σελφ σερβις - Χάθηκε το 23% του λιανικού τζίρου σε τέσσερα χρόνια

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Χάθηκε το 23% του λιανικού τζίρου σε τέσσερα χρόνια

2 Μαΐου 2012 | 09:41 Γράφει ο Θανάσης  Ηλιοδρομίτης Topics: Αγορά

Χάθηκε το 23% του λιανικού τζίρου σε τέσσερα χρόνια

Στον πέμπτο χρόνο ύφεσης εισήλθε η αγορά λιανικού εμπορίου της χώρας, με την ανακοίνωση του δείκτη λιανικών πωλήσεων Ιανουαρίου από την ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της, λοιπόν, τον πρώτο μήνα του έτους ο όγκος των λιανικών πωλήσεων συρρικνώθηκε περαιτέρω κατά 10,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011.

H σωρευτική μείωση από την αρχή της κρίσης, δηλαδή από το 2008 που άρχισε η πτώση των πωλήσεων (σύγκριση με 2007), φτάνει το 23%, ποσοστό που «περιορίζεται» στο 21,5% αν δεν υπολογιστούν οι πωλήσεις καυσίμων.

Οι επερχόμενες εκλογές, ίσως για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, δεν προκαλούν... ρίγη ενθουσιασμού και προσμονή οφελών στα στρατόπεδα των μεγάλων κομμάτων ιδιαίτερα. Για πρώτη φορά το ενδεχόμενο της απώλειας αυτοδυναμίας για τον σχηματισμό κυβέρνησης από ένα κόμμα φαίνεται εξαιρετικά πιθανό, ενώ μια πλειάδα κομμάτων διεκδικούν με αξιώσεις την είσοδό τους στη Βουλή. Όμως, οι «γκαστρωμένες νύχτες», κατά τη ρήση του αείμνηστου Χαρίλαου Φλωράκη, δεν έφεραν ακόμη στο φως το τέκνο που εγκυμονεί η σκληρή τριετία της ύφεσης...

Φρονίμως ποιούσα η συγκυβέρνηση του δικομματισμού μετέθεσε την πληρωμή των χαρατσιών για μετά τις εκλογές, μεταχρονολόγησε τις φορολογικές δηλώσεις, ανέβαλε για τον Μάιο την πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων... Αλλά οι ψηφοφόροι, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι πεπεισμένοι ότι η επομένη των εκλογών θα είναι ιδιαίτερα σκληρή. Αναμένοντας νέα, εξοντωτικά για το βιοτικό τους επίπεδο μέτρα, δεν φαίνεται να συγκινούνται από τις προεκλογικές κοκορομαχίες.

Στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις κάθε άλλο παρά καθησυχάζουν, καθώς γνωρίζουν ότι οι όποιες προσδοκίες «ανάκαμψης», που τρέφονται με την κοινωνική εξαθλίωση, εγκυμονούν εκρήξεις και πλήρη αποσάθρωση του κοινωνικού ιστού. Αναγνωρίζουν στην ανεργία μια ωρολογιακή βόμβα μεγατόνων στα θεμέλια της οικονομικής ομαλότητας, στα δικά τους θεμέλια. Με το 1/5 του ενεργού πληθυσμού στην ανεργία και με τους μισούς νέους στο περιθώριο, το οικοδόμημα του πελατειακού κράτους ήδη τρίζει επικίνδυνα.

Κατάσταση οριστικής διάλυσης
Ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί στην αγορά είναι η πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ για την ελληνική οικονομία. Ειδικότερα, το ίδρυμα προβλέπει ότι αυτή θα συρρικνωθεί περαιτέρω κατά 5% το 2012, ενώ σε ανοδική τροχιά θα παραμείνει η ανεργία, η οποία σε μέσα επίπεδα θα κυμανθεί γύρω στο 20%. Οι προβλέψεις του ΙΟΒΕ είναι περισσότερο δυσοίωνες από εκείνες της Κομισιόν και του ΔΝΤ, που εκτιμούν ότι το 2012 η ελληνική οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 4,7% και η ανεργία θα ανέλθει στο 17,9%.

Επίσης, το ΙΟΒΕ προβλέπει ότι η ιδιωτική κατανάλωση θα μειωθεί κατά 7,1%, ενώ και οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται για πέμπτο συνεχές έτος, «μάλλον σε διψήφιο ποσοστό, χαμηλότερο ωστόσο από το -14,4% του 2011». Σε πτωτική τροχιά θα επανέλθουν οι εξαγωγές, ενώ οι εισαγωγές θα συνεχίσουν να μειώνονται για τέταρτο συνεχές έτος.

Η καταβαράθρωση της επιχειρηματικότητας επαληθεύεται για άλλη μια φορά από τα ευρήματα έρευνας της ΕΣΕΕ για τα «λουκέτα» στους εμπορικούς δρόμους του Λεκανοπεδίου. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, που έγινε τον Μάρτιο, στο σύνολο της Αττικής κλειστά παραμένουν το 25,6% των καταστημάτων, ενώ στο κέντρο της Αθήνας το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 30%.

Το απόλυτο ρεκόρ κατέχει η οδός Νοταρά στον Πειραιά με κλειστό το 44% των καταστημάτων της και έπεται η Σταδίου στην Αθήνα με 42%. Οι αναδουλειές την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων μεταφράζονται, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, σε απώλεια τζίρου 4,5 δισ. ευρώ για τα εμπορικά καταστήματα όλης της χώρας και 1,5 δισ. ευρώ απώλεια εσόδων για τα δημόσια ταμεία.

H σωρευτική μείωση από την αρχή της κρίσης, δηλαδή από το 2008 που άρχισε η πτώση των πωλήσεων (σύγκριση με 2007), φτάνει το 23%, ποσοστό που «περιορίζεται» στο 21,5% αν δεν υπολογιστούν οι πωλήσεις καυσίμων.

Οι επερχόμενες εκλογές, ίσως για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, δεν προκαλούν... ρίγη ενθουσιασμού και προσμονή οφελών στα στρατόπεδα των μεγάλων κομμάτων ιδιαίτερα. Για πρώτη φορά το ενδεχόμενο της απώλειας αυτοδυναμίας για τον σχηματισμό κυβέρνησης από ένα κόμμα φαίνεται εξαιρετικά πιθανό, ενώ μια πλειάδα κομμάτων διεκδικούν με αξιώσεις την είσοδό τους στη Βουλή. Όμως, οι «γκαστρωμένες νύχτες», κατά τη ρήση του αείμνηστου Χαρίλαου Φλωράκη, δεν έφεραν ακόμη στο φως το τέκνο που εγκυμονεί η σκληρή τριετία της ύφεσης...

Φρονίμως ποιούσα η συγκυβέρνηση του δικομματισμού μετέθεσε την πληρωμή των χαρατσιών για μετά τις εκλογές, μεταχρονολόγησε τις φορολογικές δηλώσεις, ανέβαλε για τον Μάιο την πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων... Αλλά οι ψηφοφόροι, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι πεπεισμένοι ότι η επομένη των εκλογών θα είναι ιδιαίτερα σκληρή. Αναμένοντας νέα, εξοντωτικά για το βιοτικό τους επίπεδο μέτρα, δεν φαίνεται να συγκινούνται από τις προεκλογικές κοκορομαχίες.

Στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις κάθε άλλο παρά καθησυχάζουν, καθώς γνωρίζουν ότι οι όποιες προσδοκίες «ανάκαμψης», που τρέφονται με την κοινωνική εξαθλίωση, εγκυμονούν εκρήξεις και πλήρη αποσάθρωση του κοινωνικού ιστού. Αναγνωρίζουν στην ανεργία μια ωρολογιακή βόμβα μεγατόνων στα θεμέλια της οικονομικής ομαλότητας, στα δικά τους θεμέλια. Με το 1/5 του ενεργού πληθυσμού στην ανεργία και με τους μισούς νέους στο περιθώριο, το οικοδόμημα του πελατειακού κράτους ήδη τρίζει επικίνδυνα.

Κατάσταση οριστικής διάλυσης
Ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί στην αγορά είναι η πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ για την ελληνική οικονομία. Ειδικότερα, το ίδρυμα προβλέπει ότι αυτή θα συρρικνωθεί περαιτέρω κατά 5% το 2012, ενώ σε ανοδική τροχιά θα παραμείνει η ανεργία, η οποία σε μέσα επίπεδα θα κυμανθεί γύρω στο 20%. Οι προβλέψεις του ΙΟΒΕ είναι περισσότερο δυσοίωνες από εκείνες της Κομισιόν και του ΔΝΤ, που εκτιμούν ότι το 2012 η ελληνική οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 4,7% και η ανεργία θα ανέλθει στο 17,9%.

Επίσης, το ΙΟΒΕ προβλέπει ότι η ιδιωτική κατανάλωση θα μειωθεί κατά 7,1%, ενώ και οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται για πέμπτο συνεχές έτος, «μάλλον σε διψήφιο ποσοστό, χαμηλότερο ωστόσο από το -14,4% του 2011». Σε πτωτική τροχιά θα επανέλθουν οι εξαγωγές, ενώ οι εισαγωγές θα συνεχίσουν να μειώνονται για τέταρτο συνεχές έτος.

Η καταβαράθρωση της επιχειρηματικότητας επαληθεύεται για άλλη μια φορά από τα ευρήματα έρευνας της ΕΣΕΕ για τα «λουκέτα» στους εμπορικούς δρόμους του Λεκανοπεδίου. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, που έγινε τον Μάρτιο, στο σύνολο της Αττικής κλειστά παραμένουν το 25,6% των καταστημάτων, ενώ στο κέντρο της Αθήνας το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 30%.

Το απόλυτο ρεκόρ κατέχει η οδός Νοταρά στον Πειραιά με κλειστό το 44% των καταστημάτων της και έπεται η Σταδίου στην Αθήνα με 42%. Οι αναδουλειές την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων μεταφράζονται, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, σε απώλεια τζίρου 4,5 δισ. ευρώ για τα εμπορικά καταστήματα όλης της χώρας και 1,5 δισ. ευρώ απώλεια εσόδων για τα δημόσια ταμεία.


Πίσω ολοταχώς!
Η τετραετία της κρίσης αποδείχθηκε ιδιαίτερα σκληρή για το ελληνικό λιανικό εμπόριο. Στο διάστημα 2008-2011 (σύγκριση με τις επιδόσεις του 2007) τα καταστήματα λιανικού εμπορίου έχασαν το 1/4 του τζίρου τους, σε σταθερές τιμές, ενώ ο όγκος των πωλήσεων το 2011 μόλις ξεπέρασε το 84% του αντίστοιχου μεγέθους του 2005. Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν στους κλάδους ελαστικής ζήτησης (έπιπλα 40,4%, καύσιμα 36,2%, βιβλία 31,9%, ένδυση-υπόδηση 30,9%).

Σε ό,τι αφορά στον κλάδο της διατροφής, τις μεγαλύτερες απώλειες είχαν τα μικρά εξειδικευμένα καταστήματα (κρεοπωλεία, κάβες, οπωροπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.), με ποσοστό μείωσης 23,8%, ενώ αλώβητα δεν έμειναν ούτε τα σούπερ μάρκετ, καθώς υπολογίζεται ότι ο όγκος των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 13,7%.

Περίπου ίδια ήταν η εικόνα και τον Ιανουάριο του 2012, με τις σωρευτικές απώλειες να φθάνουν το 23% στο σύνολο της αγοράς σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2007. Τα καύσιμα προηγούνται με απώλειες 44,6%, ενώ συρρίκνωση της τάξης του 13,1% εμφανίζει ο όγκος πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και 30% των υπόλοιπων καταστημάτων διατροφής.

Στο πάρκινγκ της κρίσης
Η μακρά διάρκεια της κρίσης –η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί μεταπολεμικά σε όλο τον κόσμο– έχει λυγίσει όχι μόνο επιχειρήσεις και καταναλωτές, αλλά συνέτριψε και μία από τις πιο αγαπημένες (νεοπλουτίστικες) συνήθειες των τελευταίων δεκαετιών: Το αυτοκίνητο – όχι μόνο την αγορά του, αλλά και τη χρήση του.

Πράγματι, η συρρίκνωση των πωλήσεων σε όγκο στο κλασικό λιανικό εμπόριο ξεκίνησε το 2008, αλλά αν στον σχετικό δείκτη συμπεριληφθούν τα καύσιμα αυτοκινήτων, η ύφεση μετατίθεται κατά μία χρονιά, δηλαδή αρχίζει το 2009. Κι αυτό γιατί οι οδηγοί, μη αντιλαμβανόμενοι το μέγεθος της επερχόμενης κοινωνικής καταστροφής ή αδυνατώντας να αλλάξουν από τη μία στιγμή στην άλλη τις καταναλωτικές τους συνήθειες, συνέχισαν να «φουλάρουν» τα ρεζερβουάρ και να «γκαζώνουν» όπως προηγουμένως.

Έτσι, το 2008 ο όγκος των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 1,4% σε σχέση με το 2007, αλλά οι πωλήσεις καυσίμων αυξήθηκαν περίπου κατά 18%, προκαλώντας έτσι μια άνοδο του γενικού δείκτη της τάξης του 1,3%.

Όμως, έκτοτε η εικόνα έχει αλλάξει άρδην στην αγορά και ο κλάδος των καυσίμων συμπεριλαμβάνεται σήμερα σε αυτούς που πλήττονται καίρια από την κρίση, καθώς η υπερφορολόγηση της βενζίνης «έκοψε την όρεξη» ακόμη και στους πιο φανατικούς οδηγούς:
  • Το 2011 οι πωλήσεις καυσίμων ήταν μειωμένες 36,2% κατ’ όγκο σε σχέση με το 2007, ποσοστό κάμψης που είναι το δεύτερο υψηλότερο στο λιανικό εμπόριο, μετά τον κλάδο των επίπλων-ηλεκτρικών συσκευών και οικιακού εξοπλισμού.
  • Τον Ιανουάριο του 2012 ο κλάδος των καυσίμων κατέλαβε «άνετα» την πρώτη θέση, με το ποσοστό μείωσης του όγκου πωλήσεων, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2007, να φθάνει το -44,6%.

 

σελφ σερβις (T. 416)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION