σελφ σερβις - IRI: Χρήσιμα μαθήματα από την προηγούμενη ύφεση για τη νέα…

Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

IRI: Χρήσιμα μαθήματα από την προηγούμενη ύφεση για τη νέα…

8 Σεπτεμβρίου 2020 | 09:31 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Διεθνή,Έρευνα

Οι μεγάλες αλλαγές που επιφέρει η πανδημία στον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν προϊόντα οι καταναλωτές, όπως η ένταση της προσοχής σε ζητήματα υγείας, η μείωση του χρόνου πραγματοποίησης αγορών και η ενίσχυση του ψηφιακού καναλιού, έδωσαν το έναυσμα στην IRI για μια αναδρομή στις αλλαγές των αγοραστικών συνηθειών κατά την περίοδο της μεγάλης ύφεσης στις ΗΠΑ, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη νέα κρίση. Η μελέτη των συμπερασμάτων τους μπορεί να συμβάλει στον σχεδιασμό των κινήσεων στρατηγικής από προμηθευτές καταναλωτικών προϊόντων και λιανεμπόριο, για την αντιμετώπιση της νέας ύφεσης.

Για τη μελέτη που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Ιούνιο, οι αναλυτές της IRI αξιοποίησαν αρχικά τα δεδομένα της 25ετούς έρευνας της εταιρείας, η οποία καταγράφει τα δεδομένα των επιτυχημένων λανσαρισμάτων, υπό τον τίτλο New Product Pacesetters και ειδικότερα όσα αφορούν την περίοδο 2008-2010, καθώς και έρευνες που αφορούν την ευρύτερη αγορά των FMCG. Παρατηρώντας τις πωλήσεις των Top 10 Pacesetters, των δέκα κορυφαίων σε πωλήσεις νέων προϊόντων της εξεταζόμενης τριετίας, η IRI διαπιστώνει πως ήταν συνολικά χαμηλότερες από τις πραγματοποιηθείσες κατά το διάστημα προ ύφεσης. Την ίδια στιγμή, οι μικρότεροι προμηθευτές είδαν λιγότερα προϊόντα τους να παρουσιάζονται στη σχετική λίστα (New Product Pacesetters), με την αισιόδοξη νότα να δίνεται από το γεγονός ότι αποδείχθηκαν περισσότερο επιτυχημένα από των μεγάλων και μεσαίων προμηθευτών (σύμφωνα με τα κριτήρια της εν λόγω έρευνας, που εξετάζει πωλήσεις, μερίδια, συμβολή στην ανάπτυξη της κατηγορίας, κλπ).

Οι PepsiCo, General Mills και Kraft ήταν οι top 3 προμηθευτές στην ευρεία κατηγορία των τροφίμων και ποτών στο διάστημα 2008-2010. Την ίδια στιγμή όμως, σε ό,τι αφορά τους δείκτες που μετρούν τις incremental πωλήσεις και την διατήρηση των πωλήσεων στον χρόνο, είχαν χαμηλότερες του μέσου όρου επιδόσεις. Όσο για τις non food κατηγορίες, οι εταιρείες P&G, Johnson & Johnson και L’Oreal ήταν οι τρεις προμηθευτές με τις υψηλότερες πωλήσεις στη λίστα, για την ερευνώμενη τριετία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η αναφορά της μελέτης σε brands όπως Kellogg’s, Special K. Dove, Gatorade, Starbucks και Crest, που επέκτειναν τις προϊοντικές τους προτάσεις και σε άλλες κατηγορίες, επιτυγχάνοντας έτσι τον στόχο της αύξησης των πωλήσεων. Δημοφιλείς κατηγορίες με υψηλά ποσοστά διείσδυσης στο καταναλωτικό κοινό παρουσίασαν μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης νέων καινοτόμων προτάσεων, ενώ κατηγορίες με αυξητική τάση πωλήσεων, όπως τα ενεργειακά ποτά, το γιαούρτι, τα σνακ και τα προϊόντα με ξηρούς καρπούς κλπ, είχαν μεγαλύτερη επιτυχία. Στις non food κατηγορίες, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς ξεχώρισαν στον τομέα της καινοτομίας.

Οι νέες τάσεις στην εποχή της ύφεσης
Στα θέματα που ήρθαν στο προσκήνιο ως νέες τάσεις, συγκαταλέγονται, όπως σημειώνουν οι αναλυτές, η παραγωγή premium προϊόντων, η δημιουργία προϊόντων επαγγελματικού επιπέδου για χρήση στο σπίτι, τα προϊόντα για κατανάλωση on the go, τα προϊόντα που συνδυάζουν πολλές χρήσεις (πχ ενυδατική, αντιρυτιδική, αντηλιακή κρέμα προσώπου με χρήση και ως make up, υγρό πλυσίματος στο χέρι με προστασία του χρώματος, προϊόν που συνδυάζει χρήση οδοντόκρεμας και στοματικού διαλύματος κλπ), αλλά και η συνεργασία δύο brand για την παρουσίαση μιας καινοτομίας, οι multi-serving συσκευασίες κλπ. Το χαρακτηριστικό των νέων αυτών προτάσεων ήταν πως δεν αποτελούσαν απλώς πιο συμφέρουσες οικονομικά επιλογές, αλλά προσέφεραν και ευκολία στον χρήστη, όπως οι προτάσεις γευμάτων που απαιτούσαν μόνο ένα απλό ζέσταμα στον φούρνο μικροκυμάτων κοκ. Όπως σημειώνεται στην έρευνα, μπορεί το κόστος αγοράς να ήταν σημαντική παράμετρος στην εξίσωση της αγοραστικής επιλογής, όμως, παρά τη βαριά σκιά της ύφεσης, ο καταναλωτής εξέταζε το τι ακριβώς του προσέφερε η αγορά του προϊόντων, άρα το value for money.

Όπως έχει καταγραφεί στην πλειονότητα των ερευνών για τη συγκεκριμένη περίοδο, οι καταναλωτές δεν αναζητούσαν απαραίτητα τη χαμηλή τιμή, αλλά επεδίωκαν η αγορά οποιουδήποτε προϊόντος να έχει αξία για τους ίδιους ή για όποιον το χρησιμοποιούσε / κατανάλωνε, καθώς το δραματικά μειωμένο εισόδημα της πλειονότητας των πολιτών οδηγούσε σε προσεκτική μελέτη του τρόπου διάθεσης ακόμη και του μικρότερου ποσού για αγορές προϊόντων.

Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και της έρευνας για παραγωγή καινοτόμων προϊόντων, με έμφαση στην ευκολία στη χρήση, την εξοικονόμηση χρόνου, αλλά και την υγεία, που είχε ήδη χαρακτηρίσει τα επιτυχημένα λανσαρίσματα των ετών 2006-2007, συνεχίστηκε και στην περίοδο της ύφεσης, με θετικά αποτελέσματα. Επίσης, η επένδυση σε media και merchandising, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών, έδωσε τη δυνατότητα σε περισσότερους καταναλωτές να δοκιμάσουν τα προϊόντα και να πραγματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες αγορές, προσφέροντας υγιή ανάπτυξη πωλήσεων. Ακόμη και προϊόντα start-up εταιρειών κατάφεραν, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους merchandising, να κερδίσουν την προσοχή των καταναλωτών και να αυξήσουν τη διανομή και τα μερίδιά τους.

Σε περιόδους ύφεσης έχει παρατηρηθεί πως οι καταναλωτές έχουν την εύλογη τάση να πραγματοποιούν τις αγορές τους μένοντας κατά κανόνα πιστοί στη λίστα αγορών. Αυτό συνέβη και στην περίοδο 2008-2010. Όπως τονίζουν οι αναλυτές της IRI, σημειώθηκε σημαντική ενίσχυση αυτής της τάσης, γεγονός που επηρέασε, όπως αναμενόταν, και την επιλογή νέων προϊόντων. Η λίστα κατευθύνει κυρίως σε προαποφασισμένες αγορές, που αφορούν γνωστά προϊόντα και πιθανόν και κάποια νέα, για τα οποία έχει ήδη ενημερωθεί ο καταναλωτής ή βρίσκει σε ελκυστική προσφορά στο κατάστημα, φυσικό ή online.

Οι μεγάλες εταιρείες εξακολουθούν να έχουν το προβάδισμα
Μελετώντας τα στοιχεία από το 2016 έως το 2019, η IRI διαπιστώνει πως οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μαζί παράγουν λίγο πάνω από το 50% του συνόλου των επιτυχημένων νέων προϊόντων κάθε χρονιάς (New Product Pacesetter), ενώ οι μεσαίες βλέπουν κάθε χρόνο τον αριθμό των προϊόντων τους που συμμετέχουν στη σχετική λίστα να μειώνεται ως ποσοστό. Αντίστοιχα, σε επίπεδο αξίας πωλήσεων, οι μεγάλοι προμηθευτές, ενώ είχαν το 2019 μερίδιο μόλις 24% σε αριθμό νέων προϊόντων στη σχετική λίστα, πραγματοποίησαν το 52% των συνολικών πωλήσεων. Οι μεσαίες επιχειρήσεις έχουν ένα μερίδιο 22% των πωλήσεων, το οποίο μάλιστα βαίνει μειούμενo (IRI Archived Reports 2008-2010).

Για τη μελέτη που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Ιούνιο, οι αναλυτές της IRI αξιοποίησαν αρχικά τα δεδομένα της 25ετούς έρευνας της εταιρείας, η οποία καταγράφει τα δεδομένα των επιτυχημένων λανσαρισμάτων, υπό τον τίτλο New Product Pacesetters και ειδικότερα όσα αφορούν την περίοδο 2008-2010, καθώς και έρευνες που αφορούν την ευρύτερη αγορά των FMCG. Παρατηρώντας τις πωλήσεις των Top 10 Pacesetters, των δέκα κορυφαίων σε πωλήσεις νέων προϊόντων της εξεταζόμενης τριετίας, η IRI διαπιστώνει πως ήταν συνολικά χαμηλότερες από τις πραγματοποιηθείσες κατά το διάστημα προ ύφεσης. Την ίδια στιγμή, οι μικρότεροι προμηθευτές είδαν λιγότερα προϊόντα τους να παρουσιάζονται στη σχετική λίστα (New Product Pacesetters), με την αισιόδοξη νότα να δίνεται από το γεγονός ότι αποδείχθηκαν περισσότερο επιτυχημένα από των μεγάλων και μεσαίων προμηθευτών (σύμφωνα με τα κριτήρια της εν λόγω έρευνας, που εξετάζει πωλήσεις, μερίδια, συμβολή στην ανάπτυξη της κατηγορίας, κλπ).

Οι PepsiCo, General Mills και Kraft ήταν οι top 3 προμηθευτές στην ευρεία κατηγορία των τροφίμων και ποτών στο διάστημα 2008-2010. Την ίδια στιγμή όμως, σε ό,τι αφορά τους δείκτες που μετρούν τις incremental πωλήσεις και την διατήρηση των πωλήσεων στον χρόνο, είχαν χαμηλότερες του μέσου όρου επιδόσεις. Όσο για τις non food κατηγορίες, οι εταιρείες P&G, Johnson & Johnson και L’Oreal ήταν οι τρεις προμηθευτές με τις υψηλότερες πωλήσεις στη λίστα, για την ερευνώμενη τριετία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η αναφορά της μελέτης σε brands όπως Kellogg’s, Special K. Dove, Gatorade, Starbucks και Crest, που επέκτειναν τις προϊοντικές τους προτάσεις και σε άλλες κατηγορίες, επιτυγχάνοντας έτσι τον στόχο της αύξησης των πωλήσεων. Δημοφιλείς κατηγορίες με υψηλά ποσοστά διείσδυσης στο καταναλωτικό κοινό παρουσίασαν μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης νέων καινοτόμων προτάσεων, ενώ κατηγορίες με αυξητική τάση πωλήσεων, όπως τα ενεργειακά ποτά, το γιαούρτι, τα σνακ και τα προϊόντα με ξηρούς καρπούς κλπ, είχαν μεγαλύτερη επιτυχία. Στις non food κατηγορίες, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς ξεχώρισαν στον τομέα της καινοτομίας.

Οι νέες τάσεις στην εποχή της ύφεσης
Στα θέματα που ήρθαν στο προσκήνιο ως νέες τάσεις, συγκαταλέγονται, όπως σημειώνουν οι αναλυτές, η παραγωγή premium προϊόντων, η δημιουργία προϊόντων επαγγελματικού επιπέδου για χρήση στο σπίτι, τα προϊόντα για κατανάλωση on the go, τα προϊόντα που συνδυάζουν πολλές χρήσεις (πχ ενυδατική, αντιρυτιδική, αντηλιακή κρέμα προσώπου με χρήση και ως make up, υγρό πλυσίματος στο χέρι με προστασία του χρώματος, προϊόν που συνδυάζει χρήση οδοντόκρεμας και στοματικού διαλύματος κλπ), αλλά και η συνεργασία δύο brand για την παρουσίαση μιας καινοτομίας, οι multi-serving συσκευασίες κλπ. Το χαρακτηριστικό των νέων αυτών προτάσεων ήταν πως δεν αποτελούσαν απλώς πιο συμφέρουσες οικονομικά επιλογές, αλλά προσέφεραν και ευκολία στον χρήστη, όπως οι προτάσεις γευμάτων που απαιτούσαν μόνο ένα απλό ζέσταμα στον φούρνο μικροκυμάτων κοκ. Όπως σημειώνεται στην έρευνα, μπορεί το κόστος αγοράς να ήταν σημαντική παράμετρος στην εξίσωση της αγοραστικής επιλογής, όμως, παρά τη βαριά σκιά της ύφεσης, ο καταναλωτής εξέταζε το τι ακριβώς του προσέφερε η αγορά του προϊόντων, άρα το value for money.

Όπως έχει καταγραφεί στην πλειονότητα των ερευνών για τη συγκεκριμένη περίοδο, οι καταναλωτές δεν αναζητούσαν απαραίτητα τη χαμηλή τιμή, αλλά επεδίωκαν η αγορά οποιουδήποτε προϊόντος να έχει αξία για τους ίδιους ή για όποιον το χρησιμοποιούσε / κατανάλωνε, καθώς το δραματικά μειωμένο εισόδημα της πλειονότητας των πολιτών οδηγούσε σε προσεκτική μελέτη του τρόπου διάθεσης ακόμη και του μικρότερου ποσού για αγορές προϊόντων.

Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και της έρευνας για παραγωγή καινοτόμων προϊόντων, με έμφαση στην ευκολία στη χρήση, την εξοικονόμηση χρόνου, αλλά και την υγεία, που είχε ήδη χαρακτηρίσει τα επιτυχημένα λανσαρίσματα των ετών 2006-2007, συνεχίστηκε και στην περίοδο της ύφεσης, με θετικά αποτελέσματα. Επίσης, η επένδυση σε media και merchandising, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών, έδωσε τη δυνατότητα σε περισσότερους καταναλωτές να δοκιμάσουν τα προϊόντα και να πραγματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες αγορές, προσφέροντας υγιή ανάπτυξη πωλήσεων. Ακόμη και προϊόντα start-up εταιρειών κατάφεραν, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους merchandising, να κερδίσουν την προσοχή των καταναλωτών και να αυξήσουν τη διανομή και τα μερίδιά τους.

Σε περιόδους ύφεσης έχει παρατηρηθεί πως οι καταναλωτές έχουν την εύλογη τάση να πραγματοποιούν τις αγορές τους μένοντας κατά κανόνα πιστοί στη λίστα αγορών. Αυτό συνέβη και στην περίοδο 2008-2010. Όπως τονίζουν οι αναλυτές της IRI, σημειώθηκε σημαντική ενίσχυση αυτής της τάσης, γεγονός που επηρέασε, όπως αναμενόταν, και την επιλογή νέων προϊόντων. Η λίστα κατευθύνει κυρίως σε προαποφασισμένες αγορές, που αφορούν γνωστά προϊόντα και πιθανόν και κάποια νέα, για τα οποία έχει ήδη ενημερωθεί ο καταναλωτής ή βρίσκει σε ελκυστική προσφορά στο κατάστημα, φυσικό ή online.

Οι μεγάλες εταιρείες εξακολουθούν να έχουν το προβάδισμα
Μελετώντας τα στοιχεία από το 2016 έως το 2019, η IRI διαπιστώνει πως οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μαζί παράγουν λίγο πάνω από το 50% του συνόλου των επιτυχημένων νέων προϊόντων κάθε χρονιάς (New Product Pacesetter), ενώ οι μεσαίες βλέπουν κάθε χρόνο τον αριθμό των προϊόντων τους που συμμετέχουν στη σχετική λίστα να μειώνεται ως ποσοστό. Αντίστοιχα, σε επίπεδο αξίας πωλήσεων, οι μεγάλοι προμηθευτές, ενώ είχαν το 2019 μερίδιο μόλις 24% σε αριθμό νέων προϊόντων στη σχετική λίστα, πραγματοποίησαν το 52% των συνολικών πωλήσεων. Οι μεσαίες επιχειρήσεις έχουν ένα μερίδιο 22% των πωλήσεων, το οποίο μάλιστα βαίνει μειούμενo (IRI Archived Reports 2008-2010).


Τι έγινε στην πανδημία
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της IRI τον Μάιο του 2020 (IRI Consumer Network Panel), λόγω της πανδημίας, οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για την καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου που ξοδεύουν εντός του καταστήματος και λιγότερο για την ανακάλυψη νέων προϊόντων ή επαναλανσαρισμάτων. Στο πλαίσιο της έρευνας, 1.400 καταναλωτές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούσαν την αγοραστική τους συμπεριφορά στις κατηγορίες των τροφίμων και των ποτών ένα δίμηνο προ της έρευνας, δηλαδή από τα μέσα Φεβρουαρίου έως τα μέσα Απριλίου. Σε ποσοστό 35% δήλωσαν πως κατά τη συγκεκριμένη περίοδο δεν αναζητούσαν νέα προϊόντα γιατί είχαν επικεντρωθεί στην αγορά βασικών ειδών, το 25% των ερωτηθέντων απάντησε πως ο λόγος ήταν ότι ήθελε να ολοκληρώσει σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρόνο τις αγορές του, το 24% δεν παρατήρησε πολλά νέα προϊόντα στο κατάστημα που επισκέφθηκε και το 21% δήλωσε πως αναζητούσε νέα προϊόντα για δοκιμή, μόνο στην περίπτωση που τα προϊόντα τα οποία αγοράζει συνήθως δεν ήταν διαθέσιμα.Στην ερώτηση σχετικά με το τι θα πράξουν τον επόμενο μήνα, μόλις το 9% των καταναλωτών δηλώνει πως θα αναζητήσει με μεγαλύτερη συχνότητα νέα προϊόντα απ’ ότι τον προηγούμενο μήνα, το 73% πως η συχνότητα αναζήτησης θα παραμείνει ίδια και το 18% πως θα μειώσει την αναζήτηση νέων προϊόντων.

Ιδιαίτερη σημασία έχει επίσης η διαπίστωση πως με την πανδημία, ενώ αυξήθηκε σημαντικά η κατανάλωση τροφίμων στο σπίτι, το ενδιαφέρον για νέα προϊόντα μειώθηκε. Ειδικότερα, ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που απαντούσαν πως συνήθως δεν αγοράζουν νέα προϊόντα τροφίμων ήταν 12%, η μετά-COVID-19 έρευνα κατέγραψε σχεδόν διπλασιασμό του ποσοστού, στο 20%.

Όσο για τον χρόνο που δαπανούν εντός του καταστήματος, οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν καθιερώσει την τάση για γρήγορες αγορές. Πρόκειται για ένα στοιχείο στο οποίο εφιστούν την προσοχή οι αναλυτές της IRI, δεδομένου ότι επηρεάζει σημαντικά την απόφαση για τον τρόπο τοποθέτησης των προϊόντων στο ράφι όσο και τον προγραμματισμό και την υλοποίηση των προωθητικών ενεργειών εκ μέρους των εταιρειών. Γι΄ αυτό προτείνουν στα τμήματα μάρκετινγκ να επικεντρωθούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενεργειών που θα οδηγήσουν τους καταναλωτές στα νέα προϊόντα και θα τους δώσουν κίνητρα για την αγορά τους. Όπως έδειξε η έρευνα (Μάιος 2020), σε ποσοστό 56% οι καταναλωτές απάντησαν πως πήγαν κατευθείαν στο ράφι όπου γνωρίζουν πως βρίσκονται τα προϊόντα που επιθυμούν, χωρίς να προσέχουν συνήθη σημεία προβολής, όπως οι κεφαλές της γόνδολας, ή προωθητικά displays. Σε ποσοστό 31% είπαν πως προσπέρασαν πολλούς διαδρόμους χωρίς να σταματήσουν, για να κερδίσουν χρόνο, ενώ κατά 42% δήλωσαν πως έμειναν για πολύ λιγότερο χρόνο στο κατάστημα, σε σχέση με την προ-COVID-19 εποχή.

Omnichannel
Η πανδημία έφερε πρωτοφανή ανάπτυξη των ψηφιακών αγορών. Παρά το ότι τα νέα προϊόντα δεν αποτελούσαν προτεραιότητα, σε ποσοστό 25% οι καταναλωτές στις ΗΠΑ δήλωσαν πως είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν νέα προϊόντα όταν ψωνίζουν online. Αν και πρόκειται για σημαντικό ποσοστό, σημειώνεται πως κατά ένα αντίστοιχο ποσοστό (25%) οι καταναλωτές απαντούν πως αναζητούν στον ίδιο βαθμό νέα προϊόντα στο φυσικό και στο ψηφιακό κανάλι. Επίσης, σε ποσοστό 29% απαντούν πως είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν νέα προϊόντα στο φυσικό κατάστημα, ενώ ένα ποσοστό 22% δεν ενδιαφέρεται να ανακαλύψει νέα προϊόντα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI που αφορούν έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο (IRI, Influence of Source of Awareness, 2020, 4.121 ερωτηθέντες), απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το τι τους οδήγησε στην επιλογή κάποιου νέου προϊόντος, σε ποσοστό 41% οι καταναλωτές απάντησαν «η τιμή», το 23% δήλωσε τις εκπτώσεις που δίνονταν βάσει κάρτας πιστότητας, για το 48% αξία είχε η προηγούμενη χρήση / εμπιστοσύνη στη μάρκα, για το 22% τα κουπόνια που είχε μαζί του από το σπίτι και για το 18% η σύσταση από μέλος της οικογένειας ή φίλο. Το συμπέρασμα των μελετητών είναι πως το επίπεδο εμπιστοσύνης που έχει κερδίσει η μάρκα, οι συστάσεις ατόμων που οι καταναλωτές εμπιστεύονται και οι εκπτώσεις τιμής είναι ζωτικής σημασίας για τη «γνωριμία» του καταναλωτή με το νέο προϊόν, ειδικά σε περιόδους οικονομικής πίεσης.

Όπως σημειώνεται στη μελέτη από τους αναλυτές της IRI, στην προ-πανδημίας εποχή μόλις ένα 13% των καταναλωτών δήλωνε πως την προσοχή του σε ένα νέο προϊόν τράβηξε η τοποθέτηση και η προβολή του στο ράφι του καταστήματος. Σήμερα όμως, που ο χρόνος παραμονής στο κατάστημα είναι εξαιρετικά πολύτιμος, το merchandising αναμένεται να παίξει ακόμη σημαντικότερο ρόλο στην απόφαση αγοράς.

Οι αναδυόμενες τάσεις στον καιρό της ύφεσης του 2020
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές της IRI, η τάση κάλυψης αναγκών για τις οποίες προ πανδημίας οι καταναλωτές απευθύνονταν σε επαγγελματίες, με λύσεις που εφαρμόζονται στο σπίτι, όπως για παράδειγμα η περιποίηση των μαλλιών, το φαγητό ή ακόμη και ιατρικές υπηρεσίες, δημιουργούν νέες ευκαιρίες για την παραγωγή νέων προϊόντων. Παρά δε το γεγονός πως βλέπουμε για μια ακόμη φορά να διευρύνεται η «ψαλίδα» των εισοδημάτων, εκτιμούν πως αρκετοί καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για premium υπηρεσίες και προϊόντα.

Οι υπάρχουσες τάσεις, όπως η αυξανόμενη υιοθέτηση του μοντέλου των online αγορών, αλλά και νέες, όπως η μείωση του χρόνου που είναι διατεθειμένοι οι καταναλωτές να αφιερώνουν για αγορές εντός του καταστήματος, τονίζουν, θα πρέπει να οδηγήσουν τη βιομηχανία στην επικέντρωση της προσοχής της στα χαρακτηριστικά των προϊόντων που πραγματικά έχουν σημασία, στην τοποθέτηση των προϊόντων (positioning) με σωστό και επικερδή τρόπο, στη λήψη απόφασης για το σωστό κανάλι διανομής και την εξυπηρέτησή του, και την υλοποίηση προωθητικών ενεργειών από το έτος 1 και μετά, θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους.

Το χτίσιμο της εμπιστοσύνης στη μάρκα, η αξιοποίηση των εργαλείων του μάρκετινγκ, όπως το endorsement, οι εκπτώσεις τιμής κλπ είναι σημαντικές προϋποθέσεις στη νέα εποχή της κρίσης, σημειώνουν, για την οικοδόμηση της εικόνας ενός προϊόντος και τη σύνδεσή του με το καταναλωτικό κοινό.

2020: Βασικές αρχές για επιτυχημένα λανσαρίσματα στη νέα κανονικότητα
Οι αναλυτές της IRI προτείνουν κάποιες βασικές αρχές που πρέπει να τηρούνται για την παρουσίαση καινοτομιών στην αγορά με προϋποθέσεις επιτυχίας στις νέες συνθήκες που διαμορφώνει πλέον η πανδημία. Καταρχάς, σημειώνουν πως είναι σημαντικός ο σχεδιασμός καινοτόμων προϊόντων με ιδιότητες που έχουν σημασία για τους καταναλωτές. Τα νέα προϊόντα, επισημαίνουν, πρέπει να προσφέρουν οφέλη για τα οποία οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή αγοράς (όπως, για παράδειγμα, τα προϊόντα χωρίς γλουτένη).

Εφιστούν, επίσης, την προσοχή των επιχειρήσεων στην ξεκάθαρη τοποθέτηση του προϊόντος στην αγορά στην οποία απευθύνεται. «Οι καταναλωτές», επισημαίνουν, «πρέπει να γνωρίζουν τι υπόσχεται το προϊόν και πώς ικανοποιεί τις ανάγκες τους».

Τονίζουν πως οι προμηθευτές πρέπει να είναι βέβαιοι πως έχουν εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή διανομή, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να δοκιμάσουν και να επαναγοράσουν το προϊόν. «Εάν οι καταναλωτές δεν βρίσκουν το προϊόν, μειώνεται κατακόρυφα η πιθανότητα πρώτης, αλλά και επαναληπτικής αγοράς», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Τέλος, μιλούν για την αξία της προσήλωσης σε ένα καλά σχεδιασμένο πλάνο προωθήσεων από τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του προϊόντος, ενώ σημειώνουν την αξία της σωστής πρόβλεψης των βασικών πωλήσεων και των incremental. Για ακριβή πρόβλεψη, οι μεν προμηθευτές, σημειώνουν, πρέπει να λάβουν υπόψη παράγοντες όπως οι στόχοι που αφορούν τη διανομή, τη διαφήμιση, τις δοκιμές και τις επαναλαμβανόμενες αγορές, ενώ οι λιανέμποροι θα πρέπει να γνωρίζουν πώς τα νέα προϊόντα εντάσσονται στην ήδη υπάρχουσα προσφορά / γκάμα τους και με ποιο τρόπο θα συμβάλουν στην ενίσχυση των πωλήσεων της κατηγορίας στην οποία ανήκουν.

σελφ σερβις (T. 506)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION