σελφ σερβις - Η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ωφέλησε τα σούπερ μάρκετ

Κυριακή, 9 Αυγούστου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ωφέλησε τα σούπερ μάρκετ

22 Ιουνίου 2020 | 11:53 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Αυξημένα έσοδα στις επιχειρήσεις του κλάδου έφερε ο κορωναΐός. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ζουν μια νέα «κανονικότητα», έχοντας απέναντί τους έναν εντελώς διαφορετικό καταναλωτή και συνθήκες λειτουργίας κυριολεκτικά πρωτόγνωρες. Το βέβαιο είναι ότι το lockdown του εμπορίου, όπως και τα μέτρα σταδιακής επανεκκίνησης της αγοράς, ευνόησαν με το παραπάνω τα σούπερ μάρκετ. Μαζί με τα φαρμακεία, ήταν τα μόνα που παρέμειναν σε λειτουργία καθ΄ όλη τη διάρκεια των απαγορευτικών μέτρων, με αποτέλεσμα τα έσοδά τους να εκτιναχθούν στα ύψη.

Στο διάστημα από αρχές του έτους έως τα μέσα Απριλίου ο τζίρος τους υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 16% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα στελέχη του κλάδου προσπαθούν πλέον να προβλέψουν την εξέλιξη των πωλήσεων σε δωδεκάμηνη βάση, έχοντας μπροστά τους ένα αβέβαιο μέλλον. Μερίδα αυτών θεωρούν ότι η βαθιά ύφεση, στην οποία περιέρχεται αναπόφευκτα η οικονομία φέτος, όπως και η εκτίναξη της ανεργίας στο 20%, αν όχι περισσότερο, θα ψαλιδίσουν τον ευοίωνο ρυθμό ανάπτυξης του τζίρου το πρώτο τετράμηνο, περιορίζοντας την επίδοση του κλάδου στο 2%. Η σχετική εκτίμηση βρίσκει σύμφωνο το ΙΕΛΚΑ, που εκτιμά ότι οι ακραία αρνητικές συνθήκες, που ήδη βιώνει η οικονομία της χώρας, θα επηρεάσουν ανάλογα τα μεγέθη της κλαδικής αγοράς, με αποτέλεσμα ως το τέλος της χρονιάς να χαθούν όσα οφέλη αποκόμισαν μέχρι σήμερα τα δίκτυα πωλήσεων.

Υπάρχουν όμως και πιο αισιόδοξες φωνές, που κάνουν λόγο για ανάπτυξη φέτος της τάξης του 5% ή περισσότερο. Ειδικότερα, θεωρούν ότι μετά την εκτόξευση του τζίρου περίπου κατά 20% τον Μάρτιο και 12% τον Απρίλιο, και ο Μάιος θα εξελιχθεί ανοδικά, όπως και ο Ιούνιος. Άγνωστες παράμετροι παραμένουν: Το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου, οπότε θα φανεί πώς θα κινηθεί η τουριστική αγορά (οι ξενοδόχοι αναμένουν πτώση 50% στις αφίξεις ξένων τουριστών, ενώ οι απαισιόδοξοι κάνουν λόγο για απώλειες έως 90%) και ποια θα είναι η ένταση της ύφεσης το φθινόπωρο και το χειμώνα. Εδώ οι απόψεις διίσταται. Το Υπουργείο Οικονομικών προσδιορίζει την ύφεση μεταξύ 4,7% και 7,9%, όμως υπάρχουν και δυσμενέστερες εκτιμήσεις, όπως του ΔΝΤ, που μιλά για ύφεση 10%, τις οποίες, όμως, συμμερίζεται ο πρωθυπουργός αλλά και η Commission (9,7%), ή των ξένων οίκων, που περιγράφουν μια ακραία αρνητική εικόνα για την ελληνική οικονομία –για τις συγκρίσεις, θυμίζουμε ότι η υψηλότερη ύφεση την περίοδο των μνημονίων καταγράφηκε το 2011 και ήταν 8,9%... Πάντως, όσοι εκ των μάνατζερ του κλάδου αισιοδοξούν, βασίζουν τις εκτιμήσεις τους στην κυβερνητική εξαγγελία ότι θα πέσουν στην οικονομία περί τα 24 δισ. ευρώ στο επόμενο τρίμηνο, ώστε να μετριαστούν οι απώλειές της και να υπάρξει ανάταξη πιο γρήγορα από το 2021. Υπό αυτή την έννοια, ελπίζουν ότι η ύφεση φέτος δεν θα υπερβεί το 5%.

Αναφορικά με την εμπορική κίνηση, στο εξής ο κόσμος της αγοράς προσμετρά –πέραν των επιπτώσεων στο διαθέσιμο εισόδημα– την παράμερο «ψυχολογία», εφόσον εύλογα αναμένεται ότι όσο ο καταναλωτής αισθάνεται ανοχύρωτος έναντι του νέου κοροναϊού, θα περιορίζει τις δαπάνες του. Αναμφίβολα κρίσιμο στοιχείο θα είναι η διάρκεια και ένταση της πανδημικής κρίσης, ενόσω ήδη οι επιδημιολόγοι πιθανολογούν νέα έξαρσή της από το φθινόπωρο. Από αυτή την άποψη η οχύρωση της δημόσιας υγείας και της οικονομικής ζωής συναρτάται με το πόσο γρήγορα θα διατεθούν μαζικά φάρμακα κατά του ιού και πότε θα είναι διαθέσιμο το πρώτο αντι-Covid 19 εμβόλιο.

Η ζωή μας άλλαξε
Γεγονός είναι ότι τα σούπερ μάρκετ, και σε μικρότερο βαθμό τα ανεξάρτητα καταστήματα τροφίμων, κέρδισαν μεγάλο μέρος του εισοδήματος των νοικοκυριών, που λόγω του lockdown δεν δαπανήθηκε στη διασκέδαση, τη μετακίνηση, τα δώρα, τα καλλυντικά, σε αγορές ρούχων-υποδημάτων κ.ά.

Όμως, ενώ η μεγάλη εικόνα στην κλαδική αγορά ήταν θετική το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, η ζωή των επιχειρήσεων ήταν κάθε άλλο παρά εύκολη. Πλήθος προβλήματα αντιμετωπίστηκαν με το προσωπικό και τις άδειες ειδικού σκοπού ή τις ασθένειες, όπως και τις απουσίες, εφόσον αρκετοί υπάλληλοι ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Προβλήματα υπήρξαν και με την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, που προσέρχονταν μαζικά στα καταστήματα, με τις ελλείψεις σε προϊόντα, τις αυξήσεις στις τιμές λόγω ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες διεθνώς, όπως και σε εισαγόμενα προϊόντα, με τις ελλείψεις σε απολυμαντικά και μάσκες προστασίας, με το ειδικό καθεστώς λειτουργίας των καταστημάτων προς διασφάλιση της δημόσιας υγείας κ.ά.

Πάντως, ανεξάρτητα από την κατάσταση συνολικά της οικονομίας φέτος, όπως τονίζουν τα στελέχη του κλάδου, το γεγονός είναι ότι οι καταναλωτές σε μεγάλο βαθμό δεν θα αλλάξουν πολλές από τις νέες τους συνήθειες, μένοντας και μαγειρεύοντας περισσότερο στο σπίτι. Η σχετική τάση εκτιμάται πως θα διαρκέσει ως τέλος του έτους, συναρτώμενη πάντα με τη συμπεριφορά της πανδημίας και τα ιατροφαρμακευτικά μέσα ελέγχου της, ενισχύοντας τον τζίρο των σούπερ μάρκετ.

Ένα στοιχείο που χαρακτήρισε τη ζωή του κλάδου το τελευταίο δίμηνο ήταν οι γρήγορες εναλλαγές στη συμπεριφορά της ζήτησης και η προσαρμογή των επιχειρήσεων στις ακραίες συνθήκες που επικράτησαν στην αγορά, με διαφορετικά χαρακτηριστικά από εβδομάδα σε εβδομάδα. Στις αρχές του Μαρτίου επικράτησε πανικός, καθώς οι καταναλωτές κατέφυγαν μαζικά στα καταστήματα να προμηθευτούν σε μεγάλες ποσότητες κυρίως τρόφιμα και καθαριστικά-απολυμαντικά. Την επόμενη εβδομάδα υπήρξε ηρεμία, μετά άρχισαν τα μέτρα κατ’ οίκον εγκλεισμού, για να έλθει λίγες μέρες μετά το lockdown στην αγορά. Σε κάθε φάση από αυτές οι αλυσίδες κλήθηκαν να ανταποκριθούν άμεσα, όπως και τώρα που συνολικά η αγορά επιστρέφει σταδιακά στις συνήθεις λειτουργίες της, με την υποχρέωση της τήρησης των μέτρων προστασίας (ΧΑΜ, ήτοι Χέρια, Αποστάσεις, Μάσκες).

Στο διάστημα από αρχές του έτους έως τα μέσα Απριλίου ο τζίρος τους υπολογίζεται ότι αυξήθηκε κατά 16% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα στελέχη του κλάδου προσπαθούν πλέον να προβλέψουν την εξέλιξη των πωλήσεων σε δωδεκάμηνη βάση, έχοντας μπροστά τους ένα αβέβαιο μέλλον. Μερίδα αυτών θεωρούν ότι η βαθιά ύφεση, στην οποία περιέρχεται αναπόφευκτα η οικονομία φέτος, όπως και η εκτίναξη της ανεργίας στο 20%, αν όχι περισσότερο, θα ψαλιδίσουν τον ευοίωνο ρυθμό ανάπτυξης του τζίρου το πρώτο τετράμηνο, περιορίζοντας την επίδοση του κλάδου στο 2%. Η σχετική εκτίμηση βρίσκει σύμφωνο το ΙΕΛΚΑ, που εκτιμά ότι οι ακραία αρνητικές συνθήκες, που ήδη βιώνει η οικονομία της χώρας, θα επηρεάσουν ανάλογα τα μεγέθη της κλαδικής αγοράς, με αποτέλεσμα ως το τέλος της χρονιάς να χαθούν όσα οφέλη αποκόμισαν μέχρι σήμερα τα δίκτυα πωλήσεων.

Υπάρχουν όμως και πιο αισιόδοξες φωνές, που κάνουν λόγο για ανάπτυξη φέτος της τάξης του 5% ή περισσότερο. Ειδικότερα, θεωρούν ότι μετά την εκτόξευση του τζίρου περίπου κατά 20% τον Μάρτιο και 12% τον Απρίλιο, και ο Μάιος θα εξελιχθεί ανοδικά, όπως και ο Ιούνιος. Άγνωστες παράμετροι παραμένουν: Το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου, οπότε θα φανεί πώς θα κινηθεί η τουριστική αγορά (οι ξενοδόχοι αναμένουν πτώση 50% στις αφίξεις ξένων τουριστών, ενώ οι απαισιόδοξοι κάνουν λόγο για απώλειες έως 90%) και ποια θα είναι η ένταση της ύφεσης το φθινόπωρο και το χειμώνα. Εδώ οι απόψεις διίσταται. Το Υπουργείο Οικονομικών προσδιορίζει την ύφεση μεταξύ 4,7% και 7,9%, όμως υπάρχουν και δυσμενέστερες εκτιμήσεις, όπως του ΔΝΤ, που μιλά για ύφεση 10%, τις οποίες, όμως, συμμερίζεται ο πρωθυπουργός αλλά και η Commission (9,7%), ή των ξένων οίκων, που περιγράφουν μια ακραία αρνητική εικόνα για την ελληνική οικονομία –για τις συγκρίσεις, θυμίζουμε ότι η υψηλότερη ύφεση την περίοδο των μνημονίων καταγράφηκε το 2011 και ήταν 8,9%... Πάντως, όσοι εκ των μάνατζερ του κλάδου αισιοδοξούν, βασίζουν τις εκτιμήσεις τους στην κυβερνητική εξαγγελία ότι θα πέσουν στην οικονομία περί τα 24 δισ. ευρώ στο επόμενο τρίμηνο, ώστε να μετριαστούν οι απώλειές της και να υπάρξει ανάταξη πιο γρήγορα από το 2021. Υπό αυτή την έννοια, ελπίζουν ότι η ύφεση φέτος δεν θα υπερβεί το 5%.

Αναφορικά με την εμπορική κίνηση, στο εξής ο κόσμος της αγοράς προσμετρά –πέραν των επιπτώσεων στο διαθέσιμο εισόδημα– την παράμερο «ψυχολογία», εφόσον εύλογα αναμένεται ότι όσο ο καταναλωτής αισθάνεται ανοχύρωτος έναντι του νέου κοροναϊού, θα περιορίζει τις δαπάνες του. Αναμφίβολα κρίσιμο στοιχείο θα είναι η διάρκεια και ένταση της πανδημικής κρίσης, ενόσω ήδη οι επιδημιολόγοι πιθανολογούν νέα έξαρσή της από το φθινόπωρο. Από αυτή την άποψη η οχύρωση της δημόσιας υγείας και της οικονομικής ζωής συναρτάται με το πόσο γρήγορα θα διατεθούν μαζικά φάρμακα κατά του ιού και πότε θα είναι διαθέσιμο το πρώτο αντι-Covid 19 εμβόλιο.

Η ζωή μας άλλαξε
Γεγονός είναι ότι τα σούπερ μάρκετ, και σε μικρότερο βαθμό τα ανεξάρτητα καταστήματα τροφίμων, κέρδισαν μεγάλο μέρος του εισοδήματος των νοικοκυριών, που λόγω του lockdown δεν δαπανήθηκε στη διασκέδαση, τη μετακίνηση, τα δώρα, τα καλλυντικά, σε αγορές ρούχων-υποδημάτων κ.ά.

Όμως, ενώ η μεγάλη εικόνα στην κλαδική αγορά ήταν θετική το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, η ζωή των επιχειρήσεων ήταν κάθε άλλο παρά εύκολη. Πλήθος προβλήματα αντιμετωπίστηκαν με το προσωπικό και τις άδειες ειδικού σκοπού ή τις ασθένειες, όπως και τις απουσίες, εφόσον αρκετοί υπάλληλοι ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Προβλήματα υπήρξαν και με την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, που προσέρχονταν μαζικά στα καταστήματα, με τις ελλείψεις σε προϊόντα, τις αυξήσεις στις τιμές λόγω ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες διεθνώς, όπως και σε εισαγόμενα προϊόντα, με τις ελλείψεις σε απολυμαντικά και μάσκες προστασίας, με το ειδικό καθεστώς λειτουργίας των καταστημάτων προς διασφάλιση της δημόσιας υγείας κ.ά.

Πάντως, ανεξάρτητα από την κατάσταση συνολικά της οικονομίας φέτος, όπως τονίζουν τα στελέχη του κλάδου, το γεγονός είναι ότι οι καταναλωτές σε μεγάλο βαθμό δεν θα αλλάξουν πολλές από τις νέες τους συνήθειες, μένοντας και μαγειρεύοντας περισσότερο στο σπίτι. Η σχετική τάση εκτιμάται πως θα διαρκέσει ως τέλος του έτους, συναρτώμενη πάντα με τη συμπεριφορά της πανδημίας και τα ιατροφαρμακευτικά μέσα ελέγχου της, ενισχύοντας τον τζίρο των σούπερ μάρκετ.

Ένα στοιχείο που χαρακτήρισε τη ζωή του κλάδου το τελευταίο δίμηνο ήταν οι γρήγορες εναλλαγές στη συμπεριφορά της ζήτησης και η προσαρμογή των επιχειρήσεων στις ακραίες συνθήκες που επικράτησαν στην αγορά, με διαφορετικά χαρακτηριστικά από εβδομάδα σε εβδομάδα. Στις αρχές του Μαρτίου επικράτησε πανικός, καθώς οι καταναλωτές κατέφυγαν μαζικά στα καταστήματα να προμηθευτούν σε μεγάλες ποσότητες κυρίως τρόφιμα και καθαριστικά-απολυμαντικά. Την επόμενη εβδομάδα υπήρξε ηρεμία, μετά άρχισαν τα μέτρα κατ’ οίκον εγκλεισμού, για να έλθει λίγες μέρες μετά το lockdown στην αγορά. Σε κάθε φάση από αυτές οι αλυσίδες κλήθηκαν να ανταποκριθούν άμεσα, όπως και τώρα που συνολικά η αγορά επιστρέφει σταδιακά στις συνήθεις λειτουργίες της, με την υποχρέωση της τήρησης των μέτρων προστασίας (ΧΑΜ, ήτοι Χέρια, Αποστάσεις, Μάσκες).


Ένα ζήτημα που συζητήθηκε έντονα το κρίσιμο δίμηνο ήταν και η παρέμβαση του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τον έλεγχο των τιμών και ειδικότερα των περιθωρίων κέρδους, με τα οποία λειτούργησαν οι εταιρείες τροφίμων, αφού δεν ήταν λίγοι όσοι έθεσαν το θέμα της διατίμησης σε προϊόντα όπως τα απολυμαντικά και οι μάσκες προστασίας, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, που σε αρκετές περιπτώσεις δεν αποφεύχθηκαν.

Κατά τα άλλα οι προσφορές την περίοδο του lockdown συνεχίσθηκαν κανονικά, όπως και τα φυλλάδια κι οι εκπτωτικές ενέργειες, ιδιαίτερα το τριήμερο της 25ης Μαρτίου και τη Μεγάλη Εβδομάδα, ενώ, αν κάτι κέρδισε τις εντυπώσεις, ήταν η εκτίναξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Τα e-shop των σούπερ μάρκετ είχαν την τιμητική τους, αλλά και δοκιμάστηκαν από τη μαζική παραγγελιοδοσία, έτσι ώστε οι παραδόσεις τους ξεπέρασαν τις 10-15 ημέρες αναμονής (αναλυτικό ρεπορτάζ σελ. 26).

Πόσο αυξήθηκαν οι πωλήσεις
Καθ΄ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου διμήνου και σχεδόν σε καθημερινά, οι εταιρείες ερευνών δημοσιοποιούσαν στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων. Ξεχωρίσαμε, λοιπόν, τα εξής:

Η συνολική αύξηση του τζίρου το πρώτο τρίμηνο του έτους στα FMCG ανήλθε στο 12,2% συγκριτικά με το περσινό τρίμηνο, οπότε από τα ταμεία του κλάδου πέρασαν περί τα 1,5 δισ. ευρώ. Τα προϊόντα σταθερού barcode και επί ζυγίω εμφάνισαν θετικό πρόσημο πωλήσεων κατά 13,4% και 8,6% αντίστοιχα (IRI). Πρώτη κατηγορία σε τζίρο ήταν των καθαριστικών, που είχε αύξηση πωλήσεων σε αξία 23,7%. Την ακολούθησαν με 17,4% τα είδη προσωπικής υγιεινής και τα τρόφιμα με 10,7% (IRI). Τα PL προϊόντα το πρώτο τρίμηνο του 2020 ενίσχυσαν την αξία των πωλήσεών τους κατά 13,9%, αυξάνοντας το μερίδιό τους στο 16,2% (IRI).

Οι προωθητικές ενέργειες στο πρώτο τρίμηνο του έτους αύξησαν το μερίδιό τους επί του γενικού τζίρου κατά 1,9 μονάδα. Η συμμετοχή τους στο σύνολο των πωλήσεων έφθασε στο 24,7% έναντι 22,9 %, που ήταν η συμμετοχή τους συνολικά το 2019 (IRI).

Η αύξηση των εσόδων από την πώληση FMCG την περίοδο μεταξύ 24 Φεβρουαρίου και 12 Απριλίου ήταν 30,7% (IRI). Από την αρχή του 2020 ως τις 12 Απριλίου η ανάπτυξη των πωλήσεων σε αξία ανήλθε σε 16,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (IRI).

Από ένα σύνολο 340 προϊοντικών κατηγοριών, οι 168, που αφορούν τρόφιμα, είχαν αύξηση πωλήσεων σε αξία 28,7%, οι 41 κατηγορίες, που αφορούν προϊόντα νοικοκυριού, εμφάνισαν ανάπτυξη 47,5%, οι 45 κατηγορίες, που αναφέρονται σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής, είχαν αύξηση τζίρου 37,2% και οι λοιπές 86 κατηγορίες 15,5% (IRI). Τις πλέον αυξημένες πωλήσεις εμφάνισαν τα αντισηπτικά τζελ, με άνοδο 449,4%. Ακολούθησαν τα συμπληρώματα διατροφής με αύξηση 351,9%, τα υγρά μαντηλάκια με 309% και το οινόπνευμα με άνοδο 308,6% (IRI).

Νέες συμπεριφορές και καταναλωτικές συνήθειες
Πολλά ειπώθηκαν όλες τις προηγούμενες εβδομάδες σχετικά με το πώς συμπεριφέρθηκε ο καταναλωτής στη διάρκεια των μέτρων κατά της πανδημίας. Το τι άλλαξε στις συνήθειές του σε σχέση με τις καθημερινές αγορές, αποτυπώθηκε στα σχετικά στοιχεία των αναλυτών, από τα οποία ξεχωρίζουμε τα εξής:

Ο μέσος αριθμός των εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων από τα σούπερ μάρκετ μειώθηκε κατά 55%. Ειδικότερα, από 13,6 φορές τον Δεκέμβριο του 2019 σε 6,1 τον Απρίλιο φέτος (ΙΕΛΚΑ).

Ενώ το Δεκέμβριο τα κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν η ποιότητα και το χρηματικό κόστος, τον Απρίλιο τα βασικά κριτήρια είναι πλέον είναι η υγιεινή και η ασφάλεια με 31%, ο χρόνος, η άνεση κι η ευκολία με 23% (ΙΕΛΚΑ).

Λόγω του Covid-19 και της αυξημένης ανάγκης για την προμήθεια συγκεκριμένων προϊόντων, οι καταναλωτές έθεσαν πιο ψηλά στις προτεραιότητές τους τη διαθεσιμότητα ενός προϊόντος έναντι της προτίμησής τους για ένα συγκεκριμένο brand (IRI).

Έξι στους δέκα καταναλωτές (59%) δήλωσαν ότι απολυμαίνουν τα προϊόντα από τα ψώνια τους πριν τα αποθηκεύσουν. Κατά το 25% θεωρούν ότι θα εξακολουθήσουν να τα απολυμαίνουν τουλάχιστον για δύο μήνες αφότου περάσει ο κίνδυνος (ΙΕΛΚΑ).

Το 49% των Ελλήνων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να επισκέπτονται λιγότερο συχνά τα φυσικά σούπερ μάρκετ, ώστε να περιορίσουν όσο περισσότερο γίνεται τις επαφές και το συγχρωτισμό με άλλους ανθρώπους, προτιμώντας τα μεγαλύτερα καλάθια για τα ψώνια τους (Nielsen).

Μεταξύ των διαφορετικών τυπολογιών καταστημάτων, τα άνω των 2.500τμ στο πρώτο τρίμηνο του έτους έναντι του αντίστοιχου περσινού ανέπτυξαν τις πωλήσεις τους με τον ταχύτερο ρυθμό, κατά 20,1%. Ακολούθησαν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ μεταξύ 1.000τμ-2.500τμ, με ανάπτυξη πωλήσεων 12,1% (Nielsen).

Ένας στους δύο καταναλωτές θα συνεχίσει να αποθεματοποιεί προϊόντα στο νοικοκυριό του και μετά την άρση των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας (ΙΕΛΚΑ).

Σε ποσοστό 46% οι καταναλωτές θα αποταμιεύουν χρήματα, ώστε να τα έχουν διαθέσιμα για έκτακτες ανάγκες –κατά το 19% δήλωσαν ότι θα το κάνουν ως το τέλος του 2020 (ΙΕΛΚΑ).

Επίσης, κατά το 46% δήλωσαν ότι λόγω της πανδημίας σκοπεύουν να μαγειρεύουν και να τρώνε περισσότερο στο σπίτι. Αυτός είναι κι ο λόγος που πολλές κατηγορίες, οι οποίες σχετίζονται με τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική, παρουσίασαν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης την περίοδο της πανδημίας, όπως αλεύρι 141,3%, αλάτι 55,8%, κρέμα γάλακτος 33%, αυγά 36,9%, μαργαρίνη 22,5%. Η παραμονή στο σπίτι στρέφει τους καταναλωτές και σε προϊόντα που απευθύνονται περισσότερο στα παιδιά, όπως τα σνακ. Οι ξηροί καρποί κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων 29,9%, η σοκολάτα 14,5% και τα μπισκότα 10,8% (Nielsen).


Στον αντίποδα, επιβράδυνση παρουσίασαν ορισμένες από τις πιο σημαντικές κατηγορίες αλκοολούχων ποτών, μεταξύ των οποίων η βότκα, η οποία τις τελευταίες πέντε εβδομάδες του πρώτου τριμήνου του έτους εμφάνισε μείωση πωλήσεων 2,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ οι πωλήσεις μπίρας υποχώρησαν κατά 11,1%. Αντίθετα, η κατηγορία του ούζου και του τσίπουρου αναπτύχθηκε σε σχέση με πέρυσι κατά 23,2% (Nielsen).

Τέλος, κατά το 88% οι Έλληνες δήλωσαν ότι πλένουν πολύ πιο συχνά τα χέρια τους –όχι τυχαία οι πωλήσεις υγρών και στέρεων σαπουνιών στο πρώτο τρίμηνο αναπτύχθηκαν κατά 208,4%. Κατά το 67% επιμένουν στο ζήτημα της καθαριότητας, γι’ αυτό άλλωστε οι πωλήσεις χλωρινών και καθαριστικών σπιτιού αναπτύχθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 155,8% και 123,3% αντίστοιχα (Nielsen).

Δέκα αλλαγές στη ζωή των σούπερ μάρκετ
Στη διάρκεια του προηγούμενου διμήνου πολλά άλλαξαν στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ, λόγω της κρίσης στη δημόσια υγεία. Ξεχωρίσαμε τα εξής:

Κινητικότητα στο προσωπικό: Οι αλυσίδες κατέφυγαν στις εταιρείες ενοικίασης εργαζομένων, προκειμένου να καλύπτουν τις κενές θέσεις που δημιουργήθηκαν στα δίκτυα, λόγω ασθενειών και αδειών ειδικού σκοπού, τις οποίες υποχρεώθηκαν να πάρουν αρκετοί εργαζόμενοι γονείς ανήλικων παιδιών, που έπρεπε να παραμείνουν στο σπίτι.

Αυξημένα μέτρα καθαριότητας: Στο σύνολο των καταστημάτων του κλάδου τα μέτρα καθαριότητας και απολύμανσης ήταν αυστηρά. Στα περισσότερα, μάλιστα, σούπερ μάρκετ ο καθαρισμός των χώρων γινόταν και ενόσω αυτά λειτουργούσαν για το κοινό, με τη χρήση μεγάλων σύγχρονων μηχανών απολύμανσης.

Γάντια, μάσκες, αντισηπτικά, κάρτες, αποστάσεις: Τα εν λόγω πέντε μέτρα προστασίας άλλαξαν άρδην τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι αίθουσες πωλήσεων δεν θύμιζαν όσα ξέραμε μέχρι πρότινος. Ακόμη και το ότι εκτός των σούπερ μάρκετ σχηματίζονταν ουρές πελατών χάριν της αποφυγής συνωστισμού ήταν κάτι πρωτόγνωρο.

Άδεια ράφια στην αρχή, κατόπιν refilling, μετά νηνεμία: Τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης επικράτησε πανικός. Πριν ισχύσουν τα απαγορευτικά μέτρα, οι καταναλωτές εισέρρεαν μαζικά στα καταστήματα, σηκώνοντας από τα ράφια ότι υπήρχε διαθέσιμο. Σε βασικές κατηγορίες τροφίμων οι ελλείψεις ήταν φανερές, ενώ χειρότερη ήταν η κατάσταση στα τμήματα πωλήσεων απορρυπαντικών, καθαριστικών και απολυμαντικών προϊόντων. Τα περιοριστικά μέτρα βοήθησαν να μπει μια τάξη στους χώρους πωλήσεων. Αλλά και το κοινό αντιλήφθηκε ότι δεν υπήρχε λόγος πανικού, οπότε αποκαταστάθηκε η ομαλότητα.

Μικροεντάσεις: Σε πρώτη φάση τουλάχιστον δεν χρειαζόταν και πολύ για ν’ ανεβαίνει η ένταση στα καταστήματα. Οι παρεξηγήσεις κι οι διαπληκτισμοί μεταξύ πελατών ήταν αρκετά συχνό φαινόμενο, με το προσωπικό άλλοτε να δρα πυροσβεστικά κι άλλοτε –όντας εξαντλημένο από τις συνθήκες εκτάκτου ανάγκης– να ρίχνει λάδι στη φωτιά. Ωστόσο, κρίνοντας από τη διεθνή εμπειρία των σχετικών αντιδράσεων και δη από πιο «ώριμες» αγορές, πρέπει να συμφωνήσουμε ότι γενικά ο λαός μας διατήρησε παραδειγματικά την ψυχραιμία του.

Στα αζήτητα τα καλάθια: Οι καταναλωτές όλο αυτό το διάστημα, όπως ήταν αναμενόμενο, επιδίωξαν για λόγους προστασίας να επισκέπτονται όσο το δυνατόν λιγότερο τα σούπερ μάρκετ. Έτσι, μετά από πολλά χρόνια είδαμε τα καρότσια να «ξεχειλίζουν» και τα καλάθια να «περιφρονούνται».

Λίγοι πελάτες: Η μικρή συχνότητα επισκέψεων για ψώνια ανά πελάτη, δηλαδή στον αντίποδα του αγοραστικού προτύπου της τελευταίας δεκαετίας, σε συνδυασμό με τους περιορισμούς στη είσοδό τους στα καταστήματα, είχε αποτέλεσμα οι σάλες ξάφνου να αραιώσουν από κόσμο.

Καταναλωτές μεγάλης ηλικίας: Ένα στοιχείο που χαρακτήρισε την εικόνα των αιθουσών πώλησης ήταν η απουσία καταναλωτών νεαρής ηλικίας. Τα σούπερ μάρκετ τα επισκέπτονταν κυρίως όσοι «κρατούν» το πορτοφόλι του νοικοκυριού, για αγορές στοχευμένες βάσει λίστας.

Αυθόρμητες αγορές: Ούτε λόγος να γίνεται. Οι αγοραστικές επιλογές είχαν έναν και μόνο στόχο: Προμήθειες, πολλές προμήθειες, με προϊόντα για μαγείρεμα και τις μικροαπολαύσεις στο σπίτι.

Νέα σύνθεση καλαθιού αγορών: Άλλαξε η σύνθεση του «καλαθιού της νοικοκυράς». Οι αγορές έγιναν συγκεκριμένες για πολύ συγκεκριμένες ανάγκες και δη σε αυξημένες ποσότητες, όλες με στόχο να «διασκεδαστεί» ο εγκλεισμός στο σπίτι και να μη λείψουν οι μικροαπολαύσεις των παιδιών.

Πακέτα μεγάλων συσκευασιών: Ξάφνου χάθηκαν. Τα πάντα προσφέρονταν ανά μονάδα ή έστω σε πακέτα με μικρότερες από τις συνηθισμένες ποσότητες.

σελφ σερβις (T. 504)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION