σελφ σερβις - Κώνσταντινος Μαχαίρας, πρόεδρος, ΙΕΛΚΑ: Σχεδιασμός τώρα με γνώμονα το category management

Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2020

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Κώνσταντινος Μαχαίρας, πρόεδρος, ΙΕΛΚΑ: Σχεδιασμός τώρα με γνώμονα το category management

30 Ιουνίου 2020 | 09:45 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Αγορά,Συνέντευξεις-Πρόσωπα,Τουρισμός

Κώνσταντινος Μαχαίρας

«Υπό κανονικές συνθήκες ανέμενα φέτος μια ετήσια ανάπτυξη του κλαδικού τζίρου 3,5%-4% συγκριτικά με το 2019, αλλά δεν φαίνεται ότι θα υπερβεί το 1,5%-2% κι αυτό λόγω της έξαρσης των πωλήσεων την περίοδο της καραντίνας, η οποία θα εξισορροπήσει σε ετήσια βάση τις αναμενόμενες απώλειες.

Διότι η επίδραση της οικονομικής κρίσης στο ψυχολογικό κλίμα και στο διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα, σε συνδυασμό με την έναρξη αφενός της περιόδου εξόφλησης των υποχρεώσεων των νοικοκυριών τον Ιούλιο και αφετέρου της λειτουργίας της μαζικής εστίασης, είναι σίγουρο ότι θα αντιστρέψουν τις επιδόσεις των αλυσίδων το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Όσο κι αν οι όμιλοι του κλάδου κέρδισαν από την ανάπτυξη των λιανικών πωλήσεων τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, αντισταθμίζοντας τις ζημιές των cash & carry λόγω της νέκρωσης της αγοράς του ho.re.ca., η οργανωμένη χονδρική ζημιώθηκε κι αυτό δεν αλλάζει. Αν ληφθεί υπόψιν ότι ο τουρισμός, μέσω του ho.re.ca. και της μικρής λιανικής κυρίως της παράκτιας χώρας, στηρίζει σε μεγάλο βαθμό τις πωλήσεις της οργανωμένης χονδρικής, ακόμα και με την ευνοϊκότερη δυνατή εξέλιξη των πραγμάτων φέτος οι απώλειες των cash & carry αποκλείεται να ισοφαριστούν. Μένει να δούμε το μέγεθος των απωλειών τους. Σχετικά η οποιαδήποτε πρόβλεψη, τουλάχιστον επί του παρόντος, θα ήταν αυθαίρετη, λόγω του απρόβλεπτου χαρακτήρα της πανδημίας, άρα και των μέτρων για την αντιμετώπισή της, που επιδρούν στον τουρισμό και συνολικά στα αποτελέσματα από την επανεκκίνηση του συνόλου της οικονομίας. Το βέβαιο είναι ότι χάθηκε για το cash & carry το κρίσιμο τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, που μαζί με το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου «φτιάχνουν» την κερδοφορία αυτού του καναλιού, εφόσον στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου έτσι κι αλλιώς δουλεύει. Συνεπώς το φθινόπωρο θα μπορέσουμε να εκτιμήσουμε το μέγεθος των ετήσιων απωλειών του cash & carry και πάντα με τον κίνδυνο να πέσουμε έξω στις προβλέψεις μας, αν χτυπηθούμε από ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Φάση μεταβατική από κάθε άποψη
Πέραν αυτών, όμως, αν κάτι τώρα πρέπει να απασχολεί πολύ σοβαρά τις διοικήσεις των αλυσίδων, είναι ότι ήδη άνοιξε ένας νέος κύκλος αλλαγών στην εισοδηματική κατάσταση των πελατών τους. Η φτώχεια είναι φανερό πια ότι διευρύνεται μακροπρόθεσμα, άρα πρέπει άμεσα η κάθε εταιρεία να επαναπροσδιορίσει στρατηγικά το τι πουλά, πώς το πουλά και σε ποιον το απευθύνει. Το επισημαίνω αυτό, διότι μέχρι σήμερα όλοι πουλούν σε όλους με τον ίδιο πάνω-κάτω τρόπο και, απ’ ότι βλέπω, δεν αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες προσέγγισης του κοινού με βάση τις νέες εισοδηματικές του κατανομές. Τέτοιου είδους προσεγγίσεις, για να έχουν αποτέλεσμα, δεν μπορεί παρά να είναι στρατηγικού βάθους και σχεδιασμού με γνώμονα την ανάλυση του category management ανά γεωγραφική περιοχή. Αλλά φοβάμαι ότι αυτά είναι ψιλά γράμματα για στελέχη προσηλωμένα στο μικτό κέρδος κι όχι στην πελατοκεντρικότητα. Απλώς προειδοποιώ ότι, χωρίς πελατοκεντρικές στρατηγικές, οι αλυσίδες δεν θα μπορούν ν’ αναπτύσσουν τα μερίδιά τους περισσότερο απ’ όσο το πετυχαίνουν μέχρι σήμερα, πράγμα που θα τις κάνει πιο ευάλωτες στην ύφεση.

Επίσης, πολλά στελέχη του κλάδου, έχοντας ζήσει την έξαρση των πωλήσεων την περίοδο της καραντίνας, αισθάνονται ασφαλή. Φοβάμαι ότι αυτό τους εμποδίζει να σταθμίσουν τη θέση τους έναντι μιας σαρωτικής, όπως φαίνεται, και παγκόσμιας τάσης ψηφιακού μετασχηματισμού του λιανεμπορίου, που η συγκυρία την επιταχύνει, δείχνοντας σχετικά την ανάγκη για άμεση και γενναία επενδυτική ανταπόκριση. Ήδη οι πελάτες τους ζητούν νέες εμπειρίες, πολύ περισσότερες από αυτές που τους παρέχουν, κυρίως στον τομέα της άνεσης και της ευκολίας, και μολονότι δεν τους αρνούνται την πιστότητα, στο εξής θα απαιτούν πολύ περισσότερα πλεονεκτήματα ως αντάλλαγμα για να την εκδηλώνουν… Η φάση που περνάμε σήμερα είναι μεταβατική από κάθε άποψη. Στο πλαίσιο αυτό, θέλω να προειδοποιήσω τους επιχειρηματίες του κλάδου μας ότι τώρα ακριβώς περισσότερο από ποτέ μπορεί ξάφνου να εμφανιστεί στην αγορά μας ένας διεθνής «παίχτης», πολύ πιο ισχυρός απ’ όλους μαζί και να φτωχύνουν σε μια νύχτα. Παγκόσμιοι επιχειρηματικοί κολοσσοί, απ’ αυτούς που διαμορφώνουν στρατηγικές σε προοπτική εικοσαετίας και που ειδικά σε συγκυρίες παγκόσμιων κρίσεων, όπως η φετινή, επανασχεδιάζουν το μέλλον τους, είναι έτοιμοι να επενδύσουν πακτωλό χρήματος σε χώρες με στρατηγικό πλεονέκτημα, όπως η Ελλάδα, η οποία έχει τεράστιο ενδιαφέρον ως πύλη εισόδου τους στην Ευρώπη.

Ας μην το υποτιμούν αυτό οι επιχειρηματίες μας, υπερτιμώντας την ασφάλειά τους… Εξάλλου, η οργανωμένη λιανική του κλάδου στον τόπο μας ελέγχει περίπου το μισό της εγχώριας αγοράς του ευρύτερου κλάδου, όταν σε άλλες χώρες το σχετικό ποσοστό φτάνει το 75%. Άρα ο χώρος υπάρχει, για να επιδιωχθεί η κάλυψή του, μετά λ.χ. από μια τρανταχτή εξαγορά…

Προσωπικά είμαι πεισμένος ότι στα ερχόμενα δυο-τρία χρόνια θα δούμε δραματικές αλλαγές στον παγκόσμιο χάρτη του κλάδου, το ντόμινο των οποίων ας μη φαντάζεται κανείς ότι θα μας εξαιρέσει…».

σελφ σερβις (T. 505)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION