις πλαστικές σακούλες των σούπερ μάρκετ, όπως και άλλων εμπορικών καταστημάτων. Πρόκειται για εξέλιξη που, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς, θα έχει συνέχεια φέτος, ίσως όχι, πάντως, με την ίδια ένταση.

Ορισμένα από τα χαρτικά κινήθηκαν επίσης ανοδικά πέρυσι, καθώς για πολλά έτη είχαν «υποφέρει» λόγω των γενικότερων περικοπών που έκαναν τα νοικοκυριά στις δαπάνες τους. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι τα χαρτιά υγείας, που είχαν αύξηση πωλήσεων 1,6%, όπως και τα ρολά κουζίνας με αντίστοιχη αύξηση πωλήσεων κατά 3,8% έναντι του 2018. Άνοδο κατά 4,8% εμφάνισαν και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου.

Στις κατηγορίες με απώλειες εσόδων κατατάσσονται τα εντομοκτόνα, τα οποία επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις καιρικές συνθήκες που επικράτησαν πέρυσι, ασκώντας πιέσεις στη ζήτηση. Η πτώση στα έσοδα ήταν της τάξης του 6,9% έναντι του 2018.

Τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες απώλειες κατέγραψαν πέρυσι τα απορρυπαντικά για ευαίσθητα ρούχα κατά 10,1%, ενώ πτωτικά κινήθηκαν επίσης οι χαρτοπετσέτες κατά 1,8%, τα μαλακτικά νερού κατά 1,8% και τα προϊόντα προστασίας πατωμάτων κατά 6,9%.

Σημειώνεται, τέλος, ότι το «top 5» σε ανάπτυξη προϊόντων της κατηγορίας «καθαριστικά σπιτιού» συγκέντρωσε πέρυσι το 47,1% των πωλήσεων της κατηγορίας και το «top 5» με τα προϊόντα σε πτώση, το 7,9% των συνολικών εσόδων.

σελφ σερβις (T. 503)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION