σελφ σερβις - Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ανεβαίνουν οι τόνοι για το franchise

Κυριακή, 12 Ιουλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσμικά

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ανεβαίνουν οι τόνοι για το franchise

23 Σεπτεμβρίου 2010 | 13:26 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ανεβαίνουν οι τόνοι για το franchise

Τα πρώτα αποτελέσματα της διακλαδικής έρευνας στο χώρο του franchise φέρνει στην επιφάνεια η Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρεμβαίνοντας με μια σειρά αποφάσεών της, που αφορούν στον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών στο ράφι και στο καθεστώς που προμηθεύονται τα εμπορεύματα οι franchisee. Η Επιτροπή φαίνεται ότι απορρίπτει τον όρο της αποκλειστικότητας όσον αφορά στην προμήθεια των αγαθών, όπως και την επιβολή τιμών στο ράφι της δικαιόχρησης.

Επιτροπή είχε εμμέσως διαμηνύσει στην αγορά -ήδη επί εποχής Ζησιμόπουλου- ότι στις προθέσεις της ήταν να αλλάξει το πλαίσιο τιμολόγησης των προϊόντων στο franchise, θεωρώντας ότι οι τιμές πρέπει να διαμορφώνονται ελεύθερα. Αυτό εξάλλου διαφάνηκε και από την απόφαση που έλαβε προ λίγων ετών σε βάρος της Dia Hellas, η οποία είχε καταδικαστεί για το γεγονός ότι δεν επέτρεπε στα συνεργαζόμενα με αυτήν καταστήματα να τιμολογούν ελεύθερα.

Ειδικότερα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, εξετάζοντας καταγγελία συνεργαζόμενων επιχειρηματιών με την Dia Hellas, είχε αποφανθεί ότι στις συμβάσεις franchise ο δικαιοπάροχος δεν μπορεί να επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα τιμές λιανικής στον δικαιοδόχο, μπορεί ωστόσο να επιβάλλει ανώτατα όρια τιμών ή να καταρτίζει λίστα προτεινόμενων τιμών για το δίκτυό του.

Πληροφορίες του «σελφ σέρβις» αναφέρουν ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού προχωράει ένα βήμα περαιτέρω την έρευνά της στο franchise, με μια ακόμη σημαντική υπόθεση, που έχει ήδη διερευνήσει και για την οποία τις παραμονές έκδοσης του ανά χείρας τεύχους επρόκειτο να εκδώσει απόφαση. Η υπόθεση αφορά στο franchise της Carrefour-Μαρινόπουλος. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της ανεξάρτητης αρχής βρίσκεται, πέρα από την τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας, η ρήτρα που έχει συμπεριληφθεί στις συμβάσεις της περί προμήθειας προϊόντων κατ΄ αποκλειστικότητα από την ίδια.

Σύμφωνα με τις πηγές μας, η Επιτροπή στην εισήγησή της δεν έχει δεχθεί τον όρο της αποκλειστικότητας για την προμήθεια αγαθών, όπως εξάλλου και την επιβολή τιμών στο ράφι της δικαιόχρησης, οπότε τόσο η Carrefour-Μαρινόπουλος, όσο και η αγορά γενικότερα αναμένουν την ετυμηγορία της ανεξάρτητης αρχής με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ώστε να επαναπροσδιορίσουν, αν τελικά κριθεί αναγκαίο, την πολιτική τους στον τομέα του franchise.

Η λίστα του franchise
Εξάλλου, πέρα από την προαναφερόμενη υπόθεση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάζει για ανάλογα ζητήματα τις συμβάσεις δικαιόχρησης της Γερμανός, καθότι και γι’ αυτή φαίνεται ότι έχει τεθεί ζήτημα τιμολόγησης και προμήθειας αγαθών.

Στη λίστα των υποθέσεων franchise της Επιτροπής έχουν συμπεριληφθεί κι άλλες εταιρείες, που, όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, σχετίζονται με οργανωμένες αγορές, οι οποίες «άνθισαν» βασιζόμενες κατά ένα μεγάλο μέρος στις συμβάσεις δικαιόχρησης. Μεταξύ άλλων, έρευνες διεξάγει η Επιτροπή στους κλάδους της μαζική εστίασης, της ένδυσης-υπόδησης, όπως και των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών.

Από την πλευρά της η αγορά έχει αντιδράσει έντονα για το γεγονός ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιχειρεί να ανατρέψει ένα καθεστώς με ηλικία αρκετών χρόνων στην εγχώρια αγορά, στο οποίο, άλλωστε, το σύστημα franchise έχει βασίσει την ταχύτατη ανάπτυξή του.

Ωστόσο, στην ανεξάρτητη αρχή φαίνεται να επικρατεί η άποψη ότι από τη στιγμή που στις συμβάσεις δικαιόχρησης τα συμβαλλόμενα μέρη περιγράφονται ως ανεξάρτητες εταιρείες (ανεξάρτητα νομικά πρόσωπα) και η αγορά δρα και αναπτύσσεται ελεύθερα, δεν δύναται το ένα μέρος να επιβάλλει προμηθειακό καθεστώς, όπως και πολιτική τιμών στο άλλο. Ακόμη κι αν έχει «δανείσει» την επωνυμία του, ακόμη κι αν εξασφαλίζει τεχνογνωσία όσον αφορά στον τρόπο οργάνωσης των συνεργαζόμενων σημείων πώλησης.

Κατά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η θέση που υποστηρίζει δια των αποφάσεών της βασίζονται τόσο στο εθνικό όσο και στο ευρωπαϊκό δίκαιο περί ανταγωνισμού και σε κάθε περίπτωση λειτουργεί προς όφελος κάθε ανεξάρτητου επιχειρηματία, που εντάσσεται στο «άρμα» μιας μεγάλης εταιρείας, όπως και προς όφελος του καταναλωτή.

σελφ σερβις (T. 397)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION