σελφ σερβις - Γιάννης Κανέλλος, Myrmex: Χωρίς αυτοματισμούς, το πρόβλημα του e-grocery δεν λύνεται

Σάββατο, 20 Ιουλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

Γιάννης Κανέλλος, Myrmex: Χωρίς αυτοματισμούς, το πρόβλημα του e-grocery δεν λύνεται

12 Ιουνίου 2019 | 09:32 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Start-up,Συνέντευξεις-Πρόσωπα,Τεχνολογία

Γιάννης Κανέλλος

Η αγορά του grocery, ενώ δεν μεγαλώνει, υφίσταται εσωτερικά τον ανταγωνισμό του discount και του e-grocery. «Το δεύτερο, όμως, είναι σύμμαχός της για την αντιμετώπιση του πρώτου. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι το on line είναι ακριβότερο από το φυσικό κατάστημα, για ένα κόσμο που απαιτεί τις ίδιες τιμές, είτε ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ είτε online. Χωρίς αυτοματισμούς σε όλη τη γραμμή διαχείρισης των αποθηκών το πρόβλημα δεν λύνεται!», τονίζει ο κ. Γιάννης Κανέλλος, Lead Strategist & Business Model Planner της Myrmex, της ελληνικής startup εταιρείας ανάπτυξης ρομποτικής.

O συνομιλητής μας, μηχανικός με αντισυμβατικό πνεύμα και πλούσια ερευνητική και επιχειρηματική δράση από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, ασχολείται συστηματικά με τους βιομηχανικούς αυτοματισμούς από το 1998. Με το ενδιαφέρον του μόνιμα στραμμένο στις διεθνείς τεχνολογικές εξελίξεις και με εποπτική αντίληψη των τάσεων του ανταγωνισμού, κατέληξε το 2007 ότι η ρομποτική ως πρωτοπορία του βιομηχανικού αυτοματισμού αποτελεί αιτιολογημένα ένα προνομιακό πεδίο επένδυσης των φιλοδοξιών του. Έτσι, συνίδρυσε τη startup εταιρεία Myrmex, με αντικείμενο την καινοτομία στο αποθηκευτικό έργο, δεδομένης της μίνιμουμ διασφάλισης ότι ο σχετικός τομέας ούτως ή άλλως αφορά συνολικά στη βιομηχανία και τη διανομή. Όπως εξηγεί, «το 2007 παρουσιάσαμε τον πρώτο μας ρομποτικό βραχίονα σε εγχώρια εκθεσιακή διοργάνωση, για να δούμε τις αντιδράσεις της αγοράς, οι οποίες ήταν όντως ενθαρρυντικές. Διάχυτη ήταν αρχικά η εντύπωση ότι επρόκειτο για προϊόν κάποιου διεθνούς οίκου. Η θέρμη του κοινού, μετά τη συνειδητοποίηση ότι πρόκειται για δικής μας έμπνευσης, μελέτης και κατασκευής έργο, επιβεβαίωσαν την απόφασή μας να επικεντρωθούμε στο σχετικό πεδίο... Δυο χρόνια αργότερα είδαμε σε βίντεο τα περίφημα ρομποτάκια της Kiva, με τα οποία δουλεύουν σήμερα τα αποθηκευτικά κέντρα της Amazon (αυτή εξαγόρασε την Kiva το 2012). Τα εν λόγω ρομπότ εγκαινίασαν τη νέα φάση της ρομποτικής, δηλαδή την επόμενη των αυτοκινούμενων περονοφόρων. Διότι, ενώ το αυτοκινούμενο περονοφόρο είναι υποχρεωτικά βαρύτερο από το μεγαλύτερο δυνατό φορτίο που σηκώνει (προς αποφυγή της ανατροπής του, λόγω μετατόπισης του κέντρου βάρους), το ρομπότ Kiva, εισχωρώντας κάτω από το φορτίο που πρόκειται να σηκώσει, μεταφέρει άνετα φόρτο δύο τόνων, όντας μόλις 120 κιλά και μικρού όγκου, με ό,τι συνεπάγονται τούτα τα τεχνικά χαρακτηριστικά για τις ταχύτητες και τις οικονομίες του αποθηκευτικού έργου. Όχι τυχαία η Amazon αξιοποιεί σήμερα περί τις 150 χιλιάδες τέτοια ρομπότ στις αποθήκες της ανά τον κόσμο...! Το σχετικό βίντεο, λοιπόν, μας ενθουσίασε, εμπνέοντάς μας για τη δική μας καινοτομία, που βελτιώνει περαιτέρω την αποδοτικότητα των αποθηκών-κέντρων διανομής ειδικά του e-commerce. Διότι ουσιαστικά τη σχετική ώθηση τη δίνει ο ανταγωνισμός από την επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Το ρομπότ «φέρνει τα πράγματα στον άνθρωπο»

    σελφ σέρβις: Από πρακτική άποψη, τι ακριβώς ώθησε στη «νέα φάση της ρομποτικής»; Ποιο ήταν το επίδικο;

Γιάννης Κανέλλος: Η προηγούμενη φάση της ρομποτικής ανταποκρίνεται επαρκώς στη διαχείριση των εμπορευμάτων σε παλέτες (ή το πολύ σε κιβώτια), γι’ αυτό κυριαρχεί στα μεγάλα διανεμητικά κέντρα που τροφοδοτούν δίκτυα φυσικών καταστημάτων. Από τη στιγμή, όμως, που αναδύθηκε ως πρόκληση η μαζική εξυπηρέτηση των online παραγγελιών –εντέλει, δηλαδή, η πρόκληση του pick up στον αποθηκευτικό χώρο για την προετοιμασία (fulfillment) της αποστολής τους–, η πρότερη σχέση του «ενός» μεταφορικού στοιχείου προς τη «μία» παλέτα (1/1) έγινε μεμιάς 1/800 ή 1/1.000 κλπ, αναλόγως του αριθμού των τελικών μονάδων συσκευασίας που περιλαμβάνει η ενιαία παλέτα. Οπότε, ετέθη ζήτημα αυτοματοποίησης, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, του picking –δουλειά την οποία στο φυσικό κατάστημα κάνουν τα εκατοντάδες χιλιάδες χέρια των καταναλωτών, αλλά στο e-shop την κάνουν οι pickers, αυξάνοντας έτσι το λειτουργικό του κόστος. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τις προγενέστερες καινοτομίες αυτοματισμών, που «έφερναν τον άνθρωπο στα πράγματα» της αποθήκης, οι ρομποτικές μηχανές νέας γενιάς κάνουν ακριβώς το αντίθετο: «φέρνουν τα πράγματα στον άνθρωπο». Πράγματι, ο picker εργάζεται σε σταθερή θέση, ενόσω τα ρομπότ μετακινούν συνεχώς προς αυτόν φορτία εμπορευμάτων, απ’ όπου συλλέγει τα προβλεπόμενα για τις παραγγελίες που ετοιμάζει. Άρα, το βασικό πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι εξαλείφει ενέργειες, οι οποίες μη προσθέτοντας αξία στην ετοιμαζόμενη παραγγελία, την επιβαρύνουν με κόστος.

Η καινοτομία της Myrmex

    σ. σ.: Η δική σας καινοτομία σε τι βελτιώνει την απόδοση του συστήματος; Τι του προσθέτει;

Γ. Κ.: Η καινοτομία της Myrmex προάγει την αυτοματοποίηση από το σημείο που αυτή σταματά στα συστήματα της Amazon, της Ocado κ.ά. Δηλαδή, ξεκινά από τη φάση της ολοκλήρωσης του πακεταρίσματος των παραγγελιών και φτάνει ως τη φόρτωσή τους στα οχήματα διανομής ή την αυτόματη παράδοσή τους στα χέρια του καταναλωτή, εφόσον το αποθηκευτικό κέντρο λειτουργεί ως σταθμός διανομής Β2C. Ας δούμε τα πράγματα στη σειρά τους: Η παράδοση των ηλεκτρονικών παραγγελιών γίνεται κιβώτιο το κιβώτιο. Για να φορτωθεί ένα όχημα διανομής χωρητικότητας, έστω, 80 τέτοιων κιβωτίων, απαιτείται περισσότερο από μια ώρα, αν ληφθεί υπόψιν το σκανάρισμα ενός-ενός κιβωτίου κι η χειρωνακτική φόρτωση. Για μια εταιρεία e-grocery, που διαχειρίζεται χιλιάδες τέτοια οχήματα επί τέσσερις φορές την ημέρα, η διαδικασία αυτή αποδεικνύεται ακριβότερη του fulfillment. Η Ocado, για παράδειγμα, στο φετινό ισολογισμό της δηλώνει ότι για το μεν fulfillment απαιτήθηκε το 9,3% των ετήσιων εσόδων της, για τη δε διαχείριση των έτοιμων παραγγελιών ως την παράδοσή τους το 12,4%. Επιμένω σχετικά, γιατί πολλοί αδυνατούν να δουν ότι πίσω από το «βουνό κόστους» του fulfillment υπάρχει ένα ακόμα ψηλότερο «βουνό», που το «μαθαίνουν» όταν πια αναγνωρίζουν ότι «δεν βγαίνουν»...

Ενώ, λοιπόν, στην εφαρμογή της Amazon τα ρομπότ κινούν τα αποθηκευμένα εμπορεύματα σε ραφιέρες προς τους pickers, προκειμένου να ετοιμάσουν τις παραγγελίες, με τη δική μας ρομποτική εφαρμογή τροχήλατοι κλωβοί ή ραφιέρες γεμίζουν με τα κιβώτια των παραγγελιών και κατευθύνονται αυτόματα προς φόρτωση στα οχήματα διανομής σε ελάχιστα λεπτά της ώρας, χωρίς τη μεσολάβηση χειρωνακτικής εργασίας. Η πατέντα αφορά σε μια συνδυαστική λειτουργία δύο ρομποτικών μηχανών και των ειδικής σχεδίασης βάσεων υποδοχής των τροχήλατων κλωβών ή ραφιέρων κατά τρόπο που ως σύστημα έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται είτε κλωβούς είτε κιβώτια.

O συνομιλητής μας, μηχανικός με αντισυμβατικό πνεύμα και πλούσια ερευνητική και επιχειρηματική δράση από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, ασχολείται συστηματικά με τους βιομηχανικούς αυτοματισμούς από το 1998. Με το ενδιαφέρον του μόνιμα στραμμένο στις διεθνείς τεχνολογικές εξελίξεις και με εποπτική αντίληψη των τάσεων του ανταγωνισμού, κατέληξε το 2007 ότι η ρομποτική ως πρωτοπορία του βιομηχανικού αυτοματισμού αποτελεί αιτιολογημένα ένα προνομιακό πεδίο επένδυσης των φιλοδοξιών του. Έτσι, συνίδρυσε τη startup εταιρεία Myrmex, με αντικείμενο την καινοτομία στο αποθηκευτικό έργο, δεδομένης της μίνιμουμ διασφάλισης ότι ο σχετικός τομέας ούτως ή άλλως αφορά συνολικά στη βιομηχανία και τη διανομή. Όπως εξηγεί, «το 2007 παρουσιάσαμε τον πρώτο μας ρομποτικό βραχίονα σε εγχώρια εκθεσιακή διοργάνωση, για να δούμε τις αντιδράσεις της αγοράς, οι οποίες ήταν όντως ενθαρρυντικές. Διάχυτη ήταν αρχικά η εντύπωση ότι επρόκειτο για προϊόν κάποιου διεθνούς οίκου. Η θέρμη του κοινού, μετά τη συνειδητοποίηση ότι πρόκειται για δικής μας έμπνευσης, μελέτης και κατασκευής έργο, επιβεβαίωσαν την απόφασή μας να επικεντρωθούμε στο σχετικό πεδίο... Δυο χρόνια αργότερα είδαμε σε βίντεο τα περίφημα ρομποτάκια της Kiva, με τα οποία δουλεύουν σήμερα τα αποθηκευτικά κέντρα της Amazon (αυτή εξαγόρασε την Kiva το 2012). Τα εν λόγω ρομπότ εγκαινίασαν τη νέα φάση της ρομποτικής, δηλαδή την επόμενη των αυτοκινούμενων περονοφόρων. Διότι, ενώ το αυτοκινούμενο περονοφόρο είναι υποχρεωτικά βαρύτερο από το μεγαλύτερο δυνατό φορτίο που σηκώνει (προς αποφυγή της ανατροπής του, λόγω μετατόπισης του κέντρου βάρους), το ρομπότ Kiva, εισχωρώντας κάτω από το φορτίο που πρόκειται να σηκώσει, μεταφέρει άνετα φόρτο δύο τόνων, όντας μόλις 120 κιλά και μικρού όγκου, με ό,τι συνεπάγονται τούτα τα τεχνικά χαρακτηριστικά για τις ταχύτητες και τις οικονομίες του αποθηκευτικού έργου. Όχι τυχαία η Amazon αξιοποιεί σήμερα περί τις 150 χιλιάδες τέτοια ρομπότ στις αποθήκες της ανά τον κόσμο...! Το σχετικό βίντεο, λοιπόν, μας ενθουσίασε, εμπνέοντάς μας για τη δική μας καινοτομία, που βελτιώνει περαιτέρω την αποδοτικότητα των αποθηκών-κέντρων διανομής ειδικά του e-commerce. Διότι ουσιαστικά τη σχετική ώθηση τη δίνει ο ανταγωνισμός από την επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Το ρομπότ «φέρνει τα πράγματα στον άνθρωπο»

    σελφ σέρβις: Από πρακτική άποψη, τι ακριβώς ώθησε στη «νέα φάση της ρομποτικής»; Ποιο ήταν το επίδικο;

Γιάννης Κανέλλος: Η προηγούμενη φάση της ρομποτικής ανταποκρίνεται επαρκώς στη διαχείριση των εμπορευμάτων σε παλέτες (ή το πολύ σε κιβώτια), γι’ αυτό κυριαρχεί στα μεγάλα διανεμητικά κέντρα που τροφοδοτούν δίκτυα φυσικών καταστημάτων. Από τη στιγμή, όμως, που αναδύθηκε ως πρόκληση η μαζική εξυπηρέτηση των online παραγγελιών –εντέλει, δηλαδή, η πρόκληση του pick up στον αποθηκευτικό χώρο για την προετοιμασία (fulfillment) της αποστολής τους–, η πρότερη σχέση του «ενός» μεταφορικού στοιχείου προς τη «μία» παλέτα (1/1) έγινε μεμιάς 1/800 ή 1/1.000 κλπ, αναλόγως του αριθμού των τελικών μονάδων συσκευασίας που περιλαμβάνει η ενιαία παλέτα. Οπότε, ετέθη ζήτημα αυτοματοποίησης, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, του picking –δουλειά την οποία στο φυσικό κατάστημα κάνουν τα εκατοντάδες χιλιάδες χέρια των καταναλωτών, αλλά στο e-shop την κάνουν οι pickers, αυξάνοντας έτσι το λειτουργικό του κόστος. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τις προγενέστερες καινοτομίες αυτοματισμών, που «έφερναν τον άνθρωπο στα πράγματα» της αποθήκης, οι ρομποτικές μηχανές νέας γενιάς κάνουν ακριβώς το αντίθετο: «φέρνουν τα πράγματα στον άνθρωπο». Πράγματι, ο picker εργάζεται σε σταθερή θέση, ενόσω τα ρομπότ μετακινούν συνεχώς προς αυτόν φορτία εμπορευμάτων, απ’ όπου συλλέγει τα προβλεπόμενα για τις παραγγελίες που ετοιμάζει. Άρα, το βασικό πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι εξαλείφει ενέργειες, οι οποίες μη προσθέτοντας αξία στην ετοιμαζόμενη παραγγελία, την επιβαρύνουν με κόστος.

Η καινοτομία της Myrmex

    σ. σ.: Η δική σας καινοτομία σε τι βελτιώνει την απόδοση του συστήματος; Τι του προσθέτει;

Γ. Κ.: Η καινοτομία της Myrmex προάγει την αυτοματοποίηση από το σημείο που αυτή σταματά στα συστήματα της Amazon, της Ocado κ.ά. Δηλαδή, ξεκινά από τη φάση της ολοκλήρωσης του πακεταρίσματος των παραγγελιών και φτάνει ως τη φόρτωσή τους στα οχήματα διανομής ή την αυτόματη παράδοσή τους στα χέρια του καταναλωτή, εφόσον το αποθηκευτικό κέντρο λειτουργεί ως σταθμός διανομής Β2C. Ας δούμε τα πράγματα στη σειρά τους: Η παράδοση των ηλεκτρονικών παραγγελιών γίνεται κιβώτιο το κιβώτιο. Για να φορτωθεί ένα όχημα διανομής χωρητικότητας, έστω, 80 τέτοιων κιβωτίων, απαιτείται περισσότερο από μια ώρα, αν ληφθεί υπόψιν το σκανάρισμα ενός-ενός κιβωτίου κι η χειρωνακτική φόρτωση. Για μια εταιρεία e-grocery, που διαχειρίζεται χιλιάδες τέτοια οχήματα επί τέσσερις φορές την ημέρα, η διαδικασία αυτή αποδεικνύεται ακριβότερη του fulfillment. Η Ocado, για παράδειγμα, στο φετινό ισολογισμό της δηλώνει ότι για το μεν fulfillment απαιτήθηκε το 9,3% των ετήσιων εσόδων της, για τη δε διαχείριση των έτοιμων παραγγελιών ως την παράδοσή τους το 12,4%. Επιμένω σχετικά, γιατί πολλοί αδυνατούν να δουν ότι πίσω από το «βουνό κόστους» του fulfillment υπάρχει ένα ακόμα ψηλότερο «βουνό», που το «μαθαίνουν» όταν πια αναγνωρίζουν ότι «δεν βγαίνουν»...

Ενώ, λοιπόν, στην εφαρμογή της Amazon τα ρομπότ κινούν τα αποθηκευμένα εμπορεύματα σε ραφιέρες προς τους pickers, προκειμένου να ετοιμάσουν τις παραγγελίες, με τη δική μας ρομποτική εφαρμογή τροχήλατοι κλωβοί ή ραφιέρες γεμίζουν με τα κιβώτια των παραγγελιών και κατευθύνονται αυτόματα προς φόρτωση στα οχήματα διανομής σε ελάχιστα λεπτά της ώρας, χωρίς τη μεσολάβηση χειρωνακτικής εργασίας. Η πατέντα αφορά σε μια συνδυαστική λειτουργία δύο ρομποτικών μηχανών και των ειδικής σχεδίασης βάσεων υποδοχής των τροχήλατων κλωβών ή ραφιέρων κατά τρόπο που ως σύστημα έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται είτε κλωβούς είτε κιβώτια.


Τώρα πια κανένας δεν μπορεί να μας αγνοήσει

    σ. σ.: Τι σας κάνει να αισιοδοξείτε για το μέλλον των καινοτομιών σας; Επιχειρηματικά πώς προετοιμάζεστε;

Γ. Κ.: Ήδη έχουν πατενταριστεί δύο εφαρμογές μας από το United States Patents & Trademark Office και συζητούμε για ακόμα μία. Δεν αναπτύξαμε τη ρομποτική στο ήδη προοδευμένο πεδίο του fulfillment, αλλά στο τεχνολογικά αδιερεύνητο, πλην κοστολογικά επίμαχο, πεδίο που έπεται, προλαμβάνοντας έτσι τις εξελίξεις, οι οποίες εκ των πραγμάτων είναι διεθνούς ορίζοντα. Τώρα πια κανένας δεν μπορεί να μας αγνοήσει. Η δουλειά μας, ξέρετε, είναι Μαραθώνιος, όχι σπριντ. Αυτό που χρειάζεται, είναι να σκέφτεσαι και να ενεργείς βάσει προσεκτικής μελέτης όλων των δεδομένων. Εφόσον έχεις αντοχή στην υπομονή, τα πράγματα ωριμάζουν στην ώρα τους. Επειδή, λοιπόν, όλοι μαθαίνουν τι κάνουμε, εδώ και διεθνώς, είναι βέβαιο ότι θα συζητήσουμε με όλους. Το εγγυάται ο μονοπωλιακός χαρακτήρας της καινοτομίας μας, στο πλαίσιο της οποίας παρεμπιπτόντως σχεδιάσαμε και μια νέα βερσιόν για εφαρμογή ειδικά από υπηρεσίες cοurier.

Θυμάμαι ότι, όταν τον Δεκέμβριο του 2009 ζητήσαμε τη συνεργασία ενός κολοσσού σήμερα στο e-commerce, οι επιτελείς του μας έστειλαν προδιαγραφές ελάχιστης παραγγελίας 5 εκατ. δολαρίων με παράδοση στα τέλη του 2011, αγνοώντας επιδεικτικά τότε τη startup φύση της πρότασής μας. Όταν τους είπαμε ότι έτσι δίνουν ώθηση στον ανταγωνισμό, κάγχασαν. Το θυμούνται τώρα, που «σκοντάφτουν» στις πατέντες μας...

Τον Φεβρουάριο του 2015 συστάθηκε και νομικά η Myrmex, εφόσον βρέθηκε venture capital να μας στηρίξει. Η έδρα της είναι στις ΗΠΑ, αλλά οι δομές της R&D παραμένουν εδώ, προσελκύοντας το ενδιαφέρον κορυφαίων επιστημόνων του τομέα μας, και πλαισιώνεται από 18 άτομα, εκ των οποίων τα 16 είναι ερευνητές, διατηρώντας ζωντανή σχέση με τα πανεπιστήμια. Η αισιοδοξία μου, λοιπόν, βασίζεται στο προφανές: Ότι το e-commerce εδραιώνεται μια για πάντα!

ΗΠΑ: Η κοσμογονία του e-grocery

    σ. σ.: Πιστεύετε, δηλαδή, ότι το σημερινό επίπεδο της διείσδυσής του, κρίνοντας λ.χ. από το ευρωπαϊκό e-grocery, προδικάζει την ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση της ανάπτυξής του;

Γ. Κ.: Τη μεγάλη εικόνα δεν την ορίζει το ποσοστό ανάπτυξης του e-grocery στην Ελλάδα ούτε καν, θα ’λεγα, στην Ευρώπη. Κοιτάξτε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι αλλαγές είναι κοσμογονικές μόλις σε τρία-τέσσερα χρόνια. Άρκεσε η πρόκληση του Amazon Fresh για να ξυπνήσουν από το λήθαργο τα θηρία της Walmart, της Kroger κ.ά., που επενδύουν στο e-grocery, θέλοντας και μη. Πέρυσι το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων της Kroger αυξήθηκε κατά 70% και της Walmart κατά 60% σε μια εθνική αγορά, όπου το e-grocery έφτασε ξάφνου τα 23 δισ. δολάρια ή το 3,5% του συνολικού τζίρου της σχετικής αγοράς και που ήδη φέτος φαίνεται ότι ανέβηκε στο 4%.

Μπορούσε, τάχα, να απειληθεί η Walmart των 4.850 καταστημάτων, τα οποία βρίσκονται σε ακτίνα μικρότερη των πέντε μιλίων από το 80% των αμερικάνικων νοικοκυριών, επειδή το Amazon Fresh πρόσφερε διανομές παραγγελιών κατ’ οίκον, πράγμα καταφανώς ασύμφορο σε μια τόσο αραιοκατοικημένη χώρα (85 άτομα ανά τετραγωνικό μίλι); Κι όμως απειλήθηκε! Μέσα σε μια διετία, λοιπόν, ανέτρεψε την κατάσταση, με επενδύσεις σε κέντρα απ’ όπου ο καταναλωτής απλώς περνά και παραλαμβάνει έτοιμη την online παραγγελία του. Προ εξαμήνου, απαντώντας το Amazon Fresh, ανακοίνωσε ότι αποσύρεται μεν από τους μισούς ταχυδρομικούς κωδικούς που παρέδιδε κατ’ οίκον, αλλά, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής αναδίπλωσής του, αφού εξαγόρασε πρώτα τη Whole Foods (480 καταστήματα), εξήγγειλε τη δημιουργία 3.000 νέων μικρών καταστημάτων, όπου θα γίνεται το picking για online orders και οι πελάτες θα παραλαμβάνουν επί τόπου (pickup), για να κάνει κι αυτή ό,τι ακριβώς η Walmart! Άρα στο εξής ο ανταγωνισμός στο e-grocery των ΗΠΑ θα κριθεί κυρίως στο pick up αντί στις παραδόσεις κατ’ οίκον!

Κρίσιμα συμπεράσματα

    σ. σ.: Εάν, έστω, ένα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι ο επιχειρηματικός ανταγωνισμός δημιουργεί τάσεις στην αγορά, ενδεχομένως χωρίς βεβαιότητες για την ταχύτητα και το εύρος των επιδράσεών τους όταν χαράζονται, αλλά χωρίς δρόμο επιστροφής για τις επιχειρήσεις άπαξ και ανοίχτηκε η κοίτη τους, ποια μπορεί να είναι τα επόμενα συμπεράσματα;

Γ. Κ.: Το πρωτεύον συμπέρασμα είναι ότι η καινοτομία των σημαντικών τάσεων της αγοράς προϋποθέτει αδήριτα, όπως σας εξήγησα, την υποστήριξη της τεχνολογικής καινοτομίας.

Ένα άλλο συμπέρασμα, σχετικό λ.χ. με το ότι στην Αγγλία της πληθυσμιακής πυκνότητας των 265 ατόμων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο η Ocado έχει, πράγματι, λόγους να είναι ανταγωνιστική στο home delivery, σε αντίθεση με το Amazon Fresh στις ΗΠΑ, οδηγεί σε προβληματισμούς, όπως: Γιατί, άραγε, στη Γαλλία των 165 ατόμων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο οι κατ’ οίκον παραδόσεις online παραγγελιών να αφορούν μόλις στο 10% του e-grocery; Μήπως γιατί δεν έχει προσφερθεί ακόμα αξιόπιστη λύση home delivery; Αναλογιστείτε ότι η απάντηση αφορά πιθανώς σε όλο τον ευρωπαϊκό νότο…

Επειδή ακριβώς η καινοτομία στο e-commerce έγκειται στη δημιουργία προϋποθέσεων ανταγωνιστικότητας στη διανομή, που αδυνατούν να αξιοποιήσουν οι ανταγωνιστές, όποιος προηγηθεί στη δημιουργία τους είναι ο κερδισμένος. Για παράδειγμα, τα Pickup Points που προσφέρει η Myrmex είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο επέκτασης των δικτύων με όρους ανταγωνιστικότατους και είναι στρατηγικό, όχι απλώς γιατί συμπιέζει εξαντλητικά το κόστος, αλλά γιατί πετυχαίνει την αθόρυβη απόσπαση μεριδίων από τον ανταγωνισμό κατά τρόπο που δεν το κάνει κανένα άλλο εργαλείο! Κυρίως το χαμηλό τους κόστος –γύρω στα 400 χιλ. ευρώ ανά μονάδα στην Ελλάδα– επιτρέπει στον επενδυτή να τα δοκιμάσει, χωρίς να υποφέρει. Πρόκειται για μικρή επένδυση, μικρού ρίσκου και χωρίς πρόβλημα γεωγραφικής δέσμευσης. Δεν σε ικανοποιεί εδώ; Το μετεγκαθιστάς ταχύτατα π.χ. σ’ ένα φθηνό παλιό κτήριο του κέντρου της πόλης, χωρίς να σ’ ενδιαφέρει ο όροφος ει μη μόνο οι προσβάσεις... Φανταστείτε λ.χ. τη δημιουργία μερικών τέτοιων κέντρων αυτόματης διαχείρισης των on line παραγγελιών στην τουριστική ζώνη, όπου αίφνης οι πελάτες θα διαπιστώνουν ότι μπορούν να εξυπηρετούνται, όπως επιθυμούν από άποψη ποιότητας, ποικιλίας και τιμών. Το πλεονέκτημα για την εταιρεία που θα το επιχειρήσει θα είναι ασυναγώνιστο, καθώς θα νέμεται τον τζίρο τοπικών εποχιακών αγορών, όπου είναι ασύμφορο να λειτουργούν οι δομές φυσικών καταστημάτων. Αυτό δεν μπορεί να το προσφέρει καμία άλλη τεχνολογία.


Μόνο ο αυτοματισμός προσφέρει ανταγωνιστικότητα

    σ. σ.: Πάντως, στην ΕΕ της δημοσιονομικής σταθερότητας δεν φαίνεται οι επενδυτές του κλάδου να είναι πρόθυμοι να επενδύσουν σχετικά, τουλάχιστον εφόσον δεν προκληθούν.

Γ. Κ.: Δεν διαφωνώ. Γι’ αυτό, άλλωστε, αναγνωρίζω ιδιαίτερα δυναμικές ευκαιρίες στις ΗΠΑ. Πάντως, η Amazon ήδη από τις αρχές του 2016 άρχισε να προκαλεί και το online καθεστώς τής Tesco, της Asda κ.ά στο Ηνωμένο Βασίλειο...

Γενικά οι βορειοευρωπαϊκές επενδύσεις στο grocery γίνονται με στρατηγικό πνεύμα, όχι βάσει υπολογισμού της άμεσης επιστροφής του κεφαλαίου, όπως στις ΗΠΑ. Κι αυτό γιατί ανέκαθεν στην Ευρώπη συντελεστές της διανομής όπως π.χ. η εργασία, είναι ακριβότεροι απ’ ότι στις ΗΠΑ. Όμως, αν κρίνω από την επιτάχυνση και των ευρωπαϊκών ενδιαφερόντων για το προϊόν της Myrmex, οι ανάγκες της αγοράς είναι κι εδώ πια πιεστικές. Διότι στο εσωτερικό της, ενώ η αγορά δεν μεγαλώνει, την ανταγωνίζονται, αποσπώντας μερίδια, από τη μια πλευρά το discount κι από την άλλη το e-grocery. Το δεύτερο, όμως, είναι ταυτόχρονα σύμμαχός της για την αντιμετώπιση του πρώτου, που απέχει στρατηγικά από το online. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι το online είναι ακριβότερο από το φυσικό κατάστημα, για έναν κόσμο που απαιτεί τις ίδιες τιμές, είτε ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ είτε online. Συνεπώς, χωρίς αυτοματισμούς σε όλη τη γραμμή διαχείρισης των αποθηκών το πρόβλημα δεν λύνεται!

Το αγγλικό παράδειγμα

    σ. σ.: Ενόσω το αμιγώς e-grocery απέχει από την πλήρη αυτοματοποίηση, το φυσικό κατάστημα, ανταποκρινόμενο στην πρόκλησή του (δουλεύοντας, δηλαδή, το ίδιο και ως e-shop), προφανώς χρηματοδοτεί τις on line πωλήσεις του. Τα όρια αντοχής του πόσο απέχουν;

Γ. Κ.: Ασφαλώς χάνει! Για ν’ απαντήσει στην πρόκληση του online, κάνει το pick up μέσα στο φυσικό κατάστημα, με το προσωπικό του. Χρησιμοποιώντας όλες τις τεχνολογίες χειροκίνητης διαχείρισης, μια γνωστή αγγλική αλυσίδα καταφέρνει ο picker της να διαχειρίζεται περί τους 75 προϊοντικούς κωδικούς παραγγελιών ανά ώρα, με μέση μικτή αμοιβή ωριαίας εργασίας 10 λίρες. Η μέση παραγγελία στην Αγγλία είναι 102 λίρες και το αναμενόμενο κέρδος για την αλυσίδα 1%. Η μέση παραγγελία στη χώρα έχει 50 κωδικούς προϊόντων, άρα ο μέσος picker ετοιμάζει τη μέση ηλεκτρονική παραγγελία περίπου σε 40 λεπτά, που αναλογούν περίπου σε 7 λίρες εργατικού κόστους. Με άλλα λόγια, το φυσικό κατάστημα χρηματοδοτεί με 7 λίρες την παραγγελία για να κερδίσει από αυτήν μόλις 1 λίρα! Αν δεν το κάνει, τον έχασε τον πελάτη... Αρχικά, λοιπόν, η αλυσίδα ζήτησε από τον online πελάτη της 3 λίρες για το κόστος picking. Αλλά ο ανταγωνισμός είναι σκληρός... Γι’ αυτό σε δεύτερη φάση θα προτιμήσει να κάνει το picking σε «μαγαζί χωρίς πελάτες», δηλαδή σε dark store. Το επόμενο βήμα της είναι να το προικίσει με ρομποτικές τεχνολογίες, για να κατεβάσει το κόστος. Ειδάλλως δεν βγαίνει...

Η Ocado, λοιπόν, μπήκε εξαρχής στα dark stores, έχοντας σκοπό να στήσει μία κερδοφόρα διαδικασία, πουλώντας στις ίδιες τιμές με την Tesco, αλλά παραδίδοντας στην κουζίνα του πελάτη της. Και τα κατάφερε! Βέβαια μέχρι να τα καταφέρει, ξεκινώντας από ένα διαμέρισμα στο Λονδίνο το 2000, πέρασε τα πάνδεινα. Ως την είσοδό της στο χρηματιστήριο το 2010, μολονότι οι επικεφαλής της δούλεψαν από την πρώτη στιγμή σαν αυτό που ήταν, δηλαδή χρηματιστές, λογαριάζονταν για μπακάληδες –τι κι αν φώναζαν ότι «στο τέλος της διαδρομής θα πουλάμε τεχνολογία, όχι προϊόντα!»… Πρόσφατα η Ocado πούλησε το 50% του λιανεμπορικού της βραχίονα στη M&S, δημιουργώντας JV, προς απόκτηση κεφαλαιακής ρευστότητας 750 εκατ. λιρών...

σελφ σερβις (T. 494)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION